Решение по дело №1510/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1172
Дата: 23 ноември 2023 г.
Съдия: Тодор Андреев Икономов
Дело: 20237040701510
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1172

Бургас, 23.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XXV-ти състав, в съдебно заседание на тридесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ТОДОР ИКОНОМОВ

При секретар ВЯРА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия ТОДОР ИКОНОМОВ административно дело № 20237040701510 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ във вр. с чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Е.А.А., ЕГН **********, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 23-0304-000145/20.06.2023 г. издадена от полицейски инспектор при ОДМВР – Бургас, РУ Несебър. Със заповедта на основание чл. 171, т. , б. "а" от ЗДвП на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка – "прекратяване на регистрация на ППС", за срок от 6 месеца.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за неправилно приложение на материалния закон, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, несъответствие с целта на закона, както и противоречие с принципа на съразмерност регламентиран в чл. 6 от АПК. Иска се отмяна на обжалваната заповед.

Ответникът по жалбата, редовно призован не се явява и не се представлява.

По допустимостта:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Насочена е срещу подлежащ на съдебен контрол акт, адресат, на който е жалбоподателя. Жалбата е процесуално допустима, с оглед на което следва да бъде разгледа по същество.

По делото е установено следното от фактическа страна:

На 20.06.2023 г. младши автоконтрольор при РУ Несебър, съставил акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ серия АД, № 486956 на Conrad Anderson (Конрад Андерсон) за това, че управлява лек автомобил Форд Фокус, рег. № А9330ВА, собственост на Евгени А.А., без да притежава СУМПС. Акт за установяване на административно нарушение е предявен и е връчен на нарушителя. Същият го е подписал без възражения.

Въз основа на съставения АУАН е издадена ЗППАМ № 23-0304-000145/20.06.2023 г. от полицейски инспектор при ОДМВР – Бургас, РУ Несебър, с която на собственика Евгени А. е наложена ПАМ - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, както и отнемане на СРМПС № ********* и 2 бр. рег. табели.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Предмет на настоящото съдебно производство е индивидуален административен акт – Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, издадена по реда на чл. 171, т. 2а, б. а от ЗДвП.

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, , 4, т. 5, буква "а", т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. По делото е представена Заповед № 251з-1821/26.04.2022 г. видно от която полицейските инспектори в РУ към ОДМВР са оправомощени да издават заповеди за налагане на ПАМ. С оглед на това съдът приема, че оспореният АА е издаден от компетентен орган и не са налице основания за отмяната му в условията на чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспорената заповед е издадена в писмена форма и съдържа всички необходими реквизити, съгласно изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. В нея е посочено, че се издава въз основа акт за установяване на административно нарушение, като са описани и установените с акта обстоятелства. Заповедта е мотивирана, включително чрез препращане в съдържанието й към съставения АУАН, което удовлетворява изискванията на Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС относно мотивирането на акта. Поради изложеното не се налага отмяната й на основание чл. 146, т. 2 от АПК.

В производството по издаването на обжалваната заповед не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

Правилно е приложен материалния закон.

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт, обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в нормата, възприета като правно основание за неговото издаване, съответно дали се следват разпоредените с акта правни последици. По дефиницията на чл. 22 от ЗАНН принудителните административни мерки се прилагат за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, като хипотезите, в които могат да се прилагат ПАМ, техният вид и органите, които ги прилагат, се уреждат в съответния закон (чл. 23 от ЗАНН).

Съгласно чл. 102, ал. 1, т. 1 от ЗДвП на водача, собственика или упълномощения ползвател на моторно пътно превозно средство се забранява да предоставя моторното превозно средство на водач, който... не е правоспособен водач или не притежава съответното свидетелство за управление, валидно за категорията, към която се отнася моторното превозно средство.

В случая оспорената заповед е издадена на основание чл. 171, т. , б. "а" от ЗДвП. Съгласно тази разпоредба, за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, се прилага принудителна административна мярка "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство" на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година. Нормата е императивна, като не предоставя на компетентния орган право на преценка, а последният действа изцяло в условията на обвързана компетентност. При реализиране на фактите и обстоятелствата, представляващи основание за прилагане на мярката, същият орган е длъжен да издаде акт, с който да приложи предвидената в ЗДвП - ПАМ. Единствено продължителността на срока на мярката се определя от органа в условията на оперативна самостоятелност в рамките на предвидените граници от шест месеца до една година. В процесният казус е определен минималния законов срок, поради което не следва да се изисква излагането на допълнителни мотиви относно определеният срок на действие на ЗППАМ. В тази връзка не могат да бъдат споделени доводите на жалбоподателя за нарушение на принципа на съразмерност залегнал в чл. 6 от АПК.

За да бъде съставомерно приложена процесната ПАМ в хипотеза като настоящата, следва да са налице следните обстоятелства, а именно: адресат на ЗППАМ да бъде собственик - какъвто се явява жалбоподателя, чието превозно средство - каквато собственост е процесното МПС е управлявано от лице, неправоспособен водач - какъвто е Конрад Андерсон. По делото е представено писмо от разследващ полицай при Пето РУ към ОДМВР – Бургас, от което се установява, че водачът Конрад Андерсон притежава СУМПС № CD2163060, издадено на 28.05.2015 г. от компетентните власти на Обединено Кралство Великобритания, но на съдът е служебно известно, че посоченото СУМПС издадено от Кралство Великобритания, което е с категория „L“ (provisional drivers licence) или „временно свидетелство за управление“ дава право на притежателите им да управляват автомобил на територията на Великобритания, който е обозначен като учебен и само в присъствието и под наблюдението на инструктор. Документът не дава право на притежателя да управлява МПС извън територията на Великобритания. В тази връзка административният орган правилно е приел, че Конрад Андерсон е неправоспособен водач тъй като не притежава свидетелство за управление на МПС.

Разпоредбата на чл. 171, т. 2а б. "а" от ЗДВП цели осигуряване на безопасността на движението по пътищата и преустановяване на административните нарушения, т. е. обжалваната ПАМ има превантивен и преустановителен характер. Същата е израз на държавно-властнически правомощия, предпоставка за възникването на които е липсата на дължимият контрол и отговорност от страна на собственика на МПС. И доколкото движението с МПС може да бъде източник на опасност за останалите участници в движението, закона предвижда редица изисквания – гаранция за законосъобразното развитие на отношенията в областта на движението по пътищата – от реда и условията за придобиване на СУМПС, през реда и условията за регистрация и въвеждане в движение на МПС до изискванията за контрол и отговорност както на водачите, така и на собствениците на МПС спрямо определи обстоятелства, потенциален източник на опасност. В конкретния случай обстоятелството, че жалбоподателят е считал, че предоставя автомобила си на правоспособен водач, не може да бъде основание за отмяна на процесната заповед.. Върховния административен съд е имал възможността да посочи, в напълно аналогична хипотеза, че "Субективното отношение на собственика на превозното средство не е елемент от фактическия състав. / Решение № 9667 от 24.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 12939/2018 г., /

В случая на процесната ПАМ правилно е наложена на основание чл. 171, т. 2, б. "а", изр. второ от ЗДвП на собственика на автомобила - Е.А.А..

Предвид така установените по делото факти съдът намира, че са налице материалноправните предпоставки от фактическия състав на чл. 171, т. , б. "б" от ЗДвП за издаване на заповед за прилагане на ПАМ "прекратяване на регистрация на ППС" по отношение на жалбоподателя.

С оглед на изложеното съдът приема, че жалбата е неоснователна. Оспорената ЗППАМ е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и целта му.

По разноските:

При този изход на спора ответника има право на разноски, но доколкото не ги е претендирал своевременно такива не му се дължат.

Водим от горното, Административен съд – Бургас, XXV състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.А.А., ЕГН **********, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 23-0304-000145/20.06.2023 г. издадена от полицейски инспектор при ОДМВР – Бургас, РУ Несебър.

Решението е окончателно.

Съдия: