Решение по дело №249/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 391
Дата: 20 октомври 2022 г. (в сила от 13 март 2023 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 април 2022 г.

Съдържание на акта

       Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                    

                391              20.10.2022г.       град Стара Загора

 

 

                В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи септември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                           

                                                                       СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар Пенка Маринова                                                                       и с участието

            на прокурор  Константин Тачев                                                                     като разгледа

            докладваното от съдия  Р. ТОДОРОВА  административно дело № 249 по описа за 2022г., за да се произнесе съобрази следното:                                                        

 

  Производството е по реда на чл.203 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.                   

                                        

 Образувано е по искова молба на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Свещеник Георги Клисаров“ № 7, вх. Б, ет.2, ап.20, представлявано от управителя Н.Д.К., подадена чрез пълномощник адв. А. Т. И. от ВТАК, уточнена с писмена молба вх. № 2712 от 03.05.2022г., с която искова молба, на основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, срещу Министерство на отбраната на РБългария са предявени обективно съединени искове, както следва: 1. иск за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 840 лева, причинени от отменен административен акт – т.1 от Заповед № ЗС-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната, ведно със законната лихва върху тази сума от 18.06.2020г. до датата на завеждането на исковата молба в съда и 2. иск за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди (пропуснати ползи), причинени от отменен с влязло в сила съдебно решение незаконосъобразен административен акт – т.2 от Заповед № 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, в размер на 65 319.67 лева, представляващи законната лихва върху внесения по сметка на Министерство на отбраната депозит за участие в търга в размер на 461 080 лева за периода от внасянето му на 19.06.2020г. до връщането му на 10.11.2021г., ведно със законната лихва върху посочената сума в размер на 9253.53 лв. за периода от връщането на депозита на 10.11.2021г. до подаването на исковата молба в съда.

 

Ищецът твърди, че с т.1 от Заповед на Министъра на отбраната № ЗС-16 от 20.05.2020г., е била открита процедура за провеждане на търг с тайно наддаване за продажба на недвижим имот - частна държавна собственост. „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е закупило тръжни книжа за участие в търга на стойност 840 лева, съответно е внесло изискуемия се съгласно условията за участие в търга депозит в размер на 461 080 лева. След провеждането на търга, „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е било класирано на първо място и определено за спечелил търга, като със Заповед №ЗС-54 от 01.07.2020г. на Министъра на отбраната, дружеството е било определено за купувач на имота. След издаването на заповедта за определяне на дружеството-ищец за купувач, вследствие на установени редица несъответствия между действителното положение на имота и описанието му, направено в тръжните книжа, „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е направило искане за връщане на заплатените от дружеството суми за закупуването на имота. Със Заповед № ЗС-187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната ,е прекратена процедурата по продажба на имота /по т.1 от заповедта/, а с т.2 е разпоредено задържане на внесения от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД депозит в размер на 461 080 лева. „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е обжалвало т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната по съдебен ред, като с влязло в сила Решение № 111/ 22.03.2021г. по адм. дело № 765/2020г. по описа на Административен съд - Стара Загора, потвърдено с Решение № 9388 от 09.09.2021г. по адм. дело № 5033/ 2021г. по описа на Върховен административен съд, заповедта в оспорената й част е била отменена, като незаконосъобразна. На основание на посочените съдебни решения е била издадена Заповед №ЗС-281/ 20.10.2021г. на Министъра на отбраната, с която е било разпоредено възстановяване на внесения от дружеството депозит, като възстановяването на сумата от 461 080 лева е извършено на 10.11.2021г. Ищецът твърди, че вследствие на постановените и впоследствие отменени заповеди на Министъра на отбраната, е претърпял имуществени вреди, а именно имуществени вреди в размер на 840 лева за закупуване на тръжни книжа за участие в тръжната процедура, която впоследствие е била прекратена със заповед на Министъра на отбраната и пропуснати ползи от неполучената лихва върху внесения по сметка на Министерство на отбраната депозит за  участие в търга, за времето, през което тази сума незаконосъобразно е била държана в Министерство на отбраната. Счита, че са налице елементите от правопораждащия отговорността на държавата фактически състав по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за присъждане на обезщетения за претърпени имуществени вреди в резултат на  отменени административни актове, а именно т.1 от Заповед № ЗС-16 от 20.05.2020г. на Министъра на отбраната и т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната. По тези съображения е направено искане за присъждане на претендираните обезщетения.

По искане на ищеца, с определение от 21.09.2022г. на основание чл.214, ал.1, изр. второ от ГПК, е допуснато изменение на размера на предявения иск за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди /пропуснати ползи/, от 65 319.67 лева, на 64 935.43 лева, ведно със законната лихва за периода от връщането на депозита на 10.11.2021г. до подаване на исковата молба в съда, от 9 253.53 лева, на 2 777.80 лева.

 

            Ответникът – Министерство на отбраната, чрез процесуалния си представител по делото, в представения писмен отговор и в съдебно заседание оспорва предявените искове, като недоказани и неоснователни. Поддържа, че не са налице кумулативно изискуемите се по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ предпоставки за ангажиране отговорността на държавата за претърпени от ищеца имуществени вреди в резултат на незаконосъобразна административна дейност. По отношение на предявения иск за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди, причинени от отменен с влязло в сила съдебно решение административен акт – т.2 от Заповед № 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, счита, че не е доказано наличието на реални имуществени вреди (пропуснати ползи), от гл.т съществуването на реалната възможност за реализиране на печалба от ползването на паричния ресурс, съотв. на доход от влагането на задържаната от Министерство на отбраната парична сума (депозит), в претендирания от ищеца размер. По отношение на предявения иск за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 840 лева, причинени от отменен административен акт – т.1 от МЗ № ЗС-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната, обосновава, че заплатената от дружеството сума за закупуване на тръжни книжа, е разход, който участникът в търга би направил независимо от изхода на тръжната процедура и който разход, съгласно условията на търга, не подлежи на връщане, независимо от резултатите от търга. По подробно изложени съображения за липсата на ангажирани от ищеца доказателства за твърдените като претърпени имуществени вреди и за техния размер, както и че същите представляват пряка и непосредствена последица от релевираната като незаконосъобразна административна дейност, счита, че исковата претенция следва да бъде отхвърлена, като недоказана и неоснователна.

 

  Окръжна прокуратура - Стара Загора, конституирана като страна по делото на основание чл.10, ал.1 от ЗОДОВ, чрез участващия по делото прокурор, дава заключение за основателност на исковата претенция в частта по предявения иск за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди /пропуснати ползи/, причинени от отменен с влязло в сила съдебно решение административен акт – т.2 от Заповед № 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, в размер на законната лихва върху внесения по сметка на Министерство на отбраната депозит за участие в търга, за периода от внасянето му до връщането му. Предявеният иск за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 840 лева (стойността на закупените тръжни книжа), както и искането за присъждане на законната лихва върху сумата на обезщетението за пропуснати ползи, счита за неоснователни.

 

            Съдът, след като разгледа, прецени и обсъди поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото доказателства и взе предвид доводите и становищата на страните, намира за установена следната фактическа обстановка:

 

            Със  Зaпoвeд    3С-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната на РБългария, е  открита процедура  пo  провеждане  на  търг  с  тайно  наддаване  за  продажба  на недвижим  имoт  -  частна  държавна  собственост,  предоставен  в управление  на  Министерство  на  отбраната,  представляващ поземлен имoт №  68850.243.2 с площ oт 25 932кв.м., застроен с 10 бр. сгради  с  обща  застроена  площ  2136кв.м.,  находящ  се  в  гр.  Стара 3агора. За участие в търга ищецът „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е закупил тръжни книжа на стойност 840 лева /л.21 по делото/ и е внесъл по сметка на Министерство на отбраната определения със заповедта за откриване на тръжната процедура депозит в размер на 461 080лв., на 22.06.2020г. /л.23/. След провеждането на търга, „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е класирано на първо място и е определено за спечелило търга, като със Заповед № ЗС-54 от 01.07.2020г. на Министъра на отбраната, „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е определен за купувач на имота при посочени в заповедта условия за плащане на продажната цена, данъци и разноски.  След извършеното по искане на дружеството геодезическо контролно трасиране и заснемане на границите  на  имота  и  постройките в него, е констатирано наличието на несъответствия между установеното на място действително състояние на имота  и заложеното в тръжната документация. С писмено становище  -  искане  peг.    20-40-55/28.07.2020г.,  „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е отправило искане до Министъра на отбраната  за  прекратяване  на  тръжната  процедура  с произтичащите от това  последици, вкл. връщане  на  внесения  депозит и разходите за закупуване на тръжните книжа.

            Със Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г на Министъра на отбраната на РБългария, на основание  чл.  57,  aл.  2  и aл.  3 от ППЗДС, е постановено прекратяване на процедурата за  продажба  на недвижим  имoт  -  частна  държавна  собственост,  предоставен  в управление  на  Министерство  на  отбраната,  представляващ поземлен имот №  68850.243.2 с площ oт 25 932кв.м, находящ се в гр. Стара Загора, застроен с 10 бр. сгради  с  обща  застроена  площ  2136кв.м /по т.1 от заповедта/, като с т.2 на посочената заповед е разпоредено Министерството на отбраната да задържи внесената сума от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, на основание т.13.2 от условията за провеждане на търга и чл.50, ал.2 от ППЗДС, в размер на 461 080 лева, представляващи внесен депозит за участие в търга.

 

„КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е обжалвало Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г на Министъра на отбраната в частта по т.2, като по жалбата е било образувано адм. дело № 765/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора. С Решение № 111 от 22.03.2021г. по посоченото дело, е отменена като незаконосъобразна т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г на Министъра на отбраната,  като преписката е върната на  Министъра на отбраната за ново произнасяне по искане  peг.    към  20-40-55/28.07.2020г на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД за връщане на внесен депозит за участие в търг за продажба на поземлен имoт № 68850.243.2 с площ oт 25932 кв.м., застроен с  10 бр. сгради  с  обща  застроена  площ  2136  кв.м., находящ  се  в  гр.  Стара 3агора, при спазване на дадените указания по тълкуване и прилагане на закона. С Решение № 9388 от 09.09.2021г., постановено по адм. дело № 5033/ 2021г. по описа на Върховен административен съд, е оставено в сила Решение № 111 от 22.03.2021г. по адм. дело № 765/ 2020г. на Старозагорския административен съд.

Със Заповед на Министъра на отбраната № ЗС-281 от 20.10.2021г., на основание Решение № 111 от 22.03.2021г. по адм. дело № 765/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора и Решение № 9388 от 09.09.2021г. по адм. дело № 5033/ 2021г. по описа на Върховен административен съд, е разпоредено Министерство на отбраната да възстанови на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД сума в размер на 461 080 лева, представляваща внесен депозит за участие в търга, съгласно МЗ № ЗС-16 от 20.05.2020г.

            На 10.11.2021г., от Министерство на отбраната, по сметка на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, е извършен превод на сума в размер на 461 080 лева, с посочено основание възстановяване на депозитна вноска (л.24).

            Като доказателства по делото са приети документите, съдържащи се в преписката във връзка с обявяването, провеждането и приключването /прекратяването/ на тръжната процедура за продажба  на недвижим  имoт  -  частна  държавна  собственост, представляващ поземлен имoт №  68850.243.2 с площ oт 25 932кв.м., застроен с 10 бр. сгради  с  обща  застроена  площ  2 136кв.м.,  находящ  се  в  гр.  Стара 3агора, вкл. доказателства за закупуването от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД на тръжни книжа на стойност 840 лева и за внасянето по сметка на Министерство на отбраната на депозит за участие в търга в размер на 461 080лв., както и за последващото възстановяване /връщане/ от МО на внесения от дружеството депозит. Към материалите по делото са приложени влезли в сила Решение № 111 от 22.03.2021г., постановено по адм. дело № 765/ 2020г. по описа на АС – Стара Загора и Решение № 9388 от 09.09.2021г., постановено по адм. дело № 5033/ 2021г. по описа на ВАС.

По искане на ищеца по делото е допусната, изпълнена и назначена съдебно-счетоводна експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано. Съгласно заключението, размерът на законната лихва върху сумата от 840 лева (цена на тръжните цена), от датата на закупуване на тръжните книжа (18.06.2020г.), до датата на подаване на исковата молба (12.04.2022г.), е в размер на 154.92 лева. Размерът на законната лихва върху сумата от 461 080лв. (депозит за участие в търга), от датата на превеждането му по сметка на Министерство на отбраната (22.06.2020г.), до датата на връщането му на дружеството (10.11.2021г.), е в размер на 64 935.43 лева, като законната лихва върху тази сума, от датата на връщането на депозита, до датата на подаване на исковата молба, е в размер на 2 777.80 лева.  

 

По допустимостта на исковете:

 

По отношение на предявения иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за присъждане на обезщетение за претърпени от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД имуществени вреди в размер на 840 лева, причинени от отменен административен акт – т.1 от Заповед № ЗС-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната:

По аргумент от разпоредбата на чл.204, ал.1 от АПК, условие за допустимост на исковете с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, е административният акт, от който са произтекли вредите, да е отменен по съответния ред. Отклонения от този принцип са регламентирани в чл.204, ал.2, ал.3, ал.4 от АПК – когато искът се съединява заедно с оспорването на административен акт или се претендира обезщетение за вреди, причинени от нищожен или от оттеглен административен акт или от незаконосъобразно действие/ бездействие на административен орган съотв. на длъжностно лице. В случая исковата претенция в частта по предявения иск за присъждане на обезщетение в размер на 840 лева, се основава на твърдените като претърпени от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД имуществени вреди от отменен административен акт - т.1 от Зaпoвeд    3С-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната, с която е открита процедура  пo  провеждане  на  търг  с  тайно  наддаване  за  продажба  на недвижим  имoт  -  частна  държавна  собственост,  предоставен  в управление  на  Министерство  на  отбраната,  представляващ поземлен имoт №  68850.243.2 с площ oт 25 932кв.м., застроен с 10 бр. сгради  с  обща застроена  площ 2136кв.м.,  находящ  се  в  гр.  Стара 3агора. Противно на твърдяното от ищеца, по делото няма данни, още по-малко доказателства, Зaпoвeд    3С-16/20.05.2020г. на Министъра на отбраната в частта й по т.1, да е отменена като незаконосъобразна по административен или по съдебен ред. Обстоятелството, че с последваща Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, на основание  чл.  57,  aл.  2  и aл.  3 от ППЗДС, е постановено прекратяване на процедурата за продажба на недвижимия  имoт, не обуславя извод за наличието на отмяна на Запoвeд №  3С-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната в частта и за разпореденото откриване на процедурата за провеждане на търг с тайно наддаване на имота. При липсата на изрично обективирано волеизявление за отмяната на т.1 от Запoвeд    3С-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната и доколкото упражняването на правомощието за прекратяване на тръжната процедура след нейното провеждане и определянето на купувач, в хипотезата на чл.57, ал.3 от ППЗДС, не е еднозначно от гл.т на правни последици с отмяната на акта за откриване на тръжната процедура, не може да се приеме, че с т.1 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната за прекратяване, на основание чл.57, ал.3 от ППЗДС, на процедурата за  продажба  на недвижимия  имoт  -  частна  държавна  собственост, органът сам е отменил т.1 от предходно издадената Зaпoвeд    3С-16/ 20.05.2020г. за откриване на процедурата за провеждане на търга. Съответно прекратяването със Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната на откритата със Зaпoвeд №  3С-16/20.05.2020г. процедура за продажба на недвижим имот – частна държавна собственост, по своята правна същност не представлява и оттегляне, по см. на чл.156 от АПК, на  т.1 от Запoвeд №  3С-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната т.е липсва основание при прилагането на чл.204, ал.3 от АПК, незаконосъобразността на т.1 от Запoвeд № 3С-16/ 20.05.2020г. да бъде установявана в производството от съда, пред който е предявен искът за обезщетение по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, а и липсват изложени от ищеца доводи за това. За да е налице хипотезата на отмяна, респ. на оттегляне на един административен акт, е необходимо изрично обективирано волеизявление в посочени смисъл на съответния орган и по съответния ред. В случая отмяна на  т.1 от Запoвeд  № 3С-16/20.05.2020г. на Министъра на отбраната не е постановявана нито по административен, нито по съдебен ред, съответно заповедта в тази й част не е била оттеглена по см. на чл.156 от АПК с последващ акт на Министъра на отбраната. Следователно нормативно установеното в чл.204, ал.1 от АПК като условие за допустимост изискване, актът, от който се твърди да са произтекли вредите, да е отменен по съответния ред, не е изпълнено. С оглед на което съдът приема, че не е налице абсолютната процесуалноправна предпоставка по чл.204, ал.1 от АПК за допустимост на предявения от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД иск за присъждане на обезщетение за имуществени вреди в размер на 840 лева, претърпени от отмяната на т.1 от Заповед № ЗС-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната, поради което исковата молба в частта по този иск следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото в тази му част – прекратено.  

 

По отношение на предявения иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за присъждане на обезщетение за претърпени от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД имуществени вреди (пропуснати ползи), причинени от отменен с влязло в сила съдебно решение незаконосъобразен административен акт – т.2 от Заповед № ЗС - 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната:

Искът за присъждане на обезщетение е предявен от лице което твърди, че е претърпяло имуществени вреди в резултат на незаконосъобразно издадена от Министъра на отбраната т.2 от Заповед № ЗС - 187/ 12.11.2020г. - т.е исковата молба е подадена от лице с правен интерес и срещу пасивно легитимирания ответник, по аргумент от чл.205, ал.1 от АПК във вр. с чл.1, ал.2 от ЗОДОВ – Министерство на отбраната. Административният акт, от който се твърдят да са произтекли претендираните за обезщетяване имуществени вреди, е отменен като незаконосъобразен с влязло в сила Решение № 111 от 22.03.2021г., постановено по адм. дело № 765/ 2020г. по описа на АС – Стара Загора, потвърдено с Решение № 9388 от 09.09.2021г. по адм. дело № 5033/ 2021г. по описа на ВАС – т.е изпълнена е процесуалната предпоставка по чл.204, ал.1 от АПК. Ето защо съдът приема, че предявеният иск е допустим и подлежи на разглеждане в производство по реда на чл.203 и сл. от АПК,

 

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка съдът приема, че предявеният иск срещу Министерство на отбраната иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, е частично основателен, по следните съображения:  

Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, държавата отговаря за вредите, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на нейни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Следователно отговорността на държавата възниква при наличието на няколко предпоставки, а именно: 1. Незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или на длъжностно лице на държавата; 2. Незаконосъобразният акт, респ. действие или бездействие, да е при или по повод изпълнение на административна дейност; 3. Реално претърпяна вреда /имуществена и/или неимуществена/ и 4. Причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. Тези нормативно регламентирани предпоставки трябва да са налице кумулативно - липсата на който и да е от елементите от правопораждащия  фактически състав за възникване правото на обезщетение за претърпени вреди, възпрепятства възможността да се реализира отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ по предвидения специален ред, в исково производство по чл.203 и сл. от АПК.

            С предявения иск се претендира обезщетение за претърпени имуществени вреди от незаконосъобразен административен акт – т.2 от Заповед № ЗС - 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната. С оглед установената, с влязло в сила Решение № 111 от 22.03.2021г. по адм. дело № 765/ 2020г. по описа на АС – Стара Загора, потвърдено с Решение № 9388 от 09.09.2021г. по адм. дело № 5033/ 2021г. по описа на ВАС, незаконосъобразност на т.2 от Заповед № ЗС - 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната и постановената от съда отмяна на акта в тази му част,  съдът приема, че са налице първите две предпоставки за ангажиране отговорността на Министерство на отбраната по предявения иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ – издаден незаконосъобразен акт от административен орган на държавата при изпълнение на административна дейност.

 

Доказано се явява наличието и на другите два от кумулативно изискуемите се елементи на фактическия състав по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ - настъпването на претендираните за обезщетяване имуществени вреди (пропуснати ползи), като пряка и непосредствена последица от съдебно установената незаконосъобразна административна дейност. Съображенията за това са следните:

            Действително, както сочи ответникът, за да бъде ангажирана отговорността на държавата, е необходимо да бъде установена и доказана не само незаконосъобразна административна дейност, но и настъпили вреди, като пряк и непосредствен резултат от тази дейност /чл.4 от ЗОДОВ/. Вредата е отрицателната последица, с която се засягат неблагоприятно имуществени права и/или защитени от правото нематериални блага и неимуществени интереси на увреденото лице, като „пряка и непосредствена" е тази вреда, която следва закономерно от твърдяната незаконосъобразна административна дейност, по силата на безусловно необходимата причинно – следствена връзка, която съществува между тях.

В случая, настъпването на вредите се обосновава с незаконосъобразно разпореденото с т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната задържане от Министерството на отбраната на внесената сума от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД сума в размер на 461 080 лева, представляваща депозит за участие в търга. С постановената от съда отмяна на т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, се установява незаконосъобразността (липсата на основание) за разпореденото задържане на внесения от дружеството депозит за участие в търга, след прекратяването на тръжната процедура. От обстоятелството, че за Министерството на отбраната е липсвало основание за задържане на внесения от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД депозит, следва извода, че Министерството на отбраната е имало задължение да възстанови на дружеството сумата по внесения депозит в размер на 461 080 лева. Неизпълнението на това задължение (парично по своя характер), разпоредбата на чл.86 от ЗЗД във вр. с §1 от ЗР на ЗОДОВ, свързва с възникването на подлежащи на обезщетяване имуществени вреди, като със законовата регламентация се презюмира както настъпването на вредата при несвоевременно изпълнение на парично задължение, така и обезщетението за претърпяната вреда и начина на неговото изчисляване. Съгласно разпоредбата на чл.86 от ЗЗД, при неизпълнение на парично задължение, длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата. Следователно всяко неизпълнение на парично задължение е забавено изпълнение и може да породи претенция за заплащане на закъснителни вреди, като при неизпълнение на парично задължение, кредиторът винаги има право на обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата, която законна лихва се дължи на кредитора, без да се изисква от него да доказва, че действително е претърпял вреда в размер на законната лихва. В случая искът за присъждане на обезщетение за имуществени вреди /пропуснати ползи/, претърпени от незаконосъобразно издадената т.2 от Заповед № 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, е предявен като такъв в размер на 64 935.43 лева (съгласно направеното изменение /намаляване на иска),  който размер е определен чрез стойността на законната лихва върху внесения по сметка на МО депозит за участие в търга за периода от внасянето му до неговото връщане. След като обезщетението за неизпълнение на парично задължение, възлизащо на законната лихва, се дължи по силата на закона, без да се изисква доказването на размера на причинените вреди, неоснователни са възраженията на ответника, че не е доказано настъпването на реална имуществена вреда за „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД – пропусната полза, разглеждана като доказана възможност за сигурно увеличаване на имуществото. Противно на твърдяното от процесуалния представител на ответника, за присъждане на обезщетение в размер на законната лихва върху незаконосъобразно задържаната от Министерство на отбраната сума, представляваща внесения от дружеството депозит за участие в търга, ищецът няма доказателствена тежест да доказва чрез представянето на „неоспорими доказателства“, нито че през периода от задържането на депозитната вноска до нейното възстановяване, „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД е можело да реализира доход в размер на законната лихва, нито какъв би бил размера на дохода под формата на лихви при влагането на сумата по банков депозит. Според българското законодателство при неизпълнено парично задължение обективният измерител на стойността на нарушеното право, е именно размерът на законната лихва по чл. 86 от ЗЗД, която законната лихва е предвиден от закона механизъм за обезщетяване на претърпени вреди, без кредиторът да е длъжен да ги доказва. Настъпването и размера на вредите подлежи на доказване, само когато се претендира обезщетение за действително претърпени вреди, в по-висок от посочения в чл. 86 ЗЗД размер, каквато претенция в случая не е предявена.  

 

С оглед на гореизложеното съдът приема за доказано кумулативното наличие на всички елементи от правопораждащия фактически състав за ангажиране отговорността на Министерство на отбраната по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за претърпени от ищеца  имуществени вреди, намиращи се в причинно-следствена връзка с незаконосъобразна административна дейност - в резултат на незаконосъобразно разпореденото с т.2 от Заповед № ЗС -187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, задържане от Министерството на отбраната на внесената от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД  сума в размер на 461 080 лева,  дружеството – ищец е претърпяло имуществени вреди (пропуснати ползи). Това  съставлява основание за ангажиране отговорността на  Министерство на отбраната по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ и за присъждане на обезщетение на КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД  за претърпените имуществени вреди, определено съгласно чл.86 от ЗЗД в размер на законната лихва върху незаконосъобразно задържаната сума за периода от датата на постановеното с т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната задържане на сумата, до датата на нейното възстановяване на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД.

Неоснователна се явява претенцията на ищеца за присъждане на обезщетение и за периода от внасянето на депозита до датата на издаването на незаконосъобразния административен акт. На първо място липсва правно основание за присъждане на обезщетение за вреди за времето преди датата на издаването на акта, от който се претендират за настъпили вредите. На следващо място за периода от датата на внасяне на депозита за участие в търга, до датата на издаване на Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната за задържането на депозита, е липсвало основание за възстановяване на депозитната вноска – внасянето на депозит (неолихвяем, съгласно условията на търга) в определения от МО размер и представянето на документ за внесения депозит, е било условие за допускане на кандидата до участие в търга, а след определянето със Заповед № ЗС-54 от 01.07.2020г. на Министъра на отбраната на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД за купувач на имота и съобразно условията на търга и посочените в заповедта условия за плащане на продажната цена, внесената като депозит сума е приспаданата от определената продажна цена на имота. Следователно за периода от внасянето на депозита, до промяната на основанието за неговото задържане въз основа на разпореденото с отменената като незаконосъобразна т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната (т.е за периода 22.06.2020г. – 12.11.2020г.), липсва основание за присъждане на обезщетение по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ. Доколкото претендираният от ищеца за обезщетяване вредоносен резултат /незаконосъобразно лишаване от възможността да ползва за определен период от време собствените си средства, понасяйки вреди под формата на пропуснати ползи), се основава на отмененото като незаконосъобразно с влязло в сила съдебно решение разпореждане по т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, за задържане на внесената от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД  сума в размер на 461 080 лева, периодът, за който се следва присъждане на обезщетение за претърпените от ищеца имуществени вреди от незаконосъобразно разпореденото с т.2 от Заповед № ЗС-187 от 12.11.2020г. задържане на депозита, е от датата на издаване на посочената заповед, до датата на възстановяване на незаконосъобразно задържаната сума т. е за периода от 12.11.2020г. до 09.11.2021г. вкл. Съответно, обезщетението, което следва да бъде присъдено на ищеца „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, определено съгласно чл.86 от ЗЗД като такова в размер на стойността на законната лихва върху незаконосъобразно задържаната от Министерство на отбраната сума от 461 080 лева за периода от 12.11.2020г. до 09.11.2021г. вкл., изчислена посредством достъпния на Интернет страницата на Националната агенция за приходите лихвен калкулатор, възлиза в размер на 46 495.95лв.

 

Макар размерът на претендираното от ищеца обезщетение за имуществени вреди да се определя чрез стойността на законната лихва за периода на забава, това обезщетение по същността си не представлява лихва за забава. С оглед на което нито е недопустимо, нито е неоснователно присъждането на законната лихва върху определеното обезщетение за претърпени имуществени вреди. Съгласно разрешението, дадено с т. 4 от Тълкувателно решение № 3 от 22.04.2004г., постановено по тълк. гр. дело № 3/2004г. на ВКС, обезщетение за вреди от незаконни административни актове може да се иска след тяхната отмяна с решение на съда, като вземането за обезщетение за вреди става изискуемо от момента на влизане в сила на решението, с което се отменя незаконния административен акт и от момента на изискуемостта започва да тече погасителната давност и се дължи мораторна лихва. В случая претенцията на ищеца за присъждане на мораторна лихва върху сумата на обезщетението, обхваща единствено периода от връщането на депозита на 10.11.2021г., до подаването на исковата молба в съда – 12.04.2022г., поради което и предвид диспозитивния характер на исковия процес, се следва присъждане на законна лихва върху определената за присъждане като обезщетение сума в размер 46 495.95лв. единствено за този период, която законна лихва, изчислена посредством достъпния на Интернет страницата на Националната агенция за приходите лихвен калкулатор, възлиза в размер на 1 989.15 лева.

 

С оглед на гореизложеното предявеният от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД срещу Министерство на отбраната иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди (пропуснати ползи) от незаконосъобразен административен акт – т.2 от Заповед № 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, следва да бъде уважен при присъждане на обезщетение в размер на 46 495.95лв., ведно със законната лихва върху посочената сума за периода от 10.11.2021г. до датата на подаването на исковата молба в съда, в размер на 1 989.15 лева. В останалата си част искът следва да бъде отхвърлен, като недоказан и неоснователен.

 

Следва да бъдат уважени исканията на страните за присъждане на направените по делото разноски. На основание чл.10, ал.3 от ЗОДОВ, Министерство на отбраната следва да бъде осъдено да заплати на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД направените от ищеца разноски за внесена държавна такса в размер на 25 лева; за внесено възнаграждение за вещо лице за изпълнената по делото съдебно-счетоводна експертиза в размер на 150 лева, както и за възнаграждение за един адвокат, съразмерно с уважената част от иска – в размер на 1 750 лева или общо разноски в размер на 1 925 лева. На основание чл.10, ал.4 от ЗОДОВ, „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД следва да бъде осъдено да заплати на Министерство на отбраната възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на ответника в размер на 120 лева, съгласно чл. 25 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от ЗПП. 

 

            Водим от горните мотиви Старозагорският административен съд 

 

   Р     Е     Ш     И     :

           

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Свещеник Георги Клисаров“ № 7, вх. Б, ет.2, ап.20, представлявано от управителя Н.Д.К., в частта й по предявения срещу Министерство на отбраната на РБългария иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 840 лева, причинени от т.1 от Заповед № ЗС-16/ 20.05.2020г. на Министъра на отбраната, ведно със законната лихва върху тази сума от 18.06.2020г. до датата на завеждането на исковата молба в съда, поради недопустимост на иска и ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 249/ 2022г. по описа на Административен съд – Стара Загора в тази му част.

            ОСЪЖДА Министерство на отбраната на РБългария, гр. София 1000, ул. „Дякон Игнатий“ № 3, на основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, да заплати на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Свещеник Георги Клисаров“ № 7, вх. Б, ет.2, ап.20, представлявано от управителя Н.Д.К., обезщетение за претърпени имуществени вреди (пропуснати ползи) за периода от 12.11.2020г. до 09.11.2021г. вкл., причинени от незаконосъобразен административен акт – т.2 от Заповед № 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, в размер на 46 495.95лв. /четиридесет и шест хиляди, четиристотин деветдесет и пет лева и 95ст/, ведно със законната лихва върху посочената сума за периода от 10.11.2021г. до датата на подаването на исковата молба в съда в размер на 1 989.15 /хиляда деветстотин осемдесет и девет лева и 15ст/.

 

            ОТХВЪРЛЯ предявения от „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Свещеник Георги Клисаров“ № 7, вх. Б, ет.2, ап.20, представлявано от управителя Н.Д.К., срещу Министерство на отбраната на РБългария, иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за присъждане на обезщетение за претърпени имуществени вреди (пропуснати ползи), причинени от незаконосъобразен административен акт – т.2 от Заповед № 187/ 12.11.2020г. на Министъра на отбраната, в частта му за периода от 19.06.2020г. до 11.11.2020г. вкл. и за горницата над 46 495.95лв. до претендирания размер на обезщетението от 64 935.43 лева, ведно със законната лихва за периода от 10.11.2021г. до датата на подаването на исковата молба в съда за горницата над 1 989.15 лева до претендирания размер на законната лихва от 2 777.80 лева, като неоснователен.

 

            ОСЪЖДА Министерство на отбраната на РБългария, гр. София 1000, ул. „Дякон Игнатий“ № 3, на основание чл.10, ал.3 от ЗОДОВ, да заплати на „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Свещеник Георги Клисаров“ № 7, вх. Б, ет.2, ап.20, представлявано от управителя Н.Д.К., сумата от 1 925 /хиляда деветстотин двадесет и пет/ лева – разноски по делото.

 

ОСЪЖДА „КЪНСТРАКШЪН ЕНД РИПЕЪР“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Свещеник Георги Клисаров“ № 7, вх. Б, ет.2, ап.20, представлявано от управителя Н.Д.К., да заплати на Министерство на отбраната, гр. София, сумата от 120 /сто и двадесет/ лева – юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: