Решение по дело №92/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 март 2024 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20237210700092
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е        № 297

гр.Силистра, 22.03.2024 година

 

В     И М Е Т О    Н А     Н А Р О Д А

          Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на двадесет и осми февруари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав: съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова,с участието на прокурор……., като разгледа докладваното от съдия Славова адм.дело №92 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Предявена е искова молба за присъждане на обезщетение от Т.Н.П. ***, за времето, през което не е заемала държавна служба поради незаконно прекратяване на служебното ѝ правоотношение с Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра. В процеса се представлява от упълномощен адвокат В.В. ***, който поддържа исковата молба и релевираното с нея правно основание. Твърди се, че Заповед №РД-05-01-18/03.04.2023г. на Директора на ОД“Земеделие“ Силистра, с която е било прекратено служебното ѝ правоотношение от длъжността „главен директор на Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОДЗ-Силистра, с придобит ранг II старши, е отменена от съда с решение №63/14.07.2023г.,постановено по адм.д.№74/23г. по описа на АС-Силистра. Същото е оставено в сила с окончателно решение №12478/13.12.23г., постановено по адм.дело №9158/2023г. по описа на второ отделение на Върховен административен съд. А щом уволнителната заповед е отменена от съда, то били налице предпоставките за упражняване на правото ѝ на обезщетение по чл.104 ал.1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Не е заявен общ размер на претенцията, но се поддържа в обхвата на нормативната регламентация за присъждането му в обем на основната ѝ заплата, възлизаща на 3 360.00 лева, за 6 месеца, през които твърди, че не е получавала доходи от други трудови или служебни правоотношения. Не е заявявала воля за реалното ѝ възстановяване на длъжността, а в съдебно заседания потвърждава, че няма желание за това. Не оспорва факта, че  и към датата на обявяване на настоящото дело за решено, изпълняваната от нея длъжност преди уволнението, не е заета и няма определян различен от твърдения размер на основното възнаграждение за въпросната длъжност в ОДЗ-Силистра.Предявен е и акцесорен иск за присъждане на законна лихва върху главното вземане от датата на влизане в сила на съдебното решение отменящо незаконното ѝ уволнение,т.е. считано от 13.12.2023 година до окончателното му изплащане. Претендира се присъждане на съдебни разноски, при условията на чл.38 ал.2 от Закона за адвокатурата (ЗАдв).

Ответникът - Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра, като юридическо лице съгласно чл.33 ал.1 изр.2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) и чл.2 ал.2 от Устройствения правилник на областните дирекции „Земеделие“ (Обн.ДВ,бр.7/10г.,посл.изм. ДВ,бр.3/09.01.24г.),вр. с чл.205 АПК,което може да отговаря по предявените искове и в чиято структура е органът, от чиито незаконосъобразен акт са произтекли твърдените имуществени вреди, чрез представител по пълномощие адв.И.Р., намира исковата молба за противоречаща на морала, който по презумпция е огледалната страна на закона, защото ищцата е била в продължителен отпуск по болест преди уволнението ѝ, чиято основателност не била разрешена все още поради висящи дела по оспорване на болничните ѝ листове.Доколкото, обаче, въпросът с отмяната на уволнението е разрешен по окончателен начин, предоставя на съда решаването на делото по справедливост като не оспорва, че последното основно възнаграждение на ищцата е било в размер на 3 360.00 лева, но било трудно да се открие цял отработен месец от нея през реципрочен 6 месечен период преди прекратяване на СлПО. Заявява възражение за присъждане на разноски в хипотезата на чл.38 ал.2 ЗАдв според правилата от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, предвид липсата на каквато и да е фактическа или правна сложност на настоящия исков процес.

Производството е по реда на Глава ХІ (чл.203-чл.207) АПК,във вр.с чл.121 ал.1 т.3 и с чл.104 ал.1 от Закона за държавния служител. Съдът, съобразявайки становищата на страните, твърденията в исковата молба (инкорпорирана в жалбата срещу уволнителната заповед на директора на ОДЗ-Силистра) и доводите, развити в хода на процеса, извърши преценка на доказателствата и, прие за установено следното:       

Правото на иск по чл.104 ал.1 ЗДСл, във връзка с чл.203 и сл. АПК, е упражнено редовно. Искът за обезщетение е насочен срещу надлежен ответник - Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра,която е юридическо лице, способно да отговаря по имуществени искове съгласно чл.205 АПК, видно от чл.33 ал.1 ЗСПЗЗ и чл.2 ал.2 УПОДЗ.Изпълнена е процесуалната предпоставка от чл.104 ал.1 ЗДСл - заповедта за прекратяване на СлПО е отменена от съда и в правния мир е възникнало материалното право на обезщетение за оставане без работа поради незаконното уволнение. Ето защо, като процесуално допустима, исковата молба подлежи на решаване по същество.

С влязло в сила на 13.12.2023г. Решение №63/14.07.23г., постановено по адм.дело №74/2023г. по описа на АС-Силистра, с оставането му в сила с Решение №12478/13.12.2023г., по адм.дело №9158/23г. от състав на второ отделение на ВАС, е отменена Заповед №РД-05-01-18/03.04.2023г. на директора на ОД“Земеделие“ гр.Силистра, с която е било прекратено служебното правоотношение на Т.Н.П. от длъжността „главен директор на ГД„Аграрно развитие“ при ОДЗ-Силистра, с придобит ранг II старши, на основание чл.107 ал.2 ЗДСл, като незаконосъобразна.С исковата молба се претендира присъждане на обезщетение, съобразно правилото от чл.104 ал.1 ЗДСл, в размер на 6 месечни основни заплати, ведно със законната лихва върху цялата сума,считано от датата на влизане в сила на съдебното решение за отмяна на уволнението.

Страните не спорят по размера на основната месечна заплата за длъжността към момента на уволнението от 3 360.00 лева, който размер, в съдебно заседание на 28.02.2023г., се съгласяват, че не е променен към датата на признаване на уволнението за незаконно (арг.чл.104 ал.1 ЗДСл). Същият се установява от приложената на л.7 Заповед №РД-05-01-33-6/12. 08.2022г. на директора на ОДЗ-Силистра. Нещо повече, не се оспорва обстоятелството, че длъжността не е била заета нито към 13.12.2023г., нито към датата на съдебното заседание и следователно,нямало е причина за определяне на различен размер. Фактът се установява и от приложеното Поименно разписание на длъжностите на ОДЗ-Силистра, в сила от 02.05. 2023г., което няма спор (между страните), че не е променяно до настоящия момент. Видно от същото е, че длъжността „директор на ГД “Аграрно развитие“ е вакантна и напълно логично, за нея не е определено индивидуално основно месечно възнаграждение.

Ищцата не е възстановена фактически на работа поради декларирано от нейна страна нежелание за това. Същата е представила Удостоверение изх.№190192400030137/08.01.2024г., издадено от ТД НАП гр.Варна, офис-Силистра, видно от което е, че не е полагала труд срещу възнаграждение през релевантния 6 месечен период след 03.04.2023г. и следователно, не е осигурявана по КСО (л.32-л.34). От отбелязването в Справка-данни за осигуряването ѝ за периода:01.04.23г.-30.11.23г. в колона 3 „вид осигурен“ е посочен код:15, който е относим за лицата, получаващи парично обезщетение за безработица (кодът е в сила от 01.01.2002г.). Ето защо съдът приема, че релевантният факт за настоящия процес - през 6 месечен период след уволнението, ищцата не е заемала държавна служба и не е получавала възнаграждение за полаган труд по други правоотношения, за несъмнено доказан. Изложеното дотук сочи на осъществяване на всички елементи от фактическия състав на чл.104 ал.1 ЗДСл и следователно, на основателност на главния иск. Същият е оценяем и неговата основа е потвърдена от страните - последната основна месечна заплата на ищцата възлиза на 3 360.00 лева, което за 6 месеца, формира размера на основния иск на 20 160.00 лева.

В хипотези като процесната, в Тълкувателно решение №3/22.04.2005г. на ОСГК на ВКС по т.гр.д.№3/2004г., т.4 е посочено, че началният момент на забава (дължимост на законна лихва) върху сумата на обезщетението, е влизането в сила на решението на съда (в случая 13.12.23г.) за отмяна на заповедта за прекратяване на СлПО поради незаконно уволнение. Според ЗДСл и Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), при условията на чл.86 от последния, лихвата следва да бъде определена в размер на законната такава. Съгласно регулацията от чл.84 ал.2 ЗЗД, в конкретния случай, е налице безсрочно задължение, за което длъжникът изпада в забава, след покана от кредитора, в какъвто смисъл е тълкуването, дадено в ТР №3/19. 03.1996г. по гр.д.№3/1995г., ОСГК на ВКС, относно момента, от който се дължи лихва върху обезщетение за оставане без работа поради незаконно уволнение. От този момент ответникът изпада в забава и дължи мораторна лихва, но само ако е бил надлежно поканен да заплати следващото се обезщетение. В горния контекст, когато липсва покана, лихви се дължат от деня,в който е предявен искът.Настоящият съд приема, че с предявяването на иска по чл.104 ал.1 ЗДСл (обективно съединен с жалбата против уволнението), ответникът е бил поканен да плати паричното обезщетение с ясно определени от закона параметри, поради което подлежи на уважаване и акцесорният иск-за присъждане на законна лихва върху главното вземане считано от 13.12.2023г. до окончателното му изплащане.

Правото на обезщетение по този законов текст цели да възстанови в патримониума на незаконно уволненото лице само реално настъпилата празнота (щета), изразяваща се в намаления му доход вследствие на това уволнение.Разпоредбата на чл.104 ал.1 изр.1 ЗДСл регламентира хипотеза, при която лицето въобще не е получавало възнаграждение,тъй като не е работило, каквато именно се установява в настоящото производство за релевантния период от 03.04.2023г. до 03.11.2023г.

Правото на лихва за забава е акцесорно и битува в правния мир доколкото е установено по размер и основание главното задължение.В този контекст,основателно е искането за присъждане на лихва при условията на чл.86 ал.1 ЗЗД,в размер на законната, считано от датата на възникване на основанието за плащане -13.12.2023г. Същата е определена с ПМС №426/ 18.12.2014г. за определяне размера на законната лихва по просрочени парични задължения (Обн.ДВ,бр.106/2014г.), издадено по законовата делегация от чл.86 ал.2 ЗЗД. Приложимото ПМС въвежда изискванията на Директива 2011/7/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16.02.11г. относно борбата със забавяне на плащането по търговски сделки (OB,L48/1 от 23.02.11г.) Исковата молба, ведно с жалба против Заповед №РД005-01-18/03.04.23г. на директора на ОДЗ-Силистра, е заведена в АС-Силистра на 25.04.23г. и отделена за самостоятелно разглеждане с Определение 208/ 11.05.23г. по адм.д.№74/ 2023г., като производството по същата е спряно с Определение №221 от 16.05.2023г. до решаване на въпроса със законосъобразността на заповедта, прекратяваща СлПО. Следователно, ИМ се приема за предявена,вкл. в контекста на покана към ответника за плащане, на 16.05.2023г., когато е образувано настоящото производство.

С оглед изхода на процеса, на уважаване подлежи и искането за присъждане на съдебни разноски, заявени в хипотезата на чл.38 ал.2 ЗАдв. Предявеният иск е оценяем (с определен материален интерес) и съгласно чл.7 ал.2 т.3 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения (Обн.ДВ,бр.64/04г.,посл.изм.ДВ,бр.88/22г.), за процесуално представителство, възнаграждението за един адвокат възлиза на 2 214.40 лева. Доколкото исковата претенция е разгледана по реда на чл.203 и следващите от АПК, при субсидиарно приложение на ГПК, по аргумент от чл.144 АПК, не се установява разлика в горните размери, преценени в ракурса на чл.8 ал.1, препращащ към чл.7 ал.2 от с.н. Основателното искане, базирано на безплатно осъществена правна помощ и процесуално представителство от адв.В.В., не е свързано с установяване на условията от чл.38 ал.1 т.1-т.3 ЗАдв. Трайната съдебна практика е приела, че посочването в Договора за правна защита и съдействие (л.39) на условията - безплатна правна помощ на страната и възнаграждение при условията на чл.38 ал.2 ЗАдв, са необходимите и достатъчни предпоставки за уважаване на искането.Ето защо, следва да бъде определено възнаграждението в размер не по-нисък от предвидения в наредбата по чл.36 ЗАдв, която е цитираната по-горе Наредба №1/2004г., съгласно чийто чл.8 по административни дела с определен материален интерес,възнаграждението се определя по реда на чл.7 ал.2, като относима в случая е т.3 - от 10 000 до 25 000 лв. (1300 лв. + 9% за горницата над 10  000 лева, или 914.40 лева), формиращи общо 2 214.40 лева, в какъвто размер следва да бъде присъдено на адвокат В.В., воден от което и на основание чл.236 ал.1 ГПК, във връзка с чл.204 ал.5 АПК, Административният съд гр.Силистра

           

Р  Е  Ш  И  :

 

ОСЪЖДА Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра, с ЕИК: ********* и административен адрес: гр.Силистра, *******************************, да заплати на Т.Н.П. ***, с ЕГН:**********, сумата от     20 160.00 (Двадесет хиляди сто и шестдесет) лева, представляваща обезщетение по чл.104 ал.1 от Закона за държавния служител, ведно със законната лихва, считано от 13.12.2023 година до окончателното изплащане.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция „Земеделие“ гр.Силистра, с ЕИК: ********* и административен адрес:гр.Силистра, *******************************, да заплати на адвокат В.И.В., с ЕИК: *********, от Адвокатска колегия гр.Силистра и служебен адрес: гр. Силистра, ********************, сумата от 2 214.40 (Две хиляди двеста и четиринадесет 0.40) лева, на основание чл.38 ал.2 от Закона за адвокатурата.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

        

                                                                           СЪДИЯ: