Решение по адм. дело №724/2025 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 4240
Дата: 30 октомври 2025 г.
Съдия: Дарина Драгнева
Дело: 20257240700724
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4240

Стара Загора, 30.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - IV състав, в съдебно заседание на тринадесети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДАРИНА ДРАГНЕВА

При секретар ИВА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА ДРАГНЕВА административно дело № 20257240700724 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.12 ал. 3 от Закона за независимите оценители вр. с чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на Ж. К. К. против Решение №37/28.05.2025г на Контролния съвет на Камарата на независимите оценители в България, постановено по нейна жалба от 25.10.2024г срещу Решение по т.1 подточки 1.1.34 от 21.08.2024г на УС на КНОБ по чл.11 ал.2 т.3 от ЗНО за заличаването й от регистъра по чл.15 от закона и за обезсилване на издадения сертификат. На основание чл.12 ал.2 от ЗНО КС на КНОБ отхвърля жалбата като неоснователна.

Жалбата е допустима- жалбоподателя е адресат на неблагоприятно за него решение, подлежащо на съдебен контрол за законосъобразност, за което е уведомен не по-рано от 13.06.2025г, без данни за датата на връчването му, но дори и да се приеме, че е връчено на 13.06.21025г, то обжалването на 27.06.2025г е в рамките на 14-дневния срок.

Решението по чл. 12 ал.2 от ЗНО е постановено по реда на чл.12 ал.2 от ЗНО, който е специален спрямо този по АПК за обжалване на административни актове по административен ред – Контролния съвет е длъжен да се произнесе по същество, поради което само неговото решение подлежи на оспорване пред съд по силата на чл.12 ал.3 от ЗНО. Следователно не произнасянето на Контролния съвет в 14-дневния срок по чл.12 ал.2 от ЗНО не слага началото на срок за оспорване на решението на Управителния съвет на КНОБ, защото то не е годно за съдебен контрол за законосъобразност. Ето защо, не спазването на 14-дневния срок за постановяване на решение от Контролния съвет на КНОБ няма последиците, които настъпват при не произнасяне на горестоящ орган по подадената до него жалба срещу административен акт – изтичането му не слага началото на 14-дневен срок за обжалване пред съд на първоначалния административен акт.

С жалбата се твърди, че решението е постановено при неправилно приложение на материалния закон, поради краткия срок на закъснението – отчета е подаден на 08.07.2024г, което е само седмица по-късно от 30.06.2024г, когато изтича крайния срок за подаването му, а причините за закъснението не са разгледани от Контролния съвет. При постановяване на своето решение Контролния съвет не е съобразил и допуснато от Управителния съвет абсолютно процесуално нарушение, състоящо се във вземане на решението, чрез разглеждане и гласуване по имейл. От съда се иска да бъде отменено Решението на Контролния съвет на КНОБ с присъждане на разноските по делото.

Ответника Контролен съвет на КНОБ представя преписката , но не изпраща представител, нито писмено становище.

Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното: Жалбата е основателна.

Решение № 205/21.08.2024г на УС на КНОБ, за заличаване от регистъра на независимите оценители на жалбоподателката, поради нарушение на чл.10 ал.2 от ЗНО – не подаване на отчет в изпълнение на задължението по чл.18 т.4 от ЗНО в срок до 30.06.2024г,се състои в утвърждаване на списък на независимите оценители, които не са подали годишен отчет за 2023г в срок до 30.06.2024г. е формално. То представлява констатация за правна последица, която не настъпва по силата на закона, а се изисква акт на УС на КНОБ, което изключва възможността този УС да утвърди само списъка на лицата, които не са спазили срока без каквото и да било преценка на фактите към датата, на която утвърждава този списък. Изрично е указано в чл.12 ал.1 от ЗНО, че решението на УС трябва да се мотивира тоест законовия автоматизъм е изключен, но в противоречие със задължението си за преценка на фактите УС на КНОБ е подходил автоматично като е утвърдил списък на независимите оценители, които следва да бъдат заличени от регистъра с обезсилване на издадения им сертификат. Това е достатъчно, за да бъде отменено от Контролния съвет, но той е процедирал по същия начин. Макар в решението на Контролния съвет да е декларирано, че е прието след преценка на доказателства, то няма мотиви, които да я обективират, а това означава, че такава не е извършена изобщо. Дори не е посочено какво е констатирал Контролния съвет от тези доказателства, представени от жалбоподателката в подкрепа на твърдението й, че закъснението от една седмица се дължи на работа като независим оценител. Задължително е да се посочи, че срокът по чл.10 ал.2 от ЗНО е за изпълнение на едно от всички кумулативни задължения по чл.18 от същия закон, но неговото предназначение е да се отчете дейност, която да може да се провери за съответствие с изискванията, на които трябва да отговаря независимия оценител и от които зависи да продължи да бъде такъв. Закъснението от само една седмица да се подаде отчета не е препятствало проверката, за чието извършване се представя и отчета за дейността на независимия оценител за предходната година. След като тази проверка не е препятствана и закъснението е само от една седмица, то да се прилага автоматизъм, какъвто законът не предвижда по аргумент от чл.12 ал.1 от ЗНО, е в противоречие със задължението за обективност, безпристрастност, пропорционалност и най-вече с целта на закона, обяснено по-горе – отчета се подава, за да е възможно да се осъществи контрол за спазване на изискванията, на които трябва да отговаря независимия оценител към всеки един момент, в който упражнява дейност на това основание.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172 ал.2 от АПК Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И

ОТМЕНЯ Решение №37/28.05.2025г на Контролния съвет на Камарата на независимите оценители в България и потвърденото с него Решение по т.1, подточки 1.1.24 по Протокол 205/21.8.2024г на Управителния съвет на КНОБ, по жалба на Ж. К. К..

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му на страните пред ВАС на РБ.

Съдия: