Решение по дело №942/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1173
Дата: 21 юни 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180700942
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 1173/21.06.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и пети май две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

            при секретар Г.Георгиева и с участието на прокурор М.Пелтеков, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 942/2023г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

            Г.Н.М.,***, представляван от адв.Ст.П. обжалва Решение № 442 от 13.03.2023г., постановено по АНД № 6023 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия К № 4118714 на ОД МВР - Пловдив за наложена на жалбоподателя – глоба в размер на 100 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.3 с.з., ведно с присъдени разноски за ОД МВР – Пловдив в размер на 80лв. за юрисконсултско възнаграждение.

            Решението е оспорено като неправилно с твърдение за липса на нарушение за скорост. Поддържа се, че видно от статичното изображение на нарушението, заснет е и ясно видим билборд с надпис „бензиностанция Петрол 1200метра“, който е в непосредствена близост до бензиностанция Лукойл, като същата се намира на бул.Асеновградско шосе до № 83. Посоченото се счита да компрометира отразеното място на нарушението в електронния фиш № бул.Асеновградско шосе до № 1. Разликата е голяма и това е от съществено значение за правото на декларация по реда на чл.189 ал.5 ЗДв.П – напълно възможно е автомобила да е управляван в началото на Асеновградско шосе от един водач и да е извършена смяна, като на реалното място бул.Асеновградско шосе до № 83, МПС да е управлявано от друг водач. В тази вр. се твърди, че нарушението, за което е издаден електронния фиш е на място, различно от посоченото като място на извършване на нарушението, което представлява съществено нарушение на процесуалните правила /решения по касационни дела №№ 2321/22г. и 2975/22г., АС-Пловдив/. Мястото на нарушението е съществен реквизит от съдържанието на електронния фиш и не може да се извлича по тълкувателен път. Заявено е, че в гр.Пловдив, бул.Асеновградско шосе разрешената скорост за движение е 70 км./ч., а не 50 км./ч., както е посочено в обстоятелствената част на електронния фиш. С позоваване на писмо вх.№ 100340/08.12.2022г. от ОП Организация и контрол на транспорта се поддържа, че е налице промяна на организацията на движението от 50 км/ч на 7- км/ч по бул.Асеновградско шосе в участъка от бул.Цар Симеон до табела Край Пловдив и начало Пловдив, въведена на 23.02.2021г. и макар нарушението да е извършено на 15.08.2020г., в случая следва да намери приложение разпоредбата на чл.3 ал.2 ЗАНН. В тази хипотеза установената скорост е 74 км/ч и превишението от 4 км/ч се явява ненаказуемо.

В писмена защита по същество на адв.П. са заявени идентични съображения с посочените в жалбата и е поискано присъждане на адвокатско възнаграждение за двете инстанции в минимален размер на основание чл.38 ал.2 от Закона за адвокатурата.

Ответникът ОД МВР – Пловдив оспорва жалбата в писмено становище на процесуален представител ст.юрисконсулт И. П.. Поддържа законосъобразност на решението на РС-Пловдив. Претендирано е юрисконсултско възнаграждение. При уважаване на жалбата е заявено възражение с искане за намаляване на разноските за адвокатско възнаграждение до минимума по Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.  

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Пелтеков предлага решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима.

            1. Според съдържанието на електронен фиш серия К № 4118714 : на 15.08.2020г. в 10:43ч., в гр.Пловдив, бул.Асеновградско шосе срещу № 1, посока север – юг, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, с МПС Опел Астра, лек автомобил, рег.№ *** е извършено нарушение на скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство АТСС ARH CAM S1 № 11743са, собственик Г. Н.М.. При разрешена стойност на скоростта – 50 км/ч, е установена стойност на скорост 74 км/ч, като превишената стойност на скорост е 24 км/ч.

            Преписката съдържа : снимков материал към електронния фиш – снимка № 033783 от 15.08.2020г. – 10:43ч., 11743са, измерена скорост 77 км/ч, ограничение 50 км/ч, превишение 24 км/ч; посока – отдалечаващ, ведно с географски координати на мобилната система за видеоконтрол и локация – гр.Пловдив бул.Асеновградско шосе срещу № 1; справка за собственик на МПС; информация за премината последваща проверка от 30.09.2019г. със заключение за съответствие с одобрения тип; удостоверение за одобрен тип средство за измерване, по отношение на което се прилага чл.30 ал.5 от Закона за измерванията /намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип/; протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г., при заснемане с АТСС ARH CAM S1 № 11743са, съдържащ информация за: дата на ползване на АТСС – 15.08.2020г.; място за контрол – гр.Пловдив, бул.Асеновградско шосе срещу № 1; посока на движение на контр. Север-Юг; общо ограничение на скоростта – 50 км/ч; режим измерване – в движение, посока на задействане – отдалечаващ, номер на служебен автомобил – СВ 7645 КВ; период на работа - 08.00ч. до 13.00ч., в обхвата на който е 10.43ч.; номер на първо статично изображение – 0337555, номер на последно статично изображение – 0338374, в обхвата на които е номер на снимка 033783; текст – АТСС е разположена съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания. Наличните пътни знаци са проверени преди и след измерването. АТСС е преминало метрологична проверка с протокол от 30.09.2019г. и е годно за експлоатация до 30.09.2020г. Протоколът е подписан и преминал проверка на 17.08.2020г.

            ПРС е приел по делото писмен отговор от ОП Организация и контрол на транспорта при Община Пловдив /л.16/, според съдържанието на който – промяната на организацията на движението от 50 км/ч на 70 км/ч по бул.Асеновградско шосе в участъка от бул.Цар Симеон до табела Край Пловдив и от табела Начало Пловдив до бул.Цар Симеон, е въведена на 23.02.2021г., като са монтирани знаци В 26 и посочената скорост на знака е 70 км/ч, като е приложен съгласуван проект за промяна на организацията на движението.

2. ПРС е осъществил доказателствена преценка на доказателствата от преписката и събраните по делото с верни изводи. Правилно е посочил, че обжалвания електронен фиш съдържа всички реквизити от обхвата на чл.189 ал.4 ЗДв.П и фактическата установеност, отразена в същия се доказва от приложеното в преписката статично изображение, което съгл. чл.16 ал.3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство за обстоятелствата по упражнения с АТСС видеоконтрол. В тази насока е нормата на чл.189 ал.15 ЗДв.П – „Изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес.”. Съдържанието на снимката не поставя под съмнение, че нарушението на скорост е осъществено с МПС рег.№ ***. По отношение заснетия пътен знак на снимката с указание за близост на бензиностанция съдът е направил справка в google maps, според която бензиностанцията се намира в гр.Пловдив, бул.Асеновградско шосе. Предвид това е възприето основателно, че заснетият автомобил и намиращата се в близост бензиностанция се намират на територията на гр.Пловдив – следователно в населеното място, при което е налице задължение за водача да се съобрази с ограничението на скоростта в населено място. В конкретиката на фактите ПРС правилно е посочил, че при липса на въведен пътен знак е приложимо общото ограничение на скорост – 50 км/ч и в тази вр. за мястото на нарушението не е определящ признак на кой км от пътя и в коя част от бул.Асеновградско шосе – срещу кой номер се е движил автомобилът, тъй като движението е заснето в обхват на участък с местоположение – в населено място, за който към дата на нарушението е действало общото ограничение за скорост в населено място.

3. Касационната жалба е неоснователна. Приложените доказателства към преписката и събраните по делото са коментирани с правилни изводи, при установена връзка между оспорения електронен фиш, приложения снимков материал и протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г. В конкретиката на фактите следва да бъде прието, че данните в съставения протокол съответстват на тези в електронния фиш, поради което същият представлява доказателство за това, че нарушението е установено и измерено с АТСС, посочено в електронния фиш и с отразената информация от измерването. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано, като се удостоверява чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, на който е придадена доказателствена стойност по арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П.

В случая отсъстват съществени нарушения на процесуалните правила, въведени с Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. – изводът произтича от писмените доказателства /преписката/, описани по-горе с наименование и съдържание. Протоколът по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е с дата на използване – 15.08.2020г., която дата е отразена в електронния фиш за дата на извършване на нарушението. Освен съответствието между дата на установяване на нарушението, посочена в електронния фиш и идентична дата на използване на конкретното АТСС, е налице идентичност и между отразеното в протокола ползвано АТСС и посоченото в снимковия материал, който попада в обхвата на заснетите на 15.08.2020г. статични изображения, вкл. е налице идентичност в посока – отдалечаваща спрямо заснетия лек автомобил в снимката и посока на задействане, отразена в протокола. Предвид тези данни следва извод за наличие на достатъчно реквизити, установяващи без съмнение обвръзката между данните в протокола по чл.10 от наредбата и данните в електронния фиш, което изключва съмнение в истинността на фактическата установеност, която не е разколебана посредством други доказателства. Протоколът съдържа данни за начало и край на работа /08.00 до 13.00/, в който период е осъществено заснемането – 10.43ч. Протоколът по чл.10 ал.1 от наредбата е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС, за да има обвръзка между предвидената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал, каквато в случая е установена. Географските координати в снимковия материал потвърждават мястото, където се е намирал служебния автомобил. Цитираните в жалбата съдебни решения по отношение място на нарушението не са относими, тъй като касаят географски координати на мобилната система за видеоконтрол и в случая не са оспорени. Следва да се има предвид, че мястото на осъществен контрол е различно от мястото на фактическото позициониране на техническото средство, но е мястото, на което техническото средство е било настроено да извършва заснемане – контролирана зона. „Контролирана зона“ е не мястото, на което са поставени радарът и камерата на системата, а ограниченият участък от пътя /обхват/, където са насочени същите за осъществяване контрол и съответно заснемане на нарушения.

Относно административния адрес във вр. с мястото на нарушението изводите на ПРС са верни, като мястото на видеоконтрол е отразено в протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. и в случая е установено без съмнение, че мястото на нарушение е в населено място, за което разрешената скорост е 50 км/ч. Случая касае движение на лек автомобил във вътрешността на населеното място, където навсякъде по протежението на конкретния участък от пътя е действала общата забрана за движение със скорост, по-висока от 50 км/ч.

По отношение възраженията в касационната жалба се съобрази, че относно хипотезата - възможност автомобилът да е управляван в началото на Асеновградско шосе от един водач и да е извършена смяна, като на реалното място МПС да е управлявано от друг водач, такова обстоятелство не се поддържа за осъществено, нито е подадена декларация по чл.189 ал.5 ЗДв.П. Твърдението за наличие на предпоставки за прилагане на чл.3 ал.2 ЗАНН във вр. с информацията от ОП Организация и контрол на транспорта при Община Пловдив, не е основателно. Установено е, че на 15.08.2020г. за конкретния участък от пътя е действало ограничение на скорост 50 км/ч и от 23.02.2021г. скоростта за същия участък е променена на 70 км/ч. Тази промяна, както правилно е приел ПРС, представлява благоприятно фактическо положение, а не по-благоприятен за нарушителя закон.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника за касационната инстанция – чл.63д ал.4 и ал.5 ЗАНН, в размер на 80 лв. вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Мотивиран с изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIV състав

 

Р Е Ш И :

 

            Оставя в сила Решение № 442 от 13.03.2023г., постановено по АНД № 6023 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда Г.Н.М.,***, ЕГН **********, да заплати на ОД МВР – Пловдив юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.

Решението не подлежи на обжалване.        

 

Председател :

 

       Членове :