Решение по дело №7289/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3196
Дата: 19 август 2022 г.
Съдия: Христина Ботева Гарванска
Дело: 20221110207289
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юни 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 3196
гр. София, 19.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на единадесети юли през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря ГАЛИНА Г. ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20221110207289 по описа за 2022
година
установи:
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН – образувано по жалба на А.
С. К. срещу електронен фиш на СДВР Серия К № 3559179 , с който за
нарушение на чл. 21 ЗДвП , установено с автоматизирано техническо
средство, на жалбоподателя е наложено административно наказание
глоба в размер на 400 лв. .
С жалбата се претендира отмяна на наложеното наказание глоба
поради допуснати съществени процесуални нарушения при
налагането му , ограничаващи правото на защита на жалбоподателя .
СДВР в съдебно заседание оспорва основателността на жалбата .

Съдът, след като обсъди възраженията срещу ел. фиш и
доказателствата по делото , прие жалбата за неоснователна.


1
По отношение на фактите по делото:
На посочените в обжалвания електронен фиш дата и час
жалбоподателката управлявала л.а. *** в София и в района на
Околовръстен път № 28 в района на Ботаническата градина при
разрешена за населено място със знак максимална скорост от 80 км.ч.
– автомобилът се движел със скорост от 112 км.ч . Скоростта на
движение и регистрационния номер на автомобила , мястото и точните
дата и час на нарушението са заснети и отчетени с автоматизирано
техническо средство по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата -
мобилна система за видеоконтрол с радар с удостоверени по делото
техническа изправност и одобрение за ползване като средство за
измерване. Въз основа на данните от техническото средство и на
данните за регистрацията на автомобила на името на жалбоподателя
като собственик на МПС на жалбоподателя е издаден обжалваният
електронен фиш.


По отношение на доказателствата по делото :
Изложеното се установява от непротиворечив доказателствен
материал - редовно съставения съгласно изискванията на чл. 189 ал.4
ЗДвП електронен фиш, справката по чл. 188 ал.1 ЗДвП , сочеща
жалбоподателя за регистриран собственик на процесния автомобил,
приложената към преписката снимка от паметта на техническото
средство за отчетената скорост и регистрационния номер на
автомобила , представляваща съгласно чл. 189 ал.15 ЗДвП веществено
доказателствено средство в административнонаказателното
производство , протокола за използване на автоматизирано техническо
средство за контрол на скоростта по чл. 10 ал.1 от Наредба № 8121з-
532 , доказателство - снимка за разположението на уреда и мястото на
заснемане на нарушението по чл. 10 ал.3 от Наредба № 8121з-532 ,
удостоверението от Българския институт по метрология за
одобрението за използване на техническото средство по обжалвания
2
електронен фиш за измерване и удостоверение за последваща
проверка за техническа изправност на техническото средство. От
приобщеното по делото удостоверение за последваща проверка за
техническа изправност на техническото средство е видно, че
редуцирането на скоростта от 116 км. ч. , отчетена в паметта на
техническото средство , на 112 км.ч. е в съответствие с посочената в
удостоверението допустима грешка при измерване на скоростта с
техническото средство.


По отношение на правната страна :
Съгласно чл. 189 ал.4 ЗДвП в редакцията на закона към датата на
нарушението по ел. фиш / ДВ бр. 54/17 г. / - при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане..
Съгласно пар. 6 т. 63 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП и
чл. 39 ал.4 ЗАНН електронният фиш представлява електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи , а съгласно чл. 189 ал.11 ЗДвП -
влезлият в сила електронен фиш има силата на влязло в сила
наказателно постановление.

3
Според указанията в ТР № 1/ 2014 г. на ВАС , т. д. № 1/2013 г и
чл. 32 ал. 2 от Конституцията на РБ , чл. 39 ал.4 ЗАНН и чл. 165 ал.
2 т. 6 и т. 7 ЗДвП - използването на заснемащи технически средства при
осъществяването на контрола за спазването на правилата за движение е
позволено, то повишава сигурността при движението по пътищата и
осигурява висока степен на достоверност на резултатите на контрола ,
като за обезпечаване постигането на тези цели използването на
записващи технически средства трябва да се извършва при спазването
на определени изисквания и процедура , указващи условията за
упражняване на правомощията на контролните органи на МВР .
В съответствие с чл. 165 ал.2 т. 7 и т. 8 ЗДвП / ДВ бр. 54 от 2017
г. , в сила от 05.07. 2017г. / към процесния по делото период за
контролните органи на МВР изрично е предвидено правото да
извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата и да установяват нарушенията на тези правила , като
използват технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство и автомобили, оборудвани със мобилни
средства за аудиозапис и видеозаснемане и на осн. чл. 165 ал.3 ЗДвП
условията и редът за използването на автоматизираните технически
средства и системи за контрол на правилата за движение са определени с
наредба на министъра на вътрешните работи.
Според чл. 10 от приетата на осн. чл. чл. 165 ал.3 ЗДвП Наредба
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата
за движение по пътищата за всяко използване на мобилно автоматично
техническо средство за контрол се попълва протокол съгласно
приложението към чл. 10 от Наредбата . Протоколът се попълва при
всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във
време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на
контролирания участък. При работа с временно разположени на участък
от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на
скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се
съпровожда със снимка на разположението на уреда.
4

Съобразно установеното по делото съдът прие, че обжалваният
електронен фиш следва да бъде потвърден, тъй като при извършената
от съда проверка се установи, че електронният фиш е издаден в
съответствие с изискванията на ЗАНН и ЗДвП по отношение
необходимото съдържание на електронното изявление и сроковете за
съставянето му и при издаването му не са допуснати нарушения на
материалния и процесуалния закон, налагащи отмяна или изменение на
електронния фиш .
Съгласно чл. 21 /1/ / 2 / ЗДвП - водачите на ППС са задължени да
съобразяват скоростта на движение на управляваните от тях превозни
средства с максимално разрешената за населеното място . С оглед на
това и установеното по делото, че въпреки забраната с пътен знак за
движение в населено място със скорост над 80 км.ч. жалбоподателката
управлявала автомобил със скорост от 32 км.ч. над допустимата –
законосъобразно с обжалвания електронен фиш същата е
санкционирана за умишлено извършено от нея административно
нарушение по чл. 182 /1/ т.4 ЗДвП , предвиждащ към датата на
извършване на нарушението наказание глоба от 400 лв. за
нарушаване в населено място на забраната по чл. 21 ал.1 и ал.2 ЗДвП
със скорост от 31 - 40 км.ч..

От приложеното от ръководител при ОПП СДВР извлечение от
електронна информационна система на СДВР е видно ,че обжалваният
електронен фиш е регистриран като издаден на 29. 04. 20г. , поради
което възражението за липса на дата на издаване на ел. фиш е
неоснователно .
Възражението за това ,че допустимата грешка при измерване на
скоростта с техническото средство не е отчетена , също е в
противоречие с установеното по делото .
Представен е и протокол за използване на автоматизирано
техническо средство за контрол на скоростта по чл. 10 ал.1 от
Наредба № 8121з-532 със снимков материал към него и за
достоверността на този протокол няма основание за съмнение в
5
събрания по делото доказателствен материал .
По изложените съображения жалбата се явява неоснователна .

По отношение на разноските :
На осн. чл. 63д ЗАНН , чл. 143 ал.3 АПК и Тълкувателно решение
№ 3 / 2010 г. на ВАС, т. д. № 5/2009 г ., в тежест на жалбоподателя
следва да се възложи заплащането на възнаграждение за участие на
юрисконсулт на административнонаказващия орган по делото в
съответствие с чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната
помощ - в размер 80лв. .

По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш на СДВР Серия К № 3559179 , с
който за нарушение на чл. 21 ЗДвП , установено с автоматизирано
техническо средство, на жалбоподателя А. С. К. е наложено
административно наказание глоба в размер на 400 лв. .

ОСЪЖДА А. С. К. ЕГН ********** да заплати в полза на
СДВР сумата от 80 лв. - възнаграждение за участие на
юрисконсулт по делото .

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6