Определение по дело №458/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2116
Дата: 18 октомври 2022 г.
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20227240700458
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Описание: Описание: Logo copy    О  П  Р  Д  Е Л  Е  Н  И  Е   2116

    18.10.2022 г., гр. Стара Загора

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О  Д  А

 

 

Административен съд Стара Загора, седми състав, в закрито съдебно заседание на осемнадесети октомври през две хиляди, двадесет и втора година в състав:   

                                   

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

 

при секретаря:

изслуша докладваното от съдията КОСТОВА-ГРОЗЕВА адм. д. №458 по описа на съда за 2022 г.

 Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

 Образувано е по жалба от „КРОС ФИШ“ ЕООД, със седалище в гр. Стара Загора, входирана под № 70-3850 от 07.07.2022г. в министерство на земеделието, против  Решение за налагане на финансова корекция № МРД-СД-01-65/16.06.2022г. на Ръководителя на УО на Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020 /ПРМД/, с  която на дружеството била наложена финансова корекция в размер на 25% от всички допустими разходи по договор за изпълнение №  BG14MFOP001-2.008-0011-C02-2 от 07.07.2022г. с изпълнител „Сигма форс“ ЕООД на стойност 37 662,70 лв. без ДДС.

В жалбата се счита, че решението бил неправилно и незаконосъобразно, немотивирано. На първо място се сочи, че не били налице правните основания за налагане на финансовата корекция /ФК/. Органът претендирал, че била налице хипотезата на чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, но същата изисквала наличието на кумулативно дадени предпоставки. Органът обаче не установил такива нито изискал доказателства за да установи релевантните факти и едва тогава да изведе правния извод дали имало нередност, в какво се изразявала и дали от нарушението се нанасяла вреда на средствата на ЕСИФ. При тази правна обосновка, следвало, за да бъдел законосъобразен актът за ФК, трябвало в решението изрично да се сочело вида нередност, и да се сочела нарушената правна норма от ПМС № 160.

Конкретните фактически доводи на органа били, че „ в представената референция липсват данни за изпълнени сходни доставки“, но не ставало ясно как било установено това. Според практиката на СЕС и ВАС, нередността, за която се определяла ФК, следвало да бъде нормативно установена с посочване на предпоставките за осъществевяването й и санкцията, при проявлението на хипотезата й. В конкретния случай и предвид дадената от органа обосновка, било налице несъответствие между посочените в акта факти и вменените нередности, квалифицирани по посочения състав. Коментира се цитирана практика на СЕС.

На следващо място се твърди, че не било налице твърдяното от органа неизпълнение, тъй като избраният изпълнител извършвал сходна дейност. В крайна сметка не било налице нередност по см. на чл.2 /36/ от Регламент №1303/2013 на ЕП и Съвета, във вр. с чл.70, ал.11 т.9 от ЗУСЕСИФ, квалифицирана по т. 23 от Приложение №1, към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, като основание за налагане на ФК.

На трето място се твърди недостатъчност и неяснота на мотивите относно размера на наложената санкция. Счита се, че той неправилно бил подведен под т.14 от Приложение №1 към наредбата за посочване на нередности и пр., като се излагат и доводи.

Жалбоподателят, редовно призован за с.з., се представлява от пълномощник, адв. М.С., който поддържа жалбата на доверителя си. Претендира за разноски. Представя писмени бележки.

Ответникът, редовно призован за с.з., не се представлява от пълномощник. По делото се прилага писмена защита от пълномощник на ответника, в която се мотивират фактически доводи за неоснователността на оспорването, ведно с правни доводи за законосъобразност на жаленото решение за налагане на ФК.

Съдът, въз основа на събрания по делото доказателствен материал, намира за установено от фактическа страна следното:

На 27.06.2019г. бенефициентът „Корс фиш“ ЕООД сключил с Ръководителя на УО на ПМДР административен договор №ПДР-ИП-01-47 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ПМДР 2014-2020 по процедура за подбор на проекти № BG14MFOP001-2.008-0011, за проект „Модернизация на пъстървово стопанство“, с който била одобрена финансова помощ в максимален размер на 111 835,97 лв., от която 75% в размер на 83 876,97лв. средства от ЕС и 25% или 27 959,00 лв. средства от държавния бюджет. Срокът на изпълнение на проекта бил 18 месеца, от 27.06.2019г. до 27.12.2020г. С договора, бенефициентът се задължил за изпълни одобреното проектно предложение. В т.5 от договора били посочени основните дейности по изпълнение на одобрения проект. По делото се представя декларация, подписана от Управителя на оспорващия за запознаване с определението за понятието „нередност“ по чл.2, §36 от регламент на Съвета № 1303/2013г. /л. 54-56/.

На 13.08.2020г. между страните по  горепосочения административен договор било сключено допълнително споразумение относно промяна на размера на отпуснатата БФП, която била определена в максимален размер на 111 813,22 лв., от които от която 75% в размер на 83 859,91лв. средства от ЕС и 25% или 27 953,31 лв. средства от държавния бюджет. /л. 67-69/.

Удостоверява се по делото, че в ИСУН 2020 бенифициентът публикувал на 28.05.2020г. /л.122/ публична покана по чл.51 от ЗУСЕСИФ /заглавия изм. ЗУСЕФСУ/ за доставка на технологично оборудване за стопанство с място на изпълнение на доставката – гр. Мизия, на обща стойност /прогнозна стойност/ от 37 623,20 лева. срок на изпълнение – 90 дни от сключване на договора и получаване на възлагателно писмо от „Корс фиш“ ЕООД, но не по-късно от срока на договора за БФП. В раздел III.2.3 от поканата  - технически възможности и/или квалификация /по чл.3, ал.13 от ПМС № 60/2016г./ относно изискуеми документи и информация било посочено изискването за представяне на списък на изпълнени сходни доставки за последните три години в зависимост от датата, на която кандидатът бил учреден или е запознал дейността си, от където да било видно описанието на реализираните доставки, датата на извършването, стойността им и получател. Относно минимални изисквания, в поканата било посочено следното: кандидатът трябва да има опит в областта на доставка за сходна на оферираната техника на обявената доставка.

Удостоверява се също от данните по преписката, че документи за участие в процедурата били подадени от един кандидат – „Сигма форс“ ЕООД, като видно от л. 84 от делото, в нарочна декларация кандидатът декларирал, че имал опит в областта на извършване на доставки, сходни на обявената в публичната покана поръчка и в рамките на последните три години изпълнил посочените в таблица три броя доставки. Съдържащите се данни в таблицата били относно вида на доставката, период на изпълнение и стойност. Били приложени и доказателства – фактури, договори, удостоверения за добро изпълнение, референция от „Бул Аква Фиш“ ООД, договор за подизпълнител за доставка и монтаж на технологично оборудване за рециркулационна система за есетрови риби. /.л.112-115/.

Видно от Протокол №2 от 21.06.2020г. /л. 116-119/ за избор на изпълнител чрез публична покана с предмет обявен в ИСУН, в табл. по раздел  III, комисията удостоверила представен от кандидата „Сигма форс“ЕООД списък на изпълнените сходни доставки за последните три години, от където да било видно описание на реализираните СМР, датата на извършването, стойността им и получател. С Решение № 2 от 22.06.2020г. Управителят на „Корс фиш“ ЕООД и на осн. Протокол № 2 от 21.06.2020г.  и в съотв. с чл.8 от ПМС №160/2016г. обявил за изпълнител на поръчката „Сигма форс“ ЕООД, със седалище гр. Добрич. /л.120/.

Чрез ИСУН били изискани от оспорващото дружество да представи пред органа допълнителни документи, във връзка с проведената процедура по ПМС №160/2016г./л.126-127/, като се удостоверява представяне на счетоводен баланс към 31.12.2019г. на „Сигма форс„ ЕООД; фактури издадени от „Сигма Форс“ЕООД от 09.04.2019г. /л.133/, от 11.04.2019г. /л.134/, от 24.07.2019г. /л.138/, от 18.09.2019г. /л.140/; платежни нареждания, издадени от „Ив-ЕЛ“ЕООД /л.133, 135, 137, 139, 141/; референция от „Елсед- варна“АД от 19.12.2017г. /л.142/; референция от „Бул Аква Фиш“ ООД от 12.05.2019г.  /л.144/;  референция за предоставени услуги от Управителя на „Риленд“ ЕООД от 21.11.2017г. /л.145/; платежни нареждания и  фактури, издадени от и на „Сигма форс“ЕООД 

От експерти при ДФЗ бил съставен Доклад №13/21.06.2021г. относно планова проверка на място от сертифицирания орган на проекти по мярка 2.2, мярка 2.5 и 2.6, мярка 3.1.1 и мярка 5 от ПРМД /л.15-38/. В т.2 от доклада били посочени констатации, заключения и препоръки относно проектно предложение на „Корс фиш“ ЕООД с наименование „Модернизация на пъстървово стопанство с № BG14MFOP001-2.008-0011, мярка 2.2 „Продуктивни инвестиции в аквакултурите“.

Под № 70-1059/28.02.2022г. от Зам. Министър на земеделието до управителя на „Корс фиш“ЕООД било изпратено уведомление на осн. чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ /заглавие изменено/, във вр. с чл.70, ал.1, т.9 от закона за откриване на производство по определяне на финансова корекция /л.231-234/ и във връзка с получен доклад с рег. индекс № 10-637/23.06.2022г. В същото били направени фактически констатации резултат на проверка на проведената процедура по избор на кандидат, както и, че за същите не бенефициента щяла да бъде определена финансова корекция от 25% върху стойността на сключения с избрания кандидат договор за доставка в размер на 37 622,70лв. без ДДС. Уведомителното писмо било подписано от Зам. Министър на земеделието с електронен подпис и публикуван в ИСУН 2020. Чрез ИСУН 2020 от „Крос фиш“ЕООД било подадено възражение /л.236-237/. По него било подадено чрез ИСУН 2020 ъзражение от бенифициента с кореспонденция №BG 14MFOP001-2,008-0011-С15-М029 от 14.03.2022г.

Зам. Министърът на земеделието, в качеството си на Ръководител на УО на Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020 издал чрез ИСУН 2020 Решение № МРД-СД-01-65/16.06.2022г., с което определил финансова корекция на бенифициента „Корс фиш“ЕООД в размер на 25% /4 702,84лв./ от допустимия разход по договор за изпълнение №  BG14MFOP001-2.008-0011-C02-2 от 07.07.2022г. с изпълнител „Сигма форс“ ЕООД на стойност 37 662,70 лв. без ДДС, от които верифицирани и изплатени 18 811,35 лв. С него било посочено, че при извършената проверка на процедурата по избор на изпълнител с публична покана по чл.57 от ЗУСЕСИФ /заглавие изменено/ било констатирано нарушение, изразяващо се в определяне на изпълнител, който не отговарял на всички изисквания. В обобщение се посочва, че избраният кандидат не отговарял на изискванията, обявени от изпълнителя и е следвало да бъде отстранен от участие, вместо да бъде избран за изпълнител. Така било допуснато нарушение на чл.8, ал.3, т.3 от ПМС №160/2016г., което съставлявало нередност по т.14 от Приложение №1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и пр. /наричана по-долу Наредба за нередностите/. Решението било съобщено чрез електронната система ИСУН 2020, като прикачен файл, който бил активиран от адресата си на 22.07.2022г. /л.254/.

По делото се прие още: Заповед № РД09-8/07.01.2022г. /л.41/; 1бр. електронен носител CD, съдържащ процесното решение и данни за валидността на КЕП на зам. Министър на земеделието.

Съдът при така установеното от фактическа страна и след като обсъди събраните по делото доказателства, във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и при извършената цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1, във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено от правна страна следното:

По допустимостта на жалбата: като съобрази данните от приетите без оспорване писмени доказателства, Съдът намира оспорването за процесуално недопустимо, което макар и да изхожда от активно легитимирано лице, против годен за съдебен контрол административен акт, то същото не е направено в преклузивния 14 дневен срок.

Процесното решение е издадено чрез системата ИСУН 2020, като е генериран регистрационен номер МДР-СД-01-65 от 16.06.2022г. Същото е било изпратено чрез  система на адресата си като прикачен файл /л.255/. Видно от л.254 изпращането на файла е извършено на 17.06.2022г., а препратката е с първа дата на отваряне – 22.06.2022г.

Съгласно чл.73, ал.4 от ЗУСЕСИФ /заглавие изменено/, решението по чл.73, ал.1 от закона, с което се определя по основание и размер финансова корекция, подлежи на обжалване по реда на АПК, при приложение на чл.27, ал.2-3 и ал.5-6 от специалния закон, които не касаят срока за подаване на жалбата. При това положение намира приложимост общият текст на чл.149, ал.1 от АПК, според който административния актове могат да се оспорят пред съда в 14 дневен срок от съобщаването им. При конкретните фактически установявания, 14 дневният срок тече, считано от 22.06.2022г. и съответно изтича на 06.07.2022г. вкл., сряда, присъствен ден. Видно от датата на входиране на жалбата до съда чрез административния орган, същата е била подадена чрез пълномощник – адв. М.С. ***, на дата 07.07.2022г., която дата обаче е извън преклузивния 14 дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК. Към тази дата на подаване на жалбата е настъпил ефектът на предвидената преклузия и същата вече се явява недопустима, като подадена извън установения преклузивен срок. Към 07.07.2022г. вече е погасено правото на оспорващия да оспорва пред съда като незаконосъобразно Решението за налагане на финансова корекция, издадено от Зам. Министъра на земеделието, като жалбоподателят не претендира същото да е било нищожно, а е изложил твърдения единствено и само относно неговата незаконосъобразност.

При това положение подадената от „Крос фиш“ ЕООД жалба под рег. № 70-3850 на дата 07.07.2022г. се явява процесуално недопустима на осн. чл.159, т. 5 от АПК и същата като такава следва да се остави без разглеждане, а производството да се прекрати. До колкото Съдът е разгледал жалбата в открито с.з. и е постановил определение за приключване на съдебното дирене и е дал ход по същество на спора, то същото следва да се отмени и да се постанови съдебен акт, оставящ без разглеждане на просрочената жалба.

Ответникът не претендира разноски, поради които такива не му се следват.

Водим от горното и на осн. чл.159, т.5 от АПК, Съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от открито с.з. от 28.09.2022г., с което е приключено съдебното дирене и е даден ход по същество на спора, ВМЕСТО КОЕТО ПОСТАНОВЯВА:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от „КРОС ФИШ“ ЕООД, със седалище в гр. Стара Загора, входирана под № 70-3850 от 07.07.2022г. в Министерство на земеделието, против Решение за налагане на финансова корекция № МРД-СД-01-65/16.06.2022г. на Ръководителя на УО на Програмата за морско дело и рибарство 2014-2020 /ПРМД/, с  която на дружеството била наложена финансова корекция в размер на 25% от всички допустими разходи по договор за изпълнение №  BG14MFOP001-2.008-0011-C02-2 от 07.07.2022г. с изпълнител „Сигма форс“ ЕООД на стойност 37 662,70 лв. без ДДС.

ПРЕКРАТЯВА производството по а.д. № 458/2022г. по описа на Административен съд Стара Загора за 2022 година

 

Определението подлежи на касационно обжалване с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от датата на съобщението му на страните.

 

 

 

                                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: