Решение по дело №838/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 15
Дата: 4 февруари 2020 г.
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20195310200838
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 15

гр. Асеновград, 04.02.2020 г.

 

                               В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

         Асеновградски районен съд, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на  четвърти декември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

       При участието на секретаря Ася Иванова, като разгледа НАХД  № 838/2019 г. по описа на Асеновградския районен съд ІІ н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

       Обжалвано е наказателно постановление № К-0047846 от 01.04.2019 г., издадено от Директора  на Регионална Дирекция със седалище в гр. Пловдив  на Комисията за защита на потребителите - Таня Д.Д., с което на ”БЪЛГАРСКА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОННА КОМПАНИЯ ” ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София бул. ”Цариградско шосе” № 115И, представлявано от А. И.Д., с ЕГН **********, на основание  чл. 233 ал.2 от Закона за защита на потребителите  е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000  лв. за извършено нарушение по чл.113 ал.1, във вр. с ал.2 от ЗЗП.

       Жалбоподателят ”БТК” ЕАД в депозираната жалба оспорва НП,  като неправилно и незаконосъобразно, отрича факта на нарушението и навежда твърдения за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в процедурата по издаването му, като иска същото да бъде отменено.

      Въззиваемата страна, РД ”КЗП”- гр. Пловдив, редовно призована не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

       Съдът на базата на доказателствата приема за установено следното от фактическа страна:

       На 06.12.2018  г. по повод жалба на гражданин, относно непривеждане на стоката в съответствие с договора за продажба в законоустановения  едномесечен  срок по предявена рекламация пред търговеца по отношение на мобилен телефон марка „NOKIA 3“ била извършена проверка от  служители на РД-Пловдив при „КЗП“, сред които и актосъставителят М.К. в обект – магазин “Виваком” , находящ се в гр. Асеновград на ул.“Цар Иван Асен ІІ“ № 19. При извършената проверка на место и след прегледа на регистъра на предявените  рекламации, както и на представените документи  е установено, че от клиента Ж. Д. са предявени общо три рекламации по повод процесния мобилен телефон, закупен чрез договор за лизинг от 21.02.2018 г. Първата рекламация е предявена на 06.07.2018 г., като същата е удовлетворена чрез отстраняване на повредата от търговеца, а именно смяна на слушалката и успешен функционален тест на устройството. При втората рекламация на 06.11.2018 г., телефонът е върнат от сервиза, поради некоректно подадени документи от страна на клиента Д., касаещи друго устройство. Третата рекламация, която е предмет и на издаденото наказателно постановление е подадена на 05.12.2018 г., като същата е надлежно регистрирана в регистъра на предявените рекламации и е издадена сервизна карта № **********/05.12.2018 г. Мобилното устройство е изпратено на независим от БТК, но оторизиран от производителя Нокия сервиз „Булграм“ ЕООД, където е извършен специализиран технически преглед. Установена е повреда – механично счупен дисплей, причинен от сътресение, удар или изпускане на устройството и настъпила в следствие на това структурна деформация. При тези данни Продавачът – БТК е отказал гаранционно обслужване, поради установена механична повреда, която не подлежи на гаранционен ремонт. Рекламацията е счетена за неоснователна, като телефонът е бил върнат и наличен в приемащия магазин на БТК от 14.12.2018 г. При тези данни, актосъставителят е счел, че е налице административно нарушение, тъй като търговецът не е изпълнил задължението си да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба в рамките на един месец от предявяване на рекламацията.

        За установеното нарушение бил съставен АУАН срещу „БТК” ЕАД, като актът бил съставен в присъствието на упълномощен представител на дружеството, който го подписал без възражения. Такива не били подадени и в 3-дневния срок по чл. 44 ал.1 от ЗАНН. Въз основа на АУАН на 01.04.2019 г. било издадено и атакуваното наказателно с което на ”БТК” ЕАД за горното нарушение била наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв.

       При така установената фактическа обстановка съдът направи следните изводи от правна страна:

       Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество. Разгледана по същество същата   е  ОСНОВАТЕЛНА.

       В наказателното постановление, както и в предхождащия го АУАН, като нарушение за което се налага имуществената санкция е посочено, че търговецът не е привел стоката в съответствие с договора за продажба в законоустановения едномесечен срок, считано от датата на предявяване на рекламацията, а именно 05.12.2018 г. Така посоченото деяние правилно е квалифицирано като нарушение по чл. 113 ал.1 , вр. с ал.2 от ЗЗП. Този текст от закона – ал.1 , въвежда задължението за продавача, когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, да я приведе в съответствие с договора за продажба, а ал. 2 задължава продавача да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя. При това положение на първо място Съдът намира, че в НП липсва  посочване на  времето на извършване на нарушението. Тъй като задължението е обвързано с едномесечен срок,  след изтичането на който се приема,че същото не  е изпълнено, то датата на извършване на нарушението е първия ден след изтичането на срока, който по правилото за изчисляването на сроковете е 06.01.2019 г. Този елемент от индивидуализацията на нарушението като деяние, а именно датата на извършването му е задължителен реквизит по чл. 57 ал.1 т. 5 от ЗАНН и непосочването му в наказателното постановление е съществено нарушение на административно-производствените правила, тъй като води до неяснота на административното обвинение и препятства правото на защита на санкционираното дружество и възможността да го упражни в пълен обем, поради което и е самостоятелно и достатъчно отменително основание.

          На второ място, отделно от горното съдът намира, че състава на административното нарушение на е реализиран от обективна страна. В конкретния случай предявената рекламация безспорно е била приета от търговеца, тъй като рекламираната стока е била приета в търговския обект, изготвена е сервизна поръчка за ремонт и мобилният телефон е бил изпратен в оторизиран сервиз, където е констатирана повреда непопадаща в гаранционните условия и явно причинена от начина на ползване на стоката.  Задължението на продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба няма абсолютен характер и очевидно същото не може да бъде съотнесено към хипотезите, когато стоката е повредена, поради умишлени или непредпазливи действия на самия купувач, излизащи извън рамките на обичайното и употребление. Това следва от систематическото място на горната разпоредба и от тълкуването й във връзка с нормите на чл. 106 и чл. 108 от ЗЗП. При преценка за наличието на  неизпълнение на задължението за привеждане на стоката в съответствие с договора за продажба винаги следва да се преценява характера на несъотвествието и какви са причините  за неговото възникване. В това отношение съдът намира, че е основателно възражението в жалбата, че дефекти на стоката причинени от потребителя не попадат в обхвата на гаранцията на потребителската стока по реда на ЗЗП и съответно не водят до задължение на продавача при всички случаи да ги отстрани. Поради изложеното съдът намира,че в конкретния случай не се касае до неизпълнение на задължението по чл. 113 ал.1 от ЗЗП, а до директен отказ на продавача да удовлетвори предявената рекламация, поради констатирани обстоятелства - повреда на мобилното устройство от купувача, водещи до отпадане на задължението за законова и търговска гаранция. Налице е гражданско правен спор по повод на облигационни отношения, който следва да се реши по исков ред при наличие на правен интерес от някоя от страните, но в крайна сметка правото на купувача да откаже гаранционно обслужване не следва да се санкционира по административен ред , тъй като в конкретния случай съставът на твърдяното административно нарушение не е реализиран.

         Предвид гореизложеното и като намери обжалваното НП за неправилно и незаконосъобразно на основание чл. 63 от ЗАНН,Съдът

 

                                                 Р  Е  Ш  И:

 

        ОТМЕНЯ наказателно постановление № К-0047846 от 01.04.2019 г., издадено от Директора  на  Регионална Дирекция със седалище в гр. Пловдив  на Комисията за защита на потребителите, -Т.Д.  Д., с което на ”БЪЛГАРСКА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОННА КОМПАНИЯ” ЕАД, ЕИК *********,  със седалище и адрес на управление гр. София бул. ”Цариградско шосе” № 115И, представлявано от А.И.Д. с ЕГН **********, на основание  чл. 233 ал.2  от Закона за защита на потребителите е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000  лв. за извършено нарушение по чл.113 ал.1,във вр. с ал.2 от  ЗЗП.

 

        Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на  страните пред Административен съд.

 

 

 

                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ :