Решение по дело №379/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 455
Дата: 13 март 2020 г. (в сила от 22 януари 2021 г.)
Съдия: Милена Николова Николова
Дело: 20203110200379
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   455/13.3.2020г.

 

гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ВАРНА, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XХII състав, в открито съдебно заседание на двадесет и пети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:  

 

                              СЪДИЯ: МИЛЕНА НИКОЛОВА                     

  с участието на секретаря Елена Пеева, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 379 по описа за 2020 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

          Образувано е по жалба на В.А.А. срещу наказателно постановление № 74/2019/2020 г., издадено от С.Н.Т.– с.д. директор на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници“, с което на В.А.А. е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 238г, ал. 2 ЗМ вр. чл. 15, ал. 2, пар. а) от Регламент № 952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета.

          В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на наказателното постановление поради допуснато нарушение на материалния закон. Отправено е искане за отмяна на наказателното постановление.

          В проведеното открито съдебно заседание въззивникът чрез процесуалния си представител адв. Т.Р.поддържа жалбата и искането за отмяна на обжалваното наказателно постановление. Представя допълнителни писмени уточнения към жалбата. Излага съображения за незаконосъобразност на наказателното постановление.

          В проведеното открито съдебно заседание въззиваемата страна Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция Митници чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт Т.К.моли за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление като излага съображения за неговата законосъобразност.

 

          Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази възраженията и доводите, изложени от страните, намира за установено следното: 

 

          От фактическа страна:

          На 25.10.2019 г. В.А.А. - служител на „Нефт ойл" ЕООД, като агент на м/к SAHINKAYA, подал обобщена декларация за въвеждане (ОДВ) № 19BGI020065001517 за стоката, натоварена на кораба.

          В тази връзка на на 29.10.2019 г. св. А.М.А. (инспектор в Териториална дирекция „Северна морска" в Агенция „Митници" в МП „Пристанище Леспорт") установил при обработка на подадената ОДВ № 19ВGI020065001517 в Система за контрол на вноса (СКВ), че в клетка №2 „изпращач" не била попълнена цялата необходима информация, като в полетата на кл. 2 били попълнени следните данни: Име - 9999, Държава - BG, Град - 9999, Адрес - 9999, Пощенски код - 9999.

          Въззивникът В.А.А. на 03.12.2019 г. дал писмени обяснения в МП „Пристанище Леспорт", в които заявил, че преди да подаде ОДВ декларация прегледал Приложение Б на Р2015/2446, колона fla, където клетка 3/1 и 3/7 Износител/Изпращач съвпадат като наименование съответно с клетка 2 на ОДВ и били празни, без изискване за попълване.

          На 03.12.2019 г. на В.А.А. била връчена покана да се яви в 3 дневен срок на МП „Пристанище Леспорт" – гр. Варна за съставяне на акт за установяване на административно нарушение.

          На същата дата св. А.М.А. съставил АУАН срещу въззивника за това, че попълнил непълни и неточни данни в обобщена декларация за въвеждане (ОДВ) № 19BGI020065001517, подадена от него на 25.10.2019 г. като агент на м/к SAHINKAYA, с което нарушил разпоредбата на чл. 238г, ал.2 от Закона за митниците вр. чл.15, ал.2, пар. а) от Регламент № 952/2013. Съставеният АУАН бил връчен лично на въззивника, който в графата за възражения и обяснения написал, че ще даде такива в указания срок.

          В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН срещу съставения АУАН е подадено писмено възражение от В.А., в което посочил, че направеният от него пропуск не е умишлен. Заявил, че преди да подаде цитираната в АУАН ОДВ прегледал приложение В на Регламент № 2015/2446, колона f1a, в което съответно клетка 3/1 и 3/7 (износител/изпращач) съвпадали като наименование с клетка 2 (износител/изпращач) на ОДВ, като цитираните клетки са празни, без изискване за попълване. Въззивникът посочил, че са взети коригиращи мерки и допуснатото нарушение няма да бъде повторено.

          На 08.01.2020 г. С.Н.Т.с.д. директор на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници“, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази в АУАН, издала обжалваното наказателно постановление.

          В издаденото наказателно постановление възражението на В.А.А. е разгледано от административнонаказващия орган и преценено като неоснователно, поради следните съображения:

          Видно от становище рег. индекс 32-356009/09.12.2019 г. от сектор в отдел „Митническа дейност", активиран бил рисков профил № 7099-15/08/2018, отнасящ се до „Некоректно попълнен документ!" в Обобщена декларация за въвеждане (ОДВ) с MRN 19BGI0020065001517 от 25.10.2019 г.

          Установило се от подадената ОДВ, че в клетка 2 „Изпращач" са попълнени следните данни: Име – 9999; Държава – BG; Град – 9999; Адрес – 9999; Пощенски код - 9999.

          Наказващият орган приел, че съгласно Приложение 9, Допълнение А, т.4 „Обяснителни бележки за елементите от данни“ на Делегиран регламент (ЕС) 2016/341 на Комисията за допълнение на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета в клетка „Изпращач" на ОДВ се вписва ЕОРИ номерът на изпращача, когато този номер е известен на лицето, подаващо обобщената декларация за въвеждане, а ако не е известен, се посочват пълното му име и адрес. Прието било още, че обобщените декларации за въвеждане се подават в Модул "Национално приложение на Система за контрол на вноса" (ICS - фаза 1). Данните в това национално приложение, въпреки, че касаят въвеждане на стоки, се попълват съгласно преходните мерки на митническото законодателство, определени в Делегиран регламент (ЕС) 2016/341 на Комисията от 17 декември 2015 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета чрез преходни правила за някои разпоредби от Митническия кодекс на Съюза, за случаите, когато съответните електронни системи все още не са в действие, и за изменение на Делегиран регламент (ЕС) 2015/2446. Другите данни, изискуеми например за декларация за временно складиране, декларации за поставяне на стоки под митнически режими при въвеждане на стоки се попълват съгласно правилата, разписани в Приложение Б от Делегиран регламент (ЕС) 2016/341 на Комисията и се подават в Митническата информационна система за внасяне - МИСВ.

 

          По доказателствата:

          Гореизложената фактическа обстановка се установи и се потвърди въз основа на следните гласни доказателствени средства: показанията на св. А.М.А. и писмени доказателства: становище от Х.Б.(началник сектор „Митнически процедури“, отдел „Митническа дейност“) от 09.12.2019 г.; становище от Х.Б.(началник сектор „Митнически процедури“, отдел „Митническа дейност“) от 26.11.2019 г.; покана за даване на обяснения; писмени обяснения; ОДВ; заповед на директора на Агенция „Митници“.

          Съдът кредитира свидетелските показания на св. А.М.А. като обективни и достоверни, доколкото същите не съдържат противоречия в себе си, последователни и логични са, а освен това съответстват на събраните по делото писмени доказателства.

          Съдът кредитира посочените писмени доказателства като достоверни и допринасящи за разкриване на обективната истина по делото, поради което въз основа на тях и свидетелските показания изгради своите фактически изводи.

         

          От правна страна:

  Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

Съдът в рамките на служебната проверка намира, че АУАН е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност и е надлежно предявен по реда на чл. 43 ЗАНН. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган.

Съгласно разпоредбата на чл. 238г, ал. 2 ЗМ, който подаде неверни, непълни или неточни данни в обобщена декларация за въвеждане или в предварителна декларация за заминаване, или в обобщена декларация за напускане, се наказва с глоба от 300 до 1500 лв. – за физическите лица, или с имуществена санкция от 500 до 2000 лв. – за юридическите лица и едноличните търговци.

В чл. 15, ал. 2, пар. а) от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския Парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на Съюза е посочено, че лице, което подава пред митническите органи митническа декларация, декларация за временно складиране, обобщена декларация за въвеждане, обобщена декларация за напускане, декларация за реекспорт или уведомление за реекспорт или подава заявление за разрешение или за друго решение, е отговорно за точността и пълнотата на информацията, предоставена в декларацията, уведомлението или заявлението.

Към настоящия момент в общностното право действат два регламента, които регламентират задължителното съдържание на подлежащите на подаване ОДВ.

Съгласно Приложение 9, Допълнение А, т.4 „Обяснителни бележки за елементите от данни“ на Делегиран регламент (ЕС) 2016/341 на Комисията за допълнение на Регламент (ЕС) 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета в клетка „Изпращач" на ОДВ се вписва ЕОРИ номерът на изпращача, когато този номер е известен на лицето, подаващо обобщената декларация за въвеждане, а ако не е известен се посочват пълното му име и адрес.

Същевременно в Приложение Б, глава 3, раздел 1 „Таблица с изискванията за данните“ от Делегиран регламент на Комисията (EC) 2015/2446 от 28 юли 2015 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за определяне на подробни правила за някои от разпоредбите на Митническия кодекс на Съюза в графите за износител и изпращач по отношение на Обобщената декларация за въвеждане – морски и вътрешни водни пътища – пълен набор от данни (f1a), няма поставени символи за задължително въвеждане на данни на изпращача.

В този смисъл за да прецени приложимия регламент, съдът взе предвид чл. 1, пар. 1 от Делегиран регламент (ЕС) 2016/341 на Комисията, съгласно който с настоящия регламент се определят преходни мерки относно средствата за обмен и съхранение на данни съгласно посоченото в член 278 от Кодекса, за периода до влизането в действие на електронните системи, необходими за прилагането на разпоредбите на Кодекса.

За да е приложим Делегиран регламент (ЕС) 2016/341 на Комисията следва в Република България да не са влезли в действие на електронните системи, необходими за прилагането на разпоредбите на Регламент (ЕС) 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

В тази връзка съдът намира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и по-конкретно на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, доколкото не са посочени всички съставомерни обстоятелства.

Пълното, точно и ясно описание на нарушението чрез посочване на всички обстоятелствата, при които е извършено, освен, че е задължителен реквизит на АУАН и НП, същото индивидуализира пряко нарушението като такова.

Непосочването на обстоятелствата, при които е извършено нарушението, по ясен и категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя.

Посоченото нарушение на процесуалните правила ограничава възможността наказаното лице да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинено.

На следващо място това нарушение лишава съда от възможността да прецени в съответствие с материалния закон има ли извършено нарушение, правилно ли са квалифицирано същото и правилно ли е приложена санкционната норма.

В конкретния случай административнонаказващият орган не е посочил в наказателното постановление дали в Република България са влезли в действие електронните системи, необходими за прилагането на разпоредбите на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета. Посочването на това обстоятелство е необходимо за извършването на преценка дали е възникнало задължение за въззивника за попълването на съответните реквизити, предвидени в Делегиран регламент (ЕС) 2016/341 на Комисията, или приложим в случая се явява Делегиран регламент на Комисията (EC) 2015/2446.

Посочената празнота не може да бъде преодоляна със събирането на доказателства, доколкото е недопустимо едва в съдебната фаза на въззивника да бъдат вменени нови съставомерни факти.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и като такова следва да бъде отменено.

Мотивиран от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 74/2019/2020 г., издадено от С.Н.Т.– с.д. директор на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници“, с което на В.А.А. е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 238г, ал. 2 ЗМ вр. чл. 15, ал. 2, пар. а) от Регламент № 952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд - Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщенията от страните, че решението е изготвено.

         

         

                                                СЪДИЯ В РАЙОНЕН СЪД: