Решение по дело №193/2009 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 212
Дата: 22 юни 2009 г. (в сила от 22 юни 2009 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20097240700193
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 април 2009 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

  

 

195    22.06.2009г.      град Стара Загора

 

  

 В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на втори юни две хиляди и девета година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: И.Я.

       

при секретар   М.П.                                                                       и с участието

            на прокурора                                                                                                          като разгледа

            докладваното от съдия И. Я. административно дело № 193 по описа за 2009 г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.

 

            Образувано е по жалба на Я.П.М. *** против Заповед N РД-25-297 / 29.01.2000г. на зам. Кмета на община Стара Загора, с която е одобрен Подробен устройствен план –  План за застрояване на ПИ № 091009, местност “ Али баир”, землище с . Богомилово. С плана за застрояване е установена смесена обществено обслужваща зона със средна височина до 13 метра и свободно основно застрояване В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на заповедта с подробно изложени съображения по същество от  жалбоподателката. Административният акт била издаден от некомпетентен орган, при съществено нарушение на административно производствените правила . Той бил противоречал и на материално правните разпоредби на ЗУТ. Направено е искане на отмяна  на заповедта.     

            Ответниците  по жалбата – Община Стара Загора, Национална агенция “ Пътна инфраструктура, И.А.М., Н.В.С. вземат становище за неоснователност на жалбата и излагат доводи, че оспоревната заповед е законосъобразна, постановен в сътоветствие с материаблния закон

         Ответниците по жалбата С.З.С., С.Ж.Г., Мари Ж.Ж., П.Т.И., П.Златева И. не се явяват не се представляват и не вземат становище по жалбата.

          Ответниците по жалбата Т.И., , Г.Г., Д.И., И.С. вземат становище за основателност на подадената жалба, като твърдят , че заповедта на кмета на община Стара Загора е незаконосъобразна

          .

                        Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

            Жалбоподателката е собственик на поземлен имот 091010, местност “ Али баир”, землище с. Богомилово, . От документите, съдържащи се в представената по делото административна преписка  е видно, че ПИ 091009 се променя предназначението си от земеделска земя в обществено обслужваща зона, поради  което тя  се явява заинтересовано лице по см. на чл.131, ал.1 във вр. с ал.2, т.4 от ЗУТ и по отношение на нея е налице правен интерес и респ. активна процесуална легитимация да обжалват Заповед № РД-25-297/ 29.01.2009г. на заместник кмета на община Стара Загора.

       

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

            Административното производство по издаване на оспорената заповед е  започнало по заявление по чл.124, ал.3 от ЗУТ, подадено от И.М. и Н.С. – заинтересовани лица по см. на чл.131, ал.1 във вр. с ал.2, т.1 от ЗУТ, 10.05.2001г./, след преценка законосъобразността на направеното искане, на основание чл.124, ал.3  от ЗУТ, е разрешено на заявителите да възложат изработването изменение на ПУП – План за застрояване /ПЗ/ за ПИ 091009 местност “ Ала баир”, землище на с. Богомилово,  в който да се установява смесена устройствена зона, свободно средно застрояване. Пз следва да бъде придружен от схеми “ Електрификация” и “ В и К”, съгласно чл.108,ал.2 от ЗУТ и бъдат съгласувани на основание чл.60,ал.2 от ЗУТ с експлоатационните предприятия. Внесеният със заявление  № СП – 583/ 27.12.2007г. проект за ПУП – ПЗ, с обяснителна записка и графично изображение, включващо отразяване на бъдещата сграда, граница на устройствената зона, ограничителни линии на застрояване с посочване на устройствените показатели, ведно с  обяснителна записка и съгласувателно становище относно плановете схеми , дадени от експлоатационните дружества : от електроразпределителното  дружество относно условията и начина на присъединяване към електроразпределителната мрежа на обект “ Автосалон и шоурум”, който ще се изгради в сочения по- горе имот, от ВИК,  придружено от обяснителна записка и графична част. Този план  е разгледан от Експертния съвет по устройство на територията /ЕСУТ/ при община Стара Загора. Проектът е  приет с Решение  № 6.2 по Протокол № 1/ 09.01.2008. заседание на ЕСУТ.ЕСУ е задължила заявителите да съгласуват разработката си в РИОКОЗ. . ПЗ  е съгласуван с РОИКОЗ Стара Загора.Изготвена е и  транспортна схема/ така наречения комуникационен транспортен план/, съгласуван с Областно пътно управление  гр. Стара Загора на основание чл.6 от ЗП, ведно с обяснителна записка и графична част на плана. С решение № 2 от 28.02.2008 година комисията по чл.17,ал.1 от ЗОЗЗ на основание чл. 22,ал.1 от ЗОЗЗ и чл. 32,ал.1 от ППЗОЗЗ е утвърдила и площадка за проектиране на обекта. Видно от представените по делото Съобщение изх. № СП – И – 41/ 23.01.2008г. и заверени копия на обратни разписки, проектът е обявен на заинтересованите лица, съгласно изискванията на чл.128, ал.3 от ЗУТ. В законово установения срок  е постъпило възражение от Я.м., собственик на имот 091010 с приложено постановление на прокурор при Окръжна прокуратура, постановено  по прокурорска преписка № 3327/2007г.То е разгледано от ЕСУТ при община Стара Загора, видно от протокол № 12 от 02.04.2008 година и този помощен орган е взел решение да спре разработката до приключване на проверката, за което са уведомени и заявителите.С молба от 29.09.2008 година последните са поискали от община Стара Загора да възобнови производството до одобряване на ПЗ, с приложено доказателство зо отпадане на причините за спиране на образуваното административно производство, а именно постановление за отказ да се образува наказателно производство на прокурор при районна прокуратура Стара Загора от 23.09.2008 година.ЕСУТ при Община Стара Загора на заседанието си, проведено на 26.11.2008 година 8 протокол № 42 е взела решение да продължи процедурата по одобряване на проекта за ПЗ въз основа на представена нотариална декларация от собствениците на имот № 091009от която да е видно , че няма заведени дела, касаещи имота.Заявителите са изпълнили изискванията на административния орган. Поради което ЕСУТ гр. Стара Загора е взела решение да възобнови образуваното административно производство и се е произнесла по същество по подаденото заявление, като е приела, че ПЗ отговаря на изискванията на ЗУТ  и  предложила на кмета на община Стара Загора да одобри ПЗ за процесния имот.Изготвено  е отново съобщение СП- И -1240/ 29.01.2009 година, като по делото за приложени и заверени копия на обратни разписки, от които е видно, че заинтересованите лица са уведомени за издадения административен акт. С оспорената Заповед № РД-25-297/ 29.01.2009г. на зам.кмета на община Стара Загора, въз основа на упълномощаване със заповед № 1548/11.06.2008 година, на основание чл. 129, ал.2; чл.12, ал.2; чл.59,ал.1, чл.60,, чл.110,ал.1т.3, чл.124, ал.3 чл.23, ал.1, т.2  чл.24,; чл.25;  чл.31, ал.2, чл.32, ал.1, чл.35,ал.2 от ЗУТ; чл.4, ал.6, ал.7, т.7,ал.8, чл.6,ал.3; чл.39, чл. 45,ал.1,ал.3 т.8,чл.46,ал.1, чл.47, чл.72, ал.1, т.2  чл.74, чл.79,   от Наредба № 7 за ПНУОВТУЗ; Предписание № Ип – И – 537 от 11.10.2007г., Протокол № 12 от 02.04.2008 г., Протокол № 42 от 26.11.2008 г Протокол № 1 от 14.01.2009 на ЕСУТ при община Стара Загора, решение № 2, т.9 от 28.02.2008 г. на комисията по чл.17,ал.1т.1 от ЗОЗЗ при областна дирекция “ Земеделие” гр. Стара Загора  и Заповед № 1548 от 11.06.2008г. на Кмета на община Стара Загора, е одобрен Подробен устройствен план –  План за застрояване на ПИ № 091009, местност “Ала баир”,  землище с.. Богомилово, община Стара Загора. С Плана за застрояване се установява смесена обществено обслужваща зона със средна височина до 12 метра , свободно основно застрояване .

   За изясняване на обстоятелства от значение по делото, е допусната и назначена съдебно-техническа експертиза. Съгласно  заключението на вещото лице в одобрения проект за ПУП -   План за застрояване в План за застрояване на ПИ № 091009, местност “Ала баир”, местност с.Богомилово  като с Плана за застрояване се установява смесена, общественообслужваща зона , със средна височина /над 12 метра/, свободно основно застрояване. Според експерта са спазени нормативно определената плътност за застрояване, интензивност на застрояването  и минимална зелена в ПИ 091009, спазените са отстоянията между проектирата сграда и регулацията на ПИ 091010 и 091013, отстоянието на обекта до републиканската мрежа, осигурен е транспортен достъп на застройката чрез локално платно, което отговаря на изискванията на ЗУТ, осигурен е транспортен достъп на имот № 09110 и № 09111 до републиканския път.

При така установената по делото фактическа обстановка съдът намира, че  жалбата е основателна.

            Оспорената Заповед № РД-25-297/ 29.01.2009 г. е издадена от компетентния орган по см. на чл. 129, ал.2 във вр. с чл.136, ал.1 , във връзка §1,ал.3 от ЗУТзам кмета Кмет на община Стара Загора, оправомощен със заповед № 1548/11.06.2008 година на кмета на община Стара Загора и е постановена в съответствие с  материалноправните разпоредби на ЗУТ и ЗОЗЗ  и на подзаконовите нормативни актове по тяхната прилагане и при спазване на регламентираните императивни изисквания досежно съдържанието на ПЗ. 

            Като материалноправно основание за издаването на обжалвания административен акт е посочена нормата на чл.59 от ЗУТ. Съгласно визираната  разпоредба,  извън границите на урбанизираните територии застрояване се допуска при спазване на предвижданията на ОУП , когато такъв е разработен и въз основа на действащ план за поземлен имот, след промяна на предназначението на земята, когото това се изисква по силата на специален закон. За да се извърши строителство. по силата на чл.45,ал.3, т.8  от Наредба № 7 за правилата и нормативите за устройството на отделните видове територии и устройствени зони е допустимо в землищата извън границите на населени места да се изграждат търговски обекти., като съгласно чл. 46,ал.1от наредбата  в земеделски територия за изграждане на процесния обект е необходимо промяна на предназначението на земята за неземеделски нужди по реда на ЗОЗЗ и от на основание предвижданията на  устройствен план. За да се промени предназначението на тази земя са необходими следните предпоставки. По силата чл.21,ал.1 от ЗОЗЗ за всеки обект, който се предлага да бъде изграден или разширен върху земеделски земи, се определя необходимата площадка или трасе с проект за подробен устройствен план и положително решение за оценка на въздействието върху околната среда, издадено по реда на Закона за опазване на околната среда , които следва да се утвърдят  с решение на комисиите по чл. 17, ал. 1 от ЗОЗЗ по искане на собственика на земята - за случаите по чл. 18, и по искане на инвеститора на обекта - за случаите по чл. 19. . Безспорно е , че заявителите по силата тези правни норми е изискал от комисията на чл.17,ал.1от ЗОЗЗ на основание чл. 22,ал.1 от ЗОЗЗ и чл. 32,ал.1 от ППОЗЗ утвърждаване на площадка за проектиране на обект “  шоурум- продажба на автомобилни части, с която се засяга 2 709 кв.м. земеделска земя, шеста категория.Съгласно чл. 28,ал.1 от ППЗОЗЗ  необходимата площадка или трасе за изграждане или разширяване на обекта върху земеделски земи се определя с проект за ПУП, който за крайпътните обекти съдържа и комуникационно-транспортен план на пътните връзки и разположението им. Като съгласно чл. чл.60,ал.2 от ЗУТ застрояване в  неурегулирани територии се разрешава само, ако за обектите за осигурени транспортен достъп, водоснабдяване и електрозахранване. По силата на чл. 108, ал.1 от ЗУТ ПЗ следва задължително да се придружава и с планове схеми за комуникационната мрежа, за водоснабдяване и канализация и  за електрификация. В изречение второ на горната разпоредба е определено и съдържанието, на което следва да отговарят тези схеми : следва да е определен техния вид и техническите размери на мрежите.В изпълнение на горните разпоредби , като и по аргумент на чл. 84,ал.2 от ЗУТ, чл. 28,ал.2 от ППОЗЗ, и чл. 117,ал 2, ал.2 от ЗЕ заявителите са съгласували на основание чл. 121,ал.2 от ЗЗУТ проектът за ПЗ, ведно с план схемите, представляващи неразделна част от плана с експлоатационните дружества В и К и електроразпределителното дружество. Процесният обект,  по силата на чл. 8 от Наредбата за специалното ползване на пътищата представлява търговски крайпътен обект. При такъв род обекти  съгласно чл. 6,ал.1 от ЗП ограничителната линия на застрояване е 25 метра от  пътното платно. Видно от графичната част на ПЗ това изискване е спазено , като е одобрен комуникационно транспортен план. ПЗ отговаря на изискванията на чл. 47, ал.1 на Наредба № 7/2003 година относно остояния към съседните имоти.

Съдът намира, че не следва да обсъжда наведените от жалбопдателката доводи, че С. и М. не са собственици на имот № 091009, като се позовава на образуваната предварителна проверка от прокурор при районна и окръжна прокуратура Стара Загора. Последните с легитимират като собственици на имота въз основа на нотариален акт. Същият е официален свидетелстващ документ, които се ползва с материална доказателствена сила относно отразените в документа обстоятелства. До оборването на тази сила в хода на исковото производство и отмяната му  той обвързва както административния орган  и всички друг лица, че именно С. и М. са собственици на имота.

 Поради изложеното по- горе съдът намира, че оспорената заповед за одобряване на ПУП – ПЗ  е издадена в съответствие с  материалноправните разпоредби на ЗУТ и на подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане води, същата се явява правилна, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

 

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК искането на жалбоподателите за присъждане на направените по делото разноски следва да бъде уважено, като Я.П.М. следва  бъде осъдена да заплати на Н.В.С. с ЕГН **********,*** и И.А.М. с ЕГН **********,*** сумата от 400 /четиристотин пет / лева, а  на Национална агенция “ пътна инфраструктура” гр. София  съдебно –деловодни  разноски в размер на 150/ сто и петдесет/ лева.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение първо  от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

            ОТХВЪРЛЯ   жалбата на Я.П.М. *** против  Заповед N РД-25-297 / 29.01.2000г. на зам. Кмета на община Стара Загора, с която е одобрен Подробен устройствен план –  План за застрояване на ПИ № 091009, местност “ Али баир”, землище с . Богомилово, като неоснователна.

 

 

ОСЪЖДА Я.П.М. *** да заплати на Н.В.С. с ЕГН **********,*** и И.А.М. с ЕГН **********,*** сумата от 400 /четиристотин пет / лева , представляваща направените о ответниците  по жалбата разноски по делото.

 

ОСЪЖДА  Я.П.М. *** да заплати Национална агенция “ пътна инфраструктура” гр. София  съдебно –деловодни  разноски в размер на 150/ сто и петдесет/ лева.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                             

СЪДИЯ: