Решение по дело №5359/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 септември 2019 г.
Съдия: Светла Илменова Замфирова
Дело: 20194430105359
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 9 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

    

гр.Плевен, 11. 09. 09. 2019 г.

   

В ИМЕТО НА НАРОДА

         

          Плевенският  районен  съд,  тринадесети  граждански  състав, в открито заседание на 09. 09. 2019 г, в състав:

                                               

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА ЗАМФИРОВА

         

          При секретаря Галя Николова, като разгледа докладваното от съдия Светла Замфирова  гр.  д. №  5359  по описа за 2019 г, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Постъпила е молба на основание чл. 4 от ЗЗДН от   В.П.С. ЕГН ********** против  М.И.М. ЕГН **********, в която се твърди, че е пострадала от домашно насилие от ответника. Посочва, че последният акт на насилие е извършен на 08. 08. 2019г. в гр.  Плевен

          Съдът, като прецени доказателствата по делото, намира за установено следното:

          Молбата е допустима, с оглед приложената декларация по чл. 9 ал. 3 от ЗЗДН и твърденията на молителката. Ответникът попада в хипотезата на чл.3 от ЗЗДН, тъй като е син на молителката.

Безспорно по делото е установено и не се спори между страните, че молителката и ответникът са майка и син. От тези обстоятелства произтича основанието за активната легитимация на молителката по чл. 3   от ЗЗДН.

В хода на съдебното дирене се установи, че страните по делото са в лоши отношения. Установи се от показанията, че молителката се страхува, че ответникът ще я   бие и тормози, което ограничава личната й свобода.

От всички представени по делото доказателства, безспорно се установява, че молбата е подадена в едномесечния срок от актовете на домашно насилие, извършени на посочените в исковата молба дати,  т. е. същата е допустима, съгласно чл. 10,  ал.1 от ЗЗДН.

На база представената декларация от молителката, сочеща упражнено психическо и физическо насилие спрямо нея, съдът приема на основание чл. 13 ал. 2, т. 3, вр. ал. 3 от ЗЗДН, че действително е налице такова насилие от извършителя.         

Съгласно чл. 2 от ЗЗДН, домашно насилие е всеки акт на физическо, сексуално, психическо, емоционално или икономическо насилие, както и опитът за такова насилие, принудителното ограничаване на личния живот, личната свобода и личните права, извършени спрямо лица, които се намират в родствена връзка, които са или са били в семейна връзка или във фактическо съпружеско съжителство. Съдът счита, че действията на ответника спрямо молителката представляват множество актове на домашно насилие по смисъла на закона, различни по своя характер – както физическо насилие, така и опит за такова, съпроводени с психическо насилие и ограничаване личната свобода. Съдът приема, че предявеният иск е основателен и доказан, тъй като спрямо молителката е упражнено домашно насилие по чл. 2 от ЗЗДН. Домашното насилие се характеризира с криминогенен и виктимогенен фактор, като полицейските служители извършват основните първоначални действия, предвидени в Закона. Те установяват първоначален контакт с жертвите и извършителите на домашно насилие, затова ясни методически указания за тяхната работа, биха улеснили действията им в конкретни ситуации. Жертвите на домашно насилие са една от осемте групи и лица в риск, които са идентифицирани от Правителството на България. В тази връзка са планирани насоки за работа в общността и превенция в семейството. Латентността,  или така наречената скрита престъпност, е определящият фактор, за да се изведе ясна и точна статистика за престъпленията по ЗЗДН. Много от  пострадалите граждани не подават сигнал и за тях няма никаква актуална информация. Приета е от ЕС Конвенция за превенция и борба с насилието срещу жени и домашното насилие / 07. 04. 2011 г. / Конвенцията е отворена за ратификация на 11. 05. 2011 г. в Истанбул, по време на срещата на Министрите на външните работи на 47 – те  членки на Съвета на Европа. За подобряване практиката следва да се използват ресурсите на неправителствените организации, с опит в превенцията на домашното насилие и капацитета на местните власти. Може да се търси решаване на проблема в Комисията за обществен ред и сигурност / КОРС/, която е орган към Общинския съвет. Подобни комисии са създадени в много общини в рамките на интегриран модел, Полицията в близост до обществото, който се координира от МВР. В Община Разград има създадена КОРС, която е одобрила Работна карта № 3: Оценка на състоянието и мерки за ограничаване на домашното насилие. Защита на децата и жените в риск. Проблеми с нелегалния трафик на хора, с цел трудова и друга експлоатация.

Съгласно чл.1, ал. 2 от ЗЗДН, отговорността по този закон не изключва наказателната отговорност на извършителя. Съществува практика в Районната прокуратура  -  Исперих и РУП - Исперих, след като има сигнал до полицията, лицето да се задържи за срок от 24 – часа в полицията на основание чл. 21, ал. 3  от  ЗЗДН и успоредно да започне наказателното преследване. Прокуратурата реагира най – бързо, когато сигналът се подаде в МВР. Наказателното производство в такива случаи започва в бърза форма, като се получава правосъдие в най - кратък срок. Проблемите с домашното насилие трябва да се решават в сътрудничество и координация между институциите. Необходимо е да започне процес на регионално планиране на мерките за изпълнение на Националната програма за превенция и защита от домашното насилие.   Жените – жертви на домашно насилие са много чувствителни към отношението на околните. Те често се натъкват на съжаление, смущение подозрение, несъгласие, презрение, злорадстване или обвинение за това, че сами са си виновни. Това са отрицателни реакции, които затрудняват търсенето на помощ. След анализ на причините за домашно насилие, отнасящо се до всички социални групи, независимо от раса, етническа принадлежност, икономически условия, културни традиции, се установява, че бедността, комбинирана с насилие, е особено тежка за жените и децата.  Бедните жени имат възможност да се възползват от обществените услуги. Тревожно високи са равнищата на домашно насилие, съпроводено с физически и психически тормоз сред бедните жени, но и едновременно с това, силната им издръжливост и сили за оцеляване.

Неизпълнението на Заповедта за защита от домашно насилие е криминализирано от законодателя и  осуетяването по какъвто и да е начин изпълнението на съдебно решение или  заповед за защита от домашно насилие, се наказва с лишаване от свобода до три години или глоба до пет хиляди лева.

Поради изложеното, съдът намира, че молбата е основателна и на ответника следва да бъдат наложени предвидените в закона и поискани от молителите мерки за защита по чл. 5 ал. 1  от ЗЗДН – да се задължи ответникът да се въздържа от извършване на домашно насилие по отношение на молителката, както и забрана да приближава да я приближава в жилището.

Съдът счита, че забраната по т. 3 следва да бъде за срок от 3 месеца , т. к. този срок е разумен в случая. Следва да бъде указано на ответника, че при неизпълнение на заповедта на съда полицейските органи, констатирали нарушението, следва да го задържат и  да уведомят прокуратурата за това.

Съгласно чл. 5, ал. 4 от ЗЗДН, на извършителя следва да бъде наложена глоба в размер на 200 лв.

При този изход на процеса, и на основание чл. 11, ал. 2 от ЗЗДН, ответникът следва да бъде осъден да заплати и държавна такса  в размер на 50 лв. по сметка на ПлРС.

          Водим от горното, съдът

  

                                                 Р   Е   Ш   И   :

 

           ПОСТАНОВЯВА МЯРКА ЗА ЗАКРИЛА на основание чл.5, ал.1 от Закона за закрила от домашното насилие по отношение, както следва:

        

          ЗАДЪЛЖАВА, на основание чл.5, ал.1, т.1 от ЗЗДН,  М.И.М. ЕГН **********, ДА СЕ ВЪЗДЪРЖА от извършване на домашно насилие спрямо   В.П.С. ЕГН **********.            

         

          ЗАБРАНЯВА, на основание вр. чл.5 ал.1 т.3 от ЗЗДН, М.И.М., ЕГН **********,  ДА ПРИБЛИЖАВА В.П.С. ЕГН **********,  на адрес ***  за срок от 3 месеца, считано от влизане на решението в сила.

          ДА СЕ ИЗДАДЕ  ЗАПОВЕД за наложената мярка за закрила. 

         ЗАПОВЕДТА на основание чл.21 ал.1 да се изпълни от полицейските органи по местоживеене на ответника.

         СЪГЛАСНО  чл. 21. (1) ЗЗДН Полицейските органи следят за изпълнението на заповедта, когато с нея е наложена мярка по чл. 5, ал. 1, т. 1, 2 и 3.

         СЪГЛАСНО чл.21 ал.3 при неизпълнение на заповедта на съда, полицейският орган, констатирал нарушението, задържа нарушителя и уведомява незабавно органите на прокуратурата.

           ОСЪЖДА, на основание чл.11 ал.2 от ЗЗДН, М.И.М. ЕГН **********,***,  ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Плевенския  районен  съд държавна такса в размер 50 лв. и глоба в размер на 200 лв. на основание чл.5,  ал.3 от ЗЗДН.       

          ПРЕПИС от решението и заповедта ДА СЕ ИЗПРАТИ на основание чл. 16 ал.3 от ЗЗДН на  РУ по местоживеенето на молителката  и на ответника по молбата, препис от решението да се връчи на страните.

                  

          Решението може да се обжалва пред ПлОС в едноседмичен срок от днес.

                                                                  

                                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: