Решение по дело №4945/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2394
Дата: 27 декември 2019 г. (в сила от 20 януари 2020 г.)
Съдия: Георги Цвятков Митев
Дело: 20193110204945
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер         2394/27.12.2019г.                                          Град Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Районен съд Варна, Пети наказателен състав,

на двадесет и шести ноември, две хиляди и деветнадесета година,

в публично съдебно заседание в следния състав:

председател съдия Георги Митев, секретар Калина Караджова,

като разгледа докладваното от председателя

АНД № 4945 по описа на съда за 2019 година,

 

                                               Р  Е  Ш  И  :

 

Отменя наказателно постановление Наказателно постановление № 468741/506541 от 11.10.2019 г., издадено от Ч. Я. Д. – заместник-директор на Териториална дирекция Варна на Национална агенция за приходите, с което на Х.З.С. ЕГН ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева на основание чл.355 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване за нарушение на разпоредбата на чл.З ал.3 т.2 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица.

Да се изпратят съобщения на Х.З.С. *** на Национална агенция за приходите, че решението е изготвено.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Варненски Административен съд в четиринадесетдневен срок от получаване на съобщенията от страните, че решението е изготвено, по реда на глава XII от Административно-процесуалния кодекс.

След влизане в сила на рещението, административно-наказателната преписка да се върне на Териториална дирекция Варна на Национална агенция за приходите.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

МОТИВИ :

Производството е на основание чл.59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания/ЗАНН/.

Образувано е по жалбата Х.З.С. против наказателно постановление № 468741/506541 от 11.10.2019 г., издадено от Ч. Я. Д. – заместник-директор на Териториална дирекция Варна на Национална агенция за приходите, с което му е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева.

В жалбата въззивникът твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно. Сочи, че на 29.08.2019 г. е подал декларация образец 6 и че е заплатил преди това дължимата сума за осигуровки за 2018 година, поради което моли съда за отмяна на наказателното постановление.

В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, се явява лично. По същество изтъква, че е подал декларация в законноустановения срок на 12.04.2019 г., същата била приета с входящ номер без всякакви претенции от НАП. Паралелно с това от 1 януари до 31 декември здравната му осигуровка била платена. Бил регистриран като земеделски производител и на 75 години продължава да се труди и да произвежда хляб и олио.

Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от юрисконсулт Иванка Георгиева, редовно упълномощена. По същество моли съда да потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно, тъй като нарушението било безспорно установено, правилно е квалифицирано и правилно е приложен материалния закон. При съставяне на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление не са били допуснати процесуални нарушения, санкцията била коректно определена от административно-наказващия орган.

След като прецени обжалваното постановление, с оглед основанията, посочени във въззивната жалба и събраните по делото доказателства, съдът прие за установено  от фактическа страна следното:

Жалбата е подадена в срока на обжалване от надлежната страна, поради което същата е  процесуално допустима.

Въззивникът Х.З.С. е самоосигуряващо се лице по смисъла на чл.5 ал.2 от Кодекса за социално осигуряване. За 2018 година С. не  изпълнил задължението си да подаде годишна декларация обр.6 в законоустановения срк - до 30.04.2019 г. Декларация обр.6 за 2018 година била подадена в ТД на НАП-Варна на 29.08.2019 г.

На 29.08.2019 г. старши инспектор по приходите Д.Р.К. *** извършила проверка на подадената декларация Образец 6 в ТД на НАП гр.Варна и установила горните обстоятелства. На същата дата К. съставила Акт за установяване на административно нарушение/АУАН/ № F506541, в който описала горните обстоятелства, като приела, че е налице нарушение на чл.3 ал.3 т.2 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. Акта бил връчен на въззивника на 29.08.2019 г., като той не направил възражения.

На 29.08.2019 г. С. *** писмени възражения срещу съставения акт за установяване на административно нарушение, в които посочва, че е заплатил всички осигуровки за периода на 12.04.2019 г. и моли да бъде отменен АУАН.

На 11.10.2019 г. е било издадено обжалваното наказателно постановление. Административно-наказващият орган е приел изцяло обстоятелствата, посочени в АУАН, като е квалифицирал нарушението по чл.3 ал.3 т.2 от Наредба № Н-8/29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица и е ангажирал личната отговорност на Х.З.С. на основание чл.355 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване КСО/, като му наложил административно наказание глоба в размер на 100 лева.

В хода на съдебното производство бе разпитана в качеството на свидетел актосъставителката Д.Р.К., която потвърди констатациите от АУАН. Съдът кредитира показанията на св.К. изцяло като обективни и подкрепящи се от другите доказателства по делото.

Съдът кредитира и писмените доказателствени средства, приобщени към делото по реда на чл.283 от НПК.

Гореизложеното се установява от приетите писмени доказателства по делото и от събраните в съдебно заседание гласни доказателства, кредитирани от съда, които не се оспорват от страните.

Съдът, в изпълнение на задължението си за контрол по законосъобразността на образуването и провеждането на административно-наказателното производство, прави следните правни изводи:

Наказателното постановление е връчено на 18.10.2019 г. лично на С./видно от известието за доставяне/, жалбата е изпратена по пощата на 25.10.2019 г./видно от приложен пощенски плик/. Жалбата е подадена в срока на обжалване от надлежната страна, поради което същата е  процесуално допустима.

АУАН е издаден от старши инспектор по приходите в ТД Варна на НАП Д.Р. Х. – орган на НАП съгласно разпоредбата на чл.355 ал.5 от КСО.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – заместник-директор на ТД на НАП гр.Варна съгласно разпоредбата на чл.355 ал.5 от КСО и Заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП.

Наказателното постановление е издадено в шестмесечния преклузивен срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН.

Административно-наказващият орган е описал нарушението, квалифицирал е същото от материално-правна страна, респективно е посочил правното основание за ангажиране на личната отговорност на С..

Правилно и законосъобразно административно-наказващият орган е приел, че е реализирано нарушение по чл.3 ал.3 т.2 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица. Според чл.3 ал.3 т.2 от Наредба № Н-8/2005 г. Декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на НАП от самоосигуряващите се лица до 30 април за дължимите осигурителни вноски за предходната календарна година. Тъй като С. е пенсионер от 1992 г. е следвало да подаде декларация обр.6 с данни само за здравно осигуряване.

По делото е установено, че С. не е подал декларация обр.6 за 2018 година в определения срок до 30.04.2019 г., а такива е подал на 29.08.2019 г. Нарушението е било установено от служител на ТД на НАП гр.Варна.

Административно-наказващият орган е определил размера на санкцията в законоустановените граници съгласно разпоредбата на чл.355 ал.1 от КСО.

Съдът счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно, поради следните основания:

В конкретния случай административно-наказващият орган е нарушил разпоредбата на чл.53 ал.1 от ЗАНН. Тази правна норма не дава възможност за налагане на административно наказание, въпреки обстоятелството, че нарушителят е извършил деянието виновно, след като има основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН.

В чл.53 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания е предвидено изискване към административно-наказващия орган да издаде наказателно постановление едва след като установи, че нарушителят е извършил деянието виновно и ако няма основания за прилагането на чл.28 и 29. Това предполага в наказателното постановление административно-наказващият орган да обоснове защо не прилага разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да бъдат изложени мотиви защо е приел, че не са налице предпоставките на чл.28. Липсата на мотиви относно приложение на чл.28 води до невъзможност да се прецени дали административно-наказващият орган е упражнил правомощията си по налагане на административно наказание в съответствие с целите на закона, което е едно от изискванията за законосъобразност на наказателното постановление. След като законодателят е предвидил възможност за приложение на чл.28 от ЗАНН за всички административни нарушения, включително и за тези по КСО, то административно-наказващият орган е следвало да изложи мотиви защо не е приложил чл.28 от ЗАНН и защо е определил този размер на наказанието. Административно-наказващият орган се е задоволил само с констатацията, че има издадено наказателно постановление № 188732-F203017/04.04.2016 г. за извършено на същото по вид нарушение и че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН.

Жалбоподателят е на 75 години, въпреки това е регистриран земеделски производител и продължава да се труди и да се осигурява. Сам се грижи за документооборота на дейността си, но с оглед на напредналата му възраст е нормално да има пропуски в тази дейност. Въпреки това, при подаване на годишната данъчна декларация за 2018 година на 12.04.2019 г. С. коректно в Таблица 2 е отразил осигурителния доход и размера на осигурителната вноска за здравно осигуряване в размер на 288 лева за 2018 година. Още на същата дата 12.04.2019 г. С. е внесъл по сметка на ТД на НАП Варна сумата от 288 лева за здравноосигурителни вноски, видно от приложената вносна бележка. Дължимите вноски са платени в срок, единствено С. е пропуснал да подаде декларация обр.6 за тези вноски в законоопределения срок. Основната цел на Националната агенция по приходите следва да е събиране на средствата за данъци, такси и вноски, което в случая е реализирано доброволно и в срок от С., а не да налага наказания за формални административни нарушения без никакви вредни последици.

С оглед на факта, че са били платени в срок дължимите здравноосигурителни вноски, че декларацията е била подадени от въззивника, макар и със закъснение, няма настъпили от това закъснение никакви вредни последици, ниската обществена опасност на деянието и дееца, съдът счита, че в случая се касае за маловажен случай на административно нарушение и административно-наказващият орган не е следвало да издава наказателно постановление, а да приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

Предвид гореизложено, съдът намира, че издаденото наказателно постановление против Х.З.С. е процесуално незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :