Решение по дело №9556/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3597
Дата: 29 септември 2022 г. (в сила от 29 септември 2022 г.)
Съдия: Надя Стефанова Бакалова
Дело: 20211110209556
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3597
гр. С., 29.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 136 СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:НАДЯ СТ. БАКАЛОВА
като разгледа докладваното от НАДЯ СТ. БАКАЛОВА Административно
наказателно дело № 20211110209556 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл.59 и сл. ЗАНН.
„Д.Б.”ЕООД, БУЛСТАТ ..., със седалище и адрес на управление:град С.,
бул.”Г.Т.” № ... обжалва наказателно постановление (НП) №
579722-F593506/31.05.2021г., издадено от С.С.П.- заместник директор на
ТД на НАП-С., с което е наложена имуществена санкция в размер на 59
000/петдесет и девет хиляди / лева, за неизпълнение от страна на
„Д.Б.”ЕООД, представлявано от М.Ш., на задължението да публикува чрез
подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по
вписванията-Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел, годишния финансов отчет за 2019г., в законоустановения
срок-до 30.09.2020г., съгласно чл.38, ал.1, т..1 от ЗСч-нарушение по чл.38,
ал.1, т.1 от ЗСч.
Жалбоподателят моли съда да отмени НП, като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си
представител адв.Ж. поддържа жалбата.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител юрисконсулт
Перова оспорва жалбата.
1
Съдът, като разгледа всички събрани по делото доказателства,
преценени поотделно и в тяхната съвкупност, и взе под внимание
твърденията на жалбоподателя, приема за установено от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения, преклузивен срок по
чл.59,ал.2 ЗАНН, поради което се явява допустима, а разгледана по
същество и основателна.
На 14.12.2020г.в ЦУ на НАП С. от Агенцията по вписванията, била
представена информация за юридическите лица, които не са подали годишен
финансов отчет за 2019г. в Търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел в срок до 30.09.020г.и не са подали
декларация по чл.38, ал.9, т.2 от ЗСч. След постъпването на тези данни, на
12.02.2021г., от служители на НАП, сред които и актосъставителят А. И. С.,
била извършена проверка-справка в Търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел, водени от Агенцията по
вписванията.При проверката се установило, че от страна на „Д.Б.”ЕООД не е
изпълнено задължението да публикува чрез подаване на заявление за
вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговския
регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, годишния
финансов отчет за 2019г., в законоустановения срок-до 30.09.2020г. съгласно
чл.38, ал.1, т..1 от ЗСч
Свидетелката С. съставила акт за установяване на административно
нарушение. Въз основа на акта за установяване на административно
нарушение било съставено обжалваното наказателно постановление. В НП се
сочи, че датата на извършване на нарушението е 01.10.2020г.-т.е.денят,
следващ крайния срок за подаване на ГФО за 2019г.
Горната фактическа обстановка се установява от приетата
административно - наказателна преписка и от показанията на разпитаната
свидетелка.
Жалбата е постъпила в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, подадена е
от лице с надлежна процесуална легитимация и в този смисъл е допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:
Настоящият съдебен състав счита, че е налице неспазване
сроковете по чл.34, ал.1 от ЗАНН, а именно - тримесечният срок от откриване
2
на нарушителя.
Нарушението, състоящо се в неизпълнение от страна на
„Д.Б.”ЕООД, на задължението да да публикува чрез подаване на заявление за
вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията-Търговския
регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, годишния
финансов отчет за 2019г., в законоустановения срок-до 30.09.2020г., когато
тези данни се отразяват в електронен масив е специфично.
При него нарушителят е известен още с извършване на самото
нарушение, тъй като това е задълженото за подаване на заявлението лице,
което е предварително определено. В същото време съществуването на
електронен масив, който е във всеки момент на разположение на приходната
администрация означава, че нарушението следва да се счита констатирано
след изтичане на срока за подаване на заявление за вписване и представяне за
обявяване на годишния финансов отчет. След като в системата не е отразено
подаване на заявление и срокът е изтекъл, в този момент констатацията за
нарушението и неговия извършител е възможна. В първия момент, при който
органите по приходите са имали достатъчно доказателства за конкретното
бездействие и извършителя, а именно – с неподаване на заявлението в срок,
следва да започне тримесечният срок. Хипотезата е идентична с тази, при
която органите по приходите разполагат с документи, удостоверяващи
определено нарушение, но не се запознават с тях. Данни за извършеното
нарушение са налични от датата 01.10.2020г. Вместо АУАН да е съставен до
01.01.2021г., същият е съставен на 23.02.2021г.
Наказващият орган е следвало да проследи тези срокове, но
вместо това е издал НП. Поради изложеното, наказателното постановление се
явява незаконосъобразно и подлежи на отмяна.

На следващо място, съгласно чл.42, т.3 от ЗАНН, в акта следва да
бъдат посочени датата и мястото на извършване на нарушението. Аналогична
разпоредба ЗАНН съдържа и по отношение на съдържанието на
наказателното постановление –чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, но датата на
извършване на нарушението 01.10.2020г.–не е посочена в АУАН, а
единствено в НП.
Липсата на прецизност относно датата на извършване на
3
нарушението и не посочването й в АУАН, създава неясноти за жалбоподателя
относно приетото от административно наказващия орган за доказано
нарушение и кога то е извършено. По този начин се накърнява правото на
защита на нарушителя, който има право да узнае какво точно нарушение му
се вменява, че е извършил и срещу какво следва да се защити.
Нарушаването на правото на защита във всички случаи води до
порочност на издаденото НП, тъй като представлява само по себе си
съществено процесуално нарушение.
Настоящият съдебен състав счита, че следва да бъде взето предвид и
това, че в АУАН се сочи, че е нарушена разпоредбата и на чл.38, ал.1, т.2 от
Закона за счетоводството, докато в НП като такава е записана само
разпоредбата на чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч. Съгласно чл.42, ал.1, т.4 и т.5 и чл.57,
ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН както в акта, така и в НП следва да се съдържа
описание на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, да бъдат
посочени законовите разпоредби, които са нарушени, необходимо е
описанието на нарушението в акта да съответства на описанието на
същото в НП, да е налице правно единство между цифровата
квалификация на нарушението, посочена в акта и тази, отразена в НП.
Посочването в АУАН на разпоредба от нормативен акт, като нарушена и
непосочването й в наказателното постановление, създава неяснота относно
приетото от административнонаказващия орган за нарушение. Засегната е
възможността, предоставена от закона на нарушителя още в началото на
административнонаказателното производство срещу него да научи
конкретните обстоятелства на нарушението, правните разпоредби, които са
нарушени.
Ето защо в случая следва извод, че обжалваното постановление се
явява незаконосъобразно и подлежи на отмяна.
От страна на жалбоподателя, до приключване на последното о.с.з.не са
претендирани разноски, предвид което такива не следва да бъдат присъдени.
Водим от горното и на осн.чл.63,ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление (НП) №
4
579722-F593506/31.05.2021г., издадено от С.С.П.- заместник директор на ТД
на НАП-С., с което на „Д.Б.”ЕООД, БУЛСТАТ ..., със седалище и адрес на
управление:град С., бул.”Г.Т.” № ... е наложена имуществена санкция в
размер на 59 000/петдесет и девет хиляди / лева, за неизпълнение от страна
на „Д.Б.”ЕООД, представлявано от М.Ш., на задължението да публикува чрез
подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по
вписванията-Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел, годишния финансов отчет за 2019г., в законоустановения
срок-до 30.09.2020г., съгласно чл.38, ал.1, т..1 от ЗСч-нарушение по чл.38,
ал.1, т.1 от ЗСч.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – С. град, в 14 (четиринадесет) дневен срок от страните, считано от датата
на съобщаване, че е изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5