Решение по дело №42/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 юни 2023 г. (в сила от 5 юни 2023 г.)
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20237250700042
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 71

 

гр. Търговище, 05.06.2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Търговище, ІІІ-ти състав, в публично заседание на двадесет и трети май две хиляди двадесет и трета година в състав:

        

                                               Председател: Стоян Колев

 

при секретаря СТОЯНКА ИВАНОВА, като разгледа докладваното от съдията СТОЯН КОЛЕВ адм. дело № 42 по описа за 2023 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 14а, ал. 1 от Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД).

Образувано е по жалба Д.В.О., с ЕГН **********, с настоящ адрес *** срещу Заповед № 3 СПД/Д-С-СЛ/2709 от 06.04.2022 г. и Заповед № Д-С-СЛ-ВС-136 от 18.04.2022 г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Омуртаг за възстановяване на недобросъвестно получена социална помощ по чл. 10б, ал. 1 ЗСПД в размер на 150, 00 лв., които заповеди са потвърдени по административен ред от директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Търговище с Решение № 22-РД06-0078 и Решение № 22-РД06-0079 от 27.05.2022 г.

По изложените в жалбата и съдебно заседание доводи за незаконосъобразност на обжалваната заповед, като издадена в нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправни разпоредби, се претендира нейната отмяна. Жалбоподателката не оспорва допуснатите след 08.12.2022 г. отсъствия на дъщеря ѝ от учебни занятия, но акцентира, че това се дължи на незаконосъобразни действия на служители в администрацията на Дирекция "Социално подпомагане" – Омуртаг, за което се позовава на издадени заповед за временно настаняване на детето по реда на чл. 25, ал. 1 ЗЗДетето, както и на решение на РС Пещера, с което е отказано настаняването на детето ѝ в в специализирана среда - Кризисен център за социални услуги за лица и деца, пострадали от насилие и жертви на трафик.

Ответникът – директорът на Дирекция "Социално подпомагане" – гр. Омуртаг не изразява становище по основателността на жалбата. Не оспорва, че детето е изведено от служители на ДСП – Омуртаг на 08.12.2022г., като сочи, че още на другия ден 09.12.2023 г. училището е уведомено за временното настаняване на детето в кризисен център. Обяснява, че заповедта е издадена въз основа на получена от МОН служебна информация посредством интегрирана информационна система.

Административен съд - Търговище, III -ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт и във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, приема за установено следното:

На 28.06.2021 г. жалбоподателят Д.В.О., като майка и и единствен родител на детето Р. Д.В., е подала до директора на Дирекция "Социално подпомагане" - Омуртаг Заявление-декларация с вх. № ЗСПД/Д-Т-О/1216 от 25.08.2022 (л. 26 -27) за отпускане на еднократна помощ по чл. 10б, ал. 1 ЗСПД за Р. Д.В., записана в училище за обучение в осми клас на учебната 2022/2023 г. Към нея е представена служебна бележка, издадена от Професионална гимназия по "Транспорт и лека промишленост" гр. Омуртаг в уверение на това, че Р. Д.В. е записана в 8 клас за учебната 2022/2023 г. в същото училище. Считайки, че жалбоподателят отговаря на изискванията за отпускане на еднократна целева помощ за дете осмокласник, на 26.08.2022 е отпусната такава в размер на 300 лева съгласно Заповед № ЗСПД/Д-Т-О/1216 от 26.08.2022 г. (л. 29 гръб).

Впоследствие, във връзка с постъпила информация от МОН за допуснати от ученика Р. Д.В. неизвинени отсъствия за 5 учебни часа през месец декември 2022 г., със Заповед № Д_Т_О-ВС-8 от 13.02.2023 г. (л. 30) на основание чл. 10б, ал. 7, т. 3 ЗСПД и чл. 34е, ал. 1, т. 3 ППЗСПД е разпоредено жалбоподателят да възстанови неправомерно получената еднократна помощ по Заявление-декларация с вх. № ЗСПД/Д-Т-О/1216 от 25.08.2022 г. и Заповед № ЗСПД/Д-Т-О/1216 от 26.08.2022 г. в размер на 150, 00 лв., ведно със законоустановената лихва.

По делото са представени и приети като доказателства документите, приобщени към административната преписка, както и Решение №15 от 27.01.2023г. постановено по гр.д.№3/2023г. по описа на Районен съд гр.Пещера (влязло в сила) и Заповед № ЗД/Д-Т-О-014 от 08.12.2022 г.

При така установеното от фактическа страна Административен съд-Търговище, ІІІ-ти състав, обуславя следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес, поради което същата е допустима, а разгледана по същество е и основателна.

Оспорената заповед на директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Омуртаг е валидна, доколкото изхожда от материално и териториално компетентен административен орган. Издадена е в установена в закона писмена форма и съдържа фактическите и правни основания на упражненото правомощие. Независимо от това, същата е незаконосъобразна, тъй като е постановена при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с приложимия материален закон.

При наличната по делото доказателствена съвкупност съдът намира, че административният орган не е изпълнил задължението си по чл. 35 АПК да изясни всички факти и обстоятелства от значение за правилното разрешаване на случая във връзка с признатото на жалбоподателя право на социални помощи по чл. 7, ал. 1 и чл. 10б, ал. 1 ЗСПД. Въпреки постъпилата информация от МОН, че Р. Д.В., през месец декември 2022 г., е допуснала отсъствия, за които няма уважителни причини – повече от 5 учебни часа, административният орган не е положил необходимата грижа да установи напълно обективните факти и обстоятелства, които са от значение за издаване на оспорените заповеди. От приложените по делото доказателства безспорно се установява, че са налице оправдателни причини за отсъствието на ученика през месеца, за който се твърди, че са допуснати неизвинените отсъствия. Безспорно се установява, че на 08.12.2022 г. на основание чл. 25, ал. 1 ЗЗДетето Р. Д.В. е била временно настанена по административен ред в специализирана среда - Кризисен център в гр. Пещера, предоставящ социални услуги за лица и деца, пострадали от насилие и жертви на трафик, за което са представени заповед за временно настаняване и решение на Районен съд гр. Пещера. В резултат на издадената заповед за временно настаняване по административен ред на 08.12.2022 г. служители на ДСП Омуртаг са извели детето Р. от училището, при което от тази дата са му нанасяни неизвинени отсъствия. Нещо повече, понеже действията по временното настаняване и извеждането на детето са извършени от служители в администрацията на юридическото лице в което е конституиран административния орган издал оспорената заповед, последният е разполагал с информация относно причините за отсъствията на детето. Процесуалната пасивност на органа има за резултат липсата на негово знание за твърдението на жалбоподателя за наличие на уважителни причини за отсъствие на детето по време на учебните занятия в дните, следващи настаняването на детето по административен ред, което твърдение той нито е проверил с допустими процесуални средства по чл. 39 АПК по служебен път, нито е осигурил възможност на оспорващия да представи доказателства в подкрепа на това свое фактическо твърдение. Това процедиране на органа е довело и до постановяване на акт в разрез с принципа за съразмерност по чл. 6, ал. 1 и ал. 5 АПК, задължаващ административният орган да упражнява правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо, и забраняващ актове и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел. Изрично в ал. 2 на същата разпоредба е посочено, че административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава.

На следващо място, освен издадени в нарушение на административнопрозводствените правила, а оттам и на прокламираните в чл. 6 АПК правни принцип, издадената заповед от ответника е несъответна на материалния закон.

Съгласно чл. 17, ал. 5 ППЗСПД информация за записаните деца в групите на предучилищното образование или за записаните ученици в съответната степен на училищното образование, а за новата учебна година – в срок до 31 октомври, се получава ежемесечно по служебен ред от училищата и детските градини чрез Министерството на образованието и науката. На основание чл. 17, ал. 6 ППЗСПД училищата и детските градини в системата на Министерството на образованието и науката предоставят ежемесечно по служебен ред чрез Министерството на образованието и науката на Агенцията за социално подпомагане информация за допуснатите отсъствия повече от 3 дни на всяко дете, посещаващо група за предучилищно образование, и 5 учебни часа на всеки ученик, за които няма уважителни причини, съгласно чл. 10 от Наредба № 5 от 2016 г. за предучилищното образование и чл. 62 от Наредбата за приобщаващото образование.

От анализа на посочените разпоредби следва, че на директора на училището е вменено да представя присъствен списък на децата от съответния клас в училището пред съответната Дирекция "Социално подпомагане", но само, когато отсъствията не са по уважителни причини. В § 1, т. 11 от ДР на ЗСПД е предвидено, че по смисъла на чл. 17, ал. 5 "уважителни причини за допуснати отсъствия от ученик" са определените по реда на Закона за предучилищното и училищното образование".

Вече се посочи за безспорно, че детето Р. е било настанено от директора на ДСП Омуртаг по административен ред в кризисен център предоставящщ социални услуги за лица и деца, пострадали от насилие и жертви на трафик. Вследствие на това ученикът е пропуснал учебните занятия през следващите дни от м. Декември. Действително, не се спори, че училището е било уведомено за извършеното настаняване, но това не опровергава извода за наличие на уважителни причини за допуснатите отсъствия. В последствие временното настаняване по административен ред е отпаднало по право, тъй като Районен съд гр. Пещера е отказал детето да бъде настанено за постоянно м кризисния център, поради което не е налице недобросъвестност от страна на жалбоподателя.

Наред с изложеното, в конкретния случай административният орган не е посочил на кои дати са регистрирани отсъствия на ученика и какъв е техният брой. Посочено е само, че са повече от пет, поради което нито жалбоподателя може да узнае заради кои факти е прекратено неговото право на семейна помощ, нито съдът може да провери достоверността на тези факти, респ. да проконтролира законосъобразността на упражненото от органа право по възстановяване на получената еднократна помощ по чл. 10б, ал. 1 ЗСПД. Описаните по – горе обстоятелства във връзка с евентуалното отсъствие на детето от 08.12.2022 г. се основават на предположенията на жалбоподателя, подкрепени с официални документи, а не на посочването на данните в обжалвания административен акт.

В обобщение, съдът намира проверяваната заповед на директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Омуртаг за незаконосъобразна и като такава същата следва да бъде отменена.

На осн. чл. 143, ал. 1 АПК разноските в размер на 610 лв., за държавна такса и а.. възнаграждение на жалбоподателката, следва да се възложат в тежест на ответната страна.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ АПК, Административен съд Търговище, III-ти състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед №Д_Т_О-ВС-8/13.02.2023г. на директора на Д”СП” гр. Омуртаг за възстановяване на недобросъвестно получена семейна помощ.

ОСЪЖДА Агенцията за социално подпомагане, гр. София да заплати на Д.В.О., с ЕГН **********, с настоящ адрес ***, сумата от 610 лв. (шестстотин и десет лева), представляваща направените по делото разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване, на основание чл. 14а, ал. 1 ЗСПД.

Препис от съдебното решение да се връчи на страните ведно със съобщението.

 

СЪДИЯ: