№ 366
гр. С.З., 20.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – С.З., VIII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и пети ноември през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Милена Рибчева
при участието на секретаря Александра Н. Танева
като разгледа докладваното от Милена Рибчева Административно
наказателно дело № 20215530202672 по описа за 2021 година
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № *** от 01.06.2021 год., издадено от
кмета на Община С.З..
Жалбоподателката Н. ИВ. ИВ. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да
бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа
направеното с жалбата искане.
Въззиваемата страна Община С.З. счита, че НП е законосъобразно и моли същото да
бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № ***/*** от 09.03.2021 год., жалбоподателката е санкционирана на
основание чл.209а, ал.1 от ЗЗдр – Закон за здравето (“Който наруши или не изпълни
въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна
инспекция противоепидемични мерки по чл.63, ал.4 или 7 и чл.63а, ал.1 или 2, освен ако
деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно
нарушение – от 1000 до 2000 лв.“) за това, че на 09.03.2021 год., около 11:56 часа в град С.З.,
в автобус, с рег. № *** /линия № ** от градския транспорт на Община С.З., в качеството си
на настойник на лицето С.Д.С., с ЕГН ********** е допуснала същия да не е поставил
предпазна маска за лице за еднократна или многократна употреба, която да покрива носа и
устата, с което не изпълнила противоепидимична мярка по чл.63 от ЗЗдр, въведена с т.7 от
заповед № *** от 26.01.2021 год. на министъра на здравеопазването (“Всички лица, които се
1
намират в закрити обществени места, в т.ч. транспортни средства за обществен превоз,
лечебни и здравни заведения, аптеки, оптики, национални центрове по проблемите на
общественото здраве, административни учреждения и други места, в които се обслужват или
имат достъп гражданите, железопътните гари и автогари, летища, метростанции, търговски
обекти, църкви, манастири, храмове, музеи и др. са длъжни да имат поставена защитна
маска за лице за еднократна или многократна употреба, която се използва съгласно
препоръките в приложение № 3 на Министерство на здравеопазването.“) За целите на тази
мярка обществени са и местата, и пространствата, които са свободно достъпни, и/или са
предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички места, на които се предоставят
обществени услуги)“.
В случая заповедта на министъра на здравеопазването е била издадена на основание
чл.63 от ЗЗдр във връзка с усложняваща се епидимична обстановка, свързана с
разпространението на COVID-19 на територията на страната и обявеното с Решение от
13.03.2020 г. на Народното събрание на Република България извънредно положение.
Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават
от показанията на актосъставителя ИВ. ИВ. Д. и свидетеля по акта ТР. Л. Л..
При тези данни съдът намира за доказани описаното в НП нарушение и извършването
му от жалбоподателката. Същевременно обаче от представените в хода на съдебното
следствие писмени доказателства се установява, че въз основа на влязло в сила решение №
185/28.12.2005 год. по гр.д. № 1615/2005 год. по описа на РС С.З. детето С.Д.С. е наставен в
семейството на неговите баба и дядо по майчина линия – Н. ИВ. ИВ. и Г.Г.Ив. до
настъпване на основания за прекратяване на настаняването. От друга страна, видно от
приетите по делото експертно решение на ТЕЛК към УМБАЛ “Проф. д-р Стоян Киркович“
АД и етапни епикризи на С.Д.С. се установява наличие на вродена ихтиоза с разпространени
промени и хиперпигментация; бронхиална астма – средно-тежка форма, персистираща и
компенсирана скилиоза в торакален отдел. Ето защо, имайки предвид обстоятелствата, при
които било извършено нарушението – причината, поради която жалбоподателката, в
качеството си на настойник е допуснала детето да не е поставило предпазна маска за лице за
еднократна или многократна употреба, която да покрива носа и устата, съдът намира, че
извършеното от жалбоподателката нарушение е с по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид, поради което представлява
маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН (Закон за административните нарушения
наказания). Следователно, като не е приложил чл.28 от ЗАНН, наказващият орган
неправомерно е ангажирал отговорността на жалбоподателката за нарушение,
представляващо маловажен случай.
По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и
следва да бъде отменено, като на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН (Закон за
административните нарушения и наказания) въззиваемата страна следва бъде осъдена да
заплати на жалбоподателя направените до момента по делото разноски в размер на сумата
от 300 лева, представляваща платено адвокатско възнаграждение на представлявалия го
2
упълномощен защитник съобразно представените договор за правна защита и съдействие и
списък на разноските (л.24 от делото).
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА наказателно постановление (НП) № *** от 01.06.2021 год., издадено от
кмета на Община С.З., като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА ОБЩИНА С.З. да заплати на Н. ИВ. ИВ. от град С.З., с ЕГН **********
сумата в размер на 300.00 (триста) лева, представляваща направени до момента разноски по
делото.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд С.З..
Съдия при Районен съд – С.З.: _______________________
3