Решение по дело №5990/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 2918
Дата: 7 ноември 2019 г. (в сила от 17 февруари 2020 г.)
Съдия: Калин Стефанов Кунчев
Дело: 20192120105990
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 2918

 

гр. Бургас, 07.11.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

БУРГАСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, XL гр. състав, в публично съдебно заседание на два-десет и трети октомври през две хиляди и деветнадесета година, с

                                                                                                         Председател: Калин Кунчев

 

при секретар Зинаида Монева, като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 5990 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Искове по чл.178, ал.1, т.3, вр. с чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР и чл.86, ал.1 от ЗЗД, предя-вени от Д.Л.Н. против ГД “Гранична полиция“ – МВР.

Ищцата твърди, че за периода от 24.07.2016г. до 15.04.2018г. е работила при ответни-ка на 24-часови работни смени, по график, на длъжност “мл. оперативен дежурен“ в сектор “Черноморски граничен координационен център и Оперативно-дежурна част“ – РД “Гра-нична полиция“ – гр.Б, със статут на държавен служител.

Твърди и че ГД “Гранична полиция“ не й е заплатила дължимото за това време до-пълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 148.72 часа, получени след преиз-числяване на положения нощен труд с коефициент 1.143 в дневен, съобразно чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, вр. с чл.140 от КТ, а имен-но – 942.16 лв., с оглед на допуснатото в съдебното заседание изменение на иска по реда на чл.214 от ГПК, чрез увеличението му по размер.

Иска от Съда да постанови решение, с което да осъди ответника да стори това.

Претендира обезщетение за забавено плащане в общ размер от 181.65 лв. за периода от 31.10.2016г. до 24.07.2019г., законната лихва върху главницата и направените по делото разноски.

Ответната ГД оспорва исковете. Излага съображения, че положеният от Н. из-вънреден труд е надлежно начислен в съответните протоколи и й е платен по действащите правила, уреждащи по специфичен начин заплащането на нощния труд на служителите на МВР. Моли Съда да отхвърли претенциите. Претендира разноски.

Съдът – като прецени поотделно и в съвкупност събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на страните, намира за установено следното:

Не се спори между страните, че през периода от 24.07.2016г. до 15.04.2018г. ищцата е заемала длъжността “мл. оперативен дежурен“ в сектор “Черноморски граничен координа-ционен център и Оперативно-дежурна част“ при РД “Гранична полиция“ – Бургас, към ГД “Гранична полиция“ – МВР, със статут на държавен служител, по смисъла на чл.142, ал.1, т.1, пр.1 от ЗМВР.

Безспорно, също така, е и обстоятелството, че тя е полагала труд на 24-часови смени, по график, включително и за времето от 22.00 часа до 06.00 часа, т. е. и през нощта – общо 1 040 часа за целия период – така и заключението на вещото лице по ССЕ

Съгласно чл.176 от ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на държавните служи-тели на МВР се състои от основно и допълнителни такива.

В чл.178, ал.1, т.3, от ЗМВР е предвидено, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплаща допълнително такова за извънреден труд, а според чл.179, ал.1, пр.2 от с. з. и за нощен. Условията и редът за заплащане на последното се оп-ределят с наредба на министъра на вътрешните работи, а размерът – с негова заповед, ал.2. /заповеди № 8121з-791 от 28.10.2014г. и № 8121з-1429 от 23.11.2017г. – по 0.25 лв. на час/

Съгласно чл.187, ал.1 от ЗМВР, нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 седмично при 5-дневна работна сед-мица. За работещите на 8, 12 или 24-часови смени, то се изчислява сумирано за тримесечен период, с възможно полагане на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работ-ните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период, ал.3. В ал.5, т.2 е предвидено, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно вре-ме, до 280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработе-ни до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основ-ното месечно възнаграждение – ал.6.

Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работно-то време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

За процесния период от 25.06.2016г. до 25.06.2019г. са действали Наредба № 8121з-407/11.08.2014г., Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., издавани от министъра на вътрешните работи, съобразно горната разпоредба. Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите са идентични –  при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В първата от тях изрично е предвидено, че при сумира-но отчитане на отработеното време общият брой часове, положен нощен труд за отчетния период, се умножава по 0.143 – чл.31, ал.2. Подзаконовият нормативен акт е отменен с приемането на втората цитирана Наредба – в сила от 01.04.2015г. и отменена с Решение № 8585/11.07.2016г. по адм. дело № 5450/2016г. на ВАС, влязло в сила от датата на постано-вяването му и обнародвано. В периода от отмяната до издаването и обнародването на тре-тата Наредба – на 02.08.2016г., отново приложима е била първата, предвиждаща преизчис-ляване на нощния труд в дневен.

В Наредба № 8121з-592 /обн. в ДВ бр.40 от 02.06.2015г./ и в Наредба № 8121з-779 /обн. в ДВ бр.60 от 02.08.2016г./ липсва изрична норма, съответстваща на чл.31, ал.2 от На-редба № 8121з-407, за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143, което обаче, не следва да се тълкува като законово въведена забрана за това, тъй като така-ва би била противоконституционна, би поставила служителите в МВР в по-неблагоприят-но положение от другите държавни служители по отношение продължителността на работ-ното време и заплащането на допълнителните възнаграждения, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчи-тане, компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките. При наличието на тази непълнота в специалната уредба, ка-саеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структу-рата и организацията на работната заплата, съгласно чл.9, ал.2 от която при сумирано из-числяване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно вре-ме, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. В чл.140, ал.1 от КТ е предвидено, че нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа или до 7 часа за една нощ. Следователно – приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1.143, получен като частно при деление на нормалните им продължителности от 8 часа на денонощие за втория /чл.187, ал.1 от ЗМВР/ и 7 часа за първия.

Тук следва да се посочи, че трудовото законодателство дава право на работещите да получат от една страна завишено почасово заплащане за нощния си труд, а от друга за-дължава работодателите да преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват продължителността на работния ден. Когато последната е надвишена, пък, очевидно се ка-сае за положен извънреден труд, който следва да бъде компенсиран. Т. е. това са две раз-лични основания за заплащането на допълнителни възнаграждения – обстоятелство, което е било отчетено и от ответника, при съвместното действие на издадените от министъра на вътрешните работи Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. и заповед № 8121з-791/28.10.2014г.

По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен с коефициент 1.143 се явява доказана по своето основание – за времето от 12.07.2016г. до 01.08.2016г. е приложима нормата на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407, а за останалата част, субсидиарно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.

От заключението на вещото лице по ССЕ, което като обективно и компетентно изгот-ветно съдът изцяло кредитира се установява, че положеният от ищцата за периода от 24.07. 2016г. до 15.04.2018г. нощен труд – общо 1 040 часа, преизчислен в дневен – с коефициент 1.143, е 1 188.72 часа. Разликата 148.72 часа не е отчетена в протоколите за положен труд, съответно – не е начислена и не е платена. Установява се и че дължимото нетно трудово възнаграждение за този извънреден труд, изчислено съобразно разпоредбата на чл.187, ал.6 от ЗМВР, е в претендирания от Н. размер, общо 942.16 лв.

При негова доказателствена тежест, ответникът не е ангажирал доказателства да е за-платил на ищцата дължимото допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в горния размер до приключването на съдебното дирене в настоящата инстанция.

Т. е., искът се явява доказан и по своя размер, поради което следва да бъде уважен из-цяло.

Както беше посочено, брутното месечно възнаграждение на държавните служители в МВР се състои от основно и допълнителни такива, в това число и за извънреден труд, съ-гласно чл.178, ал.1, т.3 от с. з. След изтичането на определения за заплащането на послед-ното срок – за всяко тримесечие, ответникът е изпаднал в забава. Следователно, основател-на се явява и аксецорната претенция за присъждането на мораторната лихва за периода от 31.10.2016г. до 24.07.2019г., която видно от заключението на вещото лице по ССЕ също е в търсения от ищцата размер – 181.65 лв.

Върху главницата се дължи и законната лихва, считано от датата на подаване на ис-ковата молба в съда – 24.07.2019г., до окончателното плащане.

Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищцата сумата 350 лв. – разноски по делото за адвокатско възнаграждение, а по сметка на РС Бургас – държавна такса в размер на 100 лв. и 180 лв. за ССЕ.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ МВР, гр.С, бул.““ № , да заплати на Д.Л.Н., с ЕГН: **********,***, сумата от общо 942.16 лв., представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 148.72 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1.143 на положния от нея – като “мл. оперативен дежурен“ в сектор “Черноморски граничен координационен център и Оперативно-дежурна част“ при РД “Гранична полиция“ – Б, към ГД “Гранична поли-ция“ – МВР, за периода 24.07.2016г. – 15.04.2018г., 1 040 часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва, считано от 24.07.2019г. до окончателното плащане; сумата 181.65 лв. – обезщетение за забавено плащане за времето от 31.10.2016г. до 24.07.2019г., както и сумата 350 лв. платено адвокатско възнаграждение.

ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ – МВР да заплати по сметка на РС Бургас държавна такса в размер на 100 лв. и 180 лв. за ССЕ.

 

Решението подлежи на обжалване пред ОС Бургас в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

                                                                                              Съдия: /п / Калин Кунчев

                                                                                           Вярно с оригинала: З.М.