Определение по дело №274/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 578
Дата: 10 март 2023 г.
Съдия: Тодор Андреев Икономов
Дело: 20237040700274
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

  О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

       578             10.03.2023 г.                  гр. Бургас

 

 

Административен съд - гр. Бургас                             XXV-ти състав,

на девети март, две хиляди двадесет и трета година.

 

като разгледа докладваното от съдия Тодор Икономов,

административно дело № 274 по описа за 2023 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

    Производството по делото е образувано по жалба на „Арда тур“ ЕООД, ЕИК ************,  против решение по т. 17 от дневния ред на заседание на Общински съвет – Бургас, проведено на 31.01.2023 г., отразено в протокол № 47/31.01.2023 г.

С оспореното решение на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 14, ал. 2 от ЗОбС, чл. 18, ал. 1 и чл. 23, ал. 1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общински имоти и вещи приета от Общински съвет – Бургас е решено следното:

т. I. допълва годишната програма за управление и разпореждане с общинска собственост на Община Бургас за 2022 г. в раздел IV „Общински нежилищни имоти за отдаване под наем чрез провеждане на публично оповестен търг/конкурс“, т. 1 нежилищни помещения/обекти за отдаване под наем, приета по т.2 от проведеното на 07.04.2022 г. заседание на Общински съвет – Бургас (протокол № 36) с нови две подточки както следва:

- Нова т. 9, каса № 13, находяща се в гр. Бургас, „Автогара Юг“

- Нова т. 10, каса № 14, находяща се в гр. Бургас, „Автогара Юг“

т. II. Да се отдадат под наем, за срок от 5 години, чрез провеждане на публичен търг с тайно наддаване горепосочените обекти.

            т. III. В търга могат да участват само лица, отговарящи на изискванията на чл. 2, ал. 1 и чл. 53а, ал. 2 от Наредба № 33 от 3 ноември 1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, обн. ДВ бр. 101 от 23.11.1999 г., а именно: физически и юридически лица, регистрирани като търговци, които притежават лиценз за извършване на обществен превоз на пътници, в чиито утвърдени маршрутни разписания е включена „Автогара Юг“ и нямат действащи договори за отдаване под наем на каса в сградата на „Автогара Юг“. Участниците в търга могат да сключат договор само за едно помещение.

            В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение. Иска се отмяната му. Не се претендират разноски.

След запознаване с материалите по делото, съдът счита жалбата за недопустима по следните съображения:

Подадената жалба на „Арда тур“ ЕООД срещу решението на общинския съвет в частта му по т. I, с която е допълнена Годишната програмата за управление за управление и разпореждане с имоти- общинска собственост на Община Бургас за 2022 г., е недопустимо на основание чл. 159, т. 1 от АПК- актът не подлежи на оспорване, тъй като допълването на Програмата за управление и разпореждане с общинска собственост не подлежи на самостоятелно обжалване. В тази част решението на ОбС – Бургас съставлява акт по чл. 8, ал. 9 от ЗОбС, а съобразно трайната практика на Върховния административен съд (определение № 9499 от 15.09.2015 г. по адм. д. № 9674/2015 г. и определение № 506 от 18.01.2016 г. по адм. д. № 13754/2015 г., двете на VIII отд. на ВАС, определение № 14788 от 30.11.2020 г. по адм. д. № 12390/2020 г., на IV отд. на ВАС, определение № 10094 от 1.07.2019 г. по адм. д. № 6443/2019 г., II отд. на ВАС), програмата за управление и разпореждане с имоти общинска собственост, приета на основание чл. 8, ал. 9 от ЗОбС, както и нейното изменение е акт без самостоятелно правно значение, тъй като не създава пряко права или задължения за субекти извън общинската администрация. В този смисъл програмата по чл. 8, ал. 9 има значение на вътрешнослужебен акт с организационен характер за органите към съответната община и същевременно цели да запознае заинтересованите лица с намеренията на общината по отношение разпореждането и управлението на общинската собственост през съответната година. Приемането на програмата нито изключва възможността за промяна в намеренията на общината, нито освобождава общинския съвет от задължението да постанови конкретно решение по  чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗОС по повод придобиването, управлението и разпореждането с общинско имущество. Именно тези последващи решения, издавани за определен имот и за определен вид разпореждане, са тези административни актове, които биха подлежали на съдебен контрол.

Оспорването против решението на Общински съвет-Бургас в частта му от т. II до т. III отнасящи се за продажба на имота чрез публичен търг с явно наддаване е процесуално недопустимо поради наличието на основанието по чл. 159, т. 4 от АПК.

За да е допустима жалбата пред съда е необходимо наличие на правен интерес у подателя й. Счита се, че подателят има такъв правен интерес тогава, когато оспорения акт засяга негови субективни права или законни интереси, или му създава задължения - чл. 147 АПК. В случая оспореното решение не засяга по какъвто и да било начин правната сфера на оспорващия, тъй като той не само не е негов адресат, но и акта не засяга съществуващи негови права, нито пък му създава задължения. Само когато за съответния субект е налице правопораждащ, правопроменящ и правопогасяващ правото му юридически факт, за него ще е налице правен интерес от оспорване на акта, с който се извършва разпореждането, тъй като между органа – Общински съвет и лицето (организацията) ще е налице материално административно правоотношение. По принцип интересът следва да е правен, пряк и личен. Правен - когато се цели премахване на неблагоприятни правни последици или постигане на благоприятни правни последици за жалбоподателя. Личен - административният акт следва да засяга правната сфера на жалбоподателя, а не други чужди права. Пряк - когато с административния акт се отнемат права или се създават задължения, без за това да е необходимо да се издава някакъв последващ административен акт.

В конкретния случай тези предпоставки не са налице дружеството не е обосновало и доказало факти, които да обосноват наличие на пряк и непосредствен интерес от обжалване на административния акт. Изложените доводи в жалбата не установяват обстоятелства, които да обосноват извод за наличие на правен интерес за жалбоподателя от оспорването на позитивен за него административен акт. Обстоятелството, че „Арда тур“ ЕООД има действащ договор за наем на друга каса находяща се в „Автогара Юг“ не обуславя правения му интерес. Следователно при липсата на засягане на конкретни негови права и интереси, за него липсва правен интерес от оспорване.

   По изложените съображения, и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, подадената жалба от „Арда тур“ ЕООД срещу решение по т. 17 от дневния ред на заседание на Общински съвет – Бургас, проведено на 31.01.2023 г., отразено в протокол № 47/31.01.2023 г., следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.

  Воден от горното, Административен съд - Бургас – ХХV състав,

 

                                       О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Арда тур“ ЕООД, ЕИК ***********,  против решение по т. 17 от дневния ред на заседание на Общински съвет – Бургас, проведено на 31.01.2023 г., отразено в протокол № 47/31.01.2023 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 274/2023 по описа на Административен съд - Бургас.

Препис от определението да се изпрати на страните.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: