№ 69
гр. Момчилград, 01.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОМЧИЛГРАД, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми ноември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Сунай Юс. Осман
при участието на секретаря Анита Кр. Дочева
като разгледа докладваното от Сунай Юс. Осман Административно
наказателно дело № 20225150200187 по описа за 2022 година
Производството е образувано по жалба срещу наказателно постановление и е
с правно основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят Д. Т. Ш. с ЕГН- ********** , е обжалвал НП № 22-
0303- 000 358 от 15.09.2022г. на Началника на РУ- Момчилград към
ОДМВР- Кърджали, упълномощен със заповед № 8121з-1637/02.12.2021г., с
което за нарушение по чл.140 ал.1 от Закон за движението по пътищата
/ЗДвП/ и на основание чл.175 ал.3 пр.2 от ЗДвП са наложени
административни наказания „глоба“ в размер на 200 лева, „лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца“. В жалбата, са развити
доводи за незаконосъобразност и неправилност на обжалваният акт, и се иска
отмяна на наказателното постановление. Претендират се разноски за
адв.възнаграждение.
В съдебно заседание, жалбоподателят се явява и се представлява от
адв.Л.Б., който е представил писмено становище, с което се поддържа
жалбата и моли съда наказателното постановление да бъде отменено като
незаконосъобразно по подробно изложени доводи в тази насока. Претендира
разноски по делото, като заявява, че размерът на адв.хонорар е съобразен с
1
новата наредба в тази насока.
Въззиваемата страна- АНО, не се преставлява, и чрез гл.юрисконсулт
на ОДМВР- Кърджали Ст.Ч. в с.з. изразява становище за неоснователност на
жалбата, и иска потвърждаване на атакуваното нак.постановление по
изложените подробни съображения. В молбата на ю.к. на ОДМВР- Кърджали
се иска същото и се претендира ю.к. възнаграждение, респ. намаляване на
адв.хонорар поради прекомерност.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и наведените
в жалбата доводи и съображения и след цялостна служебна проверка на
атакуваното НП, приема за установено следното от фактическа страна:
Жалбата срещу процесното НП е процесуално допустима, като отговаряща на
изискуемите реквизити по чл.59– 60 ЗАНН за форма, съдържание, срок и
надлежна страна.
От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че на
19.07.2022г. двама служители на РУ- Момчилград /Р. М. и С.Т./ са
изпълнявали служебните си задължения по опазване на общественият ред и
контрол на пътният трафик в Момчилград, когато в 14,10 часа били
изпратени района на спирка Джебел- 1 –то класен път 5, км.351, където двама
служители на Жандермерията са спрели за проверка МПС- л.а.“МЕРЦЕДЕС
СПРИНТЕР“ с рег. № ******, управляван от жалбоподателят по настоящото
производство- и негова собственост. При извършената проверка са
установили, че автомобилът е бил с поставени регистрационни табели, няма
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, и е бил с служебно
прекратена регистрация по реда на чл.143 ал.10 от ЗДвП от 29.03.2022г.
/която била възстановена на същата дата 19.07.2022г./. За така установеното
служител на РУ- Момчилград към ОДМВР- Кърджали е съставил АУАН
серия GА № 690 018/ 19.07.2022г. против жалбоподателят, за допуснато
нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП. Актът е връчен на същата дата, и в
законоустановеният срок няма данни да е постъпило възражение срещу него.
По този повод в РП- Кърджали, т.о.Момчилград, е била образувана
проверка, която е приключила с отказ на Прокуратурата да образува срещу
жалбоподателят досъдебно производство за престъпление по чл.345 ал.2 от
НК /за управление на МПС, което не е регистрирано по надлежният ред/.
Посочено е, че жалбоподателят по настоящото производство е собственик на
2
автомобила, бил спрян за проверка, като не знаел, че регистрацията на
автомобила е служебно прекратена, поради липса на астраховка „ГО“ и не е
бил уведомен служебно за това- за последното няма ангажирани от
административно наказващият орган доказателства, въпреки дадените
изрични указания от съда в тази насока.
Прокуратурата е приела в мотивите, че жалбоподателят по
настоящото производство не е бил уведомяван от полицията за служебно
прекратяване на регистрацията, респ. не е бил уведомен за служебно
прекратената регистрация на автомобила и от друго лице- не знаел за
последното. Прокуратурата е приела, че неспазването на срока за заплащане
на задължителната застраховка „ГО“ и служебното прекратяване на
регистрацията на осн.чл.140 ал.10 от ЗДвП не прави МПС „нерегистрирано по
съответният ред“ по смисъла на НК. Прокуратурата е приела, че автомобилът
е негова собственост, а самият автомобил който по време на проверката е бил
с поставени регистрационни табели, въпреки, че е бил с служебно прекратена
регистрация по реда на чл.143 ал.10 от ЗДвП, но нямало доказателства, че и
собственикът е уведомен за това. Поради това е отказано образуването на
нак.производство срещу жалбоподателя по чл.345 ал.2 от НК, и преписката е
изпратена на съответният адм.орган. Няма данни това прокурорско
постановление да е било обжалвано, поради и което се приема, че същото е
влязло в законна сила. В самата преписка са приложени докладна записка,
АУАН- цитираният по-горе; справка за прекратена регистрация,
пререгистрация и други действия, касаещи автомобила, предмет на
настоящото нак.постановление, и от която не става ясно дали и кога
собственикът е бил уведомен за служебно прекратената регистрация по
смисъла на чл.143 ал.10 от ЗДвП на автомобила; Няма представени
доказателства за собствеността на МПС, предмет на настоящото
производство.
Въз основа на горното срещу жалбоподателят е било издадено
процесното НП № 20- 0303- 000 358 от 15.09.2022г. на Началника на РУ-
Момчилград към ОДМВР- Кърджали, упълномощен със заповед № 8121з-
1632/ 02.12.2021г., с което за нарушение по чл.140 ал.1 от Закон за
движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл.175 ал.3 пр.2 от ЗДвП, са
наложени административни наказания „глоба“ в размер на 200 лева, както
и с „лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца“.
3
В хода на съдебното производство са разпитани един свидетел
/актосъставителя М., а свидетелят В.В. не е разпитан, т.к. не се явява/, който
потвърждава описаната в АУАН фактическа обстановка- при извършена
проверка на посоченото място, дата и час на управляваното от жалбоподателя
МПС са установили, че същото е с прекратена служебна регистрация.
Като доказателства са представени; извлечение от информационните
масиви на МВР, че е прекратена по служебен ред регистрацията на
посоченият л.а. по чл.143 ал.10 от ЗДвП /от което е видно, че посоченият по-
горе автомобил е със служебно прекратена регистрация от 29.03.2022г.
поради липса на застраховка „ГО“/, както и че автомобилът е собственост на
наказаното лице, посочените НП и АУАН, постановление на Рп- Кърджали за
отказ да се образува нак.производство, резолюция за отмяна на АУАН и др.
В разпоредително заседание съдът служебно е задължил АНО да
представи доказателства, че собственикът на процесният автомобил, или
лицето, което е управлявало автомобила, са били уведомени за служебно
прекратената регистрация на автомобила поради липса на сключена валидна
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, като в тази насока
административно-наказващият орган не е ангажирал никакви писмени
доказателства.
При така установената фактическа обстановка, могат да се направят
следните правни изводи: Жалбата е основателна, като съображенията са
следните; Административно наказателното производство е строго формален
процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и
юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол
върху издадените от административните органи наказателни постановления е
за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от
твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или
в наказателното постановление- по арг. от нормата на чл.84 от ЗАНН във вр. с
чл.14 ал. 2 от НПК и т. 7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума
на ВС, а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимият по
делото закон.
При извършена служебна проверка не се констатират допуснати
съществени нарушения на административно производствените правила при
съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление,
4
ограничаващи правото на защита на привлеченото към отговорност лице и
водещи до отмяна на наказателното постановление на това основание. Съдът
приема, че АУАН е съставен от компетентен орган при спазване на
предвидената в чл.40 и чл.43 от ЗАНН процедура и съдържа реквизитите на
чл.42 от ЗАНН. Деянието е установено по несъмнен начин от формална
страна, индивидуализиран е извършителят и му е дадена възможност да
направи възражение във връзка с констатираното нарушение, като същият не
е посочил такива възражения.
В конкретният случай съдът счита, че наказателното постановление е
издадено от компетентен орган– началник на РУ към ОДМВР- Кърджали,
видно от заповед № 8121з- 1632/ 02.12.2021 г. на министъра на вътрешните
работи /което е служебно известно на съда, предвид много на брой дела от
тази категория, разглеждани от съда/. АУАН е съставен от компетентно
/териториално и материално/ лице– посоченото, което безспорно е
длъжностно лице на службите за контрол, предвидени в ЗДвП и който по
силата на чл.189 ал.1 от ЗДвП е компетентен да съставя АУАН за нарушения
по ЗДвП. Административно наказателното производство е образувано в срока
по чл.34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в
шестмесечния срок, като същото е съобразено с нормата на чл.57 от ЗАНН, а
при издаването на административния акт е спазена разпоредбата на чл.42 от
ЗАНН. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е
индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и
срещу какво да се защитава. Съдът счита, че деянието е описано достатъчно
изчерпателно както в АУАН, така и в НП, поради което и не са допуснати
нарушения в тази връзка.
Съгласно разпоредбата на чл.140 ал.1 от ЗДвП, действала към
момента на извършване на нарушението– по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. От своя страна, разпоредбата на
чл.175 ал.3 от ЗДвП предвижда санкция за лице, което управлява моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. Не се спори по
делото, че управляваният от жалбоподателя автомобил/л.а./ безспорно е
моторно превозно средство по смисъла на § 6 т.11 от ДР на ЗДвП, както и че
същият е бил управляван от жалбоподателят на път, отворен за обществено
5
ползване. Жалбоподателят не оспорва и фактът, че автомобилът е
регистриран на негово име.
Съдът споделя доводите на жалбоподателят, обективирани в жалбата,
че деянието не било съставомерно, както и че жалбоподателят е нямал
възможност да узнае, че МПС е било с служебно прекратена регистрация по
реда на чл.143 ал.15 от ЗДвП, като и че не е бил уведомен за прекратяването
на регистрацията, и че деянието е извършено без вина, доколкото
жалбоподателят не е узнал за този факт по надлежният ред- до деня на
проверката.
Съдът намира, че в случая приложение намира разпоредбата на
чл.143 ал.10 ЗДвП /в сила от 01.01.2016г./, съгласно която служебно се
прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено
уведомление от Гаранционния фонд по реда на чл.574 ал.11 от Кодекса за
застраховането, и за това обстоятелство се уведомява собственикът на
пътното превозно средство за този факт. Служебно прекратена регистрация на
пътно превозно средство се възстановява служебно при предоставени данни
за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл.574 ал.6 от
същият нормативен акт, или, по желание на собственика, след представяне на
валидна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите.
Прекратяването на регистрацията настъпва по силата на закона, но
само след като бъде уведомен собственика, като в случая това не е сторено от
компетентния орган съгласно на чл.143 ал.10 от ЗДвП /като в тази насока е и
подзаконов нормативен акт, а именно Наредба №1-45/ 24.03.2000г./- като не
са ангажирани доказателства от АНО за сторено уведомяване на собственика
на МПС в тази насока. По делото дори не е представеното уведомление
/служебно изискано от съда/, поради и което не може и да се приеме, че има
уведомление, и че същото е достигнало до своят адресат, и нещо повече- това
уведомление не е било представено на Прокуратурата при извършената
проверка за деяние по чл.345 ал.2 от НК, приключила с постановление за
отказ да се образува нак.производство. Именно АНО следва да ангажира
доказателства в тази насока, които въпреки усилията на съда, не бяха
представени.
Както и по-горе се посочи, и от показанията на свидетеля не може да
се установи дали до времето на проверката жалбоподателят е знаел, че
6
регистрацията на управляваният от него лек автомобил е била прекратена-
няма доказателства, че собственикът е бил уведомен за прекратената
регистрация.
Освен изложеното следва да се подчертае, че наличието на поставени
регистрационни табели на МПС и регистрационни талони, дават достатъчно
основание на водача да приеме, че същият е надлежно регистриран,
доколкото водачите нямат достъп до база данни КАТ. Предвид изложеното,
съдът намира, че не е доказана субективна страна на нарушението.
Сиреч, за да бъде съставомерно деянието на жалбоподателя
административно нарушение, то трябва да бъде виновно извършено, като
съгласно чл.11 от ЗАНН за вината са приложими разпоредбите на общата
част на НК, като в случая деянието на жалбоподателя следва да бъде
умишлено с оглед ограничителната разпоредба на чл.7 ал.2 от ЗАНН.
Съгласно разпоредбата на чл.18 т.2 от Наредба № I- 45 от 24.03.2000г. за
регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на
моторни превозни средства и на ремаркетата, теглени от тях е че
регистрацията на съответното превозно средство се прекратява служебно,
като това служебно може да стане съгласно разпоредбата на чл.18 „б“ ал.1 т.8
от същата наредба - по реда на чл.143 ал. 10 от ЗДвП след уведомление от
Гаранционния фонд по чл.574 ал.11 от Кодекса за застраховането, като
съгласно разпоредбата на чл.143 ал.10 от ЗДвП, възпроизведена и в
разпоредбата на чл.18 „б“ ал.2 от горепосочената наредба, задължително
следва да бъде уведомен собственикът на превозното средство от съответните
органи на отдел КАТ/ПП към съответното ОДМВР за тази прекратена
регистрация.
И понеже това не е било направено, т.к. липсват доказателства в тази
насока, се стига до закономерният извод, че жалбоподателят е управлявал
процесното МПС, без да знае за отмяната на регистрацията на превозното
средство и по този начин негово извършено деяние е безвиновно, респ., той
няма вина за неговото извършване. И тъй като неговото деяние не е виновно
извършено, то съгласно разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН не се явява
административно нарушение и затова съдът намира, че жалбоподателят не е
извършил нарушение на разпоредбата на чл.140 ал.1 от ЗАНН, и поради
което наказателното постановление следва да бъде отменено като
7
незаконосъобразно.
При този изход на делото и съгласно нормата на чл.63 ал.3 от ЗАНН
следва да полза на жалбоподателят да се присъдят сторените от последният
разноски, чийто размер възлиза на 500 лева /адв.възнаграждение/, за която
сума следва да се осъди ОДМВР- Кърджали. Не са налице основанията за
намаляване размера на адв.възнаграждение, т.к. същият е съобразен с
изискванията в тази насока.
Така мотивиран, на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът.
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20- 0303- 000 358 от
15.09.2022г. на Началника на РУ- Момчилград към ОДМВР- Кърджали, с
което на Д. Т. Ш. с ЕГН- ********** , за нарушение по чл.140 ал.1 от Закона
за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл.175 ал.3 пр.2 от ЗДвП,
са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 200 лева , и
„лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца“.
ОСЪЖДА ОДМВР- Кърджали да заплати на Д. Т. Ш. с ЕГН-
**********, сумата в размер на 500 лева- сторени от последният разноски по
делото.
Решението подлежи на касационно обжалване Административен съд-
Кърджали в 14-дневен срок от съобщението, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Момчилград: _______________________
8