Решение по дело №2084/2023 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 82
Дата: 8 март 2024 г.
Съдия: Ростислава Янкова Георгиева
Дело: 20233630202084
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 82
гр. Шумен, 08.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, XI-И СЪСТАВ ( H ), в публично заседание
на двадесет и първи февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Ростислава Янк. Георгиева
при участието на секретаря И.Й.Д.
като разгледа докладваното от Ростислава Янк. Георгиева Административно
наказателно дело № 20233630202084 по описа за 2023 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление №55/04.09.2023 год. на Директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите - гр.Шумен, с което на „Водоснабдяване и
канализация-Шумен“ ООД, с ЕИК837068284, със седалище и адрес на управление:
гр.Шумен, пл.”Войн” №1, представлявано от управителя И.Й.П. на основание чл.156, ал.1,
предл.второ от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ и чл.83, ал.1 от ЗАНН са
наложени имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за неизпълнение на
предписание №2, дадено с констативен протокол №ЗВ-15 от 20.03.2023 год. и имуществена
санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за неизпълнение на предписание №4, дадено с
констативен протокол №ЗВ-15 от 20.03.2023 год. Жалбоподателят моли съда да постанови
решение, с което да отмени наказателното постановление, като незаконосъобразно, като
излага подробно доводите си за това в жалбата. В съдебно заседание се явява упълномощен
представител, който поддържа жалбата и моли наказателното постановление да бъде
отменено.
Процесуалният представител на Регионална инспекция по околната среда и водите -
гр.Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован
съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН в съдебно заседание оспорва
жалбата, като счита същата за неоснователна.
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално
1
допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните съображения:
ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища
на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази
разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:
На 20.03.2023 год. експерти при РИОСВ – гр.Шумен извършили извънредна проверка
по текущ контрол на място и по документи на Пречиствателна станция за отпадъчни води на
гр.Шумен /ГПСОВ-Шумен/. Проверката била във връзка с изпълнение на изискванията на
Закона за управление на отпадъците и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
За извършване на дейности с кодове R-3 – Рециклиране/възстановяване на органични
вещества, които не са използвани като разтворители, включително чрез компостиране и
други процеси на биологична трансформация-анаеробно разграждане в метантанк, R-13-
Съхраняване на отпадъци до извършването на някоя от дейностите с кодове R-1 – R-2, с
изключение на временното съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до
събирането им, D-8-Биологично третиране, непосочено на друго място в настоящото
приложение, водещо до образуване на крайни съединения или смеси, които се обезвреждат
чрез някоя от дейностите D 1- D 2 /анаеробна стабилизация на утайката/, D-9 – физико-
химично третиране /механично пречистване, утаяване, кондициониране, обезводняване/ на
отпадъци с кодове: 02 02 01 – утайки от измиване и почистване; 02 02 04, 02 02 99, 02 03 05,
02 04 03, 02 05 02, 02 05 99, 02 06 03, 02 07 02, 02 07 04, 02 07 05 – утайки от пречистване на
отпадъчни води на мястото на образуване, 02 07 99 – отпадъци, неупоменати другаде, 02 07
02 – отпадъци от алкохолна дестилация, 19 08 05 – утайки от пречистване на отпадъчни води
от населени места, 19 08 12 – утайки от биологично пречистване на промишлени отпадъчни
води, 19 09 02 – утайки от избистряне на вода, 19 09 03 – утайки от декарбонизиране, 20 03
04 – утайки от септични ями, 20 03 06 – отпадъци от почистване на канализационни
системи, дружеството притежава издаден от Директора на РИОСВ – Шумен документ за
дейност с отпадъци №15 – ДО -272-02 от 16.09.2019 год., както и издаден от РИОСВ –
Шумен регистрационен документ по чл.78 от ЗУО с Решение №15-РД-375-01 от 12.07.2021
год. за дейност по транспортиране на отпадъци с кодове 19 05 02, 19 08 01, 19 08 05, 20 03 04
и 20 03 06.
При проверката било установено, че от дейността на обекта се образуват отпадъци с
кодове 20 01 21 – флуоросцентни тръби и други съдържащи живак, 17 05 06 – изкопани
земни маси, 19 08 05 - отпадъци от пясъкоуловители, 19 08 01 – отпадъци от решетки и сита,
19 08 10 – смеси от мазнини и масла от маслено-водна сепарация, 17 06 05 – изолационни
материали, съдържащи азбест, за които има утвърдени работни листи за класификация на
отпадъци по реда на Наредба №2 от 23.07.2014 год. за класификация на отпадъците. По
време на проверката бил извършен оглед на производствената площадка на дружеството,
при който било установено, че е отредена бетонова лагуна с непропускливи стени и под за
съхранение на отпадъци с кодове 19 08 01 – отпадъци от решетки и сита, 19 08 02 –
отпадъци от пясъкоуловители и 19 08 05 – утайки от пречистване на отпадъчни води от
2
населени места. При това било установено, че в бетоновата лагуна са смесени отпадъци с
кодове 19 08 01, 19 08 02 и 19 08 05, като същите се съхраняват разделно по вид на ясно
разграничени площадки. По време на обхода на територията на ГРСОВ-Шумен било
установено, че на разстояние от около 50-100 м от бетоновата лагуна използвана за
съхранение на отпадъците с кодове 19 08 01, 19 08 02 и 19 08 05 на терен с GPS координати
N43º14'34.53“, Е 26º58'59.10“ и N43º14'36.63“, Е26º58'59.32“ върху прилежащите земни
площи се съхраняват отпадъци с кодове:19 08 01, 19 08 02 и 19 08 05, като същите са
смесени и се съхраняват на купчини – площта, върху която се съхраняват с размери около
500-600 м2.
В същото време било констатирано, че дружеството води отчетност съгласно
изискванията на чл.44 от ЗУО и Наредба №1/04.06.2014 год. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри по електронен път в Национална информационна система „Отпадъци“. Съгласно
наличните данни в Националната информационна система „Отпадъци“ /НИСО/ към момента
на проверката на площадката се съхраняват отпадъци с кодове: 19 08 01 в количество 14.4 т.,
19 08 02 в количество 432.13 т. и 19 08 05 в количество 587.46 т.
Резултатите от проверката били отразени в Констативен протокол №3В-15 от
20.03.2023 год., с който на дружеството били дадени задължителни предписания, както
следва:
1.Да се обозначат и ясно да се разграничат площадките за съхранение на отпадъците с
кодове 19 08 01, 19 08 02 и 19 08 05 със срок на изпълнение 03.04.2023 год.
2.Да се разделят по вид наличните на площадката смесени отпадъци с кодове 19 08
01, 19 08 02 и 19 08 05 със срок на изпълнение до 03.04.2023 год..
3.Да се преустанови и да не се допуска смесване на отпадъци на площадката на
дружеството със срок постоянен.
4.Да се преместят отпадъците, които се съхраняват на земните площи на територията
на ГПСОВ-Шумен, описани в констативната част, на площадка, отговаряща на изискванията
на Наредбите по чл.43 от ЗУО със срок до 03.04.2023 год.
5.Да се представи в РИОСВ-Шумен информация за установеното разминаване за
наличното количество на отпадък с код 19 08 01 и предаденото количество от отпадък с коз
19 08 01 през 2022 год., описано в НИСО със срок на изпълнение 03.04.2023 год.
В предписанието изрично било посочено, че за неговото изпълнение следва да се
уведоми РИОСВ-Шумен.
С писмо вх.№ОА1271 от 11.04.2023 год. „Водоснабдяване и канализация Шумен“
ООД е уведомило РИОСВ-Шумен за предприети мерки по изпълнение на предписанията,
като не са представени документи за изпълнение на предписания №2 и №4 от констативния
протокол, като е посочено, че са започнали някакви дейности в тази връзка.
Представляващият дружеството бил поканен с писмо изх.№ОА-1510/11.05.2023 год.
3
да се яви на 29.05.2023 год. за съставяне на акт за установяване на административно
нарушение. За констатираното нарушение на 29.05.2023 год. на дружеството-жалбоподател
„Водоснабдяване и канализация-Шумен“ ООД бил съставен акт за установяване на
административно нарушение №ЗВ-07, като актосъставителят е посочил, че с описаните
деяния е нарушена разпоредбата на чл.156, ал.1, предл. второ, във вр. с чл.120 от ЗУО.
Актът е бил предявен на представляващия дружеството-жалбоподател, който го е подписал,
като е изложил, че ще представи писмени възражения в законоустановения срок. В
последствие са се възползвали от законното си право и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН са
депозирали писмени възражения, в които излагат, че предоставения им срок за изпълнение
на предписанията е прекалено кратък и не е бил съобразен с обема на наличните отпадъци и
възможностите на дружеството. В същото време излагат, че с писмо вх.№ОА-
1271/11.04.2023 год. са уведомили РИОСВ-Шумен, че поради финансови причини на
територията на ГПСОВ-Шумен са се натрупали отпадъци от около 1200 т. и че са
предприети мерки за преоформяне на насипите с цел откриване на нова работна площ и
оформяне на стифове с отделните отпадъци по различни кодове, както и че се подготвят
документи за предоставянето им на управителя на дружеството за обявяване на обществена
поръчка за извозване на отпадъците, която ще отнеме време, поради което предписанията не
могат да бъдат изпълнени в посочения в констативния протокол срок. Въз основа на така
съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка и
депозираното възражение е издадено наказателно постановление №55/04.09.2023 год. на
Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - гр.Шумен, с което на
„Водоснабдяване и канализация-Шумен“ ООД, с ЕИК837068284, със седалище и адрес на
управление: гр.Шумен, пл.”Войн” №1, представлявано от управителя И.Й.П. на основание
чл.156, ал.1, предл.второ от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ и чл.83, ал.1 от
ЗАНН са наложени имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за
неизпълнение на предписание №2, дадено с констативен протокол №ЗВ-15 от 20.03.2023
год. и имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за неизпълнение на
предписание №4, дадено с констативен протокол №ЗВ-15 от 20.03.2023 год.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени и гласни доказателства, от разпита в съдебно заседание на актосъставителя
З.П.В. и на свидетеля С.Й.Й. – свидетел при констатиране на нарушението, както и от
присъединените по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства.
По отношение на събраните в хода на производството гласни доказателства съдът
намира, че напълно следва да бъдат кредитирани показанията на свидетелите З.П.В. и
С.Й.Й., доколкото и двамата са участвали лично в извършената проверка и лично са
възприели фактите и обстоятелствата, за които свидетелстват. В същото време показанията
им са еднопосочни, последователни и кореспондират както помежду си, така също и с
останалия събран по делото доказателствен материал.
При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна
следното:
4
Не се спори между страните по делото, че по време на извършена проверка на
20.03.2023 год. на Пречиствателна станция за отпадъчни води на гр.Шумен, стопанисвана от
„Водоснабдяване и канализация Шумен“ ООД, съгласно Договор за стопанисване,
поддържане и експлоатация, сключен между Асоциация по ВиК на обособената територия,
обслужвана от „В и К-Шумен“ ООД били констатирани нарушения на изискванията на
Закона за управление на отпадъците. Не се спори и че във връзка с установени нарушения с
Констативен протокол №3В-15 от 20.03.2023 год. на дружеството били дадени
задължителни предписания, между които в т.2 било дадено предписание Да се разделят по
вид наличните на площадката смесени отпадъци с кодове 19 08 01, 19 08 02 и 19 08 05 със
срок на изпълнение до 03.04.2023 год., а в т.4 Да се преместят отпадъците, които се
съхраняват на земните площи на територията на ГПСОВ-Шумен, описани в констативната
част, на площадка, отговаряща на изискванията на Наредбите по чл.43 от ЗУО със срок до
03.04.2023 год.
Констативният протокол, ведно с дадените с него предписания не е бил обжалван в
предвидения за това срок и същият е влязъл в сила.
По време на извършената проверка на 05.04.2023 год. след изтичане на дадения в
предписанията срок в деловодната програма на РИОСВ-Шумен, както става ясно от
материалите по делото, предписанията дадени в т.2 и т.4 от Констативен протокол №3В-15
от 20.03.2023 год. не са били изпълнени. В подкрепа на този извод е й депозираното от
дружеството-жалбоподател писмо №ОА-1271/11.04.2023 год. относно изпълнението на
дадените предписания, в което изрично посочват, че не са изпълнили посочените две
предписания, като посочват причините за това, заявявайки, че са предприети действия по
тяхното бъдещо изпълнение. Липсват доказателства жалбоподателят да е искал удължаване
на срока поради невъзможност същите да бъдат изпълнение по каквито и да е причини.
Ето защо, съдът намира, че от всичко изложено до тук се доказва по безспорен начин,
че дружеството-жалбоподател, като не е изпълнило дадените му с т.2 и т.4 от Констативен
протокол №3В-15 от 20.03.2023 год. задължителни предписания чрез бездействието си е
осъществило от обективната и субективна страна посочените в акта за установяване на
административно нарушение и в наказателното постановление нарушения по чл.156, ал.1,
предл.второ от ЗУО, във вр. с чл.120 от ЗУО. Административно-наказващият орган
правилно е издирил и приложимата в случая санкционна норма, а именно административно-
наказателната разпоредба на чл.156, т.1 от ЗУО, във вр. с чл.120 от ЗУО, която предвижда,
че за неизпълнение на предписание по чл.113, ал. 3 или чл.120 на физическите лица се
налага глоба в размер от 2000 до 10 000 лева, а на юридическите лица имуществена санкция
в размер от 5000 до 20 000 лева. В тази връзка съдът счита, че в настоящия случай именно
„В и К - Шумен“ ООД се явява в качеството на юридическо лице, което следва да понесе
отговорността за неизпълнение на предписанията, дадени в т.2 и 4 от Констативен протокол
№3В-15 от 20.03.2023 год., поради което правилно е била ангажирана административно-
наказателната му отговорност за посочените нарушения. В същото време съдът намира, че
административно-наказващият орган е индивидуализирал правилно наказанието, като е
5
наложил наказание в размер на установения минимум, предвиден в закона по отношение на
всяко едно от нарушенията, отчитайки степента на обществена опасност на конкретните
деяния.
Съдът не кредитира изложените от процесуалния представител на жалбоподателя
аргументи за отмяна на НП, изразяващи се в това, че неправилно е била ангажирана
административно-наказателната отговорност на „В и К-Шумен“ ООД като юридическо
лице, а не на неговия управител в качеството му на физическо лице. В тази връзка съдът
съобрази обстоятелството, че както става ясно от материалите по делото обектът на
проверката, респективно обектът, по отношение на който са дадени посочените по-горе
задължителни предписания - Пречиствателна станция за отпадъчни води на гр.Шумен
/ГПСОВ-Шумен/ се стопанисва от дружеството-жалбоподател „В и К-Шумен“ ООД.
Независимо от твърденията в жалбата никъде в констативния протокол, не е посочено, че
отговорно и задължено лице по изпълнение на предписанията е управителят на
дружеството, поради което и с оглед на изложеното по-горе относно лицето, стопанисващо
обекта, се налага извода, че отговорно лице за изпълнение на дадените предписания е
именно „В и К-Шумен“ ООД в качеството му на юридическо лице. Следователно правилно
е била ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството за всяко
едно от нарушенията.
Съдът не кредитира и твърдението на дружеството, изложено в жалбата за допуснато
процесуално нарушение, изразяващо се в необсъждане по същество на депозираните от
тяхна страна възражения. Действително след съставяне на акта за установяване на
административно нарушение в срока по чл.44 от ЗАНН са били депозирани писмени
възражения, в които дружеството е изложило причините, поради които не е изпълнило
дадените му задължителни предписания, като е посочило и предприетите до момента
действия. В наказателното постановление е посочено, че такива възражения са депозирани,
но че административно-накацващият орган ги намира за неоснователни по същество.
Въпреки, че същите не са подробно обсъдени, съдът намира, че това обстоятелство не
представлява съществено процесуално нарушение, което да е накърнило правото на защита
на дружеството-жалбоподател. Въпреки, че по делото липсват данни да е била извършена
допълнителна проверка във връзка с депозирано от страна на жалбоподателя възражение,
доколкото в наказателното постановление се съдържат изводи относно изложените във
възражението обстоятелства, се налага извода, че това обстоятелство не е довело до
нарушаване правото на защита на дружеството-жалбоподател. Доколкото посочените
обстоятелства са били обсъдени от административно-наказващият орган в издаденото на
жалбоподателя наказателно постановление чрез крайния извод по съществото на спора, се
налага извода, че същото не представлява съществено процесуално нарушение.
Съдът не кредитира и твърдението на дружеството-жалбоподател за допуснато
съществено процесуално нарушение, изразяващо се в неточно посочване на дадените
задължителни предписания. Действително при запознаване с материалите по делото съдът
установи, че при изписване на акта за установяване на административно нарушение и на
6
издаденото въз основа на него наказателно постановление е била допусната техническа
грешка при посочване на дадените на дружеството задължителни предписания, като
предписанието дадено в т.3 е било възпроизведено два пъти, това, посочено в т.4 е било
възпроизведено в т.5, а предписанието от т.5 изобщо не е било посочено. В същото време
обаче, както в акта за установяване на административно нарушение, така също и в
обжалваното наказателно постановление по ясен и несъмнен начин е посочено, че
нарушенията се изразяват в неизпълнение на предписанията, дадени в т.2 и т.4 от
Констативен протокол №3В-15 от 20.03.2023 год. Следователно, въпреки допуснатата
техническа грешка за дружеството е било ясно какво точно нарушение се твърди, че е
извършило, като същото е могло да организира защитата си по един адекватен начин. Това е
било сторено, както с депозираното възражение, така също и с жалбата, предмет на
разглеждане в настоящото производство, в които по един ясен и несъмнен начин е изложило
фактите по нарушението и причините за неизпълнение именно на тези две предписания.
Съдът намира също така, че не са налице предпоставките за приложението на чл.28 от
ЗАНН. Случаят не се отличава с по-малка тежест от обичайните нарушения от този вид, тъй
като обществените отношения, които този род нарушения засягат са свързани с опазване на
околната среда и в частност здравето на хората. В същото време, както бе посочено и по-
горе, независимо от твърдението в жалбата, по делото липсват доказателства предписанията
да са били изпълнени в един по-късен момент до датата на провеждане на съдебното
заседание. А по изложените съображения не са налице и условията за приложение на
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.
С оглед на всичко гореизложено, настоящият състав намира, че обжалваното
наказателно постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да
бъде потвърдено изцяло.
Предвид изхода на делото и обстоятелството, че от страна на административно-
наказващия орган е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение,
съдът съобрази обстоятелството, че съгласно разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, в
съдебните производства по обжалване на наказателно постановление страните имат право
на разноски по реда на АПК. Според нормата на чл.143, ал.3 от АПК, когато съдът отхвърли
оспорването, както е в процесния случай, тези разноски следва да се възложат в тежест на
подателя на жалбата. Относно размера на разноските разпоредбата на чл.63д, ал.3 от ЗАНН
предвижда, че в полза на юридически лица, които са били защитавани от юрисконсулт
/какъвто е настоящия случай/, се присъжда възнаграждение в определен от съда размер,
който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда
на чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/. В тази връзка съдът, като съобрази посочената
разпоредба, както и обстоятелството, че настоящото производство не се отличава с
фактическа и правна сложност, намира, че размера на юрисконсултското възнаграждение
следва да бъде в размер на 80 лева.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
7
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №55/04.09.2023 год. на Директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите - гр.Шумен, с което на „Водоснабдяване и
канализация-Шумен“ ООД, с ЕИК837068284, със седалище и адрес на управление:
гр.Шумен, пл.”Войн” №1, представлявано от управителя И.Й.П. на основание чл.156, ал.1,
предл.второ от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ и чл.83, ал.1 от ЗАНН са
наложени имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за неизпълнение на
предписание №2, дадено с констативен протокол №ЗВ-15 от 20.03.2023 год. и имуществена
санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева за неизпълнение на предписание №4, дадено с
констативен протокол №ЗВ-15 от 20.03.2023 год.
ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация-Шумен“ ООД, с ЕИК837068284, със
седалище и адрес на управление: гр.Шумен, пл.”Войн” №1, представлявано от управителя
И.Й.П. да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите - гр.Шумен сумата
от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение, определено на
основание разпоредбата на чл.37, ал.1 от ЗПП, във вр. с чл.27е от Наредбата за заплащане на
правната помощ.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
8