Решение по дело №3902/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1046
Дата: 19 юни 2020 г. (в сила от 15 юли 2020 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20197180703902
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

  1046/19.6.2020г.                                  гр. Пловдив                             19.06.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, ХХV състав в публично заседание на двадесет и осми май през две хиляди и двадесета  година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                                                                  

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 3902 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.215 от Закона за устройство на територията, във връзка с чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба вх.№ 94-00-767 от 08.10.2019 г. на И.Т.П., ЕГН **********, постоянен адрес: ***,  чрез адвокат З.Х., срещу Заповед № РД-968 от 26.09.2019г. на кмета на  Община Съединение, с която на основание чл.195,ал.5 от ЗУТ е наредено премахването на неподходяща по местонахождение ограда, представляваща метална врата, поставена в имот публична общинска собственост - улица, разположена по продължението на границата между УПИ П-*** и УПИ XXXV-481, с която се ограничава достъпа до УПИ XXXVI-472 от кв. 1 по плана на град Съединение.      

Жалбоподателят излага възражения за незаконосъобразност на оспорвания акт и иска неговата отмяна. В подкрепа на твърденията си представя писмени и гласни доказателствени средства. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата - Кмет на Община Съединение, чрез адв. И. К. в представено писмено становище, оспорва жалбата. Твърди, че заповедта е правилна и законосъобразна и моли за отхвърляне на жалбата. Претендира разноски.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните по делото и прецени събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

 

По допустимостта:

Жалбата е подадена в 14-дневния срок за обжалване. Обжалваната заповед е издадена на 26.09.2019 г., а жалбата е подадена на 08.10.2019 г., от което следва, че същата е подадена в законоустановения срок.

Жалбоподателят обосновава правен интерес от оспорването с представените по делото доказателства, а именно Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 52, том V, дело №1516/1966г. Същият в достатъчна степен се легитимира като лице с права върху терена, върху който е разположена наредената за премахване ограда, така щото да е участник в административното производство и да е засегната правната му сфера от оспорвания акт. Ето защо жалбата е допустима.

 

По същество:

От фактическа страна се установява, че във връзка с постъпила жалба от Л.С.относно поставена метална врата и ограничаване на достъпа до имота му, е назначена комисия със Заповед № 639 от 04.06.2019 г. на Кмета на Община Съединение за извършване на проверка на място на улица тупик, кв. 1, обслужваща УПИ XXXV-481 и УПИ XXXVI-472 от кв. 1 по действащия план на гр. Съединение.

При проверката е констатирано, че улица-тупик от кв. 1 по действащия план на гр. Съединение е с дължина 64 кв.м. на 46 м. от улица „Въстаническа“ по продължението на границата между УПИ II-*** и УПИ XXXV-481 е поставена метална врата, която ограничава достъпа до УПИ XXXVI-472 от кв. 1. Резултатите от проверката са обективирани в протокол от 05.07.2019 г. Комисията е предложила на Кмета на Община Съединение, собственикът на УПИ XXXV-481 И.П. да премахне заграждението, за да бъде възстановен достъпа до УПИ XXXVI-472 от кв. 1 по плана на гр. Съединение.

С писмо с изх. № 94-00-787 от 15.07.2019 г., получено от И.П. на 22.07.2019 г.,  е указано на лицето в срок до 31.07.2019 г. да премахне заграждението, за да бъде възстановен достъпа до УПИ XXXVI-472 от кв. 1.

На 16.09.2019 г. е извършена повторна проверка от комисията, назначена със Заповед № 639 от 04.07.2019 г. на Кмета на Община Съединение, при която е констатирано, че И.П. не е изпълнил предписанията да премахне заграждението, като от комисията е предложено на Кмета на Община Съединение да издаде Заповед на основание чл. 195, ал.5 и чл. 196, ал.1 от ЗУТ, като задължи собственикът на УПИ XXXV-481 И.П. да премахне заграждението, за да бъде възстановен достъпа до УПИ XXXVI-472 от кв. 1 по плана на гр. Съединение.

Последвало е издаване на процесната заповед, с която е наредено на И.Т.П. да премахне неподходяща по местонахождение ограда, представляваща: метална врата, поставена в имот публична общинска собственост - улица, разположена по продължението на границата между УПИ П-*** и УПИ XXXV-481, с която се ограничава достъпа до УПИ XXXVI-472 от кв. 1 по плана на град Съединение. 

В заповедта е посочено също теренът да бъде почистен от строителните отпадъци при спазване на Закона за управление на отпадъците и да бъде възстановен във вида, преди изграждането на неподходящата по местонахождение ограда и строежът да бъде премахнат и теренът да бъде почистен от строителните отпадъци от И.Т.П., доброволно, в срок от 14 /четиринадесет/ дни от датата на връчване на настоящата заповед на задълженото за премахването на строежа лице.

В хода на настоящето производство към доказателствата са приобщени представени от жалбоподателя писмени доказателства по опис с молба с вх. № 3984 от 27.02.2020 г.

В хода на съдебното производство е допусната и приета без възражение от страните съдебно-техническа експертиза, която съдът кредитира като компетентно и безпристрастно изготвена.

Според заключението на експерта действащ ПУП за територията на процесния обект е ПУП - ЗРП, одобрен със Заповед №335/19.03.1992г. Съгласно предвижданията на регулационния план, процесният обект попада в отреждане за улица - тупик. Измерена по плана дължината на тупика е 64м. /от ъгъла на ул."Въстаническа" и улицата -тупик/, а процесната врата се намира на 46м. от началото на тази дължина.

Вещото лице е посочило, че за реализиране на улицата - тупик е проведена процедура по отчуждаване, открита със Заповед №1588/30.12.1980г., приключена със Заповед №655/29.05.1981г. на Председателя на ИК на ОНС - Пловдив и издадени актове за държавна собственост №378/11.08.1987г. и №380/11.08.1987г. от Председателя на ИК на ОНС - Съединение. Отчуждаването е проведено по регулационния план, одобрен със Заповед №334/28.05.1966г. Дължината на улицата - тупик по плана от 1966г. е 64м. /дължина на регулационната линия от северния до южния край на тупика/. Ширината е 3,50м. съгласно изискването на чл.55, ал. от ППЗТСУ /отм./.

Експертът е посочил, че със Заповед №655/29.05.1981г. на Председателя на ИК на ОНС - Пловдив са отчуждени: 108 кв.м. от имот пл.№***, за който е отреден парцел XXVI-*** и 52 кв.м. от имот пл.№***, за който е отреден парцел II-***. Общо отчуждените части от двата имота за улица - тупик представляват 160 кв.м.

Установено е от вещото лице, че по действащия регулационен план, одобрен със Заповед №335/19.03.1992г. ширина на улицата -тупик не е котирана. Преобладаващата измерена ширина е 3 м. Дължината графично по плана се измерва на 64м.

При проверка на място и от представените документи за проведени отчуждителни процедури за улица - тупик в кв.1 по плана на гр. Съединение, както по обезсиления план от 1966г., така и по действащия план от 1992г., вещото лице е констатирало,  че такива са проведени само в периода 1980г. - 1981г., завършили със Заповед №655/29.05.1981г. на Председателя на ИК на ОНС - Пловдив. При това отчуждаване на общо 160 кв.м. от два имота - пл.№***, отреден за парцел XXVI-*** и пл.№***, отреден за парцел II-***, размерите на улицата тупик са изчислени като: дължина 46м. и ширина 3,50м.

Експертът е дал заключение, че отчуждаване за улица- тупик с дължина 64м. не е провеждано нито по обезсиления план от 1966г., нито по действащия план от 1992г. По отношение на процесния имот на жалбоподателя не се констатира да е предвиждано и извършвано отчуждаване. Откритото през 1980г. производство по отчуждаване се отнася до  имоти пл.№ 472,*** и ***, но не и до имот пл.№ 481. Образувани са нови парцели I-472, XXVI -***,II-***, XXIX-481, като улицата –тупик не изменя южния си край-точно този,който е откъм имота на жалбоподателя и завършва при северната граница на парцел ХХIХ-481/сега ХХХV-481/. Нещо повече. В посочената заповед от 1981г. е предвидено жалбоподателят И.П. да заплати на държавата част от имоти пл.№ *** и пл.№ ***, което очевидно е свързано с някакво предвиждане за придаване по регулация на терен към неговия имот и то точно в частта, където се намира въпросната ограда. В съдебно заседание вещото лице уточнява още,че за нито едно от зачертаванията по действащия регулационен план няма административен акт,с който да е одобрена промяна, като зачертаванията са правени с един и същи цвят и не е ясно кое е предхождащо другото. Съответно не е ясно дали улицата-тупик първо е била по-дълга,а после по-къса по предвижданията или обратното. Отчуждаването е направено за 46 метра със сигурност, като за зоната, която е заградена от процесната ограда на юг от нея отчуждаване не е извършвано.

При така установеното от фактическа страна, от правна страна се установява следното:

Съгласно чл. 195, ал. 5 ЗУТ кметът на общината може да задължи със заповед собствениците на заварени или търпими строежи да премахнат, преобразуват или ремонтират неподходящи по местонахождение, разположение, вид и материали огради, гаражи, второстепенни, селскостопански и други обекти по чл. 151, ал. 1, временни постройки, септични ями, канализационни съоръжения, насаждения, както и да извършат необходимите работи в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите. От анализа на цитираната разпоредба се установява, че същата допуска премахването, преобразуването или ремонтирането на строежи от вида на изброените в нея, когато те са неподходящи по някои от посочените в нормата признаци, между които е и тяхното местонахождение, за което и при спазване на определена процедура кметът на съответната община издава заповед.

Възраженията на жалбоподателя се свеждат до това,че е нарушена разпоредбата на чл. 196, ал. 2 ЗУТ тъй като не е изслушан преди съставяне на констативния протокол.

Съгласно чл. 196, ал. 2 ЗУТ изискването за изслушването на заинтересованите страни от комисията е част от процедурата, задължително е и следва да се изпълни, за да се издаде акт по чл. 195, ал. 5 от ЗУТ. Неизпълнението на това императивно правило от комисията е съществено нарушение на процедурата и е основание за отмяна на заповедта като незаконосъобразна.

Разпоредбата е императивна и предвижда, че комисията, която събира данни за вида и състоянието на строежа, изслушва заинтересованите лица преди съставяне на констативния акт. В случая, в нарушение на цитирания текст, жалбоподателят не е изслушан преди съставяне на констативния протокол. Оспорващият дори не е уведомен, че предстои извършване на оглед, нито са изискани документи за собственост или строителни книжа относно спорната ограда. Смисълът на разпоредбата чл. 196, ал. 2 ЗУТ е да осигури пълно и обективно установяване на релевантните факти и да защити правата на заинтересованите лица.

Спазването на установените административнопроизводствени правила е предпоставка за издаване на законосъобразен административен акт и е гаранция за защита на правата и интересите на всички засегнати лица.(В този смисъл Решение № 16877 от 11.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 6039/2019 г., II о;  Решение № 8399 от 22.06.2010 г. на ВАС по адм. д. № 5270/2010 г., II о; Решение № 7847 от 21.06.2017 г. на ВАС по адм. д. № 428/2017 г. ;Решение № 16624 от 5.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2070/2019).

Настоящият състав намира, че неспазването на процедурата по чл. 196, ал.1 и ал.2, и неизпълнението на задължението за събиране служебно на всички необходими данни за процесния обект, както и за изслушване обясненията на засегнатото лице, представляват особено съществено нарушение на административнопроизводствените правила и е самостоятелно и напълно достатъчно основание за отмяна на оспорената заповед.

На второ място, в обжалваната заповед липсват фактически основания, които да обосновават приложението на нормата на чл. 195, ал. 5 ЗУТ. Нормата предвижда две хипотези, които не са в условията на кумулативност. Достатъчно е да са установени релевантни факти от която и да е от двете хипотези, за да настъпи една от правните последици на чл. 195, ал. 5 ЗУТ - премахване в едната хипотеза или задължение за извършване на необходимите работи в интерес на сигурността, безопасността, на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите в другата хипотеза.

В конкретния казус не е налице обоснованост на неподходящото местоположение и разположение на оградата, която да преустановява достъпа на собственика на съседния имот чрез улица "тупик", тъй като както е посочено от експерта  по назначената СТЕ, от представените документи за проведени отчуждителни процедури за улица - тупик в кв.1 по плана на гр. Съединение, както по обезсиления план от 1966г., така и по действащия план от 1992г., се констатира, че такива са проведени само в периода 1980г. - 1981г., завършили със Заповед №655/29.05.1981г. на Председателя на ИК на ОНС - Пловдив. При това отчуждаване на общо 160 кв.м. от два имота - пл.№***, отреден за парцел XXVI-*** и пл.№***, отреден за парцел П-***, размерите на улицата тупик са изчислени като: дължина 46м. и ширина 3,50м. Отчуждаване за улица- тупик с дължина 64м. не е провеждано нито по обезсиления план от 1966г., нито по действащия план от 1992г.

Следва да се съобрази и разпоредбата на чл. 208 ЗУТ, съгласно който срокът за започване на отчуждителните процедури по Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост на недвижими имоти, определени по подробните устройствени планове за изграждане на обекти - публична държавна или публична общинска собственост, е пет години от влизане в сила на плановете и десет години от влизането в сила на подробните устройствени планове за изграждане на елементи на техническата инфраструктура по чл. 64 - публична собственост на държавата и общините, а за имоти, предвидени за озеленени площи по чл. 61, ал. 4 - петнадесет години от влизане в сила на плановете. След изтичане на този срок собствениците на недвижимите имоти имат правата по чл. 134, ал. 2, т. 1.

Съобразявайки Тълкувателно решение № 4 от 02.11.2016 г. по т.д. № 6 от 2015 г.  на ОСС на ВАС, характерът на сроковете по чл. 208 ЗУТ е преклузивен и изтичането на срока преклудира възможността за отчуждаване по реда на Закона за общинската собственост и Закона за държавната собственост.

При липсата на установеност на предпоставките, не може да настъпи правната последица на диспозицията на правната норма - премахване на оградата.

След като тази улична регулация не е реализирана, като съответната част от имота на жалбоподателя не е била отчуждена, тя не представлява общинска собственост, съответно улица -тупик, през която може да се преминава.

От горното съдът прави извод, че оградата не може да се приеме като неподходяща по местонахождение и разположение и като препятстваща достъпа до новия УПИ XXXVI-472 от кв. 1 по плана на град Съединение, тъй като от представените по делото доказателства, включително и от СТЕ, се установява, че металната врата, предмет на процесната заповед, е поставена в имота на жалбоподателя.

В допълнение съдът счита, че не следва да се коментират доводите на ответника дали оградата представлява търпим строеж по смисъла на §16 от ПР на ЗУТ и §127 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ, тъй като условията за търпимост на строежа са относими към незаконните строежи, подлежащи на премахване по реда на чл. 225а ЗУТ и на основанията по чл. 225 ЗУТ, каквото не е настоящото производство. (Решение № 3710 от 22.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 9177/2017 г. Решение № 3622 от 21.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 9176/2017 г.)

По изложените съображения жалбата е основателна, а оспорваната заповед следва да се отмени като незаконосъобразна.

 

За разноските:

С оглед изхода на правния спор в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 900,00лв., съгласно представения списък на разноските и представените за това доказателства.

Водим от горното, Съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по оспорване на И.Т.П., ЕГН **********, постоянен адрес: ***, Заповед № РД-968 от 26.09.2019г. на Кмета на  Община Съединение, с която на основание чл.195,ал.5 от ЗУТ е наредено премахването на неподходяща по местонахождение ограда, представляваща метална врата, поставена в имот публична общинска собственост - улица, разположена по продължението на границата между УПИ II-*** и УПИ XXXV-481, с която се ограничава достъпа до УПИ XXXVI-472 от кв. 1 по плана на град Съединение.

 

ОСЪЖДА Община Съединение да заплати на И.Т.П., ЕГН **********, постоянен адрес: ***, сумата от 900,00 /деветстотин/ лева разноски.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му. 

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: