Р Е
Ш Е Н И Е №260582
гр.Бургас, 15.12.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - Бургас, XLIX наказателен състав, в публично заседание на втори декември през две хиляди и двадесета година, в състав:
Районен съдия: Венета
Иванова
при секретаря Гергана Стефанова, като разгледа докладваното от
съдията Иванова НАХД № 4574/2020г. по описа на Районен съд – Бургас, въз основа на данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
пред РС-Бургас е по реда на чл.
59-63 от ЗАНН и е
образувано по жалба на М.М.Т., ЕГН **********, в качеството му на законен
представител на фирма „Т.“ ЕООД, с адрес на седалище и управление в ****, със
съдебен адрес ***, партер, офис № 2, срещу електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, серия К № 3929396,
издаден от ОД МВР Бургас,
с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/,
на основание чл. 189, ал. 4,
вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, на
жалбоподателя е наложено административно наказание "глоба" в размер
на 100 лева.
С жалбата се
моли за отмяна на атакувания електронен фиш поради
неговата незаконосъобразност.
В провелото се
пред настоящата инстанция заседание жалбоподателят, редовно призован, не се
явява. Същият се представлява от адв.С.К., надлежно упълномощен. Процесуалният
представител поддържа жалбата, излага аргументи в тази насока, претендира
разноски.
Административнонаказващият
орган, редовно призован за съдебно заседание също не изпраща представител. Депозирано
е становище от упълномощен юрисконсулт. Със същото се излагат доводи за
потвърждаване на ЕФ като законосъобразен. Прави се искане , в случай, че
жалбата бъде намерена за основателна, претендираното адвокатско възнаграждение
да бъде определено в минимален размер.
Жалбата изхожда
от легитимирано и заинтересовано лице да оспори пред съда законосъобразността
на горепосочения електронен фиш. Същата е подадена в
срок.
Предвид на
горното, съдът намира жалбата за процесуално допустима.
Районен съд -Бургас, след като анализира събраните по делото
доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна
следното:
На 31.08.2020
г. в 09.47 часа в гр. Бургас, по бул. "З.З.",
до база „Б.“ в посока от кръстовище за м.с.В. към ж.к.М. техническо средство система за контрол на
скоростта с № TFR1-M 510, засякло и заснело, движещ със скорост от 80 км/ч след
приспаднатия толеранс от 3 км/ч. в полза на водача, лек автомобил - "Ситроен Берлинго" с рег. № ***. Въпросното
нарушение било записано на клип № 14113. Установило се, че заснетият автомобил
е собственост на „Т.“ ЕООД,
представлявано от жалбоподателя, видно от представената по
административнонаказателната преписка справка за собственост -л.5 по делото.
Въз основа на
тези данни впоследствие е издаден от Сектор "ПП" при ОД на МВР
– Бургас и обжалвания понастоящем
електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство, с който за нарушение
на чл. 21, ал. 1
от ЗДвП, на осн. чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП,
на настоящия жалбоподател – М.Т., като законен представител на юридическото
лице, собственик на автомобила, посредством който е осъществено
административното нарушение, е наложено административно наказание "глоба"
в размер на 100 лв.
Изложената
фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото
писмени доказателства и веществените доказателствени средства- снимка /л. 4-гръб/,
справка за собственост на МПС /л. 5/, удостоверение за одобрен тип средство за
измерване /л. 8/, протокол от проверка /л. 7/, протокол по чл.10, ал.1 от
Наредба № 8121з-532/2.05.2015г./л.10/
При така
установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:
В случая се касае за извършено
нарушение по ЗДвП, изразяващо се в превишаване на разрешената скорост за
движение по пътищата, установена за населено място по смисъла на разпоредбата
на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като за процесното МПС същата възлиза на 50 км/ч.
Санкционната норма на чл. 182, ал. 1, т.3 от ЗДвП предвижда,
че водач, който превиши разрешената скорост в населено място, се наказва, както
следва: за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 100 лв.
С промените
в ЗДвП (ДВ, бр. 10 от 2011 г.) законодателят предвиди възможност нарушенията по
ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен
фиш" като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и
налагане на наказанията. Съгласно чл. 189, ал. 4 ЗДвП при
нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. По правило във фазата по
установяване на административното нарушение като страни в производството
участват контролен орган/актосъставител и нарушител. Ролята на актосъставителя
е да установи нарушението, да събере доказателства за него и да състави АУАН.
Нарушителят в тази фаза участва, за да се гарантират неговите права и от самото
начало да може да се защити срещу констатациите на актосъставителя в акта като
представи своите доказателства и възражения преди издаването на наказателното
постановление. Въведеният нов способ за установяване на нарушението по ЗДвП с
технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, е изключение от общите
правила на ЗАНН, защото предоставя необходимите и достатъчни данни за извършеното
нарушение и за цялата фактическа обстановка по извършването му, без възможност
за субективно тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, което от своя
страна пък изключва възможността за недобросъвестно поведение от страна на
контролните органи. Автоматизираното техническо средство предоставя цялата
информация и необходимите доказателства, за да се установи по безспорен начин
нарушението, неговия автор и вината му, поради което и при издаването на
електронния фиш не е необходимо да участват двете страни, задължителни
участници във фазата на установяването на нарушението - актосъставител и
нарушител. Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е
нарушението да е установено и заснето с техническо средство, т. е. - да няма
човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективния
човешки фактор.
Процесният
ЕФ притежава всички законоизискуеми реквизити. Посочено е, че същият е издаден
от ОД на МВР Бургас, като компетентността на наказващия орган произтича по
силата на закона – териториалната структура на Министерство на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението - чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП.
В ЕФ точно е посочено мястото на извършване на нарушението, както и
ограничението на скоростта за това място. Посочена е
точната измерена от мобилното АТС скорост. Посочена е също така и разликата
между засечената и разрешената скорост, като коректно е приспаднат в полза на
нарушителя толерансът от 3км/ч. , който представлява допустимата техническа
грешка при измерването на скоростта.
В случая
нарушението е установено с мобилна система за видеоконтрол № TFR1-M 510, надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането
и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър.
Безспорно е установено както самото нарушение, така и фактическата обстановка
около същото.
По отношение
на авторството на жалбоподателя в извършването на деянието съдът намира
следното:
Нормата
на чл.188 от ЗДвП предвижда
административнонаказателна отговорност за собственика /законния представител на
юридическото лице/ или ползвателя на МПС за извършеното с него нарушение,
независимо от това кой е действителния негов извършител. Законодателят е
предвидил в чл. 189, ал. 5 ЗДвП 14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който
собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да
предостави в съответната териториална структура на МВР писмена декларация с
данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за
управление на МПС. В противен случай той е лицето, което следва да понесе
отговорност за извършеното с МПС - негова собственост нарушение. В конкретния
случай видно от справката от централната база на КАТ собственик на МПС-то, с
което е извършено нарушението, е юридическо лице, чийто законен представител е именно
санкционираното лице и настоящ жалбоподател, посочен в ЕФ. Последният не се
възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5 ЗДвП,
поради което и правилно е бил приет от издателя на обжалвания електронен фиш
като лице, отговорно за извършеното нарушение.
Правилно е
бил определен и размерът на глобата, видно от цитираната по-горе разпоредба
/като превишената стойност на скоростта е била 30 км/ч/ на чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП.
По отношение възражението за
липса на снимка на техническото средство:
Действително разпоредбата
на чл. 10, ал. 3
от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата изисква изготвянето на снимка на
разположението на уреда, но това изискване касае само единия подвид мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, а именно
тези, които са временно разположени на участък от пътя. Легалната дефиниция на
понятието "автоматизирани технически средства и системи" и посочване
на видовете такива се съдържа в § 6, т. 65 от
ДР на ЗДвП. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелни или
взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушение в присъствие или отсъствие
на контролен орган, които могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към
земята и обслужвани периодично от контролен орган: б) мобилни – прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи
нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес. В разглеждания случай нарушението е установено с мобилно
автоматизирано техническо средство, разположено в патрулен автомобил с рег.№ А
7861 КК, а не е било временно разположено на пътя. При тези данни се налага
изводът, че в случая не е било необходимо изготвянето на снимка на мястото, на
което е била поставена АТСС. Освен това от приложения протокол е установено по
категоричен начин мястото, където е разположен автомобила, в който се е
намирало техническото средство. В този
смисъл липсва допуснато процесуално нарушение в това отношение.
С оглед на
гореизложеното съдът прие, че електронният фиш е правилно и законосъобразно
издаден и същият следва да бъде потвърден.
Мотивиран от
горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН,
Бургаският районен съд,
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство, серия К № 3929396, издаден от
ОД МВР Бургас, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение
по пътищата /ЗДвП/, на основание чл. 189,
ал. 4, вр. чл. 182,
ал. 1, т. 3 от ЗДвП, на М.М.Т., ЕГН **********, в качеството му на законен представител на фирма
„Т.“ ЕООД, с адрес на седалище и управление в ****, със съдебен адрес ***,
партер, офис № 2, е наложено административно наказание "глоба" в
размер на 100 лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Бургас в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
Вярно с оригинала: Г.Ст.