РАЗПОРЕЖДАНЕ
№......... 04.03.2020г. гр.Стара
Загора
РАЙОНЕН
СЪД – СТАРА ЗАГОРА ДЕСЕТИ граждански състав
На 4 март 2020г.
В
закрито заседание в следния състав:
Председател: МИЛЕНА КОЛЕВА
като
разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ МИЛЕНА
КОЛЕВА гр.дело № 351 по описа за
2020 година:
Съдът,
като взе предвид, че исковата молба на В.Р.С. *** е редовна и предявеният иск е
допустим, намира, че следва да внесе делото за разглеждане в открито съдебно
заседание.
Съдът
счита, че следва да приеме като доказателства по делото представените с исковата молба и с отговора
на исковата молба документи, тъй като същите са допустими, относими и
необходими по отношение на предмета на спора.
С
оглед изясняване на обстоятелствата по делото, следва да се назначи съдебно-счетоводна
експертиза, която след като извърши необходимите проверки да отговори на
въпросите, поставени в исковата молба.
Следва да бъде указана на страните възможността
да разрешат спора си чрез медиация /доброволна и поверителна процедура за
извънсъдебно разрешаване на спорове/, като се обърнат към медиатор, вписан в
единния публичен регистър на медиаторите към Министъра на правосъдието.
Следва
да бъде указана на страните възможността за постановяване на неприсъствено
решение съобразно разпоредбата на чл.238 от ГПК.
Водим
от горното, съдът
Р
А З П О Р Е Д И :
ДОКЛАДВА
ДЕЛОТО както следва:
Ищцата
В.Р.С. твърди в исковата си молба, че По силата на трудов договор, сключен през 2015г., ищцата
заемала длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки
ресурси“ в Община Опан.
При встъпването и в длъжност и била връчена Длъжностна
характеристика с посочени в нея изисквания за притежавано образование за
заемане на длъжността - Висше.
В периода от м.09.2017г. до 03.10.2019г. ползвала
последователно отпуски за бременност, раждане и отглеждане на дете до 2 годишна
възраст. След изчерпването на тези отпуски и било разрешено ползването на
полагащите и се платени годишни отпуски, които приключили на 12.12.2019г. На
13.12.2019г. се явила на работа в Община Опан, където и били поискани
документите за притежаваното от нея образование. Обяснение за причините, поради
които това се правело, не и било дадено.
Непосредствено след като представила притежаваните от нея
документи, лицето, което я замествала до този момент (и което би следвало да
бъде освободено от работа след нейното завръщане) и връчила Заповед №
36/13.12.2019г. на Кмета на Община Опан, с която трудовото и правоотношение за
заемане на длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки
ресурси“ в Община Опан било прекратено на основание чл.328, ал.1, т.6 от КТ.
Като причини за прекратяване на трудовия договор се сочело: „Промяна на Длъжностното
разписание на общинска администрация Опан. Служителят не притежава необходимото
образование за изпълняваната длъжност“, без обаче да бъдело посочено какво
образование трябвало да притежава и от коя дата била извършена сочената в
заповедта промяна.
Ищцата не била доволна от издадената заповед и
извършеното с нея едностранно прекратяване на трудовото и правоотношение за
заемане на длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки
ресурси“ в Община Опан. Счита, че извършеното уволнение било неправилно и
незаконосъобразно. Не била извършена промяна в изискванията за заемане на
длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки ресурси“ в
Община Опан.
В отговор на нейна жалба до Дирекция „Инспекция по труда“
гр.Стара Загора относно законосъобразността на извършеното уволнение, с писмо с
изх. № 20002282/16.01.2020г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“
гр.Стара Загора била уведомена, че в Длъжностното разписание на Общинска
администрация в Община Опан, което било в сила от 13.12.2019г. заеманата от нея
до уволнението и длъжност - „Младши експерт „Административно обслужване и
Човешки ресурси“ не съществувало, като вместо нея била вписана длъжността
„Младши експерт „Счетоводител и управление на човешки ресурси“.
С оглед тази констатация счита, че прекратяването на
трудовото и правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт
„Административно обслужване и Човешки ресурси“ поради промяна в изискванията за
заемане на тази длъжност било незаконосъобразно и упражнено в злоупотреба с
правата на работодателя по възникналото трудово правоотношение.
Моли съда да постанови съдебен акт, въз основа на който :
-
Да отмени Заповед № 36 от 13.12.2019г. на Кмета на Община
Опан, с която трудовото и правоотношение за заемане на длъжността „Младши
експерт “Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан било
прекратено на основание чл.328, ал.1, т.6 от Кодекса на труда;
-
Да признае, че извършеното със Заповед № 36 от
13.12.2019г. на Кмета на Община Опан едностранно прекратяване на трудовото и
правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт “Административно
обслужване и човешки ресурси“ било незаконно;
-
Да я възстанови на заеманата преди уволнението
длъжност „Младши експерт
“Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан;
-
Да осъди Община Опан да й заплати обезщетение за оставане
без работа в резултат на извършеното със Заповед № 36 от 13.12.2019г. уволнение
в размер на 3 000 лева, представляващо брутното й трудово възнаграждение за
периода от 13.12.2019г. до 13.06.2020г., ведно със законната лихва върху тази
сума, считано от датата на подаване на настоящата искова молба до окончателното
плащане;
-
Да осъди Община Опан да й заплати направените по делото
разноски.
В
законоустановения срок по делото ответникът Община Опан представя писмен отговор,
в който заявява, че искът е допустим, но неоснователен. Заповедта не страдала
от пороците, посочени в исковата молба. Ищцата работила по трудов договор с
Община Опан на длъжност „Младши експерт Административно обслужване и човешки
ресурси". Съгласно длъжностната характеристика за тази длъжност се
изисквало образователна степен „Бакалавър“. През периода м.09.2017г. до
03.10.2019г. ищцата ползвала отпуски за бременност, раждане и отглеждане на
дете до 2 години, след което и било разрешено ползването на полагащите и се
платени годишни отпуски до 12.12. 2019г.
Община Опан била малка община и длъжността, която заемала
ищцата била в обща администрация - Дирекция „ФАПИОУС“, която била с численост 8
броя персонал. Предвид малката численост на общинската администрация и малкия
обем на административното обслужване в общината, натовареността на Младши
експерт ОД и административно обслужване била малка. Същевременно Дирекцията
разполагала само с две длъжности, които осъществявали счетоводните дейности в
общината - главен и старши счетоводител. Оптимизацията на работната сила
налагало да се направи промяна в щатното разписание, като се преобразувала
бройката младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси" в
Младши експерт „Счетоводител и управление на човешки ресурси„. Нужни били и
други промени в щатното разписание, свързани с оптимизацията на работната ръка.
Във връзка с това Кметът на Общината издава Заповед № 381/06.12.2019г., с която
утвърждавал щатно разписание с приложение №1 в сила от 09.12.2019г., в което
били отразени промени в щата, които не касаели ищцата и с приложение № 2 в сила
от 13.12.2019г., където била отразена промяната в длъжността, заемана от ищцата.
За новата длъжност Младши експерт „Счетоводител и управление на човешките
ресурси„ по длъжностна характеристика се изисквало образователна степен
„Магистър“, специалност „Счетоводство и контрол“. Ищцата не притежавала такова
образование. Дипломата , която притежавала била за образователна степен
„Бакалавър“, специалност „Стопанско управление“. Предвид изложеното, след като
изтекъл ползваният от ищцата отпуск и била връчена процесната заповед за
прекратяване на трудовия и договор на основание чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ.
При извършена проверка от Дирекция „Инспекция по труда“ –
Стара Загора по сигнал на ищцата не били констатирани нарушения на трудовото
законодателство.
Моли съда да отхвърли иска като неоснователен и
недоказан.
От изложените в исковата молба
обстоятелства се налага изводът, че съдът е сезиран с иск по чл.344, ал.1,
т.1,т.2 и т.3 от КТ.
В производството по чл.344 ал.1 т.1, т.2, т.3 във вр. с чл.225 от КТ в
тежест на ищеца е да докаже наличието на трудово правоотношение с работодателя,
както оставането му без работа вследствие прекратяването на трудовото
правоотношение за твърдения период.
В производството по чл.344 ал.1 т.1, т.2, т.3 във вр. с чл.225 от КТ в
тежест на ответника е да докаже законността на уволнението.
ПРИЕМА като доказателства по делото: Заповед №
36 от 13.12.2019г.; Писмо с изх. № 20002282/16.01.2020г.; Заповед № 381 от
06.12.2019г.; Длъжностно разписание на Общинска администрация Опан към
09.12.2019г.; Длъжностно разписание на Общинска администрация Опан към
13.12.2019г.; Длъжностна характеристика за длъжност Младши експерт
„Административно обслужване и Човешки ресурси“ от 05.10.2015г.; Длъжностна
характеристика за длъжност Младши експерт „Счетоводител и управление на
човешките ресурси“ от 13.10.2019г.; Диплома за висше образование на В.Р. Годумова.
ПРИЛАГА по делото б.б за платена държавна
такса.
НАЗНАЧАВА съдебно-счетоводна експертиза с вещо
лице ДАНИЕЛА ДЕМИРЕВА - ГЮРОВА, която след
като се запознае с материалите по делото и извърши справка навсякъде, където е
необходимо, да представи заключение, като отговори на поставените в исковата
молба въпроси.
ОПРЕДЕЛЯ депозит за изготвяне на
заключението в размер на 100 лева, който следва да
бъде заплатен от бюджета на съда.
УКАЗВА на страните,
че имат право да поискат постановяване на неприсъствено решение, когато са
налице предпоставките на чл.238 от ГПК.
НАСРОЧВА делото за
открито съдебно заседание на 24.03.2020г.
от 09.50ч., за която дата да се призоват страните и вещото лице.
ПРЕПИС
от настоящото разпореждане ДА СЕ ВРЪЧИ на страните. Препис от отговора на ответника да се връчи на
ищеца.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО
не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: