Р Е
Ш Е Н
И Е № 12
гр.Кюстендил,
18.01.2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Кюстендилският административен
съд, в открито съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди двадесет и
първа година, в състав:
Административен
съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
и секретар Антоанета
Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№469/2020г.
по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:
Д.Е.А. ***,
съдебен адрес ***, адвокат В.Зоспорва решение №17/23.09.2020г. на директора на
02 СУ „Акад.Емилиян Станев“ - София за предоставяне на достъп до обществена
информация. Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта, свързани с
непълнота на неговото съдържание във връзка с разпоредбата на чл.34, ал.1 от
ЗДОИ. Претендират се разноски.
Ответникът в писмени бележки
изразява становище за неоснователност на жалбата. Не се претендират разноски.
Кюстендилският административен
съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното:
Производството по издаването на
оспорения акт е започнало по заявление за достъп до обществена информация
вх.№4569/11.09.2020г. на Д.Е.А.. Иска се предоставяне на информация за: 1. Броя на лицата, придобили и
упражнили правото си на пенсия, но продължавали да работят в 2-ро СУ,
София, ведно с причините за това – за
2015г. или за времето от 1 януари 2015г. до 31 декември 2015г., т.е. за цялата
бюджетна и финансова 2015г.; 2. Броя на лицата, придобили право на пенсия в
2-ро СУ, София, но неупражнили го, ведно с причините за това – за 2015г. или за
времето от 1 януари 2015г. до 31 декември 2015г., т.е. за цялата бюджетна и
финансова 2015г.; 3. Броя на лицата без педагогическа правоспособност в 2-ро
СУ, София за 2015г. или за времето от 1 януари 2015г. до 31 декември 2015г.,
т.е. за цялата бюджетна и финансова 2015г. Като форма за предоставяне на
обществената информация е посочена тази по чл.26, ал.1, т.1 и т.4 от ЗДОИ –
преглед на оригиналите на документите, носители на информацията и при нужда –
предоставяне на част от документите на електронен носител (без информация за
плащания за финансови операции с гриф държавна тайна или класифицирани по
закона и без лични данни на трети лица).
С оспорения
акт е разрешен достъп до обществената информация, съдържаща се в подаденото
заявление, като е посочено, че същата ще бъде предоставена след конкретизиране
на начина на предоставяне. Същевременно е изготвена и справка изх.№120/25.09.2020г. към решението, в която в
която има следните данни, относими към конкретното заявление: за 2016г. – 3
лица, които са се пенсионирали и напуснали по желание; няма лица, които да са
придобили и упражнили правото на пенсия, но продължили да работят, няма лица,
които да са придобили и неупражнили
правото на пенсия, но продължили да работят, няма лица които да работят в
училището без педагогическа правоспособност.
Решението е изпратено на заявителя по пощата с
известие за доставяне и получено от А. на 01.10.2020г.
С оглед така установената
фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима като подадена
срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок /жалбата е подадена по
пощата на 15.10.2020г./, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да
я разгледа съд.
След
служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт на
основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът намира жалбата
за основателна, по следните съображения:
Оспореното
решение е издадено от компетентен орган – директорът на средно общинско
училище, който представлява училището, в писмена форма и при спазване на
изискването на чл.28, ал.2 от ЗДОИ. Решението е връчено на заявителя при
хипотезата на чл.34, ал.3, пр.2 от ЗДОИ.
Разпоредбите на ЗДОИ уреждат
обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация.
Съгласно легалната дефиниция в чл.2, ал.1 от ЗДОИ „обществена информация“ е
всяка информация, свързана с обществения живот в РБългария, която дава
възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на
задължените по закона субекти по чл.3. В обхвата на понятието попадат всички
данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални
носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от тези субекти.
Разпоредбите на закона не се
прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното
обслужване на гражданите и юридическите лица или се съхранява в Националния
архивен фонд на РБългария.
След анализа на сочените законови разпоредби относно
реализацията на обществените отношения, свързани с правото на достъп до
обществена информация, съдът приема, че заявлението на Д.А. е депозирано до
задължен субект по см. на чл.3, ал.1 от ЗДОИ. Исканата от жалбоподателя
информация е обществена – служебна по см. на чл.11 от ЗДОИ, доколкото се
събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по
повод дейността на органа.
Съгласно
разпоредбата на чл.34, ал.1 от ЗДОИ компетентният административен орган се
произнася по искането за достъп до обществена информация с акт в писмена форма
- решение, което следва да съдържа определени реквизити. Видно от съдържанието
на решение №17/23.09.2020г. е, че е разрешен достъп до информацията, предмет на
заявление вх.№4569/11.09.2020г. Към решението
е издадена справка изх.№120/25.09.2020г., в която са посочени в табличен вид данните, относими към 2016г.
От същата се установява, че за посочения период три лица са се пенсионирали и
напуснали; няма лица, които да са придобили и упражнили правото на пенсия, но
продължили да работят, няма лица, които да
са придобили и неупражнили правото на пенсия, но продължили да работят, няма
лица които да работят в училището без педагогическа правоспособност. Анализът
на съдържанието на оспореното решение, ведно със справката обуславя извод за
предоставяне на достъп до исканата обществена информация в пълен обем,
независимо че не е във формата, посочената от заявителя. Това е така, тъй като
реално няма документи, които да бъдат предоставени на А., доколкото няма лица,
по отношение на които да са налице обстоятелствата по т.1, 2 и 3 от
заявлението. В този смисъл се явяват и неоснователни релевираните възражения за
незаконосъобразност на решението във връзка със съдържанието му, досежно
реквизитите по чл.34, ал.1, т.2, 3, 4 и 5 от ЗДОИ. Изводът на съда за
законосъобразност на оспорения акт се подкрепя и от изведеното от практиката на
ВАС определение за обществена информация като съвкупност от данни,
структурирани по определен критерий и с определена цел и предназначение, както
и всяко сведение за някое положение или за някаква дейност, които са свързани с
обществения живот в РБългария и дават възможност на гражданите да си съставят
собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Достъпът се
свежда до предоставяне на информация, записана в каквато и да е форма,
изготвена или получена и същевременно кумулативно - съхранявана от публичните
институции в съществуващ документ.
Гореизложеното
води до извод за законосъобразност на решение №17/23.09.2020г. на директора на 02 СУ
„Акад.Емилиян Станев“ - София за предоставяне на достъп до обществена
информация. Жалбата ще бъде отхвърлена като неоснователна.
С оглед
изхода от правния спор съдът не присъжда разноски.
Воден от горното и на основание чл.172, ал.2
от АПК, съдът
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ като
неоснователна жалбата на Д.Е.А. *** срещу решение №17/23.09.2020г. на директора
на 02 СУ „Акад.Емилиян Станев“ - София за предоставяне на достъп до обществена
информация.
Решението е окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: