Решение по дело №376/2020 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 260013
Дата: 21 януари 2021 г. (в сила от 12 февруари 2021 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20205540200376
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 260013                             21.01.2021 г.                            град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                   ПЪРВИ СЪСТАВ

На четиринадесети януари                      две хиляди двадесет и първа година

В открито заседание в следния състав:

                                                                           Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Милена Ташева

 

като разгледа докладваното от съдия Атанас Динков АНД № 376 по описа за 2020 г. и за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Съдът е сезиран с жалба от О.В.Г., ЕГН **********, законен представител на „Б.“ ЕООД, ЕИК *** против Електронен фиш, Серия К, № 3936742 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система на ОДМВР - Стара Загора (ЕФ), с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева.

Жалбоподателят моли електронния фиш да бъде отменен.

Въззиваемата страна ОДМВР – Стара Загора моли електронния фиш да бъде потвърден.

Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С обжалвания ЕФ, жалбоподателят О.В.Г., ЕГН **********, управител и едноличен собственик на капитала на фирма „Б.“ ЕООД, ЕИК *** (обстоятелство, което се установява от направената от съда справка по интернет в публичния Търговския регистър и регистър на ЮЛНЦ), е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 300 лв.), за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 02.08.2020 г. в 13.02 часа в обл. Стара Загора, АМ Тракия, км. 180, в посока към гр. София, при ограничение на скоростта въведено с пътен знак В 26 ("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената") от 90 км/ч, е управлявал лек автомобил „Тойота Аурис“, с регистрационен номер ***, със скорост 127 км/ч при отчетен толеранс от - 3 %, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 37 км/ч) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) № ТFR1-М 657.

Съдържанието на обжалвания ЕФ е изцяло съобразено с императивните изисквания на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, като са посочени всички обстоятелства от значение за съставомерността на деянието и за наличието на административно нарушение - описани са конкретните параметри на нарушението и пределите на следващата се за него отговорност от гл. т. на правна квалификация и вид/размер на приложимата санкция, както и издателят ОДМВР - Стара Загора.

Събраните по делото доказателства и установената въз основа на тях фактическа обстановка, водят до извода, че извършеното при управление на моторно-превозно средство (МПС), лек автомобил „Тойота Аурис“, с рег. № ***, нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, е доказано по безспорен и несъмнен начин, като законосъобразно за това нарушение е санкционирано лицето – законен представител на търговското дружество – собственик на автомобила, с налагане на предвиденото по вид и размер административно наказание за това нарушение с издаването на електронен фиш. В случая твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на въведено ограничение на скоростния режим с пътен знак В 26. Непосочването в ЕФ на данни, които не са въведени от закона като елемент от задължителното му съдържание (в т.ч. основание за поставяне на пътен знак за ограничение на скоростта на движение, местостоянка на техническото средство), не могат да обусловят неговата незаконосъобразност, а при наличието на изрична нормативна регламентация е недопустимо правоприлагането по аналогия на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН (В този смисъл Решение № 413 от 15.12.2020 г. на АдмС - Стара Загора по к.а.н.д. № 374/2020 г.).

Няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП, чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи. При изпълнение на функциите си определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС (чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП), като нормата на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП изрично определя като веществени доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП (в приложимата й редакция), е регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно легалната дефиниция по § 6, т. 65 (нова, ДВ бр. 19/2015 г.), „автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г. ). С посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи (АТСС) заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл. 3 от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

С оглед на посочената нормативна регламентация, настоящия съдебен състав счита, че към датата на констатиране на нарушението - 02.08.2020 г. нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/ 2013 г. на ВАС. Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение (че в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се осъществява само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган), се основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на приемане на ТР от гледна точка липсата на изрично разписани правила за използването на мобилните технически средства, като е прието, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП (ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г.) и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл. 21, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система, функциониращи автоматично. Следователно няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи. В този смисъл е и постоянната практика на Административен съд – Стара Загора, обективирана в Решение от 13.05.2019 г. на АдмС - Стара Загора по к. а. н. д. № 136/2019 г., Решение от 19.03.2019 г. на АдмС - Стара Загора по к. а. н. д. № 34/2019 г. Решение от 3.07.2019 г. на АдмС - Стара Загора по к. а. н. д. № 225/2019 г., Решение от 19.07.2019 г. на АдмС - Стара Загора по к. а. н. д. № 258/2019 г. и др.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че извършването на вмененото нарушение не е доказано по несъмнен начин. В съпроводителното писмо, с което жалбата на О.В.Г. срещу Електронен фиш, Серия К, № 3936742 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система на ОДМВР - Стара Загора е изпратена в районния съд, и в приложените към него документи, както и в изпълнение на изискването по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, се съдържа и е удостоверена необходимата информация относно участъка от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21 от ЗДвП, посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична проверка. Представен е и Протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., удостоверяващ използването на автоматизираното техническо средство /мобилна радарна система/ TFR1-M № 657 за установяване на извършеното на 02.08.2020 г. в 13.02 часа нарушение по ЗДвП, предмет на обжалвания електронен фиш, който протокол съдържа информация за точното местонахождение на мястото за контрол, датата на използване на АТСС, разположението на АТСС спрямо посоката на движение на контролираните МПС и др.

От приложения към електронния фиш снимков материал от клип № 16796 (л. 57 от делото), представляващ годно доказателствено средство по см. на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП, се установяват всички цитирани факти и необходими технически параметри, релевантни за съставомерността на деяние, квалифицирано като нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, включително посоката на движение и ограничението на скоростта. По делото доказателствената сила на това доказателствено средство не е разколебана по никакъв начин. Нарушението е установено с годно техническо средство, а О.В.Г. като собственик на заснетия да се движи с превишена скорост автомобил не се е възползвал от законовата възможност да подаде декларация по чл. 188 от ЗДвП, следователно правилно е санкциониран с налагане на наказание в законоустановения вид и размер (В този смисъл Решение № 229 от 27.06.2018 г. по КАН дело № 219 по описа  за 2018 г. на Административен съд - Стара Загора и др.).

Предвид на изложеното, съдът приема, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, а обжалвания електронен фиш, като законосъобразен, следва да бъде потвърден.

С оглед изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш, Серия К, № 3936742 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система на ОДМВР - Стара Загора.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК, пред Административен съд - Стара Загора, в четиринадесетдневен срок, считано от деня на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: