РЕШЕНИЕ
№ 960
Монтана, 10.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Монтана - V състав, в съдебно заседание на осемнадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | РЕНИ СЛАВКОВА |
При секретар ПЕТЯ ВИДОВА като разгледа докладваното от съдия РЕНИ СЛАВКОВА административно дело № 20257140700209 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 43 от ЗПЗП, вр. с чл. 145 от АПК.
Образувано е по жалба на Ц. М. Ц., [населено място], подадена чрез пълномощника му адвокат Я. Т. срещу Решение № 35/19/2/4.1./1/00506/301/03/01 за изплащане на финансова помощ, изх. № 07-6500/1769 от 24.01.2025 г. на Изпълнителен директора на ДФ „Земеделие“, в частта, с която е отказано частично изплащане на финансова помощ в размер на 12782,39 лева.
В жалбата се твърди, че с оспореното Решение АО се произнася повторно с акт, който е идентичен с първоначално издадения и който е отменен по съдебен ред с адм.д. № 74/2024 г. по описа на Административен съд Монтана, т.е. повторно е приложена редукция в размер на 12782,38 лв. В тази връзка счита акта за нищожен, тъй като АО не е изпълнил указанията дадени с влязлото в сила съдебно решение. Счита акта за немотивиран, а по отношение на чл. 10, т. 3 от Условията за кандидатстване твърди, че не знае защо е бил подтикнат от другата страна по сключения Договор № BG06RDNP001-19.024-0003-С01 да увеличи размера на подпомагането и да си създава затруднение да провежда и обществена поръчка, при положение, че в преддоговорните си заявителни волеизявления в процедурата е търсел финансова помощ в размер на 50 на сто от обшия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи. Търси обяснение за забавата по придвижване на подадената от него жалба по адм.д. № 74/2024 г. Счита, че неправилно АО разпростира интереса си към 2020 г. при положение, че договорът е сключен 18 11 2021 г., както и че не е отчетено обстоятелството, че проектът е от 2018 г., договорът е сключен през 2021 г., а за отказаната помощ, е уведомен през 2023 г. Моли отмяна на акта, В ЧАСТТА, с която е приложена редукция в размер на 12782,38 лв., респ. обявяването му за нищожен. Моли за решаване на спора по същество, а евентуално при връщането му за ново произнасяне, да задължи АО да се произнесе в разумен срок. Моли присъждане и на сторените в производството разноски. В писмено становище поддържа жалбата. Моли присъждане на разноски по делото съгласно представен списък на разноските /л. 56-57/.
Ответникът – Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” София, чрез процесуалния си представител ст. юрк. Т. Н. в писмена молба оспорва жалбата. Излага съображения за компетентност на органа издал оспореният акт, за това, че не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила при неговото издаване, както и че същият е в съответствие с материалния закон. Моли присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Доказателствата са писмени.
Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
Съгласно Условия за кандидатстване с проектни предложения за безвъзмездна финансова помощ по Процедура чрез подбор BG06RDNP001-19.024 „МИГ-Берковица и Годеч" - мярка 19.2-4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" от Стратегия за водено от общностите местно развитие на „Местна инициативна група - Берковица и Годеч", раздел „10. Процент на съфинансиране“, т. 3 е предвидено, че финансовата помощ се увеличава с 15 на сто за инвестиции, изцяло свързани с изпълнявани от кандидата ангажименти по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. или сходни ангажименти по мярка 214 „Агроекологични плащания“, направление „Биологично земеделие“ от ПРСР 2007-2013 г.
Съгласно Уведомително писмо изх. № 01-6500/4859/26 10 2021 г. ДФЗ уведомява оспорващия и МИГ Берковица и Годеч, че във връзка с подадено Проектно предложение с наименование „Въвеждане на иновативен подход в земеделско стопанство за биологично производство на орехи" и след проведена оценка, същото е одобрено с размер на безвъзмездната финансова помощ 56209,97 лв, представляващи 65% от одобрените инвестиционни разходи. Същото е изпратено чрез ИСУН и надлежно връчено на дата 26 10 2021 г. /л. 73, том II/
Съгласно сключен административен Договор № BG06RDNP001-19.024-0003-C01 от 18.11.2021 г. между ДФЗ (Фондът) и МИГ Берковица и Годеч и Ц. М. Ц. (Бенефициент“, И. Д. на ДФЗ предоставя на бенефициента безвъзмездна финансова помощ по подмярка 19.2 ..Прилагане на операции в рамките на стратегии за Водено от общностите местно развитие" на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. за изпълнението на одобрен проект с код в ИСУН BG06RDNP001-19.024-0003 и наименование „Въвеждане на иновативен подход в земеделско стопанство за биологично производство на орехи". Бенефициентът приема БФП и се задължава да изпълни одобрения проект при спазване на изискванията на този договор. Условията за изпълнение на проекти по процедурата BG06RDNP001-19.024-S 1, правото на Европейския съюз и националното законодателство. Първоначално одобрената финансова помощ въз основа на представените от бенефициента на етапа на кандидатстването документи е в размер до 56 209,97 лева.
Съгласно сключен допълнителен анекс, считано от 05 01 2023 г. /л. 321, том II/ чл. 2 на договора е изменен, като първоначално одобрената финансова помощ е променена на размер от 55390,34 лева.
С оспореното в настоящото съдебно производство Решение е одобрено изплащане на финансова помощ на оспорващия по Договор № BG06RDNP001-19.024-0003-C01 от 18.11.2021 г., съгласно искане за плащане № 35/19/2/4.1/1/00506/301 в размер на 42607,95 лева и е отказано частично изплащане на финансова помощ, представляваща плащане по Договор № BG06RDNP001-19.024-0003-C01 от 18.11.2021 г. съгласно искане за плащане № 35/19/2/4.1/1/00506/3/01 в размер на 12782,39 лева. За да постанови тази редукция АО приема, че съгласно чл. 10, т. 3 от Условия за кандидатстване „Финансовата помощ се увеличава с 15 на сто за: инвестиции, изцяло свързани с изпълнявани от кандидата ангажименти по мярка 11 „Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 г. или сходни ангажименти но мярка 214 „Агроекологични плащания", направление „Биологично земеделие" от ПРСР 2007 - 2013 г. С Договор № BG06RDNP001-19.024-0003-C01 е одобрена финансова помощ в размер на 65 % спрямо разходите за финансиране, като субсидията е увеличена с 15 % при спазване на чл. 10, т. 3 от цитираните Условия. Посочва се, че съгласно Условията за кандидатстване, в случай че на кандидата е предоставена финансова помощ в размер над 50 на сто от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи, той се задължава да поддържа съответствие с условията, при които е получил помощта в по-големия размер, до изтичане на мониторинговия период в срок до три години, считано от окончателното плащане по административния договор - за бенефициентите, чиито предприятия имат статут на микро-, малко или средно предприятие по смисъла на Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП). При извършване на административни проверки е установено, че Ц. М. Ц. е одобрен за участие по м. 11 „Биологично земеделие" за кампания 2015 г. с два броя парцела с обща площ З.66 ха През кампания 2017 добавя 2 нови парцела, които не са одобрени, съгласно заповеди на Министъра на земеделието. През 2019 г., която е пета последна година, ангажиментът му е прекратен с издаването на Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие" от ПРСР 2014 - 2020 г. за кампания 2019. Цитираният Акт е с изх. № 01-6500/389 от 31.01.2022 г. и е връчен на ръка на Ц. М. Ц. на 08.03.2022 г. Съгласно цитираният акт, на основание чл. 15, ал. 3, т. З от Наредба № 4 от 24 02.2015 г. и в съответствие с чл. 63, т. 1, връзка с чл. 77, т. 4. буква „в" от Регламент (ЕС) № 1306 па Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, ДФЗ-РА отказва финансова помощ и прекратява поетия ангажимент поради неспазване изискванията на чл. 33, ал. 1, т. 2, 3 и 5. Изискването по чл. 33, ал. 1, т. 2 съществува от приемането на Наредба 4 от 24.02.2015 г. и първоначалното й обнародване в ДВ бр. 16 от 27 февруари 2015 г. - до 30 октомври на петата година от ангажимента, който започва да тече от подаването на първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление подпомаганите лица са длъжни най-малко веднъж да са получили сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените от тях растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство. Съгласно параграф 7 от допълнителните разпоредби на Наредба № 4 от 2015 г. „Сертификат" или „Писмено доказателство" е документ издаван от контролиращо лице на всеки производител или преработвател, който контролира и отговаря на изискванията на Регламент (ЕО) на Съвета № 834/2007 и на Регламент (ЕО) на Съвета 889/2008 в областта на своята дейност. Писменото доказателство считано от 2018 г., предвижда в документа да се посочва количеството на произведената земеделска продукция, което означава, че към датата на подаване на проектното предложение - 12.10.2018 г., и датата на подписване на административния договор - 18.11.2021 г., бенефициерът е бил наясно с нормативните задължения, които е длъжен да спазва и изискванията по отношение на съдържанието на изискуемите документи, доказващи спазването на поетите ангажименти. В тази връзка, при обработка на заявка за плащане е отчетено неизпълнение на поет ангажимент, свързан с увеличен процент на финансовата помощ по Договор № BG06RDNP001-19.024-0003-C01 от 18.11.2021 г. и финансовата помощ е изплатена в размер на 50 на сто от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи, съгласно изискванията в Условия за кандидатстване по проектни предложения за безвъзмездна финансова помощ по Процедура чрез подбор BG06RDNP001-19.024 „МИГ-Берковица и Годеч" - мярка 19.2-4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" от Стратегия за водено от общностите местно развитие на „Местна инициативна група - Берковица и Годеч". Посочена е и редукция в размер на 0,01 лв., в резултат на математически закръгления при изчисление на финансовата помощ. Посочено е още, че по отношение на кампания 2020 с Уведомително писмо с изх. № 02-120-6500/123#2 от 28.02.2023 г. на ДФ „Земеделие" – РА, оспорващият е уведомен, че не е одобрен за участие по направление „Биологично растениевъдство" от мярка 11 „Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020, поради прекратяване през 2019 на поетия ангажимент и заявените площи не подлежат на одобрение. По отношение на кампания 2021 също е издадено Уведомително писмо с изх. № 01-6500/2056 от 19.04.2023 г., съгласно което също оспорващият не е одобрен за участие по направление „Биологично растениевъдство" от мярка 11 „Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020. Посочено е също така, че оспореното Решение е издадено въз основа на оспорено и отменено с влязло в сила съдебно Решение № 575 от 22.04.2024 г. по адм.д.№ 74/2024 г. по описа на Административен съд Монтана, предходно Решение на Зам. Изп. Директор на ДФ „Земеделие", [населено място].
Приложени са още Проектно предложение, уведомителни писма и адм.д. № 74/24 и 38/23 г. по описа на Административен съд Монтана, Условията за кандидатстване и Условия за изпълнение по Мярка 19.2-4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“.
С Определение № 646/27 06 2025 г. съдът е разпределил доказателствената тежест между страните, а с Протоколно Определение от 10 07 2025 г., съдът е дал допълнителни указания на АО.
При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е против ИАА по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, подадена от надлежно легитимирано лице - адресата на акта, на което са засегнати законни негови права и интереси. Подадена е в законоустановения 14 дневен срок, а именно: на 10 02 2025 г., видно от транспортен етикет /л. 31/, а оспореното Решение е изпратено чрез ИСУН на дата 27 01 2025 г. /л. 22/, поради което същата и в оспорената й част се явява допустима за разглеждане по същество.
Съгласно чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП - За Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. производствата пред управляващия орган или Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, се провеждат посредством: Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН) по реда и при условията на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове – за останалите мерки и подмерки.
Съгласно чл. 20а, ал. 2 от ЗПЗП - Изпълнителният директор: организира и ръководи дейността на Разплащателната агенция и представлява Разплащателната агенция.
Съгласно чл. 17, ал. 1 и ал. 8 от Наредба № 4 от 30.05.2018 г. за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл.9б, ал.2 от ЗПЗП /Наредба № 4/2018/ - В срок до 90 дни от подаване на искането за плащане ДФЗ – РА, проверява заявените данни и други обстоятелства, свързани с искането за плащане, за установяване спазване на критериите за допустимост и другите задължения на бенефициента, посочени в Условията за изпълнение на одобрените проекти по чл. 26 от ЗУСЕСИФ и в административния договор или в заповедта за предоставяне на финансова помощ. В срока по ал. 1 ДФЗ – РА, определя размера на допустимите разходи и изплаща или мотивирано отказва изплащането на междинното или окончателното плащане.
Съгласно чл. 27, ал. 1, т. 18 и т. 19 от Наредба № 4/2018 - Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, отказва изцяло или частично изплащането на финансовата помощ, когато: установи неспазване на критерий за допустимост и/или неизпълнение на ангажимент или други задължения на бенефициента, посочени в Условията за изпълнение на проектите по чл. 26 от ЗУСЕСИФ и/или в административния договор, респ. в заповедта за предоставяне на финансова помощ; установи неспазване на изисквания, във връзка с които бенефициентът е получил по-висок интензитет на финансова помощ; в тези случаи отказът е равен на завишения процент финансова помощ, за която е бил одобрен проектът.
Съгласно чл. 59, ал. 1 от АПК - Административният орган издава или отказва издаване на акта с мотивирано решение.
Видно от оспореното Решение и не се спори между страните, че със същото, въз основа на подадено искане за окончателно плащане съгласно Договор № BG06RDNP001-19.024-0003-С01 от 18 11 2021 г., е одобрено изплащането на финансова помощ на сума в размер на 42607.95 лв. и е отказано частично изплащане на сума в размер на 12782.39 лв. Така постановеното Решение не е мотивирано.
Няма посочване на нарушена правна норма или нарушен текст/условие от сключения Договор, респ. приложенията към него, в това число неизпълнено условие/изискване по одобрения Проект, с оглед текста на чл. 2 от Договора и във връзка с условията за отказ, съгласно приложимата Наредба № 4 от 30.05.2018 г. (конкретно Глава Трета „Условия и ред за намаляване и отказ за изплащане на финансовата помощ“ - чл. 25-27), където са изброени всички условия при които Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, отказва изцяло или частично безвъзмездната финансова помощ.
За да постанови отказ от частично изплащане на финансова помощ по сключения Договор АО е посочил, че при обработка на заявката за плащане е отчетено неизпълнение на поет ангажимент, свързан с увеличен процент на финансовата помощ и помощта е изплатена в размер на 50 процента. В акта са цитирани текстове от Условията за кандидатстване и Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 4/2015 г.), и е посочено, че има издаден Акт за прекратяване на биологичен ангажимент.
Този състав установява, че от оспореното Решение не става ясно от къде е видно, че финансовата помощ е в размер на увеличен процент, а именно 65, а не 50 на сто от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи, т.е., че договореният размер на субсидията е увеличен с 15 %, каквото е предвидено в чл. 10, т. 3 от цитираните Условия. В тази връзка не става ясно на какво основание е сключен допълнителният анекс към договора от 18 11 2021 г. с дата 05 01 2023 г. (на 22 12 2022 г. анекса е подписан от оспорващия и МИГ), след като се твърди, че е издаден Акт за прекратяване на ангажимент за кампания 2019 г., която година, според оспореното писмо е пета, последна година. Това последно обстоятелство не може да бъде и установено, тъй като няма посочване, нито доказателства кога е подадено първото одобрено заявление за подпомагане по съответното направление, с оглед цитираната норма на чл. 33, ал. 1, т. 2 от Наредба № 4/2015 г.
Действително в Условията за кандидатстване и конкретно чл. 10, т. 3 предвижда увеличение на финансовата помощ за инвестиции, изцяло свързани с изпълнявани от кандидата ангажименти по мярка 11, но от акта не става ясно какво точно не е изпълнил кандидата по мярка 11. Цитираните в тази връзка мотиви от Акт за прекратен ангажимент не са адаптирани към процесния акт, като същевременно са несъответни и в противоречие със съображенията за мониторингов период от три години, както и не е изяснено как обстоятелството по прекратяване на ангажимента през петата година се отразява върху задължението свързано с три годишния мониторингов период. Не е анализирана и връзката на Акта за прекратен ангажимент със сключения Договор от 18 11 2021 г. Не е посочено ясно и недвусмислено, както и не е изяснено какъв е статута на предприятието на оспорващия, коя е датата на окончателното плащане по административния договор и най-вече кое точно условие за получаване на помощта не е изпълнил, в който смисъл са Условията за кандидатстване, на които АО се позовава (том втори). Същевременно и въпреки дадените от съда указания, по делото не се представят доказателства за влизането в сила на цитирания акт за прекратяване на биологичен ангажимент. Видно от представените доказателства, както по настоящото дело, така и по дело 74/2024 г., се установява, че този акт е обжалван пред по-горестоящия административен орган – МЗХ (въпреки пропуска това обстоятелство да се отбележи в оспореното Решение), последният издал Заповед, за която няма данни да е надлежно връчена. В този смисъл са и мотивите на Решение № 13010/21 12 2023 г. по адм.д. № 5270/23 г. Представеното известие за доставяне удостоверява именно невръчване на адресата, предвид отбелязаното върху него „непотърсена“, последното неустановяващо надлежно и валидно съобщаване/връчване на издаден акт. (л. 337-359, том втори)
В оспореното Решение са цитирани и текстове от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (чл. 6; чл. 33, ал. 1, т. 2) /Наредба № 4/2015 г./, без да е извършен анализ в каква връзка са същите със сключения Договор, по който се извършва преценка за изплащане на окончателното плащане.
Не става ясно, тъй като липсва анализ на връзката на посочените Уведомителни писма за кампания 2020 и 2021 г., след като се твърди, че ангажимента е приключен през 2019 г.
Налице е пълна липса на описана фактическа обстановка и анализ на неизпълнените задължения по сключения договор, както и на правните основания за намаляване на помощта.
С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, в който смисъл е и представеното по делото Решение от заседание на УС на ДФЗ /л. 5-6/, но в нарушение на процесуалния и материалния закон.
При този изход на делото искането на процесуалния представител на оспорващия, за присъждане на разноски по делото, съгласно Списък /л. 56/ последните изразяващи се в адвокатско възнаграждение и държавна такса, се явява допустимо – направено във фазата по извършване на искания и събиране на доказателства, както и основателно.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172 и чл. 173 от АПК Сьдьт
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение № 35/19/2/4.1./1/00506/301/03/01 за изплащане на финансова помощ, изх. № 07-6500/1769 от 24.01.2025 г. на Изпълнителен директора на ДФ „Земеделие“, В ЧАСТТА, с която е отказано частично изплащане на финансова помощ в размер на 12782,39 лева.
ОСЪЖДА ДФЗ София ДА ЗАПЛАТИ на Ц. М. Ц., [населено място] разноски в производството в размер на 1610 лева, от които 10 лева държавна такса и 1600 лева адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | |