Определение по дело №444/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 август 2020 г. (в сила от 23 декември 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20207240700444
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 21 юли 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е     295

 

 

            Съдията-докладчик И. Янкова, в закрито заседание на 17.08.2020 година, като разгледа административно дело №444/ 2020 година по описа на Административен съд – Стара Загора, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. чл. 147, ал. 3 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл. 145 и следващите от АПК.

Делото е образувано по жалба на „М." ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора бул. „ Княз Александър Батенберг” №28, ет.5, офис 35, представлявано от управителя М.И. Д. срещу Решение № 281/22.06.2020 г. на Директора на Дирекция "ОДОП" при ЦУ на НАП, гр. Пловдив, с което е оставена без разглеждане жалбата на дружеството срещу ревизионен акт № 16002419007560-091-001/04.05.2020 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП, Пловдив.

В жалбата са наведени доводи, за това, че жалбата не е просрочена, тъй като РА бил получен в условията на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение/ЗМДВИП/, обявено с  решение на НС от 13.03.2020 г. и за преодоляване на последиците. Твърди, че съгласно чл.3, ал.4 от този закон и §13 от ПЗР на Закон за здравето /ДВ 44 от 13.05.2020 г./ сроковете, спрели да текат по време на  действието на сочения по-горе закон продължават за текат след изтичането на 7 дни от обнародването на закона в Държавен вестник. Релевира доводи, че сроковете по обжалване на РА не били изрично посочени в §49 от ПРЗ на ЗМДВИП, поради което те спират да текат до отмяна на извънредното положение. По подробни изложени в жалбата съображения моли Решение № 281/22.06.2020 г. на Директора на Дирекция "ОДОП" при ЦУ на НАП, гр. Пловдив да бъде отменено, като незаконосъобразно.

Директорът на Дирекция "Обжалване и данъчно-осигурителна практика", при ЦУ на НАП, Пловдив, изпращайки жалбата и преписката не е взел становище по нейната основателност.

Административен Съд Стара Загора, след като се запозна с наведените в жалбата доводи и приложените към административната преписка писмени доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 281/22.06.2020 г. на Директора на Дирекция "ОДОП" при ЦУ на НАП, гр. Пловдив е оставил разглеждане като недопустима жалбата на дружеството срещу ревизионен акт № 16002419007560-091-001/04.05.2020 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП, Пловдив.

Решаващият орган е приел, че оспореният акт е бил изпратен на известния електронен адрес на дружеството и е получен надлежно на 14.05.2020г. на основание чл. 30, ал.6 от ДОПК. Извършил е справка за обща регистрация на ЗЛ в регистрите на НАП и е установил, че посоченият електронен адрес на дружеството е със статут активен, още повече, че според органа на същият адрес са връчвани документи в ревизионното производство. „ М.” ЕООД бил подал жалбата си срещу ревизионния акт на 29.05.2020 година, а е следвало да бъде подадена до 28.05.2020 г. / четвъртък- работен ден/ извън преклузивния срок по чл. 152,ал.1 от ДОПК

Административен Стара Загора, след преценка на събраните по делото доказателства по отделно и в съвкупност и съобразявайки доводите на страните, приема от правна страна следното:

По допустимостта на жалбата: Оспореният акт е изпратен на дружеството по пощата с препоръчано писмо и е получен от дружеството  на 07.07.2020 година. Жалбата е подадена чрез административния орган на 09.07.2020 г., т.е. в рамките на 7-дневния преклузивен срок по чл. 147, ал. 1 от ДОПК. Съдът е сезиран от надлежна страна - участник в производството по издаване на административен акт, който подлежи на оспорване. Във връзка с изложеното, съдът счита, че жалбата е процесуално допустима и като такава следва да бъде разгледана.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да издаде оспореното решение Директорът на Дирекция "Обжалване и данъчно-осигурителна практика", при ЦУ на НАП, Пловдив е приел, че подадената по административен ред жалба срещу ревизионен акт е просрочена.

Този извод на решаващия орган е правилен и аргументите за това са следните. По силата на чл. 29, ал. 4 ДОПК съобщенията могат да се връчват чрез изпращане по телефакс или с електронно съобщение при използване на квалифициран електронен подпис на органа по приходите. Разпоредбата на чл. 30, ал. 6 от кодекса регламентира начините на удостоверяване факта на връчването. Електронното съобщение се смята за връчено, когато адресатът изпрати потвърждение за получаването му чрез обратно електронно съобщение, активиране на електронна препратка или изтеглянето му от информационната система на компетентната администрация. Съдържанието на електронното съобщение се удостоверява чрез заверена от органа по приходите разпечатка на записа в информационната система.

IP адресът представлява уникален идентификационен номер, асоцииращ компютър, интернет страница или ресурс на регистриран потребител по начин, който позволява локализирането им в глобалната мрежа. Електронна препратка е връзка, обозначена в определена интернет страница, която позволява автоматизирано препращане към друга страница, информационен ресурс или обект чрез стандартизирани протоколи. ИС "Контрол" автоматично регистрира изпращача като длъжностно лице с въвеждане на неговия ел. подпис, след което съобщението със съответното съдържание реално се изпраща на посочения получател. Самият момент на изпращането (изпращач, дата и час) се отразява в системата, като в изпратения документ се изписват: продуктът, чрез който се издава (изпраща) документа; трите имена и длъжността на лицето, изпратило същия; шифриран код от електронния му подпис; дата и час на изпращането. В момента на активиране препратката на съобщението от страна на получателя, електронната система на НАП автоматично регистрира датата на получаване, реалния електронен адрес, от който е активацията, както и електронната пощенска кутия, от която е изтеглено съобщението, респ. съдържанието на последното. След активиране на препратката, получена в пощенската кутия на получателя, системата извежда автоматично "Удостоверение за извършено връчване по електронен път в ИС "Контрол" за изпратените документи. В последното автоматично се изписват: приложените документи; дата на активиране – получаване; данни за задълженото лице; IP address, от който е изтеглено съобщението; e-mail, от който е изтеглено съдържанието на документите, както и списък на документите, връчвани със съобщението.

В случая е представено удостоверение по реда на чл. 30, ал. 6, изр. второ ДОПК за извършено връчване по електронен път, което отговаря на изискванията на посочената правна норма, тъй като представлява разпечатка на записа от информационната система на НАП и е заверена от орган по приходите. Това удостоверение в качеството му на официален документ по смисъла на чл. 179 ГПК не е оспорено от жалбоподателя и следва да се приеме, че като издаден от длъжностно лице в кръга на службата му по установените форма и ред, документът доказва извършените пред органа на власт действия. Към жалбата не са представени доказателства, които да опровергаят (или поне да оспорят) съдържанието на изходящия от приходната администрация документ, удостоверяващи датата и начина на връчването на РА.

Съдът не споделя доводите на жалбоподателя ,че срокът на оспорване на РА е удължен до 21.05.2020 година С решение на НС е обявено извънредно положение от 13.03.2020 г.  С решение за удължаване на срока на извънредното положение / ДВ 33 от 07.04.2020 г./ срокът му е удължен  до 13.05.2020 година.   РА е бил връчен на страната на 14.05.2020 година на посочения от дружеството електронен адрес. След 14.05.2020 година  няма обявено извънредно положение, поради което не следва да се прилага ЗМДВИП. Цитираният § 13 от ПЗР от ЗЗ касае срокове , който текат по време на извънредното положение, а настоящият случай не е такъв  В съответствие с разпоредбата на чл. 152,ал.1 от ДОПК е прието , че е изтекъл 14-дневния преклузивен срок за оспорване на РА по административен ред и жалбата се явява просрочена.

Поради което  съдът приема , че Решение № 281/22.06.2020 г. на Директора на Дирекция "ОДОП" при ЦУ на НАП, гр. Пловдив, с което е оставена без разглеждане жалбата на дружеството срещу ревизионен акт № 16002419007560-091-001/04.05.2020 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП,е правилно и законосъобразно  а жалбата се явява  неоснователна

Водим от горното и на основание чл. 147, ал. 3 от ДОПК, СЪДЪТ

 

                               О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на „М." ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора бул. „ Княз Александър Батенберг” №28,ет.5, офис 35, представлявано от управителя Митко срещу Решение № 281/22.06.2020 г. на Директора на Дирекция "ОДОП" при ЦУ на НАП, гр. Пловдив, с което е оставена без разглеждане жалбата на дружеството срещу ревизионен акт № 16002419007560-091-001/04.05.2020 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП, Пловдив., като неоснователна.

         Определението подлежи на обжалване в 7-мо дневен срок от съобщаването му на страната  пред ВАС .

        

 

 

                                                                           СЪДИЯ