О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И
Е № 105
гр.Стара Загора, 13.04.2020г
Старозагорският
административен съд, в закрито
заседание на тринадесети април през две хиляди и двадесета година, в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА
М. РУСЕВ
при секретар и с участието на
прокурора
като разгледа докладваното от съдия Б.
ТАБАКОВА административно дело № 237 по описа за 2020г., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството
е по реда на чл.166, ал.2 и ал.3 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/
във вр. с чл.180, ал.2 от АПК.
Образувано е по жалба от М.М.С. ***
против Заповед № 10-00-1154/ 12.04.2020г., издадена от Кмета на Община Стара
Загора. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената
заповед по съображения за постановяването й при липса на законово
регламентирана компетентност, на мотиви и на посочване на реда за обжалването й.
С жалбата е направено и искане да бъде
постановено спиране изпълнението на оспорения административен акт.
След преценка на материалите по делото съдът
намира, че искането за спиране изпълнението на Заповед № 10-00-1154/
12.04.2020г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, е процесуално допустимо.
С оспорената заповед на основание чл.44, ал.2, вр.ал.1,
т.1, т.8 от ЗМСМА и обявеното с Решение
от 13.03.2020г. на Народното събрание на РБългария извънредно положение, във
връзка с усложнената епидемиологична обстановка, свързана с разпространението
на COVID-19 на територията на област Стара Загора, е наредено всички лица на
територията на Община Стара Загора, когато се намират в закрити или на открити
обществени места да имат поставена защитна маска за лице за еднократна употреба
или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата /в т.ч.
кърпа, шал и др/.
Обжалваната заповед представлява общ
административен акт, спрямо който е приложим принципът по чл.180, ал.1 от АПК, че
подадената жалба не спира изпълнението при законово регламентирана възможност
съдът да спре неговото изпълнение /чл.180, ал.2 от АПК/.
Приложимият процесуален ред за разглеждане и
произнасяне по направеното искане за спиране изпълнението на Заповед №
10-00-1154/ 12.04.2020г., издадена от Кмета на Община Стара Загора, е този по
чл.166, ал.3 от АПК.
След преценка на материалите по делото съдът
намира, че искането за спиране изпълнението на оспорената заповед е
неоснователно, по следните съображения:
Съгласно
чл.180, ал.2 от АПК, съдът може да спре изпълнението на оспорения общ
административен акт на основанията по чл.166, ал.2 от АПК – а именно когато
изпълнението може да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима
вреда, която да релевира осезателно застрашаване на интересите му, като
основание за прилагане на обезпечителната мярка.
Законодателното
разрешение, дадено в чл.180, ал.1 от АПК, за предварителното изпълнение на
оспорения общ административен акт, се основава на презюмирано наличие на една
или няколко от предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК. За да бъде уважено искане
за спиране на обжалвания общ административен акт, не е достатъчно само
посочване на правата и интересите, които биха били увредени. По своята правна
същност спирането на изпълнението на оспорения административен акт представлява
вид обезпечителна мярка в административния процес, целяща да се предотврати осъществяването
на разпоредените с обжалвания акт правни последици до приключване на спора
относно неговата законосъобразност. Прилагането на тази обезпечителна мярка
изисква оспорващият да докаже необходимост да бъде дадена временна защита по
отношение фактическото и правно положение в обема на неговите права и законни
интереси до издаването на административния акт, с цел да се предотврати
евентуалното настъпване на значителни или трудно поправими вреди.
В
случая възможността за настъпването на значителни или трудно поправими вреди за
оспорващия от изпълнението на Заповед № 10-00-1154/ 12.04.2020г., издадена от
Кмета на Община Стара Загора не е мотивирана, нито доказана по начин, който може да обоснове
наличието на законово регламентираните условия и предпоставки по чл.166, ал.2
във вр. с чл.180, ал.2 от АПК за спиране изпълнението на обжалвания общ
административен акт. Изложените от жалбоподателя доводи в голямата си част касаят
материалната и процесуалната незаконосъобразност на оспорения акт и са неотносими
за преценката на основателността на направеното искане по чл.180, ал.2 във вр.
с чл.166, ал.2 от АПК. Единственият довод във връзка с изпълнението е очевидно
несъстоятелен, тъй като е обоснован с липса на средства за закупуване на маски,
а заповедта позволява маските да бъдат заменени с друго средство, покриващо
носа и устата /в т.ч. кърпа, шал и др/.
При липсата на обоснована от фактическа страна и надлежно доказана
вероятност за жалбоподателя да настъпят значителни или трудно поправими вреди или такива, които не могат да бъдат
ревизирани, и доколкото вредите не се презумират от закона, не може да се
приеме съществуването на материалноправно основание за спиране на допуснатото
по силата на закона предварително изпълнение на оспорения административен акт. Следователно
по отношение на жалбоподателя не е налице защитен от закона интерес,
противопоставим и съизмерим на охраняваните интереси с допуснатото по силата на
чл.180, ал.1 от АПК изпълнение на общия административен акт.
С оглед изложеното и след преценка на баланса между
охраняваните с допуснатото по силата на чл.180, ал.1 от АПК изпълнение на акта интереси
и правата и интересите, които евентуално ще бъдат накърнени от това изпълнение,
съдът намира, че направеното от жалбоподателя М.М.С. искане за спиране
изпълнението на оспорената Заповед № 10-00-1154/ 12.04.2020г., издадена от
Кмета на Община Стара Загора, се явява неоснователно и следва да бъде оставено
без уважение.
Водим от горните мотиви
и на основание чл.166, ал.3 във вр. с ал.2 от АПК във вр. с чл.180, ал.2 от АПК,
съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на М.М.С. ***, за спиране на допуснатото по
силата на чл.180, ал.1 от АПК изпълнение на Заповед № 10-00-1154/ 12.04.2020г.,
издадена от Кмета на Община Стара Загора, като неоснователно.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.