Решение по дело №99/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 113
Дата: 4 август 2020 г. (в сила от 4 август 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20207280700099
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

  113/4.8.2020 г.                                            гр.Ямбол

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЯМБОЛ, ВТОРИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ

На 23 юли 2020 год.

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :   ВАНЯ СТОЯНОВА

                                                           ЧЛЕНОВЕ :   ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

 СТОЯН ВЪЛЧЕВ

                                                                                                                                                                       

Секретар   Д.Димитрова

Прокурор   Д.Георгиева

разгледа докладваното от  съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

КАНД №99 по описа на 2020 г.

За да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс. Образувано е по жалба на „А1България“ ЕАД-гр.София,  ЕИК *********, против Решение № 130/21.04.2020г., постановено по АНД №44/2020г. на Ямболски районен съд. Със съдебния акт е потвърдено Наказателно постановление № 0044284 от 05.08.2019 г., издадено от Директор на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което на „A1 България“ ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр.***на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите е наложена имуществена санкция в размер на 700 лева за нарушение на чл.113, ал.2 във връзка с чл.113, ал.1 от  Закона за защита на потребителите.Решението се счита за неправилно поради нарушение на материалния и процесуалния закон и явна несправедливост на наложеното наказание. Алтернативно се сочи, че твърдяното нарушение представлява маловажен случай. По съществото на спора се твърди  неправилна преценка на съда досежно датата на нарушението, неяснота при определяне срока за удовлетворяване на рекламация. Иска се отмяна на решението и потвърденото с него НП.

В съдебно заседание, касаторът и ответникът по касацията, редовно и своевременно призовани,  не изпращат процесуални представители.

Представителят на ЯОП намира, че подадената жалба е неоснователна и пледира за оставяне в сила на оспореното решение  като законосъобразно и правилно.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания за отмяна, както и проверка за валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по чл.211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

Предмет на съдебен контрол е Решение № 130/21.04.2020г., постановено по АНД №44/2020г. на Ямболски районен съд. Със съдебния акт е потвърдено Наказателно постановление № 0044284 от 05.08.2019 г., издадено от Директор на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което на „A1 България“ ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр.***на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите е наложена имуществена санкция в размер на 700 лева за нарушение на чл.113, ал.2 във връзка с чл.113, ал.1 от  Закона за защита на потребителите.

От фактическа страна в производството пред ЯРС е установено, че по повод подадена потребителска жалба от П.Щ.С.за повреден мобилен телефон, за който са предявени множество рекламации, на 24.01.2019 г. старши инспектор в Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол при КЗП извършил проверка в магазин на „A1 България“ ЕАД, намиращ се в гр.Ямбол, ул.„***. При проверката било установено, че за мобилния телефон, предмет на жалбата, била регистрирана на 11.12.2018 г. поредна рекламация с естество: „не може да се усилва и намалява звука по време на разговор“. От акт за удовлетворяване на рекламация от 17.12.2018 г. е установено, че е извършен ремонт на мобилния телефон, като потребителя не е разписал акта и е регистрирана нова рекламация с естество: „при разговор не може да се увеличи или намали силата на звука“. За тази рекламация не е представен акт за удовлетворяване на рекламация, на 14.01.2019 г. е регистрирана нова рекламация със същото естество като предходните. Резултатите от проверката били обективирани в констативен протокол № К-2657437/24.01.2019 г., а на 15.02.2019 г. на дружеството - жалбоподател бил съставен акт № К- 0044284 за извършено административно нарушение на чл.113, ал.2 във връзка с чл.113, ал.1 от  Закона за защита на потребителите, като акта е подписан от жалбоподателя и  срещу него не е подадено писмено възражение. Въз основа на съставения акт е издадено наказателно постановление, с което на дружеството на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 700 лева за нарушение на чл.113, ал.2 във връзка с чл.113, ал.1 от  Закона за защита на потребителите.

При така установената фактическа обстановка от правна страна ЯРС е формирал извод за законосъобразност на издаденото НП. Прието е, че Наказателното постановление е издадено от компетентен орган. Както в акта, така и в наказателното постановление нарушението е описано ясно, с неговите фактически признаци от обективна страна, установени в състава на чл.113, ал.2 от ЗЗП, като са посочени и останалите компоненти – време и място на извършване на нарушението. Нарушената правна норма е посочена точно и пълно, без да има противоречие между фактическо и юридическо обвинение. Спазени са и сроковете по чл.34 от ЗАНН.

От материална страна е обсъдено приложението на разпоредбата на чл.113, ал.2 от ЗЗП, според която привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя, разпоредбата на чл.113, ал.1 от ЗЗП - когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба, както и съдържанието на задължението по чл.113, ал.1 от ЗЗП -дефинирано в разпоредбата на чл.104, ал.4 от цитирания закон, от която става ясно, че привеждането в съответствие с договора за продажба става чрез поправка или ремонт на потребителската стока, когато има несъответствие между тях. По делото е безспорно установено, че на търговецът са предявени рекламации от потребител с естество, че не може да се усилва и намалява звука по време на разговор от мобилния телефон Handset Lenovo A 1000 Black DS.Начален момент на  срока за привеждане на стоката в съответствие с договора е предявената на 11.12.2018 г. рекламация, по която няма подписан от потребителя акт за удовлетворяване на рекламация. Правилно съдът е приел, че към 15.02.2019г., датата на съставяне на АУАН, мобилният телефонен апарат на клиента не е бил приведен в съответствие с договора за продажба. Съгласно разпоредбата на чл.113, ал.2 от ЗЗП,  привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя. Този срок, считано от 11.12.2018 е изтекъл преди 15.02.2019г., когато е съставен акт за нарушението, и въз основа на него правилно е наложена санкцията за нарушение на чл. 113, ал. 2 ЗЗП. Наложената имуществена санкция е справедливо определена към минималния предвиден размер в разпоредбата на чл.222а от ЗЗП, съгласно която за нарушение на чл. 113 и чл. 114, ал. 3  от ЗЗП на виновните лица се налага глоба, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лв. за всеки отделен случай. ЯРС е изложил мотиви досежно предпоставките за прилагане на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, които се споделят и от настоящия съдебен състав - касае се за формално нарушение с извършването на което се засягат в съответната степен обществените отношения, които нормата на чл.113 от ЗЗП е призвана да гарантират, а именно обществените отношения, свързани с гарантиране и защита правата на потребителите. В процесния случай, безспорно е установено, че потребителят е бил ощетен, предвид невъзможността същият да ползва по предназначение от функциите на закупеното от същия устройство за продължителен период.

По изложените съображения, ЯАС намира, че подадената касационна жалба е неоснователна, а решението на първоинстанционния съд е валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон.

Предвид изложеното  и  на  осн. чл.221, ал. 2 от АПК, вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, ЯАС, втори касационен състав,

 

                                                Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ  В СИЛА  Решение № 130/21.04.2020г., постановено по АНД №44/2020г. на Ямболски районен съд.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете                         ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/ не се чете

 

 

                                                                                                                      2. /п/ не се чете