№ 1985
гр. София, 08.02.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 87 СЪСТАВ, в публично заседание на
осми февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ЦВЕТЕЛИНА АЛ. КОСТОВА
при участието на секретаря ИЛИАНА Б. ВАКРИЛОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ЦВЕТЕЛИНА АЛ. КОСТОВА
Гражданско дело № 20211110172428 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 10:11 часа се явиха:
При спазване разпоредбите на чл.142 ГПК.
ИЩЕЦЪТ – К. К. С., редовно уведомена от предходното
съдебно заседание, се явява лично и се представлява от адв.Ш., с
пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ – /фирма/, редовно уведомен от предходното
съдебно заседание, се представлява от адв.А., с пълномощно по
делото.
Страните /поотделно/ - Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ намира, че липсват процесуални пречки за даване ход
на делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ДОКЛАДВА постъпила на дата 03.02.2023 година от адв.А.,
пълномощник на ответника, молба за допълване на протокол от
1
съдебно заседание.
СЪДЪТ ВРЪЧИ препис от молбата за допълване на протокола
на процесуалния представител на ищцата - адв.Ш., с указания, че
може в едно...чен срок, считано от днес, да депозира становище.
ДОКЛАДВА постъпила на дата 07.02.2023 година жалба от
свидетелката Д.М.Г.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ
ПРИЛАГА жалбата на свидетелката към делото.
СЪДЪТ ВРЪЧИ препис от жалбата на свидетелката на
процесуалните представители на двете страни.
адв.Ш. – Доколкото настоящото дело и касателно неговия
предмет за установяване на конкретни факти и обстоятелства,
включително и ангажирането на свидетели, от страна на ответника се
инициират други производства, пряко насочени срещу моя доверител
и срещу свидетелите, моля, делото да се гледа при закрити врати с
извеждане на лицата, които присъстват в съдебна зала и нямат
отношение към предмета на делото, в случая, госпожата, която стои
отзад и не ни е позната, доколкото считаме, че ответникът
недобросъвестно ще ползва тези лица като свидетели за твърдени от
него факти и обстоятелства в различните други дела. Всеки опит,
който е насочен към събиране на информация, касателно предмета на
делото, е посрещнат с жалби и сигнали срещу моя доверител и
свидетелите, с иницииране на други производства.
адв.А. – Можете ли да конкретизирате какви са тези сигнали,
жалби и инициирани производства?
адв.Ш. – Вие ги знаете, защото Вие сте адвокат по тях.
адв.А. – Моля, да не се уважава искането на адв.Ш.. Заседанията
са публични. Моля, да остане момичето, което виждате отзад в залата,
тя е стажантка в нашата кантора и държа да остане.
2
Ищцата /лично/ – Моля, съдът да вземе предвид това, което каза
моят процесуален представител.
Съдът счита, че не са налице основания за разглеждане на делото
при закрити врата, поради което
ОПРЕДЕЛИ
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ така направеното от процесуалния
представител на ищцата искане.
В залата влезе първият от доведените от ищцовата страна
свидетели.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ
ДОПУСКА до разпит явилия се свидетел.
СНЕ. самоличността на същия, както следва:
О.А.В. - 50 години, без родство и служебни ангажименти със
страните по делото и техните представители, неосъждана. С К. С. не
води съдебни дела, но след като е била пред залата няколко пъти като
свидетел, г-жа С.Д. е завела иск срещу нея във връзка с официални
сигнали, които е подала към институциите за нередности в
училището. С.Д. е завела делото в лично качество, но свидетелката
няма дела с училището.
Самоличността снета по лична карта № ....
СЪДЪТ ПРЕДУПРЕДИ свидетеля за наказателната отговорност
по чл.290, ал.1 от НК, която носи в случай на лъжесвидетелстване.
Свидетелят обеща да каже истината.
Разпит на свидетеля В.:
адв.Ш. – В какви отношения сте с /фирма/?
свидетелят В. - Родител съм на ученик, който е вече осма
година в училището – от предучилищна до ... клас. Член съм на
3
родителската тройка на класа ни още също от предучилищна, вече
осем години и бях редовен член на обществения съвет към
училището, който има подпомагаща и контролна функцията от
родителите към училището. Той е постановен със закон. Бях негов
член до разпадането му.
адв.Ш. – През 2021 година този обществен съвет функционирал
ли е?
свидетелят В. - Да, този съвет функционираше и аз бях негов
редовен член към онзи момент.
адв.Ш. – Имате предвид 2021 година?
свидетелят В. - Да.
адв.Ш. – К. С. познавате ли я и откъде я познавате?
свидетелят В. - К. С. я познавам, защото тя преподава солфеж на
сина ми от втори клас и му преподаваше до началото на шести клас.
През всички години, както аз, така и други родители сме общували
активно с нея на родителски срещи и по всякакви проблеми, каквито
са ни вълнували.
адв.Ш. – До месец октомври 2021 година преподавала ли е там?
Кога преустанови преподаването в училището К. С.?
свидетелят В. - Да, октомври месец преподаваше. Преустанови
преподаването си началото на ноември месец, след като беше
уволнена, както разбрах.
адв.Ш. – От къде разбрахте, че К. С. е уволнена?
свидетелят В. - Началото на октомври месец ние получихме
официално съобщение чрез нашата Фейсбук страница на класа и чрез
нашия класен ръководител, че ще отсъства и ще има заместници. Това
ми се стори напълно нормално, тъй като аз знаех, че е в процес на
защита на дипломната си работа. За нейното отстраняване също
разбрахме от Фейсбук страницата с цитирано съобщение от госпожа
4
Д.Г., пратено в кавички пак от нашия класен ръководител, което
гласеше „Поради смяна на госпожа К. С., Вашата група по солфеж ще
има друг преподавател от следващата ...ца“. И тогава се обадих на г-
жа К. С. да я попитам какво се случва.
адв.Ш. – А Вие преки впечатления за случилото се имате ли по
нейното уволнение? Как се е стегнало до него?
свидетелят В. - Имам преки впечатления, тъй като на 28
септември, което беше вторник, това е свободен ден за мен от моята
работа, аз също съм преподавател, бях се разбрала за кратка среща с
госпожа К. С. в близост до училище, за да разбера какво ни предстои
по солфеж. Това беше година, в която не се проведоха обичайните
общи родителски срещи. Като част от родителската тройка на
училището имах ангажимент да се информирам какво ще се прави
през тази година. И на тази среща, която беше някъде към 18:00 часа,
малко пред да взЕ. сина ми, обсъждайки материала, разбира се, тя ми
сподели, че ще се явява на защита на дипломна работа и проведе
разговор с ....а на училището С.Д., на който се разбра, че тя уговаряше
в този момент отсъствието си, именно поради защитата.
Въпрос на съда – Телефонен разговор ли?
свидетелят В. - Телефонен разговор проведе, да.
адв.Ш. – Вие как разбрахте, че говори със С.Д.?
свидетелят В. - Аз познавам гласа на С.Д.. Години наред съм
общувала с нея и по телефон, и лично. Осен това ние, бидейки един до
друг, гласовете от тези телефони се чуват достатъчно добре. Така че за
мен нямаше съмнение, че това е гласът на С.Д., която съответно
разреши отсъствие за защита на дипломната работа и разпореди да си
организира заместници чрез Е.Г..
адв.Ш. – Вие знаете ли към колко часа е бил този разговор,
казахте, че е към вечерта?
свидетелят В. - Около 18:00 часа е било, защото синът ми
5
свършва училище в 18:30 часа, така че бях предвидила тази среща да е
малко преди да го взЕ..
адв.Ш. – Коя е Е.Г.?
свидетелят В. - Е.Г. към онзи момент беше ръководител на
музикално-теоретична група. С нея също се познавам лично, тъй като
тя в предучилищна и в първи клас е водила солфеж на сина ми. Към
онзи момент беше ръководител на музикално-теоретична група, към
която е и солфежът.
адв.Ш. – Успя ли тогава К. да се свърже с Е.Г.? Спомняте ли си?
свидетелят В. – Не, с Е.Г. не успя. Звънна по телефон, включи
се секретар, тя каза, че ще пише по-нататък и ние си продължихме
по нашия разговор.
адв.Ш. – Спомняте ли си да е имало конкретни думи от страна
на С.Д., че разрешава отпускът на К. С.?
свидетелят В. - Не, С. разреши, просто заръча К. да се обади на
Е., за да организира заместването си, за да не създава съответно хаос в
училище. Това е обичайна практика учителите да се заместват. При
нас също и досега продължава да се случва. Колеги взимат часове на
други колеги по солфеж.
адв.Ш. – На фона на това, което Вие сте възприели, след като
узнахте, че К. С. е уволнена, направихте ли нещо? Извършихте ли
някакви действия от Ваша страна?
свидетелят В. - Аз бях шокирана и изключително изненадана,
защото знаех, че на нея е разрешено да отсъства, поради защитата на
дисертационния си труд и след като се свързах със самата К. С. и тя
ми каза, че това е причината да бъде уволнена, именно отсъствие при
защитата, реших да направя свое проучване, тъй като съм
представител на голяма част родители в обществения съвет. В
училището има 850 деца близо, а ние сме седем родители, които ги
представляваме. Именно това е смисълът. Така че аз започнах свое
6
проучване. Познавам се с изключително много родители от училище,
председател съм на сдружение „Родители и приятели на /фирма/“ и
освен това самата аз много често съм пред училище, тъй като ние
живеем извън София, винаги аз или мъжът ми взимаме сина ни или го
водим на училище. Така че реших да проверя какво се случва. Между
другото, първият ми разговор беше с ръководството, тъй като на 04
ноември ние имахме редовна среща на членовете на обществения
съвет с ръководството на училището и аз имах възможност лично да
попитам госпожа С.Д. какво се случва. Наистина бях шокирана,
защото ми беше отговорено, че в училище се е създал хаос, че
ученици са излизали, че са се разхождали и поради тази причина тя е
била отстранена. Бяха ми отказани всякакви възможности да бъде
дискутирана тази тЕ. и да се обсъди в рамките на обществения съвет и
тогава аз започнах свое проучване с родители, с преподаватели, за да
разбера какво се е случило и се стигна до подписка в защита на
госпожа К. С.. Между другото това не е прецедент, случвало се е в
училище и с други преподаватели.
адв.Ш. – Тоест и други преподаватели са били уволнявани, така
ли?
свидетелят В. – Други преподаватели са уволнявани и преди, и
след това. Разбира се, аз не съм в течение на всичко. При мен понякога
информацията стига със закъснение от една-две години, така че.
адв.Ш. – Когато разговаряхте с родители и преподаватели,
научихте ли конкретно пряко от тях или конкретно от
преподавателите за създадената организация по заместването на К. С.?
Как се е стигнало до тази организация? Кой им е разпоредил, някой
разпоредил ли им е такава организация?
свидетелят В. – Преподавателите, та дори и родители знаеха, че
К. С. отсъства, поради защита на дипломната си работа. На тях има е
било разпоредено от ръководството да организират часовете по
заместването на К. С., за да може да се проведат нормално и да няма,
7
да не се създава хаос, защото факт е, че когато има свободен час,
много често децата излизат и са в градинката отсреща, вместо да имат
заместник. В този случай организацията беше, аз мога да обсъдя и
нашия клас, тъй като и нашата група имаше солфеж тези дни.
адв.Ш. – Аз мисля, че в момента правите извод, а пряко чухте ли
С.Д. разпоредила ли е заместване на К. С., поради позволено
отсъствие?
свидетелят В. - Да, преподаватели ми потвърдиха, че на тях им
е разпоредено, от С. им е било разпоредено, защото това нещо вече
беше минало около месец от това събитие, им е било разпоредено да
организират заместването на часовете на К. С., поради това, че тя е
пусната в неплатен отпуск във връзка със защита на дипломната си
работа.
адв.Ш. – Вие знаете ли реално, имало ли е на 29 и на 30
септември заместване на часовете на К. С.?
свидетелят В. - Замествания е имало. Аз съм свидетел и за
нашата група, и от разговор с преподаватели, и с родители на деца.
Часовете бяха поети. За нашия час - от госпожата на другата група
Н.М.. За единия час бяхме предупредени пак чрез госпожа Д.Г. просто
децата да не отиват за първи час, когато имат солфеж, защото тя
отсъства. Класовете са много. Между другото, К. С. водеше над десет
групи със солфеж, така че всичко това съм описала в своята подписка
за защита на К. С..
адв.Ш. – Известно ли Ви е дали К. С. е отсъствала на 04
октомври и по каква причина е отсъствала?
свидетелят В. – Да, тя е отсъствала по същата причина, тъй като
е имало отлагане по някакви административни причини на деня на
защитата.
адв.Ш. – В този ден имало ли е учители, които са я замествали?
свидетелят В. – Да, имало е и това е описано в отворено писмо,
8
което се наложи, поради липса на диалог с ръководството да изпратя
съответно до институциите.
По искане на процесуалния представител на ищцата, съдът
предяви на свидетелката отворено писмо на лист 279 до лист 284.
Въпрос на съда – Това Вие ли сте го съставила?
свидетелят В. – Да.
адв.Ш. – На страница трета от това отворено писмо каква
информация е отразена под отбелязаните от Вас имена и дати 29
септември, 30 септември и 04 октомври?
свидетелят В. - Това са паралелките и съответно групите, които
води К. С. и от кой те са били поети по време на нейното отсъствие в
неплатен отпуск.
адв.Ш. – Тази информация кой Ви я предостави?
свидетелят В. - Аз съм си я набавила в разговор с
преподавателите, родители, в някои случаи и самите деца.
адв.Ш. – С ....а на училището обсъдихте ли тази информация?
свидетелят В. - Диалог ми беше отказан категорично. На 04
ноември, на нашата среща с дирекцията и с членовете на обществения
съвет на мен ми беше казано, че по този въпрос и дирекцията, и някои
от членовете, които са приближени на ръководството, отказват да се
занимават с тази тЕ., така че нямах никакъв друг ход, освен да
подходя по официалния път, който е проверка на нещата, правене на
подписки и изпращане на официални писма.
адв.Ш. – Това са пряко отразените часове на К. С. ли?
свидетелят В. - Да.
адв.Ш. – И преподавателите, които са я замествали?
свидетелят В. - И преподавателите, които са я замествали. В
някои случаи това са преподаватели по солфеж, друг път са класните
ръководители на класовете.
9
адв.Ш. – Познавате ли госпожа Д.Г.?
свидетелят В. - Познавам я. Тя е заместник-.... в училището.
адв.Ш. – Госпожа Г., ако Ви е известно, имала ли е
информацията за отсъствията на К. С. към онзи момент, на 29
септември, 30 септември и 04 октомври?
свидетелят В. – Да, защото разпорежданията, които ни препрати
класната, са лично от нея.
адв.Ш. – При явяването Ви за разпит на предходно съдебно
заседание, може би беше дата, ако не се лъжа 25.01.2023 година, бихте
ли казали какви документи предоставихте на мен и на К. С.? Какво
представляват те?
свидетелят В. - Както казах, имаме официална поверителна
група на нашия клас във Фейсбук, която върви през годините, просто