№ 161
гр. Велико Търново , 06.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, ТРЕТИ ГРАЖДАНСКИ И
ТЪРГОВСКИ СЪСТАВ в публично заседание на шести април, през две
хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ИЛИЯНА ПОПОВА
Членове:ГАЛЯ МАРИНОВА
МАЯ ПЕЕВА
като разгледа докладваното от ИЛИЯНА ПОПОВА Въззивно търговско дело
№ 20214001000011 по описа за 2021 година
намери за установено следното:
Производството е по чл. 258 и сл. от ГПК.
С решение № 260008 от 8.09.2020 г. по т.д. № 108/2019 г. Плевенският окръжен съд е
осъдил на основание чл. 226 от КЗ (отм.) вр. § 22 от ПЗР на КЗ и чл. 86 ал. 1 от ЗЗД вр. чл.
84 ал. 3 от ЗЗД ответника „Застрахователна компания Лев Инс“ АД – гр. София да заплати
на ищците АН. ЮЛ. АСП., П. С. П., В. ЮЛ. АСП. и З. С. П., суми от по 15 000 лв.,
представляващи обезщетение за претърпени от всеки един от тях неимуществени вреди от
смъртта на Б. Ю. А. – сестра на ищците, вследствие на ПТП, настъпило на 25.05.2014 г.,
ведно със законната лихва, считано от 27.05.2016 г. до окончателното изплащане на сумите,
като е отхвърлил исковете за разликата над 15 000 лв. до предявения размер от по 100 000
лв. за всеки един от ищците, както и за законната лихва за забава върху дължимото
застрахователно обезщетение за периода от 25.05.2014 г. до 26.05.2016 г., като
неоснователни. Присъдени са разноски. Решението е постановено при участието на Г. Д. Ц.
и ЕМ. Г. Ц. като трети лица – помагачи на страната на ответника „Застрахователна
компания Лев Инс“ АД.
Въззивна жалба против горното решение, в частта, с която на всеки от ищците е
присъдено обезщетение в размер на 15 000 лв., е подадена от ответника „Застрахователна
компания Лев Инс“ АД, чрез адв. Ж.К., с оплакване за неправилност на същото. В жалбата
1
се излага, че неправилно съдът е приел, че ищците притежават активна материалноправна
легитимация да претендират обезщетение за неимуществени вреди от смъртта на сестра си
Б. А.. Този извод на съда изцяло противоречал на събраните по делото доказателства, на
материалния закон и на съдебната практика, включително на тълкувателно решение №
1/2016 г. на ВКС. Твърди се, че по отношение на нито един от ищците не е доказано
наличието на изключителност нито в отношенията им с починалата сестра, нито в начина,
по който са приели смъртта . Излага се, че неправилно Окръжен съд – Плевен е приел, че е
налице валидно сключена застрахователна полица със „Застрахователна компания Лев Инс“
АД, въз основа на която дружеството да дължи застрахователно обезщетение. В тази връзка
се твърди, че неправилно в обжалваното решение е прието, че е налице идентичност между
автомобила, който е участвал в процесното ПТП и този, който е посочен в
застрахователната полица, сключена с ответното дружество, както и че в същия ден, в който
е сключена полицата, е направен опит да се регистрират още две застраховки към
дружеството „Дженерали Застраховане“ АД. Жалбоподателят оспорва изводите на
окръжния съд, че Г. Ц. е имал качеството застраховано лице и, че въпреки липсата на
доказателства за своевременно заплащане на премията по сключения застрахователен
договор, същият е бил в сила към датата на процесното ПТП. На следващо място
жалбоподателят възприема като неправилен извода на първостепенния съд, че именно Г. Ц.
е бил водач на процесния автомобил. Излага също, че съдът неправилно е оставил без
уважение възражението на ответника за липсата на причинно-следствена връзка между
поведението на водача и настъпването на инцидента, поради това, че настъпването на
инцидента е следствие от състоянието на пътя и от наличието на необезопасено водно
препятствие. В случай, че съдът приеме предявените претенции за основателни и решението
на окръжен съд – Плевен за правилно в обжалваната осъдителна част, жалбоподателят
навежда подробни съображения за прекомерност на размера на определеното обезщетение.
Поддържа наведеното и пред първоинстанционния съд възражение за съпричиняване на
вредоносния резултат от страна на Б. А., като твърди, че с оглед всички обстоятелства по
делото може да се приеме, че приносът е по-висок от този на водача. Посочва се, че
изводът на съда за неприложимост на разпоредбите на чл. 493а ал. 4 от КЗ и § 96 ал. 1 от
ПЗР на КЗ е неправилен, като определеният от първостепенният съд размер на
обезщетенията се явява прекомерно висок както с оглед съдебната практика, така и спрямо
икономическата обстановка в страната към датата на процесното ПТП. Направено е искане
обжалваното решение да бъде отменено в осъдителната част, като претенциите на ищците
бъдат отхвърлени изцяло, като неоснователни. В случай, че съдът приеме, че е налице
валидно застрахователно правоотношение и ищците са легитимирани да получат
обезщетение е направено искане размерът на определеното от окръжния съд обезщетение за
всеки от ищците да бъде намален, тъй като е прекомерно висок. Претендира се
присъждането на разноски.
В писмения си отговор по горната въззивна жалба ответните страни АН. ЮЛ. АСП.,
З. С. П., П. С. П. и В. ЮЛ. АСП. изразяват становище за неоснователност на жалбата.
2
Направено е искане въззивната жалба на застрахователното дружество да бъде оставена без
уважение.
Третите лица помагачи Г. Д. Ц. и ЕМ. Г. Ц. не са подали писмен отговор по
въззивната жалба.
Великотърновският апелативен съд, като прецени направените във въззивната жалба
оплаквания и данните по делото, приема за установено следното:
Пред Плевенския окръжен съд са предявени субективно съединени искове с правно
основание чл. 226 ал. 1 от КЗ (отм.) от АН. ЮЛ. АСП., З. С. П., П. С. П. и В. ЮЛ. АСП.
против „Застрахователна компания Лев Инс“ АД за заплащане на обезщетение за
неимуществени вреди в размер на по 100 000 лв. за всеки един от тях за претърпени
неимуществени вреди вследствие на смъртта на сестра им Б. Ю. А., настъпила при ПТП на
25.05.2014 г., ведно със законната лихва от датата на увреждането – 25.05.2014 г. до
окончателното изплащане на сумите.
Ответникът „Застрахователна компания „Лев Инс“ АД-гр.София оспорва исковете.
От фактическа страна се установява следното:
С постановление от 25.11.2015 г. на прокурор в Окръжна прокуратура – Плевен е
прекратено ДП № С-109/2014 г. по описа на същата прокуратура, водено срещу неизвестен
извършител за извършено на 25.05.2014 г. в землището на с. Комарево, област Плевен
престъпление по чл. 343, ал. 3, б. „б“ вр. ал. 1 вр. чл. 342, ал. 1 от НК. В хода на досъдебното
производство е установено, че престъплението, за което е водено производството, е
извършено от Г. Н. Ц., от с. Комарево, като лицето е било под въздействието на алкохол и
наркотични вещества, като самият той и Б. Ю. А. са загинали при инцидента.
От заключението на допуснатата по делото съдебна автотехническа експертиза се
установява, че мястото на произшествието е на прав и хоризонтален пътен участък.
Произшествието е настъпило в тъмната част на денонощието, извън населено място, до с.
Комарево, в района на старото корито на р. Вит, където е добивана баластра и са се
образували ями, пълни с вода. В автомобила са пътували четири човека, като няма данни да
са използвали обезопасителните колани. При продължаващо движение в тъмната част на
денонощието по път, образуван от баластра, автомобилът се е приближил до водния басейн.
По сигнал на пътниците в автомобила и вероятно поради собствените си възприятия,
водачът спрял непосредствено преди водното препятствие. След възприемане на пътната
обстановка, водачът преценил, че може да премине през водното препятствие, поради което
потеглил и автомобилът навлязъл във водата. Поради дълбочината на водоема в тази част,
автомобилът започнал да потъва и да се пълни с вода. Според вещото лице, най-вероятно
водачът е възприел обстановката, включил е на задна скорост и се е опитал да върне
автомобила обратно, но това вече не е било възможно. Баластрата във водоема се сринала и
3
под действието на теглото си автомобилът продължил да потъва във водата. Прозорецът на
задната дясна врата бил отворен, като в купето на автомобила започнала да нахлува вода.
Пътникът, седящ на предната лява седалка е счупил стъклото на предната лява врата и през
него е напуснал автомобила. Пътникът на задна дясна седалка е отворил задната дясна врата
и също е напуснал автомобила. Пострадалата Б. Ю. А. е преминала в багажното отделение,
зад облегалките на задната дясна седалка, за да се предпази от нахлуващата вода в купето на
автомобила. Автомобилът най-вероятно е бил наклонен към предната си част и в багажното
отделение първоначално е имало свободен обем, незает от водата. Водачът на автомобила от
предната дясна седалка/автомобилът е с десен волан/ е преминал между облегалките или е
прекрачил през облегалката на предната дясна седалка, най-вероятно за да излезе през
задната дясна врата. При опита за прехвърляне на левия крак над облегалката на предна
дясна седалка, преминаващият е загубил равновесие и е заел седнало положение на задната
дясна седалка, а левият му крак е останал върху облегалката. Произшествието е приключило
с установяването на автомобила във водоема, напускането му от В. А. и Ж. Н. и с
преместването на Г. Ц. на задните седалки и на Б. А. в багажното отделение. След
извеждане на автомобила от водоема тялото на Б. А. е установено провиснало над
облегалките на задната седалка, приклекнало в багажното отделение, като дясното рамо и
главата били върху рамото на Г. Ц.. Той се намирал върху дясната задна седалка, като при
изваждането на автомобила е установено, че десният му крак е провиснал през отворената
задна дясна врата, а левият крак бил върху облегалката на предната дясна седалка. Главата
му била обърната с лице към отворената задна дясна врата. При произшествието е счупено
стъклото на предната лява врата на автомобила. Прозорецът на задната дясна врата е бил
свален, но същата врата е била и отворена. Предната дясна врата, предната лява врата, както
и задната лява врата са били заключени при произшествието и са останали така
впоследствие. Водачът на автомобила Г. Ц. и пътничката Б. А. са заемали места до
заключените предна дясна и задна лява врати. Най-вероятно при тези условия те са
напуснали местата, на които са се намирали, докато автомобилът се е пълнел с вода.
От заключението се установява още, че скоростта на навлизане (потъване) на
автомобила във водата е между 5 и 10 км/ч. Водачът на процесния автомобил е имал
техническа възможност да предотврати произшествието към момента, когато е спрял пред
водното пространство, като се върне обратно и не навлиза във водата. По светлините на
фаровете е невъзможно да се определи дълбочината на водата. При навлизане във водния
басейн в мястото на извадената баластра, водачът на автомобила не е имал възможност да
предотврати произшествието. Предотвратяването на произшествието не зависи от скоростта,
с която автомобилът ще навлезе във водата, тъй като последствията биха били едни и същи
– потъване на автомобила във водоема. Техническата възможност на водача да предотврати
произшествието се е изчерпвала с това той да не навлиза с автомобила във водата. Той е
имал техническа възможност на заден ход да напусне мястото на произшествието, преди
навлизане във водния басейн. Техническите действия на водача при инцидента са свързани с
неправилна преценка на пътната обстановка и не съответстват на необходимите такива за
4
предотвратяване на произшествието. Вещото лице е изяснило, че водач на автомобила (на
предна дясна седалка) е бил Г. Ц., който се е удавил при опита си да напусне автомобила
през задната дясна врата. Б. А. е седяла на задната лява седалка до затворената и заключена
задна лява врата, като тя също не е успяла да напусне автомобила. Предната лява седалка е
била заета от В. А. М., който е успял да счупи стъклото на предната лява врата и да напусне
автомобила. Другият спасил се от произшествието – Ж. Х. Н., се е намирал на задната дясна
седалка, до вратата с отворено стъкло, като впоследствие е отворил и вратата, за да напусне
автомобила. Според вещото лице, Б. А. е действала правилно в конкретната ситуация като се
е преместила в багажното отделение, което все още не е било заето от нахлуващата в
автомобила вода. Експертът допуска също, че Б. А. се е хванала за Г. Ц. при движението му
към задната дясна врата, за да напусне автомобила заедно с него, като оценява и тези нейни
вероятни действия като правилни. Вещото лице посочва, че от данните по делото може да се
определи, че купето на автомобила се е напълнило с вода за около 4 – 5 секунди. Най-
благоприятния момент за напускане на превозното средство е бил моментът, в който в него
е започнала да навлиза вода. В този момент вратите могат да се отворят лесно, след като се
отключат, тъй като няма външно налягане върху тях и има видимост към бутоните за
отключването им. В този момент не би имало и съпротивление на водата при нанасяне на
удари върху стъклата. Вещото лице изключва възможността Г. Ц. да е седял на предната
лява седалка, тъй като е бил собственик на автомобила, телефонът му е намерен пред
предната дясна седалка и е нелогично да се опита да напусне автомобила през задната дясна
врата при положение, че стъклото на предната лява врата е било счупено. Експертът приема
в заключението, че предвид счупеното стъкло на предната лява врата е логично седящите на
предните седалки лица да напуснат автомобила именно през него, но когато водачът е
решил да напусне превозното средство през задната дясна врата, пътникът от предната лява
седалка все още не е бил напуснал автомобила и е попречил на водача да премине през
счупеното стъкло. В този момент дясната задна врата е била отворена, а седалката до нея –
свободна. От техническа гледна точка не може да се определи колко време е оставало от
момента, в който е било възможно той да бъде напуснат до пълното му потапяне. Пътят, по
който се е движил автомобилът непосредствено преди произшествието, е образуван от
баластра върху затревена поляна, няма банкети, мантинели, маркировка, бариери или пътни
знаци, които да сигнализират за водно препятствие. При инцидента автомобилът не е
контактувал с твърди предмети, няма данни да се е блъскал по ската с някоя от частите си,
не се е обръщал по таван и няма деформации. Вещото лице е изяснило също, че
обезопасителните колани имат предназначение да задържат тялото към седалката и
облегалката на автомобила най-вече при челен удар и при обръщане на превозното
средство. В конкретния случай автомобилът е намерен на ходовите си колела на дъното на
водното препятствие, като няма данни обезопасителните колани да са ползвани и съответно
– да са повредени от механизма на произшествието.
По делото е допусната повторна съдебна автотехническа експертиза. От
заключението по нея се установява следния механизъм на ПТП: при продължаващо
5
движение в тъмната част на денонощието, по път, образуван от баластра, автомобилът се е
приближил към воден басейн. Водачът е спрял автомобила в края на пътя пред водното
препятствие, включил е на предавка, подал е газ и автомобилът е навлязъл във водата.
Поради дълбочината на водата във водоема, автомобилът е започнал да потъва и да се пълни
с вода. Водачът е възприел обстановката, включил е на задна скорост и се е опитал да върне
автомобила обратно, но това вече не е било възможно. Баластрата във водоема се сринала и
автомобилът продължил да потъва във водоема, под действието на теглото си. Прозорецът
на задната дясна врата е бил отворен, като в купето на автомобила започнала да нахлува
вода. Пътникът, стоящ до предната лява врата е счупил стъклото на вратата и е напуснал
автомобила през счупеното стъкло. Пътникът на задната дясна седалка е отключил и
отворил задната дясна врата и през нея също е напуснал автомобила. Пострадалата Б. Ю. А.
е преминала в багажното отделение, зад облегалките на задната седалка, за да се предпази от
нахлуващата в купето на автомобила вода. Водачът на автомобила от предната дясна
седалка е преминал между облегалките или е прекрачил през облегалката на предната дясна
седалка, най-вероятно за да излезе през задната дясна врата или през отворения прозорец на
същата врата. Тялото на Б. А. след изваждане на автомобила от водоема е установено
провиснало над облегалките на задната седалка, приклекнало в багажното отделение, а
дясното рамо и главата били върху част от тялото и рамото на Г. Ц., който се намирал на
задната дясна седалка. При изваждането на автомобила било установено, че десният му крак
е провиснал през отворената задна дясна врата, а левият му крак бил върху облегалката на
предната дясна седалка. Главата му била обърната с лице към отворената задна дясна врата.
От заключението се установява още, че по делото няма данни пътниците да са били с
поставени обезопасителни колани. Скоростта на навлизане на автомобила във водата, с
потъване във водното образувание, което е с дълбочина от 3-4 м, е в границите на 5-10 км/ч.
Разположението на водача и пътниците в автомобила било следното: Г. Н. Ц. – водач на
автомобила, седящ на предна дясна седалка; В. А. М. – заемащ предна лява седалка; Б. Ю. А.
– заемаща задна лява седалка; Ж. Х. Н. – заемащ дясна задна седалка. Вещите лица посочват,
че след навлизане във водното образувание, на мястото на извадената баластра, водачът на
автомобила не е имал техническа възможност да предотврати произшествието. Водачът е
имало техническа възможност да стори това към момента, когато е спрял пред водното
пространство, като не навлиза в него. Технически правилно е при наличие на препятствие
водачите да намалят скоростта и да спрат. Водачът е имал техническа възможност на заден
ход да напусне мястото на произшествието преди да навлезе във водния басейн. Изяснено е,
че пострадалата Б. А. е била без поставен обезопасителен колан. Според вещите лица, при
анализираното ПТП се касае за много слабо интензивен удар на автомобила във водната
повърхност, предизвикан от появата на хидравличното съпротивление. В процеса на
навлизане във водата основната преносна инерционна сила е насочена напред за всички
пътници, с големина, съответстваща на тази при рязко спиране на автомобила. Под
действието на тази сила телата на водача и пътниците се отклоняват напред, без да се
очакват сериозни удари във вътрешните повърхнини в купето на автомобила. Наличният
процес на потъване и праволинейното транслационно или почти транслационно движение
6
изключва механизъм за интензивни преносни центробежни сили. Времето за пълното
нахлуване на вода в купето е в границите от 5 до 15 секунди, като зависи от момента на
счупване на стъклата спрямо началния момент на потъването. Според вещите лица,
механизмът на преминаване на пострадалия Г. Ц. от предна лява седалка като пътник или от
задните седалки към предните и отново връщане към задните е технически възможен, но
малко вероятен. Пътят, по който се е движил автомобилът, е образуван от баластра на
затревена поляна, като няма банкети, маркировка, бариери или пътни знаци, които да
сигнализират за водно препятствие. По автомобила не са установени деформации, които да
са възникнали вследствие на произшествието.
В съдебно заседание пред първоинстанционния съд вещите лица, изготвили
заключението по повторната съдебна автотехническа експертиза са уточнили, че ако се
изключат свидетелските показания, за местонахождението на всеки пътник няма обективни
находки като извлечени материали от ДНК, травми, кръв и др. Единствено за механизма на
напускането на двамата пътници може да се съди по отворената задна дясна врата и
счупения прозорец на предна лява врата. Тъй като времето за нахлуване на водата е
ограничено, според вещите лица е очевидно, че двамата пътници, които са живи, са
напуснали автомобила от тези две места, единствено възможно в случая. Може да се счита,
че местата на двамата са били на предна лява седалка, като пътник, защото автомобилът е с
десен волан, и на задна дясна седалка. Положението, в което са намерени Г. Ц. и Б. А.
показва, че Ц. е правил опити да напуска автомобила през задната дясна врата, а загиналата
жена също се е мъчела да остане в горната част на автомобила, където все още е имало
въздух. Като се изключат свидетелските показания, технически е възможно всеки от
двамата, намерени в автомобила, да е бил водач на същия. При изготвяне на заключението
по експертизата вещите лица са приели най-вероятния механизъм на ПТП, като са се
съобразили и с показанията на свидетелите. Уточнено е още, че е възможно при изваждането
на колата или още при навлизането с хидравличното съпротивление и инерционната сила
напред телефонът на Г. Ц. от задната дясна седалка да се премести под предната дясна
седалка. По повод поведението на Г. Ц. и мястото, на което е намерен, вещите лица са
изяснили, че в стресово, екстремно състояние действията на много от водачите при ПТП
могат да бъдат нелогични. Първото действие в порядъка на безусловен рефлекс на всеки
водач и пътник е спасяването му от непосредствена опасност.
За изясняване механизма на ПТП като свидетели по делото са разпитани В. А. М. и
В. Е. Г..
От показанията на свидетеля В. М. се установява, че преди да тръгнат към мястото на
инцидента, свидетелят заедно с Г. Ц. и Б. А. били на бар. Б. изобщо не пиела алкохол. В. М.
изпил 1-2 водки. Г. Ц. също пиел алкохол – бира или водка. Тримата били на една маса.
Впоследствие тръгнали към свои приятели, на бента на реката, като по пътя срещнали Ж. и
той се качил при тях. На бента останали около 2-3 часа, като свидетелят не е обърнал
внимание дали през това време Г. консумира алкохол. Когато тръгнали по пътя, по който
7
станал инцидента, Г. шофирал автомобила, тъй като не бил негов и само той може да го
управлява. Никой от пътуващите в колата не бил с поставен предпазен колан. Свидетелят М.
седял отпред до шофьора, а Б. била зад него (зад В. М.). При качването в автомобила
свидетелят не си спомня Б. да е изразила притеснение от това, че Г. е употребил алкохол.
Водачът на автомобила спрял преди ямата. Свидетелят го помолил да се върне назад, тъй
като имало „нещо особено“. Никой от пътниците не напуснал автомобила преди той да
навлезе в ямата, тъй като нямало време за това. Било 24 май, не много топло. Прозорецът от
предната лява страна, където седял свидетелят, бил затворен. В. М. счупил прозореца на
предната лява врата с часовника си и през него напуснал автомобила, без да отваря вратата.
Към този момент не било много тъмно в купето на автомобила, тъй като фаровете светели.
Колата била пълна с вода. Свидетелят не е в състояние да каже дали някой друг се е опитал
да напусне автомобила през същия прозорец. Когато изплувал над водата, М. погледнал към
фаровете на автомобила, които вече гаснели. По думите му всичко било приключило и той
се насочил към една хижа на около 10 м от мястото на инцидента, за да потърси помощ.
Преди него над водата изплувал Ж., който преди това седял зад шофьора на автомобила. Ж.
също бягал към хижата. По-късно в разговор между двамата той споделил, че е успял да
отключи задната врата, да я отвори и да излезе от автомобила през нея. Когато напускал
автомобила, М. се обърнал назад и видял Б., която се намирала в багажното отделение.
Нямало как да влезе навътре, за да помогне. По спомени на свидетеля, водачът на
автомобила в този момент бил на седалката (без да уточнява на коя).
Свидетелят В. Г. излага в показанията си, че в деня на инцидента бил на старо корито
на реката край селото, на откриване на риболова. Късно вечерта, по тъмно, на реката
пристигнали Г., В., Б. и Ж.. Автомобилът бил управляван от Г.. Останали там 1-2 часа, като
през цялото време Г. употребявал алкохол, видимо и без да се крие. Останалите също
консумирали алкохол, като свидетелят не си спомня това да е правила единствено Б.. Когато
решили да си тръгнат, отново Г. управлявал автомобила, който бил с десен волан. До него на
предната седалка седнал В., а зад тях – Ж. и Б.. Първоначално В. не искал да се качва в
автомобила, тъй като Г. е употребил алкохол. Около 1 час след като четиримата си тръгнали,
свидетелят, заедно с мъж на име М., с когото били за риба, отишли на ловната хижа, където
били други техни приятели. Около 15-20 минути по-късно В. и Ж. дошли край хижата и
казали, че са паднали в коритото на реката. И двамата били мокри и плачели. Всички
отишли до мястото, където джипа бил потънал, като видели, че фаровете все още светят.
Никой не направил опит да влезе в реката и да достигне до потъналия автомобил. Било
тъмно и в този участък реката била дълбока. Свидетелят посочва, че още като пристигнали
на реката, Г. бил пийнал, тъй като преминал с автомобила през огъня, който те били
запалили. Пътят, по който четиримата поели с автомобила непосредствено преди инцидента,
бил черен, покрит с баластра в един участък, като обикалял покрай река Вит и се ползвал от
цялото село. Според свидетеля няма как да се премине през реката с автомобил.
От заключението на допуснатата по делото съдебномедицинска експертиза се
8
установява, че смъртта на Б. А. е причинена от асфикция, настъпила по механизма на
удавянето. Смъртта е настъпила от удавяне в обстановката на инцидента – попадането на
автомобила в дълбоки води. Установените увреждания при извършената аутопсия са
следните: одраскване по шията, охлузване (охлузна рана) по гърба на трети пръст на дясната
ръка. При аутопсията не са установени травматични причини за смъртта на Б. А.. По своя
характер и локализация охлузванията по шията са причинени от предмет (предмети) с остър
връх – най-вероятно собствените нокти на починалата. Охлузната рана е резултат от
повърхностното действие на твърд предмет, като е възможно та да е получена от контакт с
всяка част от купето на автомобила. При аутопсията на Б. А. не са установени следи от
травматично въздействие в областта на главата – външни и вътрешни (кръвонасядания,
охлузвания, рани и т.н.), които да свидетелстват за причинена черепномозъчна травма, която
да доведе до промени в съзнанието. Вещото лице е изяснило, че асфикцията, включително и
при удавяне, настъпва в границите на няколко минути – от 3 до 7, което зависи от общото
състояние на пострадалия и от състоянието му в момента на асфикцията. От наличната
информация, получена при аутопсията, не може да се направи обективно заключение дали Б.
А. е използвала обезопасителен колан. При установената причина за смъртта
обезопасителният колан няма значение. При аутопсията слезката (далака) и черният дроб на
Б. А. са намерени здрави, без травматични увреждания. В материалите по делото има данни,
че при изследване на кръвна проба от В. М. е установено съдържание на алкохол от 0,5
промила, като няма сведения колко време след инцидента е взета пробата. По тази причина
вещото лице посочва, че не може да се определи точното ниво на алкохол в кръвта на М.
към момента на произшествието, а само може да се посочи, че то е било по-високо от 0,5
промила. При химическото изследване на кръвната проба, взета по време на аутопсията на
Г. Ц., е установено съдържание на алкохол от 2,7 промила, като то е било такова и по време
на настъпване на смъртта. Това ниво отговаря на тежка степен на алкохолно опиване,
характеризираща се с тежко потискане на рефлекси, внимание, ориентация, походка, неясен
говор, нарушение в зрението, сънливост. Подобно състояние е забележимо от околните, но
изразеността му е различна при отделните хора. При аутопсията на Г. Ц. са установени
кръвонасядане по челото, до срединната му линия вляво; кръвонасядания в основата на
шията вдясно; кръвонасядания в областта пред лявата подмишечна ямка, по големия гръден
мускул, на площ от около 10/8 см, а също и по страничната повърхност на гръдния кош от
същата страна, под големия гръден мускул, като продължение на описаното по-долу
ивичесто кръвонасядане; косо кръвонасядане – от долу нагоре и от дясно наляво през
долната част на гръдния кош и горната част на корема, съставено от 4-5 по-тесни успоредни
ивичести кръвонасядания, като общо кръвонасядането е с ширина около 2 см; три линейни
охлузвания по вътрешната повърхност на средната трета на дясната предмишница – коси –
от долу нагоре и от дясно наляво, с дължина от 2 до 5 см и ширина 0,1 см, с червеникав цвят.
Видът и разположението на травматичните увреждания, установени по тялото на Г. Ц. не
позволяват извод за механизма на причиняването им, но не могат да се свържат с такива,
получени от предпазен колан върху тялото на лице, което стои на мястото на водача.
9
В съдебно заседание пред първоинстанционния съд вещото лице е уточнило, че
уврежданията по тялото на Г. Ц. не могат да бъдат свързани с някакъв конкретен механизъм.
Съществува възможност въжето, което е прокарано, за да бъде изтеглен автомобила, да е
минало покрай тялото на пострадалия и да е причинило охлузванията, но тази възможност е
хипотетична. Травмите на Г. Ц. не могат да бъдат свързани с местоположение на тялото му в
конкретна част на автомобила.
От заключението по допълнителната съдебномедицинска експертиза се установява, че
при химическото изследване на пробата кръв, взета от В. М. е установено съдържание на
алкохол от 0,5 промила. Пробата е иззета около осем часа след произшествието. При средна
скорост на елиминация на алкохола от организма от 0,15 промила на час следва, че към
момента на произшествието съдържанието на алкохол в кръвта на М. е било не по-малко от
1,7 промила. В съдебно заседание пред първоинстанционния съд вещото лице е уточнило, че
съдържанието на алкохол в кръвта от 1,7 промила е такова, при което лицето е несъмнено
повлияно и това съдържание съответства на средна степен на алкохолно опиване.
Обикновено в такива случаи има както емоционални нарушения, така и нарушения в говора,
евентуално и в движението, като конкретното състояние зависи от индивидуалната
поносимост на съответното лице. Забелязват се също повишено самочувствие,
приказливост, веселба. Според вещото лице тези прояви задължително би трябвало да ги
има в случая, така че околните би трябвало да са забелязали състоянието на В. М..
От представеното по делото удостоверение за съпруг/а и родствени връзки е видно,
че ищците П. С. П., АН. ЮЛ. АСП. и В. ЮЛ. АСП. са едноутробни сестри на починалата Б.
Ю. А.. Ищецът З. С. П. е едноутробен брат на починалата.
По делото са представени и удостоверения за промени на постоянния и настоящия
адрес на ищците и на починалата им сестра. От същите е видно, че от 28.05.2008 г. до
смъртта си Б. А. е била с постоянен и настоящ адрес в с. Комарево, общ. Долна Митрополия,
обл. Плевен, ул. *******. Към датата на процесното ПТП ищцата А.А. е била с постоянен
адрес с. Търнава, общ. Бяла Слатина, обл. Враца, ********. От 07.05.2019 г. тя е с постоянен
адрес в същото населено място, на ул. „Петър Тъмнишки“ № 14. Настоящият адрес
съответства на постоянния. Ищецът З.П. към датата на ПТП и понастоящем е с постоянен и
настоящ адрес в с. Комарево, общ. Долна Митрополия, обл. Плевен, ул. *******. От
25.10.2007 г. до 23.01.2018 г. ищцата П.П. също е била с постоянен адрес в с. Комарево,
общ. Долна Митрополия, обл. Плевен, ул. *******. От 23.02.2018 и понастоящем тя е с
постоянен и настоящ адрес в същото населено място, на ул. „*******. По отношение на
ищцата В.А. се установява, че от 21.04.2009 г. до 05.08.2013 г. постоянният адрес е бил в с.
Комарево, общ. Долна Митрополия, обл. Плевен, ул. *******. През този период настоящият