Решение по дело №11339/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1228
Дата: 11 март 2024 г.
Съдия: Феня Владимирова Стоянова
Дело: 20231110211339
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 август 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1228
гр. София, 11.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 6-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ФЕНЯ ВЛ. С.
при участието на секретаря ИРЕНА ПЛ. ПЕТРОВА
като разгледа докладваното от ФЕНЯ ВЛ. С. Административно наказателно
дело № 20231110211339 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:


Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „********” ЕООД, представлявана от
Управителя *** ******** ********, срещу наказателно постановление № 6-
НС/24.07.2023г., издадено от ръководителя на звено „Правна дейност”,
Дирекция „Администрация”, в Централната избирателна комисия /ЦИК/,
оправомощен със Заповед № 16-АД/21.06.2022г., с което за нарушение на
чл.205, ал.5 вр. ал.1 вр. чл.204, ал.3 вр. ал.1 от Изборния кодекс ИК/ на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв., на
основание чл.475, ал.1 ИК. Съгласно мотивите на обжалваното наказателно
постановление на 02.04.2023г., към 19,45 часа, на интернет страницата си
www.nova.bg., в рубриката „Новините на Нова”, жалбоподателят, в
качеството на доставчик на медийни услуги, публикувал резултати на
социологическата агенция „********” ООД от социологическо проучване на
общественото мнение от провеждащия се избор за Народно събрание, както и
резултати от социологическо изследване в изборния ден на социологическа
1
агенция „*******” АД, като по този начин нарушил забраната да се огласяват
чрез медии резултатите от допитване до общественото мнение, направено от
социологически агенции, по повод изборите под каквато и да е форма, в
периода 24 часа преди изборния ден до обявяване на края на изборния ден, на
територията на страната.
Жалбоподателят оспорва наказателното постановление като твърди,
че при издаването му били допуснати съществени нарушения на
процесуалния и материален закон – не му бил връчен АУАН, обосновал
издаването на процесното наказателно постановление, и не било ясно за кое
от посочените нарушения /чл.204, ал.3 или чл.205, ал.5 ИК/ било наложено
административното наказание. Моли съда да отмени наказателно
постановление № 6-НС/24.07.2023г., издадено от ръководителя на звено
„Правна дейност”, Дирекция „Администрация” в ЦИК, като неправилно и
незаконосъобразно.
Жалбоподателят се явява в съдебно заседание чрез процесуалния си
представител, поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли съда
да отмени обжалваното наказателно постановление. Представя писмени
бележки.
Въззиваемият Централна избирателна комисия се явява в съдебно
заседание и възразява срещу твърденията, направени с жалбата. Моли съда да
остави въззивната жалба без уважение като потвърди обжалваното
наказателно постановление като правилно и законосъобразно. Претендира да
му бъдат изплатени направените по делото разноски по реда на чл.37 ЗПП.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и
обсъди доводите на страните, приема за установено:
По допустимостта на жалбата
Видно от известие за доставяне наказателно постановление № 6-НС
/24.07.2023г., издадено от ръководителя на звено „Правна дейност”, Дирекция
„Администрация” в ЦИК, е връчено на жалбоподателя на 27.07.2023г.
Жалбата е депозирана в деловодството на ЦИК на 07.08.2023г. - в законния
срок, поради което е допустима и следва да бъде разгледана.
ЦИК в изпълнение направомощията си по чл.57, ал.1, т.1 ИК
извършил на 02.04.2023г. в 19,45 часа, проверка на интернет страницата на
„********” ЕООД - www.nova.bg., на рубриката „Новините на Нова”, „EXIT
2
POLL” и установил неправомерно публикуване на данни от социологическо
проучване, извършено от Агенция „********” ООД, като публикуваните
резултати били следните: „ПП-ДБ-26,9%, ГЕРБ-СДС-26,7%, ДПС-12,4%,
„Възраждане” – 12,9%, БСП-10,5%, „Има такъв народ” - 3,9%, „Български
възход” – 2,3% и „Левицата”-2,2%, и „Не подкрепям никого” – 3,9”.
„********” ЕООД публикувала данни от социологическо проучване,
извършено и от „*******” АД /регистрирана също както и Агенция
„********” ООД - като агенция за извършване проучване „на изхода” -„EXIT
POLL”/, като резултатите били следните: : „ПП-ДБ-25,3%, ГЕРБ-СДС-24,7%,
ДПС-13,1%, „Възраждане” – 14,2%, БСП-9,9%, „Има такъв народ” – 4,0%,
„Български възход” – 2,7% и „Левицата”-2,4%, и „Не подкрепям никого” –
3,8%”.
На 02.04.2023г. било проведено заседание на ЦИК, за което бил
съставен Протокол № 346, с който било взето решение за констатирано
нарушение на чл.204, ал.3 ИК от страна на „********” ЕООД. С оглед на
това, на 02.04.2023г. председателят на ЦИК издал Решение № 1889-НС, с
което било установено нарушение на чл.204, ал.3 ИК, изразяващо се в
огласяване на резултати от допитвания до общественото мнение преди
приключване на изборния ден, касаещ изборите за Народно събрание на
02.04.2023г.
Въз основа на направените констатации свидетелката К. С. Н.
съставила акт за установяване на административно нарушение № 5-
НС/29.06.2023г., в който субсумирала административното нарушение под
правната квалификация на чл.205, ал.5 ИК, надлежно връчен на „********”
ЕООД по реда на чл.40, ал.2 ЗАНН. Въз основа на АУАН ръководителят на
звено „Правна дейност”, Дирекция „Администрация” при ЦИК, издал
наказателно постановление № 6-НС /24.07.2023г., с което за нарушение на
чл.205, ал.5 вр. чл.204, ал.3 вр. ал.1 ИК наложил на „********” ЕООД
имуществена санкция в размер на 2 000 лв., на основание чл.496, ал.2, т.1 вр.
ал.1 ИК.
Акт за установяване на административно нарушение № 5-НС
/29.06.2023г. и наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г. отговарят по
форма и съдържание на изискванията по чл.42, респ. чл.57 ЗАНН, издадени
са от надлежен орган и в рамките на неговите пълномощия, констатираното
нарушение е изчерпателно описано. Акт за установяване на административно
3
нарушение № 5-НС/29.06.2023г. и наказателно постановление № 6-
НС/24.07.2023г. са надлежно връчени на нарушителя с оглед гарантиране на
неговите права във всички фази на административнонаказателния процес.
По отношение на възражението за липса на надлежно връчен АУАН
поради обстоятелството, че посоченото лице в поканата до „********” ЕООД
за явяване в ЦИК за съставяне и връчване на АУАН, не присъствало в щата
на дружеството съдът намира за неоснователно и в противоречие с
фактическите обстоятелства – процесното наказателно постановление № 6-
НС/24.07.2023г. е връчено на същото лице /”********”/, видно от известие за
доставяне ИД PS 1169 001Н2Н Z, и адресатът на наказателното
постановление е депозирал въззивна жалба срещу него в законния срок.
По отношение на материалната законосъобразност на обжалваното
НП съдът намира:
Съгласно чл.205, ал.5 ИК резултати от допитвания до общественото
мнение по повод на изборите не може да се огласяват под каквато и да е
форма 24 часа преди изборния ден до обявяване края на изборния ден на
територията на страната. Липсва легална дефиницията на понятието
"допитвания до общественото мнение по повод на изборите", но от прочита
на чл.205, ал.5 ИК може да се направи категоричен извод, че става въпрос за
целенасочено проучване/анкета, проведени "на изхода" (exit poll), което
представлява допитване до гласоподавателите за техния вот веднага, след
като те напуснат избирателната секция, в която са упражнили своя вот и
могат да бъдат извършвани проучвания и паралелни преброявания, които се
правят от регистрирани в ЦИК социологически агенции, за да бъдат получени
ранни, предварителни индикации за гласуването в изборния ден.
Видно обаче от Протокол № 34/ 02.04.2023г. и Решение № 1889-НС/
02.04.2023г. от заседание на ЦИК, административнонаказващият орган е
оправомощен да издаде АУАН, респ. наказателно постановление, за
нарушение на чл.204, ал.3 ИК. Словесното описание на констатираното
нарушение от административнонаказващия орган не отговаря на приетата от
същия орган правна квалификация.
При съставянето на Акт за установяване на административно
нарушение № 5-НС/29.06.2023г. административнонаказващият орган е
коригирал цифровото обозначение на констатираното нарушение, но е
4
излезнал извън обхвата на лимитиращите го Протокол № 34/ 02.04.2023г. и
Решение № 1889-НС/ 02.04.2023г. от заседание на ЦИК.
Противоречието между материалноправните разпоредби на сочените
чл.204, ал.3 и чл.205, ал.5 ИК нарушения е мултиплицирано в процесното
наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г. като е направена
взаимноизключващата се привръзка на разпоредбите на чл.204, ал.3 с чл.205,
ал.5 ИК и правната квалификация на нарушението е очертана като чл.205,
ал.5 вр. чл.204, ал.3 вр. ал.1 ИК – по същество механично обобщаваща
различни по съдържанието си характеристики на Изборния кодекс.
Независимо от това така подведено като цифрово обозначение, неговото
словесно изписване не кореспондира с изведената правна квалификация.
Това са обстоятелства, които несъмнено затрудняват правото на
защита на нарушителя „********” ЕООД, поради което
административнонаказващият орган е допуснал съществено нарушение на
материалния закон. Наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г.,
издадено от ръководителя на звено „Правна дейност”, Дирекция
„Администрация” в ЦИК, като неправилно и незаконосъобразно следва да
бъде отменено.

Предвид горните мотиви и на основание чл.63, ал.2, т.1 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г., издадено
от ръководителя на звено „Правна дейност”, Дирекция „Администрация” в
ЦИК, с което за нарушение на чл.204, ал.3 и чл.205, ал.5 ИК на „********”
АД, с адрес: гр.София, район „Искър”, бул.“Христофор Колумб“ № 41, ет.6,
представлявано от Дидие Жорж Филип Щосел, е наложена имуществена
санкция в размер на 2000лв., на основание чл.496, ал.2, т.1 вр. ал.1 ИК.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Административен съд – София – град в 14 дневен срок от връчването му на
страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Н.Б.Г” ****, представлявана от
Управителя С. Т. З., срещу наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г.,
издадено от ръководителя на звено „Правна дейност”, Дирекция
„Администрация”, в Централната избирателна комисия /ЦИК/, оправомощен
със Заповед № 16-АД/21.06.2022г., с което за нарушение на чл.205, ал.5 вр.
ал.1 вр. чл.204, ал.3 вр. ал.1 от Изборния кодекс ИК/ на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв., на основание чл.475,
ал.1 ИК. Съгласно мотивите на обжалваното наказателно постановление на
02.04.2023г., към 19,45 часа, на интернет страницата си www.nova.bg., в
рубриката „Новините на Нова”, жалбоподателят, в качеството на доставчик
на медийни услуги, публикувал резултати на социологическата агенция
„Изследователски център Тренд” ООД от социологическо проучване на
общественото мнение от провеждащия се избор за Народно събрание, както и
резултати от социологическо изследване в изборния ден на социологическа
агенция „Галъп Интернешънъл Болкан” АД, като по този начин нарушил
забраната да се огласяват чрез медии резултатите от допитване до
общественото мнение, направено от социологически агенции, по повод
изборите под каквато и да е форма, в периода 24 часа преди изборния ден до
обявяване на края на изборния ден, на територията на страната.
Жалбоподателят оспорва наказателното постановление като твърди,
че при издаването му били допуснати съществени нарушения на
процесуалния и материален закон – не му бил връчен АУАН, обосновал
издаването на процесното наказателно постановление, и не било ясно за кое
от посочените нарушения /чл.204, ал.3 или чл.205, ал.5 ИК/ било наложено
административното наказание. Моли съда да отмени наказателно
постановление № 6-НС/24.07.2023г., издадено от ръководителя на звено
„Правна дейност”, Дирекция „Администрация” в ЦИК, като неправилно и
незаконосъобразно.
Жалбоподателят се явява в съдебно заседание чрез процесуалния си
представител, поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли съда
да отмени обжалваното наказателно постановление. Представя писмени
бележки.
Въззиваемият Централна избирателна комисия се явява в съдебно
заседание и възразява срещу твърденията, направени с жалбата. Моли съда да
остави въззивната жалба без уважение като потвърди обжалваното
наказателно постановление като правилно и законосъобразно. Претендира да
му бъдат изплатени направените по делото разноски по реда на чл.37 ЗПП.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и
обсъди доводите на страните, приема за установено:
По допустимостта на жалбата
Видно от известие за доставяне наказателно постановление № 6-НС
/24.07.2023г., издадено от ръководителя на звено „Правна дейност”, Дирекция
1
„Администрация” в ЦИК, е връчено на жалбоподателя на 27.07.2023г.
Жалбата е депозирана в деловодството на ЦИК на 07.08.2023г. - в законния
срок, поради което е допустима и следва да бъде разгледана.
ЦИК в изпълнение направомощията си по чл.57, ал.1, т.1 ИК
извършил на 02.04.2023г. в 19,45 часа, проверка на интернет страницата на
„Н.Б.Г” **** - www.nova.bg., на рубриката „Новините на Нова”, „EXIT
POLL” и установил неправомерно публикуване на данни от социологическо
проучване, извършено от Агенция „Изследователски център Тренд” ООД,
като публикуваните резултати били следните: „ПП-ДБ-26,9%, ГЕРБ-СДС-
26,7%, ДПС-12,4%, „Възраждане” – 12,9%, БСП-10,5%, „Има такъв народ” -
3,9%, „Български възход” – 2,3% и „Левицата”-2,2%, и „Не подкрепям
никого” – 3,9”. „Н.Б.Г” **** публикувала данни от социологическо
проучване, извършено и от „Галъп Интернешънъл Болкан” АД /регистрирана
също както и Агенция „Изследователски център Тренд” ООД - като агенция
за извършване проучване „на изхода” -„EXIT POLL”/, като резултатите били
следните: : „ПП-ДБ-25,3%, ГЕРБ-СДС-24,7%, ДПС-13,1%, „Възраждане” –
14,2%, БСП-9,9%, „Има такъв народ” – 4,0%, „Български възход” – 2,7% и
„Левицата”-2,4%, и „Не подкрепям никого” – 3,8%”.
На 02.04.2023г. било проведено заседание на ЦИК, за което бил
съставен Протокол № 346, с който било взето решение за констатирано
нарушение на чл.204, ал.3 ИК от страна на „Н.Б.Г” ****. С оглед на това, на
02.04.2023г. председателят на ЦИК издал Решение № 1889-НС, с което било
установено нарушение на чл.204, ал.3 ИК, изразяващо се в огласяване на
резултати от допитвания до общественото мнение преди приключване на
изборния ден, касаещ изборите за Народно събрание на 02.04.2023г.
Въз основа на направените констатации свидетелката К.С.Н.
съставила акт за установяване на административно нарушение № 5-
НС/29.06.2023г., в който субсумирала административното нарушение под
правната квалификация на чл.205, ал.5 ИК, надлежно връчен на „Н.Б.Г” ****
по реда на чл.40, ал.2 ЗАНН. Въз основа на АУАН ръководителят на звено
„Правна дейност”, Дирекция „Администрация” при ЦИК, издал наказателно
постановление № 6-НС /24.07.2023г., с което за нарушение на чл.205, ал.5 вр.
чл.204, ал.3 вр. ал.1 ИК наложил на „Н.Б.Г” **** имуществена санкция в
размер на 2 000 лв., на основание чл.496, ал.2, т.1 вр. ал.1 ИК.
Акт за установяване на административно нарушение № 5-НС
/29.06.2023г. и наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г. отговарят по
форма и съдържание на изискванията по чл.42, респ. чл.57 ЗАНН, издадени
са от надлежен орган и в рамките на неговите пълномощия, констатираното
нарушение е изчерпателно описано. Акт за установяване на административно
нарушение № 5-НС/29.06.2023г. и наказателно постановление № 6-
НС/24.07.2023г. са надлежно връчени на нарушителя с оглед гарантиране на
неговите права във всички фази на административнонаказателния процес.
По отношение на възражението за липса на надлежно връчен АУАН
поради обстоятелството, че посоченото лице в поканата до „Н.Б.Г” **** за
2
явяване в ЦИК за съставяне и връчване на АУАН, не присъствало в щата на
дружеството съдът намира за неоснователно и в противоречие с фактическите
обстоятелства – процесното наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г.
е връчено на същото лице /”*******”/, видно от известие за доставяне ИД PS
1169 001Н2Н Z, и адресатът на наказателното постановление е депозирал
въззивна жалба срещу него в законния срок.
По отношение на материалната законосъобразност на обжалваното
НП съдът намира:
Съгласно чл.205, ал.5 ИК резултати от допитвания до общественото
мнение по повод на изборите не може да се огласяват под каквато и да е
форма 24 часа преди изборния ден до обявяване края на изборния ден на
територията на страната. Липсва легална дефиницията на понятието
"допитвания до общественото мнение по повод на изборите", но от прочита
на чл.205, ал.5 ИК може да се направи категоричен извод, че става въпрос за
целенасочено проучване/анкета, проведени "на изхода" (exit poll), което
представлява допитване до гласоподавателите за техния вот веднага, след
като те напуснат избирателната секция, в която са упражнили своя вот и
могат да бъдат извършвани проучвания и паралелни преброявания, които се
правят от регистрирани в ЦИК социологически агенции, за да бъдат получени
ранни, предварителни индикации за гласуването в изборния ден.
Видно обаче от Протокол № 34/ 02.04.2023г. и Решение № 1889-НС/
02.04.2023г. от заседание на ЦИК, административнонаказващият орган е
оправомощен да издаде АУАН, респ. наказателно постановление, за
нарушение на чл.204, ал.3 ИК. Словесното описание на констатираното
нарушение от административнонаказващия орган не отговаря на приетата от
същия орган правна квалификация.
При съставянето на Акт за установяване на административно
нарушение № 5-НС/29.06.2023г. административнонаказващият орган е
коригирал цифровото обозначение на констатираното нарушение, но е
излезнал извън обхвата на лимитиращите го Протокол № 34/ 02.04.2023г. и
Решение № 1889-НС/ 02.04.2023г. от заседание на ЦИК.
Противоречието между материалноправните разпоредби на сочените
чл.204, ал.3 и чл.205, ал.5 ИК нарушения е мултиплицирано в процесното
наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г. като е направена
взаимноизключващата се привръзка на разпоредбите на чл.204, ал.3 с чл.205,
ал.5 ИК и правната квалификация на нарушението е очертана като чл.205,
ал.5 вр. чл.204, ал.3 вр. ал.1 ИК – по същество механично обобщаваща
различни по съдържанието си характеристики на Изборния кодекс.
Независимо от това така подведено като цифрово обозначение, неговото
словесно изписване не кореспондира с изведената правна квалификация.
Това са обстоятелства, които несъмнено затрудняват правото на
защита на нарушителя „Н.Б.Г” ****, поради което
административнонаказващият орган е допуснал съществено нарушение на
3
материалния закон. Наказателно постановление № 6-НС/24.07.2023г.,
издадено от ръководителя на звено „Правна дейност”, Дирекция
„Администрация” в ЦИК, като неправилно и незаконосъобразно следва да
бъде отменено.
4