Решение по дело №184/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 162
Дата: 9 септември 2021 г. (в сила от 9 септември 2021 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20217280700184
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 162/9.9.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на седми септември две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 184 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 197, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).Образувано е по жалба на „Геоконсулт 2010“ЕООД, ЕИК *********, грмбол, чрез адв.Д.Н. ***, против Решение №49/04.06.2021г. на Директора на ТД на НАП-Бургас, с което е оставена без уважение жалба с вх.№С210028-000-0244154/31.05.2021г. от дружеството против Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки /ПНПОМ/ с изх.№С210028-023-0001457/25.05.2021г. на старши публичен изпълнител в ТД на НАП-Бургас, офис Ямбол постановлението е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови смети, по депозит, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление, изходящи се в:

-       БАНКА ДСК АД BIC ***.00 лв.

-       ЦЕНТРАЛНА КООПЕРАТИВНА БАНКА BIC ***.00 лв.

В жалбата се твърди, че запорът на банковите сметки на дружеството е мярка, която води до сериозно възпрепятстване на дейността на дружеството, поради което и постановлението, както и обжалваното решение са незаконосъобразни, на второ място се твърди немотивираност и на двата акта.

В съдебно заседание жалбоподателят„Геоконсулт 2010“ЕООД, грмбол, се представлява от управителя Р.М.Д. и от адв.Д.Н. ***. Жалбата се поддържа по съображения за неправилно приложение на чл.121, ал.3 от ДОПК, посочва се и грешен ЕИК на дружеството в представени справки. Иска се отмяна на решението на директора на ТД на НАП-Бургас и на постановлението на публичния изпълнител. Претендират се разноските по делото.

Ответникът, Директор на ТД на НАП – Бургас, чрез процесуален представител по делото глрисконсулт Е.Е. излага съображения за неоснователност на жалбата – посочва, че проверяващият екип се е натъкнал на данни за използван данъчен кредит, без да са извършени реални доставки на стоки, което се явява отклонение от данъчно облагане; сделките, които са издвършване са с рискови доставчици, повечето от които са дерегистрирани по ЗДДС и са с неплатени задължения; размерът на имуществото, с което се обезпечават задълженията, е по-малък от размера на предполагаемите задължения и за това се е пристъпило към налагане на мярката от публичния изпълнителоли да се потвърди обжалваното решение, претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Ямбол, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

От главен инспектор по приходите в ТД на НАП – Бургас И.И. Г., в качеството й на ръководител ревизия на основание чл. 121, ал. 1  до Дирекция "Събиране" в ТД Бургас, е отправено Искане за предварително обезпечаване на задължения и мотиви за налагане на ПОМ №Р-02002821000872-039-001/19.05.2021 г., поискано е да бъдат наложени мерки за предварително обезпечаване на задълженията, които ще бъдат установени в резултат на ревизия, възложена със Заповед за възлагане на ревизия № Р-02002821000872-020-001 / 12.02.2021г. на Геоконсулт 2010“ЕООД, грмбол.Изложени са мотиви за установени факти и обстоятелства, свързани с ревизираното лице - за ревизирания период 01.01 2015 г. - 31.12.2019 г., се очертава схема на данъчна измама с предмет зърно и зърнени култури с участието на „брокери", „буфери" и „липсващи търговци“. За ревизирания период дружествата „брокери" са отразили в дневниците си за покупки и СД по ЗДДС, покупка на зърно от доставчици с рисково поведение, което дава отражение при формиране на финансовия резултат по ЗКПО. Дружествата доставчици нямат ресурсна обезпеченост да извършат доставки в такива обеми. Документираните доставки преминават през дружества от типа „буфер" или „проводник", след което се фактурират на реалните ползватели на данъчното предимство - „брокери". За периода, през който упражняват дейност, „буферите" включват в дневниците си за покупки фактури за доставки от рискови дружества, за да не се формира ДДС за внасяне. Дружествата от този тип нямат активи и не могат да бъдат събрани или обезпечени задължения за данъцирез така изградената схема за данъчна измама „брокерите" ползват данъчно предимство вследствие неправомерно формиран годишен резултат по ЗКПО.

Като данни и доказателства за установено имуществено състояние на ревизираното лице са  посочени две банкови сметки, както следва:

*** от 11.08.2015

*** от 23.07.2008

Посочено е още, че имуществото на ревизираното лице, както и обичайният годишен размер на паричните постъпления, са недостатъчни за покриване на очакваните задължения, поради това се предлага да се наложат предварителни обезпечителни мерки чрез запор на банковите сметки на дружеството и притежаваното имущество.Като очакван размер на задълженията, които ще бъдат допълнително установени с ревизионния акт и ще подлежат на внасяне, е посочена сума за корпоративен данък в размер на 189069.00 лв. главница и лихва 66907.00 лв. , изчислена към 19.05.2021 г. Посочено е също, че налагането на предварителните обезпечителни мерки е необходимо с цел предотвратяване извършването на сделки и действия с имуществото на ревизираното лице, вследствие на които събирането на задълженията ще бъде невъзможно, или значително ще се затрудни, като ревизионният акт ще бъде издаден на 30.11.2021 г.

С Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки /ПНПОМ/ с изх.№С210028-023-0001457/25.05.2021г. на старши публичен изпълнител в ТД на НАП-Бургас, офис Ямбол, е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови смети, по депозит, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление, изходящи се в:

-       БАНКА ДСК АД BIC ***.00 лв.

-       ЦЕНТРАЛНА КООПЕРАТИВНА БАНКА BIC ***.00 лв.

Изпратени са запорни съобщения до БАНКА ДСК и ЦЕНТРАЛНА КООПЕРАТИВНА БАНКА. Постановлението е връчено на електронния адрес на дружеството – жалбоподател на 25.05.2021 г., видно от Удостоверение за извършено връчване по електронен път.

С жалба, регистрирана с вх.№С210028-000-0244154/31.05.2021г. дружеството е оспорило Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки /ПНПОМ/ с изх.№С210028-023-0001457/25.05.2021г. на старши публичен изпълнител в ТД на НАП-Бургас, офис Ямбол, пред Директора на ТД на НАП – Бургас.

Постановено е Решение №49/04.06.2021г. на Директора на ТД на НАП-Бургас, с което жалбата е оставена без уважение и по същество е потвърдено постановлението на публичния изпълнител. С представената по делото разписка, е удостоверено получаването на решението от адресата му на 16.06.2021 г. Жалба срещу решението на директора на ТД на НАП-Бургас до Административен съд Ямбол е подадена на 22.06.2021г.

 

Оспорването е процесуално допустимо за разглеждане, като насочено срещу решение, постановено по реда на чл. 197, ал. 1 от ДОПК, което на основание чл. 197, ал. 2 от същия кодекс може да се обжалва пред административния съд по постоянния адрес или седалището на жалбоподателя, в 7-дневен срок от връчването му на жалбоподателя и на публичния взискател. Жалбата е подадена при спазване на посочения срок и от надлежна страна, адресат на решението, за която е налице правен интерес от търсената защита.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, както и валидността, законосъобразността и обосноваността на обжалвания акт, счита оспорването за неоснователно.

 

Обжалваното решение е издадено от Директор на Териториална дирекция на НАП – Бургас и представлява валиден административен акт - материалната, териториалната или персоналната компетентност на издателя му не е спорна по делото.

Решението е в изискуемата писмена форма и има съдържание, в което са изложени фактически и правни основания за постановяването му.Съдът не констатира в случая да са допуснати и съществени нарушения във формата на потвърденото постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки (ПНПОМ), годни да доведат до отмяна - издадено е от компетентен по смисъла на чл. 195, ал. 3 от ДОПК орган – публичен изпълнител, а от формална страна съдържа всички предвидени в разпоредбата на чл. 196, ал. 1 от ДОПК реквизити, включително фактическите и правните основания за издаването му. С оглед на това, е неоснователно възражението за немотивираност и на двата акта – в същите са изложени конкретни мотиви за постановяването им: възложена ревизия по отношение на дружеството, предполагаем размер на вземането, установени данни за ползване на данъчен кредит без да е извършена реална доставка или за отклонение от данъчно облагане, сделки с рискови доставчици/дерегистрирани по ЗДДС, с неплатени задължения.

В специалната разпоредба на чл. 197, ал. 3 от ДОПК е предвидено, че съдът отменя обезпечителната мярка, ако длъжникът представи обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа, ако не съществува изпълнително основание, или ако не са спазени изискванията за налагане на предварителни обезпечителни мерки по чл. 121, ал. 1 и чл. 195, ал. 5 от ДОПК. Позоваването на жалбоподателя на чл.121, ал.3 от ДОПК не е основание за отмяна на наложените обезпечителни мерки при хипотезата на чл.197, ал.3 от ДОПК. В тази връзка настоящият съдебен състав счита, че при издаването на обжалвания акт не е нарушен и прокламираният в чл. 6 от АПК принцип на съразмерност, тъй като с налагането на обезпечителната мярка запор върху банкови сметки на жалбоподателя, неговите права и законни интереси не са били засегнати непропорционално, или в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която се налага мярката. Действително, с налагането на запор на сметките вероятно се затруднява дейността на дружеството, но същото има и възможността, предвидена в чл. 199, ал. 1 от ДОПК, да поиска замяна на обезпечението с друго равностойно такова. По отношение на жалбоподателя е налице и възможността да замени наложеното обезпечение в хипотезата на чл. 199, ал. 2 от ДОПК- длъжникът може винаги да замени наложеното обезпечение с пари, неотменяема и безусловна банкова гаранция или държавни ценни книжа.

Съдът отчита, че при избора на вида обезпечителна мярка публичният изпълнител е направил преценката, на която има право, като е наложил обезпечение чрез налагане запор върху паричните суми, постъпващи в банковите сметки на дружествотоова е подходяща обезпечителна мярка, не само поради по-голямата ликвидност на паричните средства, тя е в защита на публичния интерес и с оглед най-ефективното удовлетворяване на взискателя, предвид конкретиката на случая, в който ревизиращият орган, отправил искането за налагане на обезщетение посочва, че имуществото на ревизираното лице, както и обичайният годишен размер на паричните постъпления, са недостатъчни за покриване на очакваните задължения, а други бързо ликвидни активи към датата на искането не са установени, при наличието и на  договор за паричен заем от 400000лв. – мярката е обоснована.

Не представлява основание за отмяна грешното посочване на ЕИК на друго дружество в представените справки образец № Сд-41, 42,43, 44 и 45.Това е фактическа грешка, която не се отразява на законосъобразността на постановлението за налагане на обезпечителни мерки, в което идентификационния номер на дружеството е съответстващ на  този от търговския регистър.

В производството не се констатира наличието на някоя от предпоставките, предвидени в чл. 197, ал. 3 от ДОПК, при които съдът отменя наложеното обезпечение, поради което подадената жалба срещу решението, с което е потвърдено ПНПОМ, следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора, на ответника се дължи юрисконсултско възнаграждение на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, определено в размер на 100 лева, съобразно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

Водим от изложеното и на основание чл. 197, ал. 3 и ал. 4 от ДОПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Геоконсулт 2010“ЕООД, ЕИК *********, грмбол, против Решение №49/04.06.2021г. на Директора на ТД на НАП-Бургас, с което е оставена без уважение жалба с вх.№С210028-000-0244154/31.05.2021г. против Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки /ПНПОМ/ с изх.№С210028-023-0001457/25.05.2021г. на старши публичен изпълнител в ТД на НАП-Бургас, офис Ямбол.

ОСЪЖДА „Геоконсулт 2010“ЕООД, ЕИК *********, **,  представлявано от Р.М.Д., да заплати на Национална агенция за приходите, Териториална дирекция – Бургас, разноски по делото в размер на 100 (сто) лева.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете