Определение по дело №611/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 януари 2022 г. (в сила от 12 януари 2022 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20217160700611
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 21

гр. Перник, 12.01.2022 г.

 

Административен съд-Перник в закрито заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

СЪДИЯ: Слава Георгиева

като разгледа административно дело номер 611 по описа на Административен съд-Перник за 2021 година докладвано от съдията Георгиева, и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 88, ал. 3 от АПК.

Образувано е по частна жалба на А.Т.М., с адрес *** против резолюция № КПК-50 от 06.12.2021г. на директор на ТП-Перник, с която е оставена без разглеждане жалба против задължителни предписания № ЗД-1-13-00719255 от 12.02.2020г. на контролен орган при ТП-Перник на НОИ и е прекратено производството по жалба с вх. № 1012-13-127 от 10.10.2021г.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на акта и се иска отмяната му.

Преписката е окомплектована и депозирана в Административен съд-Перник.

Настоящия състав след като се запозна с жалбата и постъпилите документи, намира, за установено от фактическа страна следното:

Във връзка със сигнали за нарушения на осигурителното законодателство, от контролен орган при НОИ е извършена проверка по разходите на ДОО на “****“ЕООД, с ЕИК ****. Проверката е установила, че управител и едноличен собственик на дружеството е Б.Б.А., която декларира, че дружеството не развива дейност и не е назначавала лица по трудови договори. Същата  не притежава счетоводна, търговска, трудовоправна документация, както и документи, които да удостоверяват осигурителен стаж и доход. От НАП е получена информация, че дружеството не е подавало ГДД за 2017г. и 2018г., както и няма регистрирани фискални устройства и няма декларирани търговски обекти. След анализ на събраните доказателства е прието, че дружеството не извършва търговска дейност и данните по чл. 5 от КСО се подават без основание.  Прието е, че не е налице основание осигуряване на три лица, за което са издадени задължителни предписания за заличаване данни по чл. 5, ал. 4 от КСО.

До управителя на “****“ЕООД са дадени задължителни предписания с № ЗД-1-13-00656030 от 01.10.2019г. и с № ЗД-1-13-00719255 от 12.02.2020г. на контролен орган при ТП-Перник към НОИ. С тях осигурителя е задължен да подаде декларация обр. 1, с код „заличаване“ за конкретно посочени лица и за конкретно посочени периоди. Предоставен е срок за изпълнение на предписанията. Същите са връчени на управителя на дружеството съответно на 04.10.2019г. и на 13.02.2020г.. В указания срок не са оспорени и са влезли в сила.

А.Т.М. е обжалвал задължителни предписания № ЗД-1-13-00719255 от 12.02.2020г. на контролен орган при ТП-Перник на НОИ пред Административен съд-Перник. Образувано е АД № 502/2021г. по описа на съда. С определение № 346 от 28.10.2021г. постановено по АД № 502/2021г. производството по делото е прекратено и делото е изпратено като преписка на директора на ТП-Перник към НОИ за произнасяне. Съдебния акт е влязъл в сила на 23.11.2021г.

С резолюция № КПК-50 от 06.12.2021г. директор на ТП-Перник е оставил без разглеждане жалбата на М. против задължителните предписания. Приел е, че предписанията са дадени на управителя на дружеството поради некоректно подадени данни от него и от същият се дължи изпълнение. Предписанията не са обжалвани, влезли са в сила на 27.02.2020г. и са изпълнени. Поради последното е приел, че жалбата е  подадена от лице, което не е адресат на акта и което не е лигитимирано да ги обжалва. Въз основа на това е прекратил производството и е оставил без разглеждане на жалбата.

Горната фактическа обстановка се възприе от документите съдържащи се в административната преписка. Въз основа на така възприетата фактическа обстановка настоящият състав намира, че жалбата е неоснователна. Доводите в тази връзка са следните:

В конкретния случай, съгласно чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО, задължителните предписания за спазване на разпоредбите по държавно обществено осигуряване и дейността, възложена на НОИ, се обжалват по реда на глава осма. А съгласно разпоредбата на чл. 117, ал. 2, във връзка с ал. 1, т. 3 от КСО задължителните предписания могат да се обжалват в 14-дневен срок от получаването им пред ръководителя на съответното териториално поделение на НОИ.

От Задължителни предписанияЗД-1-13-00719255 от 12.02.2020г. се установява, че същите са дадени на “****“ЕООД, с ЕИК ****. “****“ЕООД, действащ чрез управителя си Б.Б.А. е единствения, които е активно процесуално легитимиран да ги оспори. Това е така, защото осигурител е всяко физическо лице, юридическо лице или неперсонифицирано дружество, както и други организации, които имат задължение по закон да внасят осигурителни вноски за други физически лица, а в разпоредбата на чл. 5, ал. 4 от КСО са посочени задължените лица, а именно осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите, които са длъжни периодично да представят в Националната агенция за приходите данни за осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите", дните в осигуряване и облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите лица - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване. В случая задължителните предписания са отправени именно до лицето, което има право да подава данни в осигурителните регистри. Задължителните предписания по своя характер са принудителни административни мерки, като легитимиран да ги обжалва е само осигурителят-адресат, по отношение на когото са издадени. Следователно легитимиран да обжалва задължителните предписания на контролния орган е само осигурителят, по отношение, на когото са издадени, защото те рефлектират върху законни интереси на “****“ЕООД в качеството му на осигурител.

Успоредно с изложеното следва да се съобрази и това, че   със Задължителни предписанияЗД-1-13-00719255 от 12.02.2020г. е разпоредено да се  подаде  декларация обр. 1, с код „заличаване“, за  неоснователно подавани данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за лице, което не е настоящия жалбоподател. Същите са насочени към друго физическо лице различно от жалбоподателя. Поради тази причина за настоящия жалбоподател на е налице и правен интерес от оспорване на задължителните предписания, защото същите не го засягат пряко и непосредствено, нито създават задължения за него.

Въз основа на горенаписаното се приема, че правилно административния орган е оставил без разглеждане жалбата. Същата  е подадена от лице, което не е активно легитимирано да оспори задължителните предписания и за което не е налице правен интерес.

    Въз основа на изложеното се приема, че оспорения акт е издаден от материално компетентен административен орган, в изискуемата от закона писмена форма, при спазване на процесуалните правила и в съответствие с материалноправните разпоредби и с целта на закона, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна. Изложените доводи в сезиращата жалба за нищожност на процесните предписания, респ. за възобновяване на административно производство не следва да се обсъждат в настоящото производство доколкото се приема, че със задължителните предписания не се засягат по никакъв начин права и интереси на жалбоподателя.

Водим от изложеното и на основание чл. 88, ал. 3 от АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОТХВЪРЛЯ жалба на А.Т.М., с адрес *** против резолюция № КПК-50 от 06.12.2021г. на директор на ТП-Перник.

Определението не подлежи на обжалване.

                                                                       Съдия: /п/