Решение по дело №2984/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 3296
Дата: 9 април 2024 г.
Съдия: Недялко Бекиров
Дело: 20237180702984
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

3296

Пловдив, 09.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - VIII Състав, в съдебно заседание на двадесет и седми март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ
   

При секретар СТАНКА ЖУРНАЛОВА като разгледа докладваното от съдия НЕДЯЛКО БЕКИРОВ административно дело № 20237180702984 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 “Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба №7/24.02.2015г.).

Н. Д. С., [ЕГН], с постоянен адрес: [населено място], община К., ул. ***, представляван от адвокат Е. П.- пълномощник, обжалва Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/10133#6 от 03.11.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 “Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 (ПРСР-2014-2020) за кампания 2019г., издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” (ДФ”З”), в частта му, с която на жалбоподателя е отказано оторизиране на сума в размер на 10 502,65 лв. по заявление за подпомагане с уникален идентификационен номер (УИН) 16/170619/01500 за кампания 2019, по направление “Традиционни практики за сезонна паша“ (пасторализъм).

Претендира се отмяна на оспорената част от акта поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът- заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”, чрез юрисконсулт К. Н.- пълномощник (лист 3, 119), изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Възразява за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски, респективно за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение.

Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

По допустимостта на жалбата настоящият състав на съда констатира следното:

Процесното писмо (листи 8-11) е получено от жалбоподателя С. “лично днес 13.11.2023г.“, според положен от него подпис (лист 11а). От своя страна, жалбата (листи 6-7) е подадена чрез ДФ“З“, посредством лицензиран пощенски оператор (ЕКОНТ), като пощенската пратка, съдържаща жалбата и с номер 5300527212647 (лист 7а), постъпва при оператора на 21.11.2023г., според информация, достъпна на страницата на ЕКОНТ в интернет, или в рамките на законоустановения срок. Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Тук е мястото да се посочи, че с протоколно определение от 16.01.2024г. за послужване по настоящето дело е прието административно дело №507 по описа на Административен съд- Пловдив за 2023г., XIV-ти състав.

Според разпоредбата на чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП, ДФ”З” изпълнява функциите на Разплащателна агенция (РА) от датата на издаване на акта за акредитация. Според разпоредбите на чл.20а от ЗПЗП, (1) Изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция. (3) Изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за сключване на административни договори и/или за издаване на административни актове чл.12, ал.7 на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. (4) Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д, ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и по този закон и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №03-РД/3203#1 т 24.07.2023г. (листи 4-5) на изпълнителния директор на ДФ”З”, с която заповед делегира редица свои правомощия на П. Д. С.- заместник изпълнителен директор на ДФ“З“, издала Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/10133#6 от 03.11.2023г., Изх.№02-110-2600/1734 от 24.10.2019г., между които и правомощието да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнение на ангажименти по мярка 214 “Агроекологични плащания“, мярка 10 “Агроекология и климат“ и мярка 11 “Биологично земеделие“, видно от точка 2. от заповедта.

Така посоченото делегиране на правомощия на изпълнителния директор на ДФ“З“ на заместник изпълнителен директор на фонда настоящият състав на съда намира за надлежно направено, поради което актът, част от която е оспорена по делото, се явява издаден от компетентен за целта орган, което обстоятелство не е спорно и между страните.

Жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на ЗПЗП, респективно по смисъла на чл.4, §1, б.“а“ от Регламент (ЕС) №1307/2013 и по смисъла на чл.3, т.1 от Регламент (ЕС) 2021/2115, считано от 01.01.2023г.

Жалбоподателят е регистриран под уникален регистрационен номер (УРН) 413671 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).

От жалбоподателя е подадено общо заявление за подпомагане с Вх.№18984104 от 08.04.2019г. (лист 13), и УИН 16/170619/01500, към което е приложена таблица на използваните парцели 2018 година (листи 13а-14), общо 17 броя парцели (БЗС (блокове на земеделско стопанство)), както и Таблица за отглежданите животни 2018 (листи 14а-20).

Извършена е автоматична проверка на подаденото заявление, за което са изготвени нарочни “Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2019“ (листи 21-22), с последно стартиране 13.05.2019г. Според нарочна Таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР-2014-2020 (лист 22а), жалбоподателят декларира площ за кампания 2019 от 100,00 ха, които ще ползва по направление “Традиционни практики за сезонна паша на животните (пасторализъм)“ с код АК11, а декларираните за кампания 2018 са общо 200 броя овце.

Подадено е Заявление за подпомагане 2019 от 13.05.2019г., с УИН 16/170619/01500 (листи 33-49), с което се заявява подпомагане по схеми и мерки, както следва: по Схема за единно плащане на площ (СЕПП), по Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания (ЗДП), по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), по Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК), по Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК), по Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), по мярка Агроекология и климат (Мярка 10), за Компенсаторни плащания в планински райони (Подмярка 13.1/НР1).

Попълнена е Таблица на използваните парцели 2019 – общо 12 броя БЗС, с обща площ от 102,83 ха, в това число [БЗС]-319-1, с площ от 100,00 ха, находящ се в землището на [населено място], община А., област С., [ЕКАТТЕ], с код култура 314000 (Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Попълнена е Таблица за отглежданите животни 2019 (листи 36а-45), с общо 475 броя овце, в която таблица е посочен животновъден обект (ЖО) с №4338-0145.

Представено е Разрешително за паша №0006389 от 09.04.2019г. (лист 24 и др.), издадено от Дирекция “Национален парк Централен Балкан“ (Д“НПЦБ“), по силата на което С. придобива правото за пашуване на 200 бр. овце на площ от 100 ха на територията на парка, парков участък №7, пасищен район “Болованя“, пасище “Дапково“, в периода от 01.05.2019г. до 15.11.2019г. Представено е ортофотографско заснемане (лист 24а и др.) на пасище “Подмола“, с площ от 100 ха, находящо се в пасищен район “Болованя“, парков участък Клисура на Национален парк “Централен Балкан“.

Представено е Удостоверение за регистрация на животновъден обект за временно отглеждане на животни №231 от 01.07.2019г. (лист 68, 145, 176), издадено на основание чл.137, ал.6 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД), от изпълняващ длъжността (и.д.) директор на Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ), София област, за ЖО с ветеринарен регистрационен №2089-1042 и нов регистрационен №**********, находящ се в землището на с . Антон, местност “Болованя“, пасище “Подмола“, представляващ “пасище“, предназначен за отглеждане на дребни преживни животни (ДПЖ), с капацитет 200 броя овце, с ползвател Н. Д. С..

Според посоченото удостоверение, същото се издава на основание Заявление за регистрация на животновъден обект с Вх.№2766/10.06.2019г. Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заявление с Вх.№2(3)978 от 21.06.2019г. (листи 135-136) в ОДБХ- София област, подадено от жалбоподателя С., за регистрация на временен ЖО за отглеждане на 200 броя овце. Представено е заверено копие на Договор за предоставяне на ветеринарномедицински услуги №360 от 12.06.2019г. (листи 137-140, 149-150), между Н. С.- възложител, и д-р (ветеринарен лекар) Й. Т. С.- изпълнител.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Ветеринарномедицинско свидетелство за придвижване/транспортиране на животни, издавано от информационна система №BG2019-032762 от 01.08.2019г. (листи 67, 125-126, 172-173), издадено от ветеринарен лекар Г. Д. А., по повод придвижване на собствен ход на 200 броя овце от ЖО №4338-0145 на Н. Д. С. до ЖО №********** (2089-0373), пасище на Н. С., [населено място], със срок на валидност от 3 дни и цел на придвижването- смяна на пасище.

Прието е заверено копие на Ветеринарномедицинско свидетелство за придвижване/транспортиране на животни, издавано от информационна система №BG2019-033413 от 06.08.2019г. (листи 69, 129, 174-175), издадено от ветеринарен лекар Г. Д. А., по повод придвижване на собствен ход на 200 броя овце от ЖО №4338-0145 на Н. Д. С. до ЖО №********** (2089-1042), пасище на Н. С., [населено място], със срок на валидност от 3 дни и цел на придвижването- смяна на пасище.

Прието е заверено копие на Ветеринарномедицинско свидетелство за придвижване/транспортиране на животни, издавано от информационна система №BG2019-050338 от 07.11.2019г. (листи 130, 170-171), издадено от ветеринарен лекар Й. Т. С., по повод придвижване на собствен ход на 200 броя овце от ЖО №********** (2089-1042) на Н. Д. С. до ЖО №4338-0145 на Н. С., [населено място], община К., със срок на валидност от 3 дни и цел на придвижването- смяна на пасище.

Прието е заверено копие на Констативен протокол №0016985 от 10.08.2019г. (лист 181, лист 101, дело №507/2023г.), съставен от служител в Д“НПЦБ“, според който протокол е констатирано, че стадото на Н. Д. С., състоящо се от 200 броя овце, е изведено на паша в района на “НПЦБ“, в пасищен район “Булуваня“, с редовно разрешително за паша №6398/09.04.2019г. и ветеринарномедицинско свидетелство №BG2019-033413 от 06.08.2019г.

Прието е заверено копие на Констативен протокол №********** от 21.08.2019г. (лист 102, дело №507/2023г.), съставен от служители в Д“НПЦБ“, според който протокол в пасищен район “Болованя“ пашуват 200 броя овце; пастир на стадото е Н. Д. С., който притежава редовно издадено разрешително за паша от Д“НПЦБ“ №6389 от 09.04.2019г.

Прието е заверено копие на Констативен протокол №0016244 от 07.11.2019г. (лист 182, лист 103, дело №507/2023г.), съставен от служител Д“НПЦБ“, по повод уведомление за освободено пасище от 06.11.2019г. Прието е за установено, че Н. С. е освободил определеното му от Д“НПЦБ“ пасище “Подмола“ с 200 броя овце. С. представя на проверяващия разрешително за паша №0006398/09.04.2019г. и ветеринарномедицинско свидетелство №BG2019-050338 от 07.11.2019г.

На 27.02.2020г. в БАБХ постъпва писмо с Вх.№3746 (листи 70-71, 167-169, листи 89-91, дело №507/2023г.) от Н. С., с което заявява, че служители на ДФ“З“ са го уведомили, по повод неизвършени плащания по мярка 10 „Агроекология и климат“ за 2019г., че плащанията не са извършени поради неспазен срок за престой на балкана.

Пътният лист (Ветеринарномедицинско свидетелство за придвижване/транспортиране на животни, издавано от информационна система) е пуснат към обекта със стария регистрационен номер на 01.08.2019г., без да знае, че вече има нов номер в системата. Анулиран е пътният лист за качване на животните в парка (на Ветеринарномедицинско свидетелство за придвижване/транспортиране на животни, издавано от информационна система №BG2019-032762 от 01.08.2019г.), а след това на 06.08.2019г. ветеринарен лекар Г. А. издава нов пътен лист с номер №BG2019-033413 от 06.08.2019г. Не е трябвало да бъде анулиран, тъй като обектът на балкана е един и същ №********* (2089-0373) е старият номер а №********** (2089-1042) е новият номер. Допуснатата грешка при издаването на пътен лист №BG2019-032762 от 01.08.2019г. води до издаването на нов пътен лист №BG2019-033413 от 06.08.2019г., като периодът между 01.08 и 06.08.2019г. (6 календарни дни) се оказва фатален за плащанията.

Като приложение към посоченото писмо е представена Обяснителна записка (лист 177) от ветеринарен лекар Г. А., според която записка, на 01.08.2019г. по данни на Н. С., е издадено Ветеринарномедицинско свидетелство с №BG2019-032762 от 01.08.2019г. към обект с №2089-0373. Установено е, че собственикът е задвижил процедура за регистрация на същия обект по чл.137 от ЗВД и е генериран нов номер за този временен обект. Наложило се да подаде заявление за корекция за изтриване на движението от ИС (информационна система) на БАБХ и издаване на ново ВМС с №BG2019-033413 от 06.08.2019г.

Като приложение към писмо с Изх.№ИТИС-44 от 12.03.2020г. (лист 178) на изпълнителен директор на БАБХ, писмо с Вх.№3746 от 27.02.2020г. на Н. С. се изпраща по компетентност на директор на ОДБХ- Пловдив. При направена проверка във връзка с изложеното в писмото е установено, че в ИИС – ВетИС е извършена корекция, при която е изтрито движение с издадено ветеринарномедицинско свидетелство №BG2019-032762 от 01.08.2019г. Движението е заявено за изтриване в ЦУ на БАБХ чрез платформа Мантис с №5733/05.08.2019г. от ОДБХ – Пловдив и корекцията е извършена в същия ден.

С писмо Изх.№ИТИС-46 от 12.03.2020г. (лист 72, 179) на изпълнителен директор на БАБХ се уведомява жалбоподателят С., че писмо с Вх.№3746 от 27.02.2020г. е изпратено по компетентност на ОДБХ- Пловдив.

На 15.05.2020г. е изготвен нарочен протокол от официален ветеринарен лекар (ОВЛ) на община Карлово (лист 122), според който протокол, на 01.08.2019г. е издадено от РВЛ (регистриран ветеринарен лекар) ВМС с №BG2019-032762/01.08.2019г. към обект с №2089-0373, което впоследствие се оказва, че е за обект с неактуален номер- генериран е нов номер от ОДБХ за същият обект с номер 2089-1042. РВЛ е подал Заявление за корекция за изтриване на движението от ИС на БАБХ и издаване на ново ВМС с №BG2019-033413/06.08.2019. Процедурата е отнела технологично време за изтриване на документа и за връщане на стадото в постоянния обект, за последващото издаване на ВМС към временния обект. Това технологично забавяне е отложило във времето своевременното документиране на придвижването на стадото в указаните срокове за престой на пасище , съгласно изисквания на ДФ“З“ - от 01.05.2019г до 31.10.2019г.

Според заключението на ОВЛ, несъответствието е документално, а не във връзка със забавяне от страна на собственика.

Прави се препоръка, датата на втория пътен лист (ВМС) да се промени с датата на първия - 01.08.2019г.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на нарочно Заявление за корекция на данни, вписани в ИИС на БАБХ – „ВетИС“ от 08.05.2020г. (лист 123) на РВЛ Г. Д. А., според което заявление, на 01.08.2019г. по данни на Н. С. е издадено ВМС c№BG2019-032762/01.08.2019г. към обект с №2089-0373. Установено е, че собственикът (Н. С.) е задвижил процедура за регистрация на същият обект по чл.137 от ЗВД и е генериран нов номер за този временен обект 2089-1042. Наложило се подаването на заявление за корекция за изтриване на движението от ИС на БАБХ и издаване на ново BMC с №BG2019-033413/06.08.2019г. Процедурата отнема технологично време за изтриване на документа и за връщане на стадото в постоянния обект, за последващото издаване на ВМС към временния обект /пасище/. Поради техническото забавяне се отлага и своевременното документиране на придвижването на стадото в указаните срокове за престой на пасище, съгласно изисквания на ДФ“З“ - от 01.05.2019г. до 31.10.2019г. Лекарят моли за съдействие, датата на втория пътен лист да се промени с датата на първия - 01.08.2019г.

Прието е заверено копие на обяснителна записка от 08.05.2020г. от РВЛ Г. А. (лист 124), според която записка, на 01.08.2019г. по данни на Н. С. е издадено ВМС с №BG2019-032762/01.08.2019г. към обект с №2089-0373. Установено е, че собственикът е задвижил процедура за регистрация на същият обект по чл.137 от ЗВД и е генериран нов номер за този временен обект 2089-1042. Наложило се е подаване на Заявление за корекция за изтриване на движението от ИС на БАБХ и издаване на ново BMC с №BG2019-033413/06.08.2.019. Процедурата отнема технологично време за изтриване на документа и за връщане на стадото в постоянния обект, за последващото издаване на ВМС към временния обект /пасище/. С това забавяне се отлага и своевременното документиране на придвижването на стадото в указаните срокове за престой на пасище, защото крайният срок трябва да бъде спазен, а началната дата е забавена поради технически причини. Моли за съдействие, датата на втория пътен лист да се промени с датата на първия- 01.08.2019г.

С Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/10133 от 15.11.2022г. (листи 8-15, дело №507/2023г.) за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 “Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 (ПРСР-2014-2020) за кампания 2019г., издадено от заместник изпълнителен директор на ДФ”З”, на жалбоподателя С. се оторизира сума в размер на 10 904,82 лв. по заявление с УИН 16/170619/01500 за кампания 2019 по направление “Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“, и се отказва и оторизиране на сума в размер на 10 502,65 лв. по направление “Традиционни практики за сезонна паша“ (пасторализъм).

По жалба на С. (листи 4-7, дело №507/2023г.) против частта от Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/10133 от 15.11.2022г., с която е отказано оторизирането на сумата от 10 502,65 лв. за кампания 2019 по направление “Традиционни практики за сезонна паша на животните (пасторализъм)“, е образувано дело №507/2023г. по описа на А. съд- Пловдив, XIV-ти състав.

С Решение №1498 от 11.08.2023г. (листи 207-209, дело №507/2023г.) се отменя Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/10133 от 15.11.2022г. в частта му, с която на Н. С. е отказано оторизиране на субсидия по направление “Традиционни практики за сезонна паша на животните (пасторализъм)“ за кампания 2019, като е наложена санкция в размер на 10 502,65 лв. и преписката по заявление за подпомагане с УИН 16/170619/01500 за кампания 2019 се връща на заместник изпълнителен директор на ДФ“З“ за ново произнасяне, при спазване на указанията по прилагането на закона, изложени в решението.

Решение №1498 от 11.08.2023г. влиза в сила на 01.09.2023г., а според колона 15 (лист 10а) на Таблица – Оторизирани суми по направление “Традиционни практики за сезонна паша на животните (пасторализъм)“ (лист 10), по заявлението на жалбоподателя са извършени административни проверки, съгласно чл.37 от ЗПЗП, чл.28 и чл.29 от Регламент (ЕО) №809/2014 та Комисията от 17 юли 2014 година (всъщност Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията), приложена е разпоредбата на чл.52 от Наредба №7/24.02.2015г., взета е предвид информация, съгласно чл.54 от Наредба №7/24.02.2015г., след което е издадено решението, част от която се оспорва по настоящето дело.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира производството за проведено при липсата на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.

На следващо място, оспорената част от процесното уведомително писмо е мотивирана с обстоятелството, че бенефициентът (жалбоподателят) не е спазил изискването на чл.38, т.3 от Наредба №7/24.02.2015г. при управлението на дейностите по направление “Традиционни практики за сезонна паша (пасторализъм)“, съгласно което земеделските стопани са длъжни да извеждат животните на паша на определените планински пасища най-малко 3 месеца от годината в периода май – октомври.

Според наличната в Интегрираната информационна система (ИСС) на БАБХ информация по отношение на бенефициента Н. Д. С., същият е извършил паша на животните в рамките на 87 дни (от 06.08.2019г. до 31.10.2019г.) от изискуемите най-малко 3 месеца, като проверката е извършена за всяко едно заявено за подпомагане животно.

Съгласно чл.23, ал.3 от Наредба №7/24.02.2015г., земеделските стопани се подпомагат с годишни агроекологични плащания само за прилагането на агроекологични дейности, които отговарят на изискванията на глава шеста (изисквания за управление на агроекологичните дейности) и надхвърлят изискванията по ал.2, поради което на бенефициента (на жалбоподателя) е наложена санкция за неспазени изисквания за управление.

Тук е мястото да се посочи, че размерът на наложената санкция, респективно размерът на отказаната за оторизиране сума от 10 502,65 лв. представлява 100% от заявеното подпомагане или произведението на 30 броя животински единици (ЖЕ), тъй като 1 овца равна на 0,15 ЖЕ, съгласно легалното определение на §1, т.2, б.“г“ от ДР на Наредба №7/24.02.2015г., и размерът на агроекологичното плащане по направление “Традиционни практики за сезонна паша на животните (пасторализъм)“ от 179 евро (с левова равностойност от 350,0882 лв., при фиксиран курс 1,9558 лв./€), съгласно чл.14, т.5, пр.1 от Наредба №7/24.02.2015г.

Съгласно чл.16 от Наредба №7/24.02.2015г. (в приложима редакция, в сила от 27.02.2018г.), Когато при проверка на място или административните проверки се установи, че за съответните земеделски парцели или животни не са спазени базовите изисквания, съгласно приложение №6, минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита съгласно приложение №7 и изискванията по управление, годишните агроекологични плащания се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието, храните и горите.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №РД09-143 от 23.02.2017г. (лист 89) на министър на земеделието и храните, с която заповед е утвърдена “Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. (листи 90-100, МЕТОДИКАТА), която методика се прилага за заявления, подадени през кампания 2016г.

Прието е заверено копие на Заповед №РД09-234 от 12.03.2018г. (лист 101) на министър на земеделието храните и горите, с която заповед действието на МЕТОДИКАТА се продължава и по отношение на заявления, подадени през кампания 2017г.

Прието е заверено копие на Заповед №РД09-355 от 09.04.2019г. (лист 102) на министър на земеделието храните и горите, с която заповед действието на МЕТОДИКАТА се продължава и по отношение на заявления, подадени през кампания 2018г.

Прието е заверено копие на Заповед №РД09-1152 от 11.12.2019г. (лист 103) на министър на земеделието храните и горите, с която заповед действието на МЕТОДИКАТА се продължава и по отношение на заявления, подадени през кампания 2019г.

Съгласно ред 28, колона 2, от таблицата (лист 98) в МЕТОДИКАТА, представляваща буквално нормата на чл.38, т. от Наредба №7/24.02.2015г. (в приложима редакция), земеделските стопани извеждат животните на паша на определените планински пасища най-малко 3 месеца от годината в периода май – октомври; изключение от тези срокове се допуска при изрично разпореждане на дирекцията на съответния национален парк.

Според колона 3, ред 28, от таблицата в МЕТОДИКАТА, степента на неспазване на това изискване или процентът на намалението е 5.

В случая, обстоятелството, че от жалбоподателя е осъществено пашуване на процесните 200 броя овце на територията на Национален парк “Централен Балкан“ в периода 06.08.2019г. – 31.10.2019г. (87 дни), вместо за период от 3 месеца (в частност от 01.08.2019г. до 31.10.2019г.) настоящият състав на съда приема за доказано по делото, въз основа на общо 57 броя Справка за движение на животно (листи 114-1170, дело №507/2023г.), издадени от ИСС на БАБХ на 28.04.2023г., според които справки за движение на животно, общо 57 броя овце от стопанството на жалбоподателя С. са постъпили на пасище (ЖО с №********** (2089-1042)) на 06.08.2019г. и са напуснали пасището на 06.11.2019г.

Съответно, налице е неспазване на условие по управление по дейност от направление “Традиционни практики за сезонна паша на животните (пасторализъм)“, респективно нарушено е изискването на чл.38, т.3 от Наредба №7/24.02.2015г., но пък за това неспазване се следва намаление на дължимото агроекологично плащане в размер на 5% от допустимото плащане, което обстоятелство не е съобразено от ответника по делото.

Предвид гореизложеното, настоящият състав на съда приема за установено, че оспорената част от процесното уведомително писмо е издадена в противоречие с относимата материалноправна разпоредба на чл.16 от Наредба №7/24.02.2015г., респективно с относимото към спора съдържание на ред 28 от таблицата в МЕТОДИКАТА.

От своя страна, противоречието с относимите материалноправни разпоредби обуславя незаконосъобразността на оспорения акт, поради което същият следва да бъде отменен, а преписката да се изпрати на ДФ“З“ за постановяване на законосъобразен акт по заявлението за подпомагане за кампания 2019, подадено от жалбоподателя, предвид естеството на въпроса, което не позволява разрешаването му по същество от съда.

С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на ДФ“З“ е неоснователно и не следва да бъде уважено.

В полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски, а предвид изрично заявеното възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение, съдът съобрази следното:

Според чл.78, ал.5 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата (ЗАдв). Според чл.36, ал.2 от ЗАдв, размерът на възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента; размерът на възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид работа, каквато в случая се явява Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения (Наредба №1/09.07.2004г.). Съгласно установеното от нормата на чл.8, ал.1, във връзка с чл.7, ал.2, т.3 от Наредба №1/09.07.2004г., за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела с определен интерес минималното адвокатско възнаграждение за една инстанция е в размер при интерес от 10 000 до 25 000 лв. (в случая 10 502,65 лв.) – 1 300 лв. плюс 9 % за горницата над 10 000 лв. или 1 345,24 лв. А съгласно установеното от нормата на чл.7, ал.9 от Наредба №1/09.07.2024г., при защита по дело с повече от две съдебни заседания за всяко следващо заседание се заплаща допълнително по 250 лв.

По Договор за правна защита и съдействие от 21.11.2023г. (лист 75) жалбоподателят заплаща адвокатско възнаграждение в размер от 1 550,00 лв. в брой.

По делото са проведени общо 3 открити съдебни заседания, като във всяко едно от тях жалбоподателят е представляван от адвокат П..

При това положение, както и с оглед на действителната правна и фактическа сложност на делото и извършените процесуални действия, настоящият състав на съда намира, че заплатеното адвокатско възнаграждение от 1 550,00 лв. не е прекомерно, тъй като следващото се минимално адвокатско възнаграждение е в размер от общо 1 595,24 лв., от които 1 345,24 лв. по чл.8, ал.1, във връзка с чл.7, ал.2, т.3 от Наредба №1/09.07.2002г. и 250,00 лв. по чл.7, ал.9 от Наредба №1/09.07.2004г.

Освен заплатеното адвокатско възнаграждение в полза на жалбоподателя следва да бъде присъдена и сумата от 10,00 лв. (лист 73), представляваща заплатена държавна такса за образуваното съдебно производство.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/10133#6 от 03.11.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 “Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 за кампания 2019г., издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”, в частта му, с която на Н. Д. С., [ЕГН], е отказано оторизиране на сума в размер на 10 502,65 лв. по заявление за подпомагане с УИН 16/170619/01500 за кампания 2019, по направление “Традиционни практики за сезонна паша“ (пасторализъм).

ИЗПРАЩА преписката по заявление за подпомагане с УИН 16/170619/01500 за кампания 2019 на Н. Д. С., по компетентност на Държавен фонд “Земеделие“ за ново произнасяне, при спазване на изложените в настоящето решение съображения, които са задължителни.

ОПРЕДЕЛЯ срок за изпълнение на решението от 1 месец, считано от влизането му в сила.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие”, ЕИК/БУЛСТАТ *********, да заплати на Н. Д. С., [ЕГН], сумата от общо 1 560,00 (хиляда петстотин и шестдесет) лева, представляваща направените по делото разноски.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: