Р Е Ш Е Н И Е
№ 389 / 06.11.2023 г.,
град Добрич
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Административен съд - Добрич, в публично заседание на десети
октомври, две хиляди двадесет и трета година, в касационен състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИР ГЕНОВ
ЧЛЕНОВЕ: НЕЛИ
КАМЕНСКА
ИВАНКА ИВАНОВА
при участието на секретаря, МАРИЯ МИХАЛЕВА и Окръжния прокурор
при Окръжна прокуратура – Добрич, РАДОСЛАВ БУХЧЕВ, разгледа докладваното от
съдия Каменска касационно дело с административно–наказателен характер № 479 по
описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на Глава ХІІ от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в, ал.1 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по касационна жалба на „Водоснабдяване и
канализация Добрич“ АД, ЕИК *********, срещу Решение № 48/ 09.05.2023 г.,
постановено по нахд № 207/2022 г. по описа на Районен съд – Каварна, с което е потвърдено
Наказателно постановление № И-3-433-1В от 27.09.2022 г., издадено от директора
Регионална инспекция на околната среда и водите-Варна (РИОСВ).
В касационната жалба са изложени съображения за
незаконосъобразност на постановеното решение, поради допуснати съществени
процесуални нарушения, нарушение на материалния закон и немотивираност. Оспорват
се като цяло мотивите на съда за недопускане съществени процесуални нарушения
при издаване НП, включително вземане на проба без присъствие на представител на
дружеството. Нарушителят не бил правилно индивидуализиран. Сочи липсата на
мотиви относно неприложимост на чл. 28 от ЗАНН. В съдебно заседание адв. К.,
пълномощник на касатора, поддържа жалбата и доводите в нея за неправилност на
първоинстанционното решение. Претендира присъждане на разноски съгласно
представен списък.
Ответникът, РИОСВ-Варна, чрез процесуалния си представител
юрисконсулт К., оспорва касационната жалба като неоснователна. Счита за
безспорно установено, че именно дружеството в качеството му на В и К оператор
въз основа на сключен договор с Асоциацията по В и К за обособената територия,
както и съгласно Решение № 6/ 2021 г. за продължаване и изменение на издадено
разрешение за заустване, стопанисва, поддържа и експлоатира канализационната мрежа.
Сочи, че заключението на вещото лице по делото показва съответствие на
наличните съоръжения и инсталации на ПСОВ Шабла с проектното решение за
изграждането й. Претендира присъждане на разноски.
Прокурорът при Окръжна прокуратура-Добрич дава мотивирано
заключение за неоснователност на касационната жалба, за законосъобразност на
първоинстанционното решение и пледира то да бъде оставено в сила. Според него
събраните гласни и писмени доказателства, като логически и последователни, кореспондират
помежду си и с отразените в НП обстоятелства. Намира за доказан фактът, че
дружеството е нарушило законовата норма на чл. 69, ал. 1 от ЗООС.
Административен съд –Добрич приема, че касационната жалба е
подадена в законния срок от лице, участвало във въззивното производство,
решението, по което е неблагоприятно за него, поради което е допустима.
Разгледана по същество, в рамките на предявените касационни
основания, съобразно правилото на чл.218, ал.1 от АПК, настоящият състав счита касационната
жалба за неоснователна.
С оспореното пред въззивния съд Наказателно постановление №
И-3-433-1В от 27.09.2022 г. директорът на РИОСВ-Варна е наложил на касатора еднократна
санкция за периода от 10.08.2022г. до 07.09.2022г. в размер на 93 лева за
заустване на отпадъчни води след ПСОВ Шабла, превишаващи индивидуалните
емисионни ограничения, определени в Разрешително № 2324 0010/ 27.10.2017г. за
ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни
обекти по показатели: общ азот и общ фосфор. Наказателното постановление е
издадено на основание чл.69, ал.1, ал.5 и ал.8, чл.69а, ал.1, т.4 от Закона за
опазване на околната среда (ЗООС) и чл.1, ал.1, чл.3, ал.2, т.2, чл.19 ал.1,
ал.6, ал.7, ал.9 и ал.11 от Наредба за вида размера и реда за налагане на
санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми
и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения.
Настоящата инстанция намира, че решението е надлежно
обосновано, правилно е и не страда от визираните в касационната жалба пороци,
тъй като е постановено при спазване на процесуалните правила и правилно
прилагане на материалния закон.
Съдът е приел за доказаната описаната в Констативен
протокол (КП) № 956-1/ 15.09.2022г. (л.18 от нахд №207/ 2022), в Предложението
от 26.09.2022 г. и в НП фактическа обстановка. От събраните по делото писмени и
гласни доказателства е установено, че на 10.08.2022 г. е била извършена контролна
проверка на канализационна система на гр. Шабла, резултатите от която са
отразени в Протокол от проверка № 0956/10.08.2022г. на РИОСВ-Варна (л.24 от
нахд №207/ 2022) и Констативен протокол № 016630/10.08.2022г. на РИОСВ-Варна
(л.25-26 от нахд №207/ 2022). Резултатите от анализите за 24-часовия период на
пробонабиране от 12.00 часа на 09.08.2022г. до 12.00 часа на 10.08.2022г. са
отразени в Протокол от изпитване №04-0720/25.08.2022г. на Регионална
лаборатория-Варна-04 към ИАОС (л.23 от нахд №207/ 2022). Констатациите от
проверката показали, че пречистените отпадъчни води от ПСОВ Шабла, стопанисвана
от „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД, замърсяват Шабленско езеро чрез
„Дренажен канал 1“ на ПС „Тюленово 1“ като превишават индивидуалните емисионни
ограничения (ИЕО), регламентирани в Разрешително № 23240010/27.10.2017г. за
ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни
обекти, издадено от директора на Басейнова дирекция Черноморски район на община
Шабла, по показатели, както следва: -общ фосфор при ИЕО 2мг/дм3, се
констатира 3,52 мг/дм3; общ азот при ИЕО 15мг/ дм3, се
констатира 27,9 мг/дм3.
Деянието е квалифицирано като нарушаване на чл.69, ал.1 и
ал.8 от ЗООС, чл.1, ал.1 и чл.19 ал.1, ал.6, ал.7, ал.9 и ал.11 от Наредбата
(ДВ бр. 70/ 2011 г.).
Неоснователни са възраженията в касационната жалба, че
дружеството не било субект на отговорността по чл.69, ал.1 от Закона за
опазване на околната среда. В качеството си на В и К оператор
"Водоснабдяване и канализация- Добрич" АД Добрич има задължението да изпълнява и спазва всички
условия и срокове, свързани с пречистването и заустването на отпадъчни води,
определени в разрешителното.
Санкционираното
дружество е надлежен субект на нарушението, доколкото в Решение № 6 от
05.01.2021г. за продължаване и изменение на Разрешително № 2324 0010/27.10.2017
г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води и повърхностни
води, се установява, че независимо от това, че титуляр на обекта е Община Шабла,
то "Водоснабдяване и канализация Добрич" АД е задължено да изпълнява
и спазва всички условия и срокове, определени в разрешителното, свързани с
пречистване и заустване на формираните отпадъчни води. „Водоснабдяване и
канализация Добрич“ АД в качеството си на оператор сключил договор с Асоциацията
по ВиК на обособената територия за стопанисване, поддържане и експлоатация на
канализационната система на гр.Шабла, като пречиства и зауства отпадъчните води
в съответствие с горепосочените разрешителни.
Споделят се
изводите на районния съд, че при издаването на наказателното постановление не
са допуснати съществени процесуални нарушения. Обсъден е приложимият в случая закон
– нормите на чл. 69 и чл. 69а от ЗООС, регламентиращи специален спрямо общия по
ЗАНН ред за санкциониране на юридическите лица при увреждане или замърсяване на
околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените
емисионни норми и ограничения. Както въззивният съд е установил, наказващият орган е спазил всички процесуални
правила при налагане на санкцията, събраните по въззивното дело писмени и
гласни доказателства, установяват превишаване на ИЕО по показателите общ азот и
общ фосфор, като стойностите на санкцията са изчислени съгласно приложение №1
към чл. 19, ал. 4 от Наредбата.
Неоснователно
е възражението по касационната жалба за липса на представител на дружеството при
проверката. Видно от Констативен протокол № 016630 от 10.08.2022 г. е отразено,
че при проверката е присъствал Пламен Демирев Стоянов – оператор ПСОВ
Правилно
районният съд е приел, че са представени доказателства за извършване на
нарушението.
Фактът на
установено изпускане в Шабленското езеро на пречистени води в периода 10.08.2022г.
– 07.09.2022 г. от ПСОВ Шабла, стопанисвана от санкционираното дружество, е безспорно
установен в съдебното производство от всички представени по делото
доказателства.
Извършена е и преценка за прилагане на чл. 28
от ЗАНН като съдът е достигнал до извод, че не са налице основания случаят да
се приеме за маловажен, която преценка е също правилна. Нарушението е със
завишена обществена опасност, тъй като замърсяването на повърхностни води носи
рискове за човешкото здраве и околната среда.
По тези
съображения обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.
Ответната
страна е представлявана и защитавана от юрисконсулт в настоящото производство,
поради което искането й за присъждане на разноски е основателно.
Водим от
горното, Административен съд – Добрич
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА
Решение № 48/ 09.05.2023 г., постановено по нахд № 207/2022 г. по описа на
Районен съд – Каварна.
ОСЪЖДА „Водоснабдяване
и канализация Добрич“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр.Добрич, бул.“Трети март“ № 59, представлявано от изпълнителния директор, С.К.,
да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите - Варна сумата от
80 (осемдесет) лева - разноски за юрисконсултско възнаграждение за касационната
инстанция.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: