О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Номер 1166 Година 2020, 21.07.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен Съд – Пловдив ІІ отд., VII състав
от закрито заседание на 21.07.2020г. в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЯВОР КОЛЕВ
като разгледа докладваното от СЪДИЯ КОЛЕВ адм.
дело номер 1682 по описа за 2020 година и
като обсъди :
Делото е образувано по жалба на „Холсим кариерни
материали Пловдив“АД със седалище в гр.Пловдив срещу писмо изх. №Е-26-Х-75 от
27.02. 2020г., издадено от името на Министъра на енергетиката, с което е спряно
действието на договор от 14.02.2001г. за предоставяне на концесия за добив на
подземни богатства по чл.2, ал.1,т.5 от Закона за подземните богатства /ЗПБ/ -
строителни материали – мрамори от находище „Белащица“, обл.
Пловдив.
Недоволен от така издаденото писмо, което жалбоподателят приема за
принудителна административна мярка, същият го оспорва с твърдения за неговата
незаконосъобразност, поради което настоява за отмяната му.
Пловдивският Административен Съд – Второ отделение, седми
състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство
доказателства, намира за установено
следното.
Не е спорно между страните, че 01.02.2001г. между
държавата в лицето на Министъра на благоустройството от една страна – „концедент“ и „Кариери“АД/сега дружеството –жалбоподател/
от друга – „концесионер“ е сключен въпросния договор за предоставяне на концесия
на строителни материали – мрамори от находище „Белащица“, обл.Пловдив.
В случая спорните отношения са
породени при действието на този договор/който не представлява административен
договор по см. на чл.19а АПК/, а напротив а договор, при който страните са равнопоставени.
Основание за издаване на писмото на ресорния
Министър е новелата на чл.68 ал.1 ЗПБ, според която „Министърът на енергетиката има право да спре
действието на …. концесията, когато… концесионерът извършва дейности, които са
в противоречие с действащото законодателство или нарушават клаузите на
сключения договор.“.
В оспореното писмо концедента
се позовава на извършени нарушения от страна на концесионера на ЗООС и ЗЧАВ,
като се сочат и издадени три броя наказателни постановления срещу последния.
Именно в тази връзка е прието, че са налице основания спиране действието на
договора.
Независимо, че в писмото непрецизно се спира
действието на договора, вместо посоченото в нормата на чл.68 ал.1 ЗПБ спиране
действието на концесията, от ясно е упражнено правото на едната страна да
„накаже“ неизправната според нея страна за допуснати нарушения на
действащото законодателство при упражняване на концесионните права по
отношение на кариерата „Белащица“.
Упражняване на това право е една специално
уредена хипотеза в ЗПБ, каквато не се съдържа в ЗЗД и ТЗ, но това не променя
същността на волеизявлението на концедента, а
именно, че то не носи белезите на властническо такова, а представлява такова с
гражданскоправен характер.
В случая не сме изправени пред ПАМ, тъй като спирането на действието на концесията е предпоставено от виновно неизпълнение на задълженията на концесионера и има за цел да бъде отстранена нередността - причините, обусловили спирането, като на титуляра се предоставя подходящ срок за съобразяване с условията на договора/макар че в случая такъв срок липсва/. Предназначението на тази временна мярка е да бъдат отстранени причините, обусловили спирането, концесията да бъде подновена и договорът да не бъде прекратен/неотстраняването на причините по чл.68 ал.1 в определения в заповедта срок е основание за едностранно прекратяване на концесията по решение на предоставилия я е орган - чл. 69 ал.1, т. 1
ЗПБ/.Следва да се
отбележи и че препратката с чл. 71 ЗПБ за прилагане на част трета от ТЗ, на ЗЗД
и на ЗК, касае само неуредените случаи по сключването, изпълнението и
прекратяването на договорите. Цитираната норма се намира в раздел втори на
глава четвърта "Договори, прекратяване, арбитраж и експертизи", а
раздел втори е озаглавен "Прекратяване". От това следва, че препращането
в ЗПБ към ЗК е за неуредените случаи по сключване, изпълнение и прекратяване на
договор или след като има избран концесионер за добив на подземни богатства –
какъвто е разглеждания случай.
В реда на
изложеното следва да бъде прието, че актовете, респект. изявленията във вр. със спиране действието на договора не попадат в обхвата
на дефиницията за индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК,
който да подлежи на оспорване по административен ред. Спирането на концесията,
постановени от страна на концедента имат
гражданско-правна природа, поради което и ЗК императивно сочи в чл.154 ал.1 и
ал.2, че на първо място за неуредените въпроси по сключването, изпълнението,
изменението и прекратяването на концесионния договор се прилагат съответно
разпоредбите на ТЗ на ЗЗД, а на следващо, че споровете относно сключването,
изпълнението, изменението и прекратяването на концесионен договор се решават
по реда на ГПК.
Ето защо и
поради мотивите,изложени по – горе АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ отд., VІІ състав :