Определение по дело №620/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 3535
Дата: 7 декември 2023 г.
Съдия: Марияна Димитрова Ширванян
Дело: 20237050700620
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 март 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 3535

Варна, 07.12.2023 г.

Административният съд - Варна - X състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

МАРИЯНА ШИРВАНЯН

като разгледа докладваното от съдията административно дело620/2023 г. на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Съдът като съобрази фактите по разглеждания в настоящото производство спор, нормативната уредба на ЕС и националната такава, намира, че на основание чл.267 ДФЕС следва да отправи до Съда на Европейския съюз следните преюдициални въпроси:

1.Допустима ли е съгласно Член 4, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година, Член 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 на Комисията от 6 август 2014 година и Член 18 и Член 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година, национална регламентация и практика на органа по разплащането на Република България по приложението на националната уредба и по-конкретно на чл.41, ал.3 и ал.4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), при която на земеделския производител да бъде отказано правото на подпомагане за площи, за които той е сключил договор за ползването им за същата година, но това негово правно основание не е регистрирано в системата на Министерство на земеделието в разписаните в закона срокове?

2.Предвид Член 49, параграф 1, изречение трето от Хартата на основните права на Европейския съюз (OJ C 202, 7.6.2016, p. 389–405), следва ли да се налага на земеделския производител санкция по чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година (отменен с Делегиран регламент (ЕС) 2022/1172 на Комисията от 4 май 2022 г. за допълване на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол в Общата селскостопанска политика и прилагането и изчисляването на административните санкции за условност (ОВ L 183, 8.7.2022 г., стр. 12–22), с предвидено в последния съображение 16, съгласно което „В интерес на яснотата и правната сигурност Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 следва да бъде отменен. Този регламент обаче следва да продължи да се прилага за заявления за помощ за директни плащания, подадени преди 1 януари 2023 г., за искания за плащане, направени във връзка с мерки за подпомагане, прилагани съгласно Регламент (ЕС) № 1305/2013, и за системата за контрол и административните санкции по отношение на правилата относно кръстосаното спазване.“), който е бил действащ за годината на кампанията 2021, при условие, че към момента на издаване на писмото, с което е наложена санкцията, а именно 13.01.2023г., разпоредбата на чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година в редакцията му, която е приложима от 01.01.2023г. (достъпна на https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=CELEX%3A32014R0640) не съществува?

1.Правна уредба

1.1. Правото на съюза

Разпоредбите на:

Член 4, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година за установяване на правила за подпомагане за стратегическите планове, които трябва да бъдат изготвени от държавите членки по линия на общата селскостопанска политика (стратегически планове по ОСП) и финансирани от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), и за отмяна на регламенти (ЕС) № 1305/2013 и (ЕС) № 1307/2013 (OJ L 435, 6.12.2021, p. 1–186)

Член 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 на Комисията от 6 август 2014 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на разплащателните агенции и други органи, финансовото управление, уравняването на сметките, правилата за проверките, обезпеченията и прозрачността (OJ L 255, 28.8.2014, p. 59–124)

Член 18, Член 19 и чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие (OJ L 181, 20.6.2014, p. 48–73)

1.2.Национална уредба

1.2.1.Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП)

Чл. 41. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г.) (1)

За подпомагане за схемите по чл. 38а, ал. 1 може да кандидатстват земеделски стопани, регистрирани съгласно чл. 7, чрез подаване на заявление за подпомагане по чл. 32, ал. 1 за съответната календарна година.

(2) Заявлението за подпомагане се подава в сроковете и по реда, определени с наредбата по чл. 32, ал. 5.

(3) Земеделските земи, включени в заявлението за подпомагане, трябва към 31 май на съответната календарна година да са на разположение на земеделските стопани съгласно чл. 36, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, което се удостоверява с правно основание за ползване, регистрирано по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.

(4) Правното основание за ползване на земеделските земи се регистрира в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите, в специализиран софтуерен продукт, поддържан от Министерството на земеделието, храните и горите. Регистрирането се извършва до изтичане на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл. 32, ал. 5.

(5) Министерството на земеделието, храните и горите степенува, обобщава и предава на Разплащателната агенция еднократно или на етапи данни за регистрираните правни основания за ползване на земеделски земи. Не се смятат за правно основание за подпомагане договори за наем или аренда за:

1. имоти, за които ползвателят има задължения по чл. 34, ал. 6, чл. 37в, ал. 7 за земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 и по чл. 37ж, ал. 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи;

2. имоти от държавния и общинския поземлен фонд на ползватели, които имат задължения по договори за наем или аренда на земеделски земи от държавния и общинския поземлен фонд;

3. частите от имоти, останали извън масивите за ползване по чл. 37в и чл. 37ж от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.

(6) При подаване на заявление за подпомагане чрез Интегрираната система за администриране и контрол Разплащателната агенция извършва проверка на данните от заявлението, които се съпоставят с данните по ал. 5. Когато земеделският стопанин е включил в заявлението си земеделски земи извън площите с правно основание или в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване, системата генерира предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка се предоставя за подпис на земеделския стопанин.

(7) След изтичането на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл. 32, ал. 5, Разплащателната агенция извършва административна проверка на всички подадени заявления за подпомагане, за които системата е генерирала предупреждение за грешка. При проверката се съпоставят данните от заявленията за подпомагане с данните по ал. 5 за спазване на изискванията по ал. 3 и 4.

(8) Когато при проверката по ал. 7 се установят заявени без правно основание за ползване земеделски земи, Разплащателната агенция извършва географско определяне на площта и местоположението им. В този случай Министерството на земеделието, храните и горите предоставя допълнителна информация на Разплащателната агенция.

(9) Когато при извършване на проверката по ал. 7 и 8 не бъде установено регистрирано правно основание съгласно ал. 4, Разплащателната агенция прилага разпоредбата на чл. 43, ал. 3.

Чл. 41. В редакция към 05.12.2023г. и приложима от 01.01.2023г. (Нов - ДВ, бр. 18 от 2006 г., в сила от 1.01.2007 г., изм., бр. 40 от 2014 г., в сила от 1.01.2015 г., изм. и доп., бр. 12 от 2015 г., изм., бр. 61 от 2015 г., бр. 13 от 2017 г., в сила от 7.02.2017 г., бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г., бр. 18 от 2018 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) За подпомагане за схемите по чл. 38а, ал. 1 може да кандидатстват земеделски стопани, регистрирани съгласно чл. 7, чрез подаване на заявление за подпомагане за съответната календарна година.

(2) Заявлението за подпомагане се подава в сроковете и по реда, определени с наредбата по чл. 32, ал. 5.

(3) (Изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) Земеделските земи, включени в заявлението за подпомагане, трябва към 31 май на съответната календарна година да са на разположение на земеделските стопани съгласно чл. 4, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2021/2115, което се удостоверява с правно основание за ползване, регистрирано по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.

(4) (Изм. – ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) Правното основание за ползване на земеделските земи се регистрира в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите, в специализиран софтуерен продукт, поддържан от Министерството на земеделието. Регистрирането се извършва до изтичане на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл. 32, ал. 5.

(5) (Изм. – ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) Министерството на земеделието степенува, обобщава и предава на Разплащателната агенция еднократно или на етапи данни за регистрираните правни основания за ползване на земеделски земи. Не се смятат за правно основание за подпомагане договори за наем или аренда за:

1. имоти, за които ползвателят има задължения по чл. 34, ал. 6, чл. 37в, ал. 7 за земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 и по чл. 37ж, ал. 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи;

2. имоти от държавния и общинския поземлен фонд на ползватели, които имат задължения по договори за наем или аренда на земеделски земи от държавния и общинския поземлен фонд;

3. частите от имоти, останали извън масивите за ползване по чл. 37в и чл. 37ж от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.

(6) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г.) При подаване на заявление за подпомагане чрез Интегрираната система за администриране и контрол Разплащателната агенция извършва проверка на данните от заявлението, които се съпоставят с данните по ал. 5. Когато земеделският стопанин е включил в заявлението си земеделски земи извън площите с правно основание или в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване, системата генерира предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка се предоставя за подпис на земеделския стопанин.

(7) След изтичането на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл. 32, ал. 5, Разплащателната агенция извършва административна проверка на всички подадени заявления за подпомагане, за които системата е генерирала предупреждение за грешка. При проверката се съпоставят данните от заявленията за подпомагане с данните по ал. 5 за спазване на изискванията по ал. 3 и 4.

(8) (Изм. – ДВ, бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) Когато при проверката по ал. 7 се установят заявени без правно основание за ползване земеделски земи, Разплащателната агенция извършва географско определяне на площта и местоположението им. В този случай Министерството на земеделието предоставя допълнителна информация на Разплащателната агенция.

(9) Когато при извършване на проверката по ал. 7 и 8 не бъде установено регистрирано правно основание съгласно ал. 4, Разплащателната агенция прилага разпоредбата на чл. 43, ал. 3.

Чл. 43. (Нов - ДВ, бр. 18 от 2006 г., в сила от 1.01.2007 г.) (1) Разплащателната агенция извършва директни плащания по подадените заявления, когато установи, че:

1. (доп. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) кандидатът ползва и извършва земеделска дейност на заявените земеделски площи;

2. (изм. - ДВ, бр. 40 от 2014 г., доп., бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г., отм., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.);

3. (изм. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) размерът на използваната от земеделското стопанство площ и размерът на земеделските парцели са не по-малки от определените в чл. 38в;

4. (нова – ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г.) заявените за подпомагане площи са оценени като отговарящи на условията за допустимост за подпомагане при проверките, извършвани по реда на чл. 37, ал. 3 и 4.

(2) (Изм. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) Разплащателната агенция проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания съгласно чл. 37.

(3) (Изм. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато:

1. (изм. – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) кандидатът стопанисва площи и/или земеделски парцели с размери, по-малки от определените в чл. 38в;

2. (изм. - ДВ, бр. 40 от 2014 г., доп., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) установи, че за съответните площи не са спазени изискванията за кръстосано съответствие или на предварителните условия съгласно Регламент (ЕС) 2021/2115;

3. кандидатът възпрепятства извършването на проверка на място;

4. (доп. - ДВ, бр. 40 от 2014 г., изм., бр. 12 от 2015 г.) кандидатът е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл. 40;

5. (доп. - ДВ, бр. 16 от 2008 г.) за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено;

6. (нова - ДВ, бр. 40 от 2014 г., доп., бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г., отм., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.);

7. (нова - ДВ, бр. 40 от 2014 г.) кандидатът за подпомагане не е ползвател на заявените земеделски площи;

8. (нова – ДВ, бр. 12 от 2015 г.) кандидатът за подпомагане не отговаря или не е спазил специалните изисквания, определени с наредбата по чл. 38а, ал. 4;

9. (нова – ДВ, бр. 2 от 2018 г.) установи, че са създадени изкуствени условия за подпомагане;

10. (нова – ДВ, бр. 103 от 2020 г., в сила от 4.12.2020 г.) заявените за подпомагане площи са оценени като неотговарящи на условията за допустимост за подпомагане при проверките, извършвани по реда на чл. 37, ал. 3 и 4.

(4) Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по ал. 3 съгласно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.

1.2.2.Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (Загл. изм. - ДВ, бр. 14 от 2010 г., в сила от 19.02.2010 г.)

Чл. 1. (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 14 от 2010 г., в сила от 19.02.2010 г., доп., бр. 55 от 2010 г., в сила от 20.07.2010 г., изм., бр. 18 от 2011 г., бр. 21 от 2012 г., доп., бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., изм., бр. 16 от 2015 г., бр. 19 от 2017 г., в сила от 28.02.2017 г., изм., бр. 17 от 2018 г., в сила от 23.02.2018 г., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) С тази наредба се уреждат условията и редът за подаване на заявления за подпомагане по следните схеми и мерки на Общата селскостопанска политика (ОСП):

1. схема за единно плащане на площ (СЕПП);

2. схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП);

3. схема за преразпределително плащане (СПП);

4. схема за млади земеделски стопани (МЗС);

5. схема за дребни земеделски стопани (ДЗС);

6. схема за обвързано подпомагане за млечни крави (СМлК);

7. схема за обвързано подпомагане за млечни крави под селекционен контрол (ЕЖСК – мляко);

8. схема за обвързано подпомагане за млечни крави в планински райони (5 – 9 животни) (СМлК – пл);

9. схема за обвързано подпомагане за месодайни крави и/или юници (СМКЮ);

10. схема за обвързано подпомагане за месодайни крави под селекционен контрол (ЕЖСК – месо);

11. схема за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки в планински райони (10 – 49 животни) (ДПЖ – пл);

12. схема за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки под селекционен контрол (ДПЖСК);

13. схема за обвързано подпомагане за биволи (биволи);

14. схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група) (СП – основна);

15. схема за обвързано подпомагане за плодове (сливи и десертно грозде) (СП – други);

16. схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан) (СЗ – ДККП);

17. схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (пипер) (СЗ – П);

18. схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук и чесън) (СЗ – КЛЧ);

19. схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (моркови, зеле, дини и пъпеши) (СЗ – МЗДП);

20. схема за обвързано подпомагане за оранжерийни зеленчуци (СЗо);

21. схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК);

22. специално плащане за култура – памук (Памук);

23. схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП);

24. схема за преходна национална помощ за тютюн, необвързана с производството (ПНДТ);

25. схема за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството (ПНДЖ1);

26. схема за преходна национална помощ за овце-майки и кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖ3);

27. мярка 10 "Агроекология и климат" (Мярка 10);

28. мярка 11 "Биологично земеделие" (Мярка 11);

29. мярка 12 "Плащания по "Натура 2000" и Рамковата директива за водите" (Мярка 12);

30. (изм. и доп. – ДВ, бр. 18 от 2020 г., в сила от 28.02.2020 г.) мярка 13 "Плащания за райони с природни или други специфични ограничения" – подмярка 13.1. Компенсационни плащания в планински райони/(НР1), подмярка 13.2. Компенсационни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения/(НР2) и подмярка 13.3. Компенсационни плащания за други райони, засегнати от специфични ограничения/(НР3).

Чл. 2. (1) (Доп. – ДВ, бр. 16 от 2015 г., изм., бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) За подпомагане по схемите и мерките по чл. 1 могат да кандидатстват земеделски стопани, които ползват земеделска земя и/или отглеждат животни и отговарят на изискванията на чл. 41 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

(2) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., изм., бр. 14 от 2010 г., в сила от 19.02.2010 г., бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., бр. 16 от 2015 г., бр. 11 от 2021 г.) Лицата по ал. 1 подават заявление за подпомагане по схемите и мерките по чл. 1 по образец, който се одобрява ежегодно от изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ – РА). При първо подаване на заявление за подпомагане лицата по ал. 1 попълват и заявление за регистрация.

Чл. 12. (1) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., доп., бр. 22 от 2014 г., в сила от 11.03.2014 г., изм., бр. 43 от 2017 г., в сила от 12.05.2017 г., бр. 11 от 2021 г.) Когато кандидатът подаде заявление за подпомагане съгласно чл. 10, ал. 2 след изтичане на срока по чл. 4, ал. 1, ДФЗ – РА намалява полагащите му се плащания с 1 % за всеки работен ден закъснение.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 14 от 2010 г., в сила от 19.02.2010 г., бр. 21 от 2012 г.) Заявление за подпомагане не може да бъде подадено по-късно от 25 календарни дни след изтичане на срока по чл. 4, ал. 1.

(3) (Изм. – ДВ, бр. 18 от 2020 г., в сила от 28.02.2020 г., бр. 11 от 2021 г.) Когато кандидатът за подпомагане промени подаденото заявление след изтичане на срока по чл. 11, ал. 1, ДФЗ – РА намалява полагащите му се плащания за извършените промени с 1 % за всеки работен ден закъснение.

(4) (Изм. - ДВ, бр. 37 от 2009 г., в сила от 19.05.2009 г., бр. 11 от 2021 г.) Извън случаите по чл. 11, ал. 6 ДФЗ – РА отказва извършването на промени в подадените заявления и в приложените документи след изтичане на срока по ал. 2.

2. Съдебна практика на Съда на ЕС

Решение от 2 октомври 2014 година, Vlaams Gewest, C-525/13, ECLI:EU:C:2014:2254;

Решение от 29 април 2021 година, Agenia de Pli i Intervenie pentru Agricultur— Centrul Judeean Tulcea, C294/19 и C304/19, ECLI:EU:C:2021:340

Решение от 7 април 2022 година, SC Avio Lucos SRL, C116/20, ECLI:EU:C:2022:273

3.Фактите по спора:

Производството е образувано по жалба на Д.В.Н. срещу Уведомително писмо с изх.№ 02-030-6500/572 от 13.01.2023г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ по заявление за подпомагане с УИН 03/280521/91141 за кампания 2021, в частта, с която са извършени намаления на субсидиите по схеми/мерки, описани в Таблица 1: Оторизирани суми (в лева), уточнени изрично в жалбата. Иска се отмяната на уведомителното писмо на съображенията, че с Уведомително писмо с изх.№ 02-030-6500/572 от 13.01.2023г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, жалбоподателката е уведомена за исканата сума, извършените намаления и оторизираната сума, както следва:

относно Подмярка 13.1/НР (Компенсационни плащания в планински районни) от Мярка 13, исканата сума от 14933.32лв. е намалена с 1341.79лв.;

относно Схемата за единно подпомагане на площ (СЕПП) исканата сума от 15 515.82лв. е намалена с 2 265.94лв.;

относно Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) исканата сума от 9755.94лв. е намалена с 6205.85лв.

Допълнително е посочено, че по схемите, базирани на площ, администрирани по чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014г. на Комисията за кампания 2021 са наложени санкции подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, в размер на СПК-810.39лв.

Жалбоподателката възразява срещу посочените намаления, т.к. не били налице основания за намаляване на исканите субсидии. Изводите в писмото не били направени въз основа на действителните факти от значение за случая. Релевира довод за нарушение на чл.35 от АПК и на основния принцип за истинност по чл.7, ал.2 от АПК. Намира, че не са спазени приложимите материално -правни норми. Уведомителното писмо било лишено от конкретни мотиви – нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК. От съдържанието на писмото не се установявало на базата на какви установени по съответния ред правно релевантни факти е взето именно такова управленско решение за намаляване на сумите за оторизация по заявените от жалбоподателката субсидии.

Сочи, че в писмото е посочено, че общата оторизирана сума била изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (съгласно чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от жалбоподателката заявление за подпомагане. Тези данни били сравнени със „съответната налична информация“, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани съгласно чл.30 от ЗПЗП. Тези данни са основата на изчисляването на окончателния размер на финансовото подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ (след намаленията) по подаденото от жалбоподателката заявление за подпомагане. В писмото не са изложени констатациите относно несъответствието на данните предоставени от жалбоподателката с данните от проверките за всяка от обособените позиции. Не е посочено и на кои дати и как са били извършени проверките, както и дали са извършени в присъствието на заявителя или на негов представител.

Сочи, че в уведомителното писмо единствено са посочени ставките за схема/мярка (лв./ха) за кампания 2021, както и е дадено разяснение какво е съдържанието на Таблица 1, в т.ч. се от отчитат намаленията в Колона 3 от Таблица 1. Критериите за отчитане на намаленията според УП са пет на брой, като за два от тях е посочено, че не са налагани за Кампания 2021 спрямо заявителя – това са линейните намаления по Член 51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, което може да се наложи съгласно Член 6, параграф 2, буква е, т.І от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията, както и по Член 65, параграф 2, буква в от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно Член 6, параграф 2, буква е, т. ІІІ от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията. Предполага, че административния орган намира за приложими другите три критерия и вероятно намалява субсидията на базата им. Тези критерии са: 1. извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки на площи, заявени в повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗ и МОСВ; 2. в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението по чл.12 от Наредба № 5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания и 3. наложена ставка за корекция (финансова дисциплина) определена съгласно Член 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013г. и Член 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, в изпълнение на Регламент (ЕС) № 2021/951 на Комисията от 11.06.2021г., като корекцията за Кампания 2021 е установено на 1.658907%.

Счита, че от съдържанието на уведомителното писмо не се констатира по какъв начин е проявен всеки от посочените три критерия, за да се обосноват извършените намаления на субсидията по схемите/мерките. Не е дадена в писмото информация, която да доведе до извод, че са извършени административни проверки, както и в коя от възможните хипотези попадат предоставените от жалбоподателката данни, т.е. дали са налице площи, заявени за подпомагане от повече от един кандидат, дали има разминаване в данните, установени в резултат от проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП или предоставени данни от МЗ и МОСВ.

Сочи, че прилагането в евентуалност на другото посочено в уведомителното писмо основание за намаляването на субсидията – неспазване на сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба №5/27.02.2009г., също не е обосновано и мотивирано. Счита, че писмото не са изложени факти, от които да бъде направен извод, че жалбоподателката не е спазила срока за подаване или редактиране на заявлението.

Счита, че от съдържанието на писмото не става ясно каква е тежестта на всяко едно от основанията/критериите, на базата на които се предполага да е изчислен размера на сумата, с която е намалена субсидията. Намира, че единствено по отношение на третото възможно основание за намаление – наложената ставка на корекция е посочен конкретен процент, но пък не били изложени съображения относно фактите налагащи конкретната корекция.

В обобщение сочи, че оспореното писмо е немотивирано, издадено при наличието на неизяснени факти и обстоятелства от значение за случая. От съдържанието му не можело да се направи извод на основата на какви правнорелевантни факти административният орган е издал своя акт. Намира, че подобна липса на мотиви не само препятства правото на защита на жалбоподателката, но и затруднява съдебната проверка, т.к. съдът ще бъде принуден да борави с предположения и догадки за действителната воля на административния орган. Сочи, че събирането на доказателства в съдебното производство за допълнително мотивиране на акта е недопустимо.

Съдът след като съобрази изложените от страните доводи и твърдения, доказателствата по административната преписка и събраните в хода на съдебното оспорване, в съвкупност и поотделно и разпоредбата на чл.168 АПК, намира следното от фактическа и правна страна:

Предвид формулираните в жалбата възражения, спорът по делото е за законосъобразността на уведомително писмо УРН 261912 за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх.№ 02-030-6500/572 от 13.01.2023г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта на намаленията от заявената от г-жа Н. сума по Подмярка 13.1/НР (Компенсационни плащания в планински районни) от Мярка 13,; по Схемата за единно подпомагане на площ (СЕПП); по Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), по които исканите суми от заявителката са съответно 14933.32лв.; 15 515.82лв. и 9755.94лв.; и са намалени съответно с 1341.79лв.; 2 265.94лв. и с 6205.85лв.

Съгласно уведомително писмо УРН 261912 за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх.№ 02-030-6500/572 от 13.01.2023г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, Държавен фонд „Земеделие“ е уведомил г-жа Н. за оторизирана и изплатена субсидия, по отношение на заявените схеми/мерки, базирани на площ в подаденото от нея заявление за подпомагане с УИН: 03/280521/91141 за Кампания 2021. Посочено е, че средствата са осигурени от Европейския фонд за гарантиране в земеделието (ЕФГЗ), Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и националния бюджет на Република България, както и че общата оторизирана сума е изчислена, чрез ИСАК след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от г-жа Н. заявление за подпомагане. Посочено е, че тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани съгласно чл.30 от ЗПЗП.

На горното е изчислен размер на финансовото подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото от г-жа Н. заявление за подпомагане представен в табличен вид (Таблица 1) на стр.стр.1-2 от уведомителното писмо. От съдържанието на таблицата е видно, че по схема/мярка, съответно: Подмярка 13.1; СЕПП; Мярка 12/Натура 2000; СПП; СПК; ЗДП са направени намаления на исканата сума и е предвидена сума за оторизация в размер по-малък от заявената от г-жа Н..

Спорен съгласно заявеното в жалбата е размерът на оторизацията, респ. намаленията от заявената от г-жа Н. сума по Подмярка 13.1/НР (Компенсационни плащания в планински районни) от Мярка 13,; по Схемата за единно подпомагане на площ (СЕПП); по Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), по които исканите суми от заявителката са съответно 14933.32лв.; 15 515.82лв. и 9755.94лв.; и са намалени съответно с 1341.79лв.; 2 265.94лв. и с 6205.85лв.

На следващо място в уведомителното писмо са посочени ставките за схема/мярка (лв./ха) за Кампания 2021г., след което е направено разяснение на съдържанието на колоните от Таблица 1, като за колона 3 „Намаления“ е посочено, че „Намаленията“ се отчитат:

·         Намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверка на площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗм и МОСВ;

·         Намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба №5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания;

·         Наложената ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и Член 8, пар.1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, в изпълнение на Регламент (ЕС) № 2021/951 на Комисията от 11.06.2021г. за Кампания 2021 е в размер на 1.658907%;

·         Линейно намаление съгласно Член 51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно Член 6, параграф 2, буква е), т.i) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014г. на Комисията. За кампания 2021 не е налагано такова;

·         Линейно намаление съгласно Член 65, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно Член 6, параграф 2, буква е), т.iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014г. на Комисията. За кампания 2021 не е налагано такова.

В административната преписка се съдържа становище от м.март 2023г. на зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, съгласно което: становището е издадено във връзка с постъпилата жалба срещу Уведомителното писмо и с него г-жа Н. е информирана за следното:

1.Уведомителното писмо е с изх.№ 02-030-6500/572 от 13.01.2023г. Писмото е изтеглено от профила на кандидата от СЕУ на 14.02.2023г.;

2.Съгласно разпоредбите на Член 28 и Член 29 от Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, Член 74 от Регламент (ЕО) № 1306 на Комисията от 17 декември 2013, както и чл.37, ал.2 от ЗПЗП за декларираните данни в заявлението на кандидата са извършени административни проверки, резултатите от които са детайлно представени в изпратеното УП.

3.Заявлението на г-жа Н. не е избрано за извършване на проверка на място за допустимост на декларираните площи, в съответствие с критерии, заложени в Наредба № 2 от 26.03.2018г.

4.Съгласно чл.41, ал.3 от ЗПЗП земеделските земи, включени в заявлението за подпомагане, към 31 май на съответната календарна година трябва да са на разположение на земеделските стопани съгласно Член 4, параграф 4 от Регламент (ЕС) № 2021/2015, което се удостоверява с правно основание за ползване, регистрирано по реда на ЗСПЗЗ и в посочения в ЗПЗП срок. Кандидатът е заявил земеделски земи в размер, надвишаващ регистрираното от него правно основание за ползване. На основание разпоредбите на чл.41, ал.6 от ЗПЗП, ИСАК е генерирала предупреждение за грешка, че площите без правно основание в заявлението за подпомагане се считат наддекларирани.

5.МЗм извлича, степенува, обобщава и предава на Разплащателната агенция еднократно или на етапи данни за регистрирани правни основания за ползване на земеделски земи при формирането размера на плащанията по схемите и мерките за подпомагане.

6.В заявлението на кандидата е установена площ и спрямо данните в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, създаден и поддържан от МЗм като част от СИЗП, съгласно чл.33а от ЗПЗП. Окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 е предоставен на ДФЗ-РА от МЗм със заповед № РД09-150 от 25.02.2022 за извършване на проверки и финална оторизация и плащания за площ за 2021г. съгласно чл.43 от ЗПЗП, за площите, които не са били обект на проверки по чл.37, ал.3 и 4 от ЗПЗП.

6.Приложената таблица от ИСАК дава информация за площите с констатирани несъответствия за кампания 2021 в резултат на извършени проверки по СЕПП, СПП, Схема за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (ЗДП), Мярка 13 „Плащания за районни с природни или други специфични ограничения“, Подмярка 13.1 „Компенсационни плащания в планински райони“. Таблицата съдържа 9 колони, съдържащи данни съответно за „Парцел – композитен номер“; „Заявена площ“;, „Оперативна площ“; „Площ в СЕПП допустим слой“; „Площ с правно основание от МЗХГ“; „Допустима площ преди проверка за минимална големина“; „Допустима големина (Y/N)“; „Допустима площ“; „Недопустима/ наддекларирана площ“. Относно „Парцел – композитен номер“ – 78519-1127-2-1 е констатирано: „Заявена площ“ – 3.4;, „Оперативна площ“ - 3.4; „Площ в СЕПП допустим слой“ – 3.4 ; „Площ с правно основание от МЗХГ“ - 0; „Допустима площ преди проверка за минимална големина“ - 0; „Допустима големина (Y/N)“ - N ; „Допустима площ“ - 0; „Недопустима/ наддекларирана площ“ – няма вписване.

7.По схемата за единно плащане на площ СЕПП в заявлението на кандидата декларираните площи за кампания 2021 са декларирани 80.21ха, а установените от административния орган са 75.86ха.

8.По отношение на СЕПП, които са благоприятни за климата и околната среда – Зелени директни плащания, общо установената площ 75.86 ха за изчисление на спазването на зелените изисквания представлява допустимите по СЕПП площи след всички приложими проверки за допустимост съгласно Наредба № 2 от 17.02.2015г. В заявлението на кандидата е установена наказателна площ / наддеклариране, за която е отказано плащане. В земеделските стопанства с обработваема площ над 15ха, съгласно чл.46 от Регламент (ЕС) 1307/2013г. трябва да се отделят минимум 5% от обработваемите земи като Екологично насочени площи (ЕНП). Констатирано е, че в стопанството на г-жа Н. за кампания 2021 минималната изискуема площ с ЕНП следва да е 3.14ха, а е установена 0.42ха.

Данните са представени в табличен вид. Посочено е, че общата наказателна площ, поради неспазване на ЕНП е в размер на 27.21ха. (как е изчислена и на коя норма).

9.Декларираната площ по Подмярка 13.1 „Компенсационни плащания за планински райони“, засегнати от значителни природни ограничения“ е 66.22ха. След прилагане на разпоредбите на Наредба № 6 от 24 февруари 2015г. за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от Програмата за развитие на селскостопанските райони за периода 2014-2020“ е установена площ в размер на 62.82ха. За недопустимата за подпомагане площ, в размер на 2.55 ха са наложени санкции.

10.За всички недопустими площи са наложени санкции по чл.19 и чл.19а на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014г.

11.Всички условия за допустимост за подпомагане на земеделските площи са подробно разписани в Наредба № 2 от 17.05.2015г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

12.на основание чл.11а от ЗПЗП Разплащателната агенция: приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане по схеми и мерки за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика. Обжалваният административен акт е уведомление до кандидата за извършена оторизация и изплатени суми в съответствие с разпоредбите на чл.10б от Наредба №5 от 27.02.2023г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за финансово подпомагане, административния орган одобрява, намалява или отказва изплащането на годишна финансова помощ след извършване на административни проверки за изпълнение на изискванията за подпомаганите дейности, след което писмено информира кандидатите за подпомагане за изплатената им финансова помощ. В случая законодателят е предвидил издаването на особен вид ИАА – изричен писмен акт: уведомително писмо за плащане, съответно отказ от плащане (изцяло или частично) за заявената помощ, който краен административен акт подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, като в него се съдържат в табличен вид: първо структурирани детайлно по схеми и мерки исканата сума, наложените намаления, редукции, оторизираната сума, като в таблицата били описани правните основания за наложените намаления, съответните ставки, а така и начина на получаване на оторизираната сума, в съответствие с приложимите методики и второ детайлно са посочени датите на оторизация и изплатените суми по заявените схеми и мерки, сочи се и обяснение на понятията и на начина на формиране на отделните суми, ведно с основанията за наложените санкции и удръжки.

На посоченото, дирекция ДП поддържа становището си, че извършената оторизация по схемите и мерките за подпомагани, базирани на площ, по линия на директни плащания в заявлението на кандидата Д.Н. с УИН 03/280521/91141 са коректни и в съответствие с разпоредбите на чл.43 от ЗПЗП.

Допълнително в:

с.д. 14899/20.10.2023г. е дадена следната информация от Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“: след извършена проверка в достъпните за дирекция ИЗП в МЗХ данни не е установено съдебно обжалване от страна на Д.В.Н. на Заповед № РД 09-150/25.02.2022г. на министъра на земеделието, храните и горите и е направен извод, че обхвата на слой ПДП в частта на заявените от кандидата площи за 2021г. е влязъл в сила. Относно парцел 00182-8-1-1 заявен от г-жа Н. за подпомагане за кампания 2021 е посочено, че попада в частта от страната извън извършеното през годината самолетно заснемане, т.е. за тези територии МЗХ не разполага с актуална за кампанията през 2021г. Цифрова ортофото карта, която да бъде дешифрирана. Предвид посоченото актуализацията на Системата за идентификация на земеделските парцели и на специализирания слой ПДП за кампания 2021 е извършена чрез теренни проверки, основани на заповед № РД 09-761/27.07.2021г. на министъра на земеделието, храните и горите.;

с.д.15319/30.10.2023г. заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е посочел, че относно вписаното административния акт, че за всички недопустими площи са наложени санкции по чл.19 и чл.19а на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014г. са налице следните факти при извършената проверка на заявлението на г-жа Н. е установена разлика между декларираната площ и установената площ на БЗС/парцел, която покрива изискванията за подпомагане по Мярка13 в ха, като тази разлика представлява наддекларирана площ. Удържаната като намаление сума е по Мярка 13 „Плащания за районни с природни или други специфични ограничения“, Подмярка 13.1 „Компенсационни плащания в планински райони“ за кампания 2021 по „преференция „Жълт картон““ и е в размер на 575.06лв. върху наддекларираната площ от 3.4ха и представляваща процент на наддеклариране 5.41. Санкциите са наложени по реда на чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията.

с.д.15318/30.10.2023г. заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е направил следните уточнения:

по мярка 12/ Натура 2000 – след като процента на наддеклариране е 9.27%, то санкционната площ се получава като се сумира получената площ от наддекларираната площ от 3.40 ха + 50 % от наддекларираната площ, т.е. 1.70 ха е равно на 5.10 ха. Установената 36.67 ха – 5.10 ха, прави площта след санкция за наддеклариране 31.57ха. От заявената площ от 40.07 ха се изважда площта за оторизация и се получава 8.5 ха, което умножено по 66.4972лв. прави сумата от 565.22лв.

Посочено е, че по тази мярка има специфика и по отношение на г-жа Н. от декларираната му площ е налице 5.39ха, за които се прилага ставка за субсидия 140.8176лв., като за тях не са установени нарушения и му е изплатена цялата искана сума.

Посочено е, че намалението в оспореното писмо е така, както е обяснено по -горе, а оторизираната сума е получена от сбора на 2099.32лв. +759.01лв. и е в размер на 2858.33лв.

по мярка СПК – от заявената площ от 3.40ха е установена 0 ха и предвид тази констатация намалението е върху цялата искана сума.

по подмярка 13.1/НР1 – от заявената площ от66.22 ха се изважда 3.40 ха и се получава 62.82ха. Приложен е чл.19 от Делегиран регламент 640/2014 на Комисията, като е определена санкционна площ от 2.55ха при декларирани 66.22 ха, от които са извадени 3.40 ха и 2.55ха. Сборът от 3.40 ха и 2.55 ха е 5.95 ха. Тези 5.95 ха са умножени по посочената стойност на субсидията и е получена намалената сума посочена в оспореното писмо от 1341.79лв.

по СПП – налице е сума от 68.55лв. – корекция финансова дисциплина, представляваща 1.658907% от исканата сума.

по ЗДП – от декларираните 80.21 ха площи са установени 75.86 ха, като е посочено, че начина на изчисляване е подробно даден в предходните становища.

по СЕПП – от декларираните 80.21 ха площи са установени 75.86 ха, като е посочено, че начина на изчисляване е подробно даден в предходните становища. Посочено е, че спецификата се явява при корекцията на финансовата дисциплина, понеже се изчислява за сумите над 2000 евро или 3911.60лв.

Предвид характера на производството Съдът дава възможност на страните в месечен срок от връчването на настоящото определение, да изразят становище по фактите, по приложимото право и по поставените въпроси.

Предвид започналото производство по поставяне на въпроси по чл.267 ДФЕС на СЕС, Съдът отменя определението за насрочване на делото държано в о.с.з. 18.10.2023г.

Разглеждането на делото в о.с.з. ще бъде направено с ново насрочване от закрито съдебно заседание.

Да се уведомят страните по телефон за отмененото съдебно заседание на 13.12.2023г.

Да се връчи препис от определението на страните.

Съдия: