Р Е Ш Е Н И Е
№
21.12.2018г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на двадесет и шести октомври през две хиляди и осемнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ИГЛИКА ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №1969 по описа за 2018 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление №022/18.07.2018г. на ДИРЕКТОР НА РЕГИОНАЛНА
ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ - ПЛЕВЕН, на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН ЕИК: *** е наложена
имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева на основание чл.156 ал.1
от Закона за управление на отпадъците, за извършено нарушение по чл.120 ЗУО.
Срещу така издаденото наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН.
Счита, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила: липсва конкретика относно
автомобилите, посочени като излезли от употреба моторни превозни средства
/ИУМПС/ в съставения АУАН и издаденото НП – същите не са описани като марка,
модел, номер на рама, двигател и др. Наред с това, оспорва приетата в хода на
административнонаказателното производство фактическа обстановка като изтъква,
че в действителност, никое от находящите се в имота, стопанисван от „***“ ЕООД
– ПЛЕВЕН превозни средства, не е било излязло от употреба, в т.ч. – никое от
тях не е отговаряло на някое от възможните условия по §1 т.1 от ДР на НАРЕДБА
за излезлите от употреба моторни превозни средства. В този смисъл счита, че
юридическото лице е било поставено в невъзможност да изпълни задължителните предписания,
във връзка с които е санкционирано. На тази основа, моли за отмяна на Наказателното постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от
упълномощен защитник, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения и
пледира за отмяна на издаденото Наказателно постановление.
За ответната страна – РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ -
ПЛЕВЕН – се явява съответен юрисконсулт, който счита, че в хода на
административнонаказателното производство са спазени надлежно процесуалните
правила и е издадено законосъобразно и правилно Наказателно постановление –
което пледира да бъде потвърдено.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След като обсъди събраните по делото доказателствени материали поотделно и
в тяхната съвкупност, Съдът намира за установено следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 022 /18.06.2018г. от
страна на С.Д.Я. ***, в присъствието на свидетеля И.Б.Х., както и на управителя
на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН – М.Д.. Съставен
е за това, че на 04.05.2018 г., при извършена проверка в РИОСВ-Плевен за
изпълнение на предписание, дадено на „***“ ЕООД е констатирано, че към
02.05.2018г. дружеството не е изпълнило предписание, дадено на основание чл.120
от Закона за управление на отпадъците в Констативен протокол №УО-ся-09/11.04.2018г.,
а именно - да уведоми писмено РИОСВ - ПЛЕВЕН в срок до 30.04.2018г. за
предприетите действия по предаването на описаните в същия протокол 3 бр.
излезли от употреба моторни превозни средства /ИУМПС/, материали и компоненти
от тях на лице, притежаващо документ по чл.35 ЗУО, като се представят в
РИОСВ-Плевен копия от документи, доказващи предаването им. Така описаното е
квалифицирано като нарушение по чл.120 вр.чл.156 ал.1 ЗУО. При съставяне на
АУАН М.Д. е възразил, като е отправил молба срокът на задължителното
предписание да бъде удължен, т.к. е внесена жалба в РС – ПЛЕВЕН срещу издадено
Наказателно постановление №006/11.05.2018г. и счита, че делото пред РС – ПЛЕВЕН
е свързано със съставения АУАН. По реда и в срока на чл.44 ал.1 ЗАНН не са
постъпили допълнителни възражения.
Административнонаказващият орган изцяло е възприел изложената от страна на
актосъставителя фактическа обстановка, респ. – не е приел за основателни
направените от „***“ ЕООД възражения. На тази основа, издал обжалваното Наказателно
постановление, с което на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН ЕИК: *** е наложена имуществена санкция в размер на 5000 /пет
хиляди/ лева на основание чл.156 ал.1 от Закона за управление на отпадъците, за
извършено нарушение по чл.120 ЗУО.
Съдът намира, че Актът за установяване на административно нарушение е
съставен и обжалваното Наказателно постановление – издадено, от компетентни
лица /л.29 – 30 от делото/.
Не могат да бъдат споделени съображенията на жалбоподателя за допуснати в
хода на административнонаказателното производство съществени нарушения на
процесуалните правила. Действително, липсва конкретика относно автомобилите,
посочени като излезли от употреба моторни превозни средства /ИУМПС/ в
съставения АУАН и издаденото НП, в т.ч. - същите не са описани като марка,
модел, номер на рама, двигател и др. В тази насока, налага се да бъде
отбелязано, че видно от събраните по делото свидетелски показания /и
по-конкретно тези на С.Я. и В.Д./, касае се за превозни средства без съответни
индивидуализиращи признаци, в етап на очевидно разкомплектоване - до степен,
непозволяваща по категоричен начин да се изясни дори визуално марката и модела
им. В този смисъл – при положение, че се касае за предмети, които обективно са
приведени в състояние, непозволяващо тяхната индивидуализация, следователно
актосъставителят и административнонаказващия орган не биха могли и да бъдат
по-конкретни в описание на превозните средства от това, което е налице в
съставения АУАН, респ. – издаденото НП. Оттук и извода, че в рамките на обективно
възможното, АУАН и НП съдържат описание на нарушението и обстоятелствата, при
които се твърди, че е извършено.
Служебната проверка за законосъобразност, извършвана от въззивната
инстанция не установява и други допуснати
в хода на административнонаказателното производство нарушения на процесуалните
правила, поради което Съдът намира издаденото Наказателно постановление за
формално законосъобразно. По неговата правилност се събраха гласни
доказателствени средства - показания на свидетелите С.Д.Я., И.Б.Х., В.Е.Д.,
както и писмени доказателства /л.8 – 10, л.16 – 19 от делото/. Съдът преценява
като непредубедени и добросъвестни показанията на разпитаните по делото
свидетели. Между тях липсват противоречия; липсват и основания да се приеме, че
показанията на някой от свидетелите са тенденциозни или лъжовни. Именно от
показанията на разпитаните свидетели, както и от преписите на Констативен
протокол №УО-ся-09/11.04.2018г. и Протокол от 04.05.2018г. се потвърждава по
категоричен начин изложената в АУАН и възпроизведена в НП фактическа
обстановка, която Съдът намира за доказана
по убедителен начин и няма да я преповтаря. Както беше отбелязано и по-горе,
нека бъде подчертано и тук: в имот, находящ се в гр.ПЛЕВЕН, УЛ. „Г.М.Д.“, към
11.04.2018г., при извършена проверка са установени три броя предмети, видимо
наподобяващи МПС, но без индивидуализиращи признаци и в разкомплектоване до
степен, непозволяваща категоричната им идентификация като МПС с определен № на
рама и № двигател. На същата дата, с нарочно съставения Констативен протокол е
дадено задължително предписание на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН – в срок до 30.04.2018г.
да бъде писмено уведомена РИОСВ – ПЛЕВЕН за предприетите действия по предаване
на ИУМПС на лице по чл.35 ЗУО. Това предписание обаче не е изпълнено в срока до
30.04.2018г., а очевидно – дори и към датата на съставяне на процесния АУАН,
съобразявайки направеното при съставянето му възражение от страна на „***“ ЕООД.
Следва да бъде напомнено, че съобразно § т.1 от ДР на НАРЕДБА за излезлите
от употреба моторни превозни средства, "Излязло от употреба моторно превозно средство" е отпадък по
смисъла на § 1, т. 17 от допълнителните разпоредби (ДР) на ЗУО, в т.ч.: а)
моторно превозно средство с прекратена регистрация, за което има изрично
писмено уведомление от лицензиран застраховател, съгласно чл. 18а, ал. 2, т. 1
от Наредба № I-45 от 2000 г.; б) моторно превозно средство, на което не е
заверен знакът за технически преглед съгласно чл. 32д от Наредба № I-45 от 2000
г. или съгласно чл. 38 от Наредба № Н-32 от 2011 г. за повече от две години от
определената му дата за следващ преглед за проверка на техническата му
изправност, в случай че то се намира върху държавна или общинска собственост; в)
изоставено регистрирано МПС.“ Следва да бъде обърнато внимание, че
посочената легална дефиниция поставя акцент именно върху качеството на ИУМПС
като „отпадък по смисъла на § 1, т. 17 от
допълнителните разпоредби (ДР) на ЗУО“, а представените три хипотези в
букви „а – в“ имат примерен характер, т.е. на първо място – и преди всичко –
всяко МПС, което има качеството на „отпадък“ по смисъла на § 1, т. 17 от
допълнителните разпоредби (ДР) на ЗУО, следва да се определи като ИУМПС. От
своя страна, съобразно § 1, т. 17 от ДР на ЗУО, „"Отпадък" е всяко вещество или предмет, от който притежателят се
освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи.“.
При съобразяване на събраните по делото свидетелски показания, несъмнен е
извода, че съхраняваните от страна на „***“ ЕООД на 11.04.2018г. три броя МПС
се определят като предмети, от които притежателят им се освобождава или
възнамерява да се освободи, т.е. – касае се за три броя „отпадък“, но доколкото
същите се явяват МПС – следва да бъдат ценени именно като ИУМПС по смисъла на §
т.1 от ДР на НАРЕДБА за излезлите от употреба моторни превозни средства.
Същевременно, съобразно чл.120 ЗУО, „При
извършване на проверките контролните органи по чл. 119, ал. 1 съставят
констативни протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават
задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното
отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни нарушения.“,
а съобразно чл. 156 ал.1 ЗУО – „ За неизпълнение на предписание по чл. 113,
ал. 3 или чл. 120 на физическите лица се налага глоба в размер от 2000 лв. до
10 000 лв, а на юридическите лица имуществена санкция в размер от 5000 до 20
000 лв.“. Поради това и в съответствие с изложеното дотук Съдът приема, че
извършеното от страна на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН нарушение е доказано по несъмнен
начин.
Следователно, актосъставителят и административнонаказващия орган правилно
са квалифицирали извършеното нарушение и също така - правилно административнонаказващият
орган е наложил съответна имуществена санкция на основание чл.156 ал.1 ЗУО. Размерът
на имуществената санкция не следва да бъде обсъждан, тъй като същата е
определена правилно в предвидения в чл.156 ал.1 ЗУО минимум – 5000 лева,
доколкото се касае за нарушение, извършено за първи път. Обществената опасност
не е елемент от административнонаказателната отговорност на едноличните
търговци и юридическите лица, която има за правопораждащ юридически факт
неизпълнението на задължения към държавата или общината – чл.83 ал.1 ЗАНН.
Административнонаказателната отговорност на юридическите лица и едноличните търговци
е безвиновна, обективна и поради това, по съображения за по – ниска обществена
опасност на деянието, тази отговорност не може да бъде изключена, още повече,
че в конкретния случай обществената опасност е типична за разглеждания вид
нарушение.
Крайният извод е, че обжалваното Наказателно постановление е както
законосъобразно, така и правилно, поради което следва да бъде потвърдено.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление №022/18.07.2018г. на ДИРЕКТОР НА РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА
СРЕДА И ВОДИТЕ - ПЛЕВЕН, с което на „***“ ЕООД – ПЛЕВЕН ЕИК: *** е наложена
имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева на основание чл.156 ал.1
от Закона за управление на отпадъците, за извършено нарушение по чл.120 ЗУО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: