Определение по дело №2334/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1581
Дата: 29 септември 2020 г.
Съдия: Явор Иванов Колев
Дело: 20207180702334
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 17 септември 2020 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

 

Номер   1581          Година    2020, 29.09.         Град ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, ІI отд., VII състав

 

на  29 септември 2020 година

 

в закрито заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ ч. адм. дело №2334 по описа за 2020 година и като обсъди:             

 

                         Производство по чл.34 ал.6 ДОПК.

Постъпила е жалба от „АЦЦ БГ“ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Брезовска“№36, ет.4, ап.15 срещу Заповед №Р-********** 8067-023-002 от 31.08.2020г. на Г.И.Н.на длъжност Началник сектор в ТД на НАП – Пловдив, с която е спряно производството по извършване на ревизия, възложена със Заповед за възлагане на ревизия/ЗВР/ №Р-16001619008067-020-001/10.12.2019г., изменена със Заповеди за изменение на ЗВР/ЗИЗВР/ №Р-16001619008067-020-002/18.02.2020г., №Р-16001619008067-020-003/07.08.2020г., спряна със Заповед №Р-16001619008067-023-001/27.02. 2020г. и възобновена със Заповед №Р-16001619008067-143-001/15.06.2020г. на дружеството-жалбоподател, считано от 31.08.2020г. до получаване на отговор от запитаната приходна администрация на държава-членка на ЕС за срок не по-дълъг от 8 месеца.

Недоволен от така постановеното спиране, оспорващият счита същото за незаконосъобразно и настоява за отмяната му. Претендира сторените разноски.

Ответният административен орган счита жалбата за неоснователна и настоява за отхвърлянето и.Претендира разноски, съгласно представен списък.

Пловдивският административен съд – Второ отделение, VII състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

Жалбата е подадена при наличието на правен интерес и в предвидения процесуален срок, поради което съдът намира същата за ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.

Не е спорно, че със ЗВР №Р-16001619008067-020-001/10.12.2019г., издадена от Й.Т.М.на длъжност Началник на сектор, е възложено извършването на ревизия на „АЦЦ БГ“ЕООД с обхват задължения за корпоративен данък за периода 10.09.2015г. – 31.12.2018г. и ДДС за периода 23.09.2015г. – 31.10.2019г. Определен е срок на приключване до два месеца, считано от връчването на ЗВР, което е сторено на 18.12.2019г. по електронен път.

Впоследствие със ЗИЗВР №Р-16001619008067-020-002/18.02.2020г., срокът за приключване на ревизията е продължен до 21.04.2020г., която заповед е връчена на ревизираното лице на 19.02.2020г. по електронен път.

Преди изтичане на определения срок, със Заповед №Р-16001619008067-023-001/27.02.2020г., издадена от същия орган по приходите, производството по извършване на ревизията е спряно, считано от 27.02.2020г. до завръщане на органа по приходите на работа след приключване на отпуск по болест. Заповедта е връчена на лицето по електронен път на 27.02.2020г. и няма данни да е била оспорена.

Съответно със Заповед №Р-16001619008067-143-001/15.06.2020г., издадена отново от Й.Т.М.– Началник на сектор, спряното производство е било възобновено, считано от 15.06.2020г. и е определен срок за приключване на ревизията до 10.08.2020г. Заповедта е връчена на ревизираното лице на 15.06.2020г. по електронен път.

Междувременно, преди изтичане на определения срок е издадена ЗИЗВР №Р-16001619008067-020-003/07.08.2020г. от Г.И.Н.на длъжност Началник сектор, с която е определено ревизията да приключи до 04.09. 2020г. Тази заповед също е връчена по електронен път на лицето на 07.08. 2020г.

Като част от административната преписка е представено и писмо до М.Л.– служител за контакт с Дирекция „ЦЗВ“ при ТД на НАП – Пловдив относно Потвърждение за изпращане на молба за административно сътрудничество до данъчната/приходната администрация на Германия в съответствие с чл.7 от Регламент/ЕС/904/2010, изготвена от български орган по приходите. От същото се установява, че молба за предоставяне на информация №О120-033111/31.08.2020г. е изпратена от дирекция „Централно звено за връзка“ ЦУ на НАП до данъчната/приходна администрация на Германия; референтен номер: VAT_BG_033111_DE_rrrrrr_20200831_G_RI; „АЦЦ БГ“ЕООД, BG*********; „RobMation GmbH“, DE*********, като считано от 31.08.2020г. е открита административна процедура за обмен на информация между компетентните органи на Република България и Германия съгласно чл.7 от Регламент/ЕС/904/2010 с цел установяване на факти и обстоятелства от значение за определяне на данъчните задължения на „АЦЦ БГ“ЕООД. Изрично е посочено, че при необходимост уведомлението служи за удостоверяване на обстоятелства по смисъла на чл.34 ал.1, т.2 ДОПК.

Последвало е Искане за спиране на ревизия/проверка №Р-********** 8067-053-002 от 31.08.2020г. на Д.С.С.на длъжност Главен инспектор по приходите в ТД на НАП – Пловдив, с което мотивирайки се с постъпилото писмо от ЦЗВ и откритата процедура по обмен на информация с данъчната/приходна администрация на Германия, с която се счита, че ще се установяват факти и обстоятелства от значение за определяне на задълженията на „АЦЦ БГ“ЕООД е поискано на основание чл.34 ал.1, т.2 от ДОПК възложеното ревизионно производство да бъде спряно.

И най-сетне, на 31.08.2020г. от Г.И.Н.на длъжност Началник на сектор е издадена и оспорената в настоящото производство заповед, с която ревизионното производство е спряно.

При така установената фактическа обстановка съдът формира следните правни изводи:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, съгласно нормата на чл.34 ал.3 ДОПК - органът, възложил ревизията, заемащ длъжност началник сектор при ТД на НАП - Пловдив.

До извод в обратната насока не води фактът, че ЗВР е издадена от Й. Т. М., а заповедта за спиране от Г. И. Н., доколкото, видно от Заповед №РД-09-1021/22.07.2020г. на Директора на ТД на НАП – Пловдив, М. е изключена от Приложение №1 и Приложение №2 на Заповед №РД-09-2433/16.12.2019г., с която са определени органите по приходите, които да издават ЗВР, с оглед достигане право на пенсия за ОСВ и напускане системата на НАП, като са утвърдени нови приложения, в които Г.И.Н.фигурира като орган, определен да възлага ревизии.

Все в тази насока следва да се посочи и че от приложената по делото Заповед №РД-09-2433/16.12.2019г. на Директора на ТД на НАП – Пловдив се установява, че в Приложение №1 именно Г.И.Н.– Началник на сектор фигурира като заместващ титуляря Й.Т.М.– Началник на сектор.

Установява се също така и от представените по делото Удостоверение за КЕП от 29.11.2018г. за потребителска заявка №5090221 и Приемо-предавателен протокол от същата дата за издаване на КЕП сериен №********* на Галена Иванова Недкова, че заповедта е надлежно подписана с валиден електронен подпис, положен в съответствие със Закона за електронния документ и електронния подпис към момента на нейното подписване.

Съдът намира заповедта и за мотивирана от фактическа и правна страна съобразно изискването на приложимата правна норма.

Съгласно разпоредбата на чл.34 ал.1, т.2 ДОПК, която е посочена като основание за издаване на заповедта, производството се спира при образувано административно, наказателно или друго съдебно производство, което е от значение за изхода му – след представяне на удостоверение, издадено от органа, пред когото е образувано.

В конкретния случай се установява, че е било налице основание за спиране на ревизионното производство, започнало по отношение на дружеството-жалбоподател, доколкото се констатира от доказателствата по делото, че органите по приходите са изпратили искане за предоставяне информация от данъчната администрация на Германия, която по своя характер и с оглед предмета на ревизията, е от съществено значение за установяване на факти и обстоятелства, свързани с определяне задълженията на ревизираното лице за ревизирания период.

Налице е и надлежно удостоверяване на обстоятелството относно наличието на висящо производство по обмен на информация, като в тази връзка по делото е приложено писмото на Директор на Дирекция „ЦЗВ“, потвърждаващо откриването на административната процедура, в което, освен всичко друго, изрично се сочи, че служи за удостоверяване на обстоятелствата по смисъла на чл.34 ал.1, т.2 ДОПК.

Спазени са и сроковете по чл.114 ДОПК, като в тази връзка следва да се посочи, че оспорената заповед за спиране е издадена на 31.08.2020г., към която дата няма данни ревизионното производство да е приключено с РА или акт за прекратяване. А по отношение на останалите възражения, същите не са предмет на разглеждане в настоящото производство, поради което и съдът не дължи произнасяне.

Що се касае до срока на спирането на ревизията, ответникът изрично е посочил както началния момент/31.08.2020г./, така и крайния такъв – получаване на отговор от запитаната приходна администрация на държава-членка на ЕС, като с цел гарантиране и правата на ревизирания субект, самият законодател е определил, че този срок не може да бъде по-дълъг от 8 месеца, което изрично е визирано и в самата заповед.

Ето защо съдът приема, че заповедта е издадена в установената форма и при спазени административнопроизводствени правила за това, налице е и съответствие с материалноправните разпоредби.

Не се установява и нарушение на принципа за съразмерност, залегнал в чл.6 АПК, доколкото със заповедта не се цели да бъдат засегнати права на адресата в степен по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на административния орган.

Изложените до тук съображения, обосновават крайния извод за законосъобразност на оспорената Заповед №Р-16001619008067-023-002 от 31.08. 2020г. на Г.И.Н.на длъжност Началник сектор в ТД на НАП – Пловдив, поради което жалбата ще следва да бъде отхвърлена.

По разноските.

При посочения изход на спора, на ответника се дължат извършените разноски по производството, които се констатираха в размер на 100 лева за осъществената защита от юрисконсулт, който размер се определя на база правилото на чл.78 ал.8 ГПК във връзка с чл.37 ал.1 ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Ето защо, и поради мотивите,изложени по-горе, АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ отд., VІІ състав:

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „АЦЦ БГ“ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Брезовска“№36, ет.4, ап.15 срещу Заповед №Р-1600161 9008067-023-002 от 31.08.2020г. на Г.И.Н.на длъжност Началник сектор в ТД на НАП – Пловдив, с която е спряно производството по извършване на ревизия, възложена със Заповед за възлагане на ревизия №Р-16001619008067-020-001/10.12.2019г., изменена със Заповеди за изменение на ЗВР №Р-16001619008067-020-002/18.02.2020г., №Р-16001619008067-020-003/ 07.08.2020г., спряна със Заповед №Р-16001619008067-023-001/27.02.2020г. и възобновена със Заповед №Р-16001619008067-143-001/15.06.2020г. на дружеството-жалбоподател, считано от 31.08.2020г. до получаване на отговор от запитаната приходна администрация на държава-членка на ЕС за срок не по-дълъг от 8 месеца, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

ОСЪЖДА „АЦЦ БГ“ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Брезовска“№36, ет.4, ап.15, да заплати на Национална агенция за приходите с адрес гр.София, бул.„Княз Ал. Дондуков“№52 сумата от 100/сто/ лева разноски по делото.

 

 ОПРЕДЕЛЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.

 

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :