Решение по дело №2191/2016 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 543
Дата: 6 април 2017 г. (в сила от 29 ноември 2018 г.)
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20167180702191
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 септември 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 543

 

гр. Пловдив, 06 април 2017 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в открито заседание на двадесет и трети март, две хиляди и седемнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                      НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Д.К., като разгледа административно дело №2191 по описа на съда за 2016г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.215 и следващите от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

            Ф.Д.К., с адрес: ***, представлявана от адвокат Р.М.- пълномощник; както и А.К.Г., с адрес: ***, представляван от адвокати И.Б.М., Д.И.П., Д. И. И. и Г.А.М.- пълномощници, обжалват Заповед №13ОА1161 от 14.05.2013г. на кмета на община Пловдив, с която е одобрен проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП), план за регулация и застрояване (ПРЗ) на част от кв.35-нов (42-стар) по плана на “Централна градска част”, гр. Пловдив, като по имотните граници на поземлен имот (ПИ) с идентификатор №518.1499 се урегулира нов урегулиран поземлен имот (УПИ) ІІ-1499, обществено обслужващи дейности, с ново, ниско, свободно застрояване, с устройствени показатели за зона “Ц” (височина <3ет./10м., Пл. на застр. <80%, Кинт <3,0, Озеленяване >20%) по нанесената регулация с червени и зелени линии и надписи, нанесеното застрояване с червени прекъснати линии, матрица с устройствени показатели, указана със син цвят; и работен устройствен план (РУП) на част от кв.35-нов (42-стар) по плана на “Централна градска част”, гр. Пловдив, с триетажно застрояване в УПИ ІІ, с височина в относителни коти 10,00м. и съответно в абсолютни коти 171,28м. по нанесеното застрояване с червени, плътни линии и коти с черен и червен цвят.  

Претендира се отмяна на заповедта поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът- кмет на община Пловдив, представляван от юрисконсулт З.П.- пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата; изрично възразява за прекомерност на заплатените от жалбоподателите адвокатски възнаграждения. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер, определен по реда на Закона за правната помощ (ЗПП).

Заинтересуваното лице- Е.Н.Н., представляван от адвокат И.С.- пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Заинтересуваните лица- И.К.В., Б.З.К., Х.З.К., В.Г.Д., М.Т.А., С. Т.Ц. и С.С.Д., не се явяват, не се представляват и не изразяват становище по жалбата.

Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

По допустимостта на жалбата, съдът констатира следното:

Процесната заповед (лист 23) е съобщена на заинтересуваните лица посредством обява ІІІ с Изх.№ОП10-12452 от 22.05.2013г. (лист 24, 168). Според разписен лист (листи 25-26), обявата е получена по пощата от жалбоподателите на 06.06.2013г. Според приетите по делото заверени копия на известия за доставяне (листи 164, 165), пощенските пратки, съдържаща обява с Изх.№ОП10-12452, са получени от жалбоподателите на 06.06.2013г. От своя страна, жалбата (листи 6-10, 64-68) е подадена чрез община Пловдив на 10.06.2013г. или в рамките на законоустановения срок.

Със Заповед №13ОА2450 от 23.09.2013г. (лист 167) на кмета на община Пловдив е отменена Заповед №13ОА1161 от 14.05.2013г.

По жалба на Е.Н.Н. против Заповед №13ОА2450 от 23.09.2013г. на кмета на община Пловдив е образувано административно дело №232 по описа на Административен съд- Пловдив за 2014г., ІХ-ти състав. С Решение №594 от 21.03.2015г. по дело №232/2014г. (листи 183-189) е обявена нищожността на Заповед №13ОА2450 от 23.09.2013г. на кмета на община Пловдив. По касационна жалба на Ф.Д.К., И.К.В., С.С.Д., А.К.Г. и Б.З.К. е образувано административно дело №7013 по описа на Върховния административен съд (ВАС) за 2015г., Второ отделение. С Решение №9531 от 18.08.2016г. (листи 11-13, 190-192) по дело №7013/2015г. по описа на ВАС, Второ отделение, е оставено в сила Решение №597 от 21.03.2015г. по административно дело №232/2014г. по описа на Административен съд- Пловдив. С протоколно определение от 20.12.2016г. (лист 230а) за нуждите настоящето производство е прието за послужване административно дело №232 по описа на Административен съд- Пловдив за 2014г., ІХ-ти състав.

Според разпоредбата на чл.131, ал.1 от ЗУТ, заинтересувани лица в производството по одобряване на ПУП и на техните изменения са собствениците и носителите на ограничени вещни права според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане - по данни от кадастралния регистър (КР), както и лицата, на които е предоставена концесия, когато недвижимите имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на плана. А според чл.131, ал.2, т.т.1 – 5 от ЗУТ, непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП недвижими имоти са: имотите - предмет на самия план; съседните имоти, когато са включени в свързано застрояване; съседните имоти, включително имотите през улица, когато се допускат намалени разстояния; съседните имоти, когато се променя предназначението на имота - предмет на плана; имотите, които попадат в сервитути, в защитени територии за опазване на културното наследство или в забранени, охранителни или защитни зони, включително такива за обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната, за които с нормативен акт и/или със специфични правила и нормативи са въведени ограничения в режима на застрояване и ползване на поземления имот.

В случая, жалбоподателката Ф.К. се легитимира за собственик на ½ идеална част от недвижим имот, представляващ апартамент на втория жилищен етаж на къщата на ул. “С.В.” №8, представляващ трети етаж от цялата четириетажна сграда с магазини, с припадащите се идеални части от общите части на сградата, избите и двора, съгласно чл.38 от Закона за собствеността (ЗС), което дворно место представлява парцел (УПИ) ІХ-1458, кв.42-стар (32-нов) по плана на “ІІ-ра градска част”- Центъра, цялото застроено и незастроено пространство 238,20 кв.м., по силата на констативен нотариален акт за собственост на недвижим имот, придобит по завещание и наследство от 28.12.1978г., с №96, том 13, Н.дело №5712/1978г. (лист 31, дело №232/2014г.). К. се легитимира за собственик на масивна сграда с обслужващо предназначение- кафетерия, със застроена квадратура от 40,73 кв.м., построена в северозападната част на дворно място, цялото застроено и незастроено от 238,20 кв.м., съставляващо имот с пл.№1458, включен в УПИ І- комплексно застрояване, кв.42-стар (35-нов) по плана на “Централна градска част”- Пловдив, ведно с правото на строеж върху припадащата се част от дворното място, 7/16 идеални части от които е собственост на Ф.К., по силата на нотариален акт за собственост върху недвижим имот от 28.12.1992г., с №73, том 12, Н.дело №11938/1992г. (лист 32, дело №232/2014г.). По силата на нотариален акт за собственост на недвижим имот (констативен) от 05.08.2008г., с №85, том ІІІ, рег.№5836, Н.дело №466/2008г. (лист 33, дело №232/2014г.), К. се легитимира за собственик на 13/16 идеални части от ПИ с №1458, кв.35-нов (42-стар) по плана на “Централна градска част”- Пловдив, одобрен със Заповед №1155 от 29.10.1982г. (лист 29) на зам. председателя на Изпълнителния комитет (ИК) на Общински народен съвет (ОбНС)- Пловдив, целият застроен и незастроен с площ от 238 кв.м. по документи за собственост, а по скица от 246 кв.м.

Жалбоподателят Г. се легитимира за собственик на 1/8 идеална част от целия втори, надпартерен етаж, от триетажната с изба и партерен етаж, жилищна сграда, построена в имот с пл.№1458, кв.42-стар (35-нов), по плана на “Централна градска част”- Пловдив, на ул. “С.В.” №8, заедно с 1/16 идеална част от това дворно място, цялото със застроено и незастроено пространство от 298,20 кв.м., заедно с 1/8 идеална част от цялата северозападна стая, клозета, антрето до стаята, които имат самостоятелен вход от общото стълбище на жилищната сграда на 7 стъпала от нивото на магазина, заедно с 1/8 идеална част от двете югозападни избени помещения, заедно с 1/8 идеална част от средното избено помещение и заедно със съответните проценти идеални части от общите части на сградата по смисъла на чл.38 и чл.40 от ЗС, по силата на нотариален акт за продажба на недвижим имот срещу задължение за издръжка и гледане от 28.12.1987г., с №167, том ХVІІ, Н.дело №6437/1987г. (лист 34, дело №232/2014г.). По силата на нотариален акт за продажба на недвижим имот срещу гледане и издръжка от 19.10.1992г., с №42, том 29, Н.дело №9295/1992г. (лист 35, дело №232/2014г.), Г. придобива собствеността върху недвижим имот: стая, килер, клозет и коридор, обособени в самостоятелно жилище, със самостоятелен вход от юг, откъм ул. “С.В.” №8, в партерния магазинен етаж на 4-етажната масивна жилищна сграда, находяща се в гр. Пловдив, ул. “С.В.” №8, застроена в дворно място от 238,20 кв.м., съставляващо имот пл.№1458, в кв.42-стар (35-нов) по плана на гр. Пловдив, на същата улица, “Централна градска част”, заедно с 1/8 идеална част от същото застроено е незастроено дворно място, в което е застроена жилищната сграда- пл.№1458, кв.42-стар (35-нов), ведно със съответните идеални части от общите части на сградата по смисъла на чл.38 и чл.40 от ЗС.

Според извадка от кадастралния регистър (КР) на град Пловдив (лист 104) и скица с №26220 от 13.09.2012г. (листи 113-114) на ПИ с идентификатор №518.1499 (предмет на процесния проект за изменение на ПУП-ПРЗ и РУП), имотът, върху който жалбоподателите притежават право на собственост е отразен в кадастралната карта (КК) с идентификатор №518.1134 и същият е съседен на имота, предмет на проекта за изменение на ПУП-ПРЗ и РУП. Според оспорената заповед, се променя предназначението на ПИ с идентификатор №518.1499, като същият се урегулира в нов УПИ ІІ-1499, обществено обслужващи дейности. Съответно, имотът на жалбоподателите е непосредствено засегнат от предвижданията на плана и за тях е налице правен интерес по отношение на заявеното оспорване.  

Следователно, като подадена при наличието на правен интерес и в съответствие с изискването за срочност на заявеното оспорване, жалбата се явява допустима, а разгледана по същество е частично основателна.

Административното производство е започнато по заявление с Вх.№11П1871(7) от 26.07.2012г. (лист 119) на заинтересуваното лице в производството Е.Н.Н., адресирано до главния архитект на община Пловдив, за изменение на ПУП-ПРЗ и РУП в обхват: ПИ с идентификатор №518.1499 по КК и КР на град Пловдив.

Като приложение към заявлението са представени: скица на ПИ с идентификатор №518.1499; нотариален акт за констатиране право на собственост на недвижим имот по регулация от 08.02.2001г., с №55, том І, рег.№1122, Н.дело №44/2001г. (листи 39-40), по силата на който Е.Н., Павлина Антонова Воденичарова и Ирина Христева Милева са признати за собственици на празно общинско място, състоящо се от 30 кв.м. от кв.35-нов (42-стар) по плана на “Централна градска част”- Пловдив, придадено към УПИ І-1459, имот с пл.№1459; нотариален акт за продажба на недвижим имот от 03.05.2010г., с №82, том І, рег.№1873, Н.дело №75/2010г. (листи 120-121, 179), по силата на който Е.Н. придобива собствеността върху дворно място с площ от 204 кв.м., съставляващо ПИ с идентификатор №518.1499, стар идентификатор 1459, кв.42, парцел І- първи, незастроен; скица-предложение за ПУП-ПРЗ и РУП (лист 122-123). Освен това, по преписката е представено писмо с Изх.№11П187/2 от 03.05.2011г. (лист 112) на директора на Дирекция “Общинска собственост” при община Пловдив, с което Е.Н. се уведомява, че ПИ с идентификатор №518.1499 не предстои да бъде отчуждаван, не се предвиждат мероприятия, засягащи имота и същият не е включен в строителната програма на община пловдивака

Заявлението е разгледано от Експертен съвет по устройство на територията (ЕСУТ) при община Пловдив, който с решение по точка 7., взето с Протокол №30 от 08.08.2012г. (листи 117-118) допуска изработването на проект за изменение на ПУП-ПРЗ и РУП, при условия, подробно изброени в решението, и предлага на кмета на община Пловдив да издаде заповед за допускане изменение на ПУП-ПРЗ и РУП.

Със Заповед №12ОА2178 от 31.08.2012г. (лист 111) на кмета на община Пловдив, на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ, е допуснато изработването на проект за изменение на ПУП-ПРЗ и РУП на част от кв.35-нов (42-стар) по плана на “Централна градска част”- Пловдив за урегулиране на ПИ с идентификатор №518.1499; определена е контактна зона: УПИ І- комплексно застрояване и улици; проектът да се съобрази с разпоредбите на Наредба №7 от 22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони (Наредба №7/22.12.2003г.), с разпоредбите на Наредба №8 от 14.06.2001г. за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове, понастоящем Наредба №8 от 14.06.2001г. за обема и съдържанието на устройствените планове (Наредба №8/14.06.2001г.), както и с предвижданията на Общия устройствен план (ОУП) на град Пловдив (листи 124, 125), одобрен с Решение №375, взето с Протокол №16 от 05.09.2007г. на Общински съвет- Пловдив, което е обнародвано в ДВ, бр.82 от 12 октомври 2007г.

Проектът за ПУП-ПРЗ и РУП (листи 143-148) е изготвен от правоспособен за целта специалист- арх. Радка В. Стефанова- притежаващ пълна проектантска правоспособност и като приложение към заявление с Вх.№11П1871(9) от 20.09.2012г. (лист 110) е внесен за одобрение в община Пловдив. Освен това, по преписката е представено геодезическо заснемане (листи 126-142) на ПИ с идентификатор №518.1499.

Проектът е разгледан от ЕСУТ при община Пловдив, който с решение по точка 8., взето с Протокол №38 от 03.10.2012г. (листи 108-109), решава да се изпълнят процедурите по ЗУТ.  

Проектът е съобщен на заинтересуваните лица, според изискването на чл.128, ал.3 от ЗУТ, за което е изготвена нарочна обява І с Изх.№ОП10-12452 от 31.10.2012г. (лист 105) от Община Пловдив - Район “Централен”. В тази връзка, като доказателство по делото са приети нарочен разписен лист (листи 106-107) и 4 броя служебни бележки (листи 150-153).

Против проекта постъпват общо 5 броя възражения и заявления, съответно с Вх.№ОП10-12452(13) от 03.12.2012г. (листи 100-103) от жалбоподателката Ф.К.; с Вх.№ОП10-12452(14) от 05.12.2012г. (лист 92) от С.Д.; с Вх.№ОП10-12452(15) от 28.12.2012г. (листи 97-99) от жалбоподателя А.Г.; с Вх.№ОП10-12452(16) от 28.12.2012г. (лист 96) от И.В.; и с Вх.№ОП10-12452(17) от 28.12.2012г. (листи 93-95) от Байзар К..

Възраженията, посочени по-горе, са разгледани от ЕСУТ при община Пловдив, който с решение по точка 5., взето с Протокол №15 от 27.03.2013г. (листи 85-91), намира същите за неоснователни и приема проекта. Също така, с посоченото решение на ЕСУТ е предложено на кмета на община Пловдив да издаде заповед за одобрение на процесния проект за изменение на ПУП-ПРЗ и РУП, след което е издадена оспорената в настоящето производство заповед.  

При така описаната фактическа обстановка, съдът намира производството за проведено при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила.

Също така, оспорената в настоящето производство заповед се явява издадена от компетентен за целта орган, какъвто се явява кметът на общината, съгласно чл.129, ал.2 от ЗУТ, и по отношение на което обстоятелство и между страните липсва формиран спор.  

Според установеното от нормите на чл.103, ал.ал.1 и 4 от ЗУТ, устройствените планове са общи и подробни, като всеки устройствен план се съобразява с предвижданията на устройствените схеми и планове от по-горна степен, ако има такива, и представлява по отношение на тях по-пълна, по-подробна и конкретна разработка. Общият устройствен план (ОУП) се одобрява от общинския съвет, чието решение се обнародва в ДВ, окончателно е и не подлежи на обжалване (чл.127, ал.6 от ЗУТ в редакция към 05.09.2007г.). Написа се вече, че ОУП- Пловдив е одобрен с Решение №375, взето с протокол №16 от 05.09.2007г. на ОбС- Пловдив, обнародвано в ДВ, бр.82 от 12 октомври 2007г. Според извлечение от ОУП- Пловдив (листи 124, 125), ПИ с идентификатор №518.1499 (УПИ ІІ-1499) и съседният нему ПИ с идентификатор №518.1134 (върху който жалбоподателите притежават вещни права) попадат в устройствена зона на стария градски център “Ц”.

Според правила и нормативи за прилагане на ОУП- Пловдив, публикувани в интернет*, за устройствена зона “Ц” са предвидени два режима на устройство, както следва:

“Горен ред”- Предимно в зоната на традиционния, стар градски център, в т.ч. “Главната улица” и кв. “Капана”. Изпълняват се изисквания за изграждане на достъпна среда по наредба №6 (вероятно Наредба №6 от 26.11.2003г. за изграждане на достъпна среда в урбанизираните територии (Наредба №6/26.11.2003г., отм.)). Устройствените параметри /показатели/ за зона “Ц- горен ред” са както следва: максимална плътност (процент) на застрояване /Пзастр/, представляващ отношението на сбора от застроените площи на основното и допълващото застрояване спрямо площта на урегулирания поземлен имот, изразено в процент (§5, т.17 от ДР на ЗУТ), е до 70%; показател за интензивността на застрояване (Кинт), представляващ отношението на разгънатата застроена площ към площта на урегулирания имот, изразено в абсолютно число (§5, т.19 от ДР на ЗУТ), е от 2,5; минимално озеленена площ (процент на озеленяване или отношението на площта под естествена растителна покривка спрямо площта на имота Позел) от 25%.

“Долен ред”- отнася се за тангиращата “Главната улица” застройка. И в двата случая кота корниз се доказва с РУП. Конкретните устройствени режими, попадащи в териториите на КИН се коригират съгласно приложените режими “Ткин”. Устройствените параметри /показатели/ за зона “Ц- долен ред” са както следва: максимална плътност (процент) на застрояване /Пзастр/ до 80%; Кинт до 3,0; минимално озеленена площ от 20%.

Според изискването на т.21.2 от Приложение №1 към чл.68 от Наредба №8/14.06.2001г. (в приложима редакция), устройствените показатели за застрояване в имотите се отразяват в проекта посредством матрица.

Върху процесния проект са отразени матрица и таблица, в които за проектния УПИ ІІ-1499 е записано, че попада в устройствена зона “Ц”, като за същия са определени показатели за застрояване, както следва: височина <3ет./10м; Пзастр. <80%; Кинт <3,0, Позел >20%. Респективно, определени са устройствени показатели за усройствена зона “Ц- долен ред”. От своя страна, в обяснителната записка към проекта (лист 144) са посочени устройствени показатели за зона “Ц- горен ред”: Н=10м, Пзастр.- до 70%, Кинт- мах 2,5, Озеленяване- 25%. Имот с идентификатор №518.1499 се намира на кръстовището между улиците “Петко К.” и “С.В.”. Улица “Петко К.” е успоредна на улица “Райко Даскалов”, а улица “С.В.” пресича улица “Райко Даскалов” (лист 180). Под нарицателното “Главна улица” на гр. Пловдив се има предвид обособената пешеходна зона в град Пловдив, включваща улиците “Княз Александър І-ви” и “Райко Даскалов”. Според тълковните речници на българския език, “тангента” (от латински език) е “допирателна”, права линия, която се допира в една точка от сфера или окръжност. Предвид посоченото, според настоящия състав на съда, ПИ с идентификатор №518.1499 (проектен УПИ ІІ-1499) попада в “традиционния, стар, градски център”, а не в “тангиращата “Главната улица” застройка”. Следователно, определените с процесния проект и одобрените с оспорената заповед устройствени показатели за застрояване в проектния УПИ ІІ-1499 се явяват в противоречие с установените от ОУП- Пловдив устройствени показатели за застрояване в зоната, в която попада имотът.

Според оспорената заповед, “Налице е констатирана очевидна фактическа грешка (несъответствие между Плана за регулация и Плана за застрояване, одобрени със Заповед №1155/22.11.1982г. за ЦГЧ, гр. Пловдив)”.

За нуждите на съдебното производство бе назначена съдебно-техническа експертиза (СТЕ) с вещо лице С.Т.В.. Според заключението на вещото лице В. (листи 271-292), което съдът кредитира, макар и прието с възражение от страна на процесуалния представител на заинтересуваното лице в производството Е.Н., ПИ с идентификатор №518.1499 (Проектен УПИ ІІ-1499) попада в уличната регулация в терена на тротоара на улица “Петко К.” според част “регулация” на действащия ПУП-ПР (лист 180); а според част “застрояване” на действащия ПУП-ПЗ (лист 209, дело №232/2014г.), ПИ с идентификатор №518.1499 (проектен УПИ ІІ-1499) попада в УПИ І-комплексно застрояване.

Според ситуационен план (лист 115), заверен на 05.09.2012г. и цитиран в Заповед №12ОА2178 от 31.08.2012г. на ответника, между ПИ с пл.№1459 (понастоящем ПИ с идентификатор №518.1499) и ПИ с пл.№1458 (понастоящем ПИ с идентификатор №1134) е прокарана тънка червена линия, представляваща регулационна граница между двата имота. По делото е прието заверено копие на Скица с №12 от 07.01.2008г. (лист 30) на ПИ с пл.№1458, част от УПИ І- комплексно застрояване, в която скица между ПИ с пл.№1459 и ПИ с пл.№1458 върху имотната граници между двата посочени имота е изчертана тънка червена линия, означаваща регулационната граница между имотите. Според комбинирана скица между КК и действащия ПУП-ПР на част от кв.35 по плана на “Централна градска част”- Пловдив (лист 128) от геодезическото заснемане на ПИ с идентификатор №518.1499, ПИ с идентификатор №518.1499 попада в уличната регулация на терена на улица “Петко К.”.

Предвид посоченото, следва да се приеме за установено, че ПИ с идентификатор №518.1499 попада в уличната регулация на улица “Петко К.” и същият не е заснет в действащия ПУП като част от УПИ І- комплексно застрояване. Съответно, направеното възражение, че в обхвата на процесния проект за изменение на ПУП-ПРЗ попада част от УПИ І- комплексно застрояване, което обстоятелство не е изрично отразено в проекта и в заповедта за неговото одобряване и съответно обуславя незаконосъобразността на заповедта, настоящият състав на съда намира за неоснователно.

На следващо място, според посочените като част от правните основания за издаване на Заповед №13ОА1161 от 14.05.2013г. разпоредби на чл.113, ал.ал.1, 2, 4 и 5 от ЗУТ, (1) РУП се съставя за ограничена част от територията (отделен УПИ или група УПИ) и се изработва въз основа на действащ ПУП по чл.110, ал.1, т.1, 2 и 3 или едновременно с него. С РУП не може да се променят характерът и начинът на застрояване, предвидени с действащия подробен устройствен план; (2) РУП се съставя по искане на възложителя за конкретизиране на действащия ПУП само при условията на чл.36 или при свързано застрояване в повече от два УПИ; (4) РУП определя точно: 1) разположението и очертанието на сградите в план, както и минималните разстояния между тях и до имотните граници - съобразно допустимите за съответната устройствена зона плътност и интензивност на застрояване; 2) необходимите силуети, изясняващи: максималните височини на сградите и билата им в абсолютни коти; броя на етажите; формата и наклона на покривите и архитектурната връзка между сградите с оглед на правилното архитектурно-пространствено оформяне; (5) По искане на възложителя проектът за изменение на ПУП може да се изработи, съобщи, одобри и да влезе в сила едновременно с проекта за РУП.

Според разпоредбите на чл.36, ал.ал.1, 2 и 3 от ЗУТ, (1) За запазване на заварени годни сгради се допуска в РУП фактическото разположение на заварените сгради да не отговаря на изискващите се разстояния, ако сградите са масивни и имат трайност най-малко още 25 години или са обекти на културно-историческото наследство по смисъла на Закона за културното наследство (ЗКН). В тези случаи изискващото се разстояние между заварените сгради и предвидените с плана сгради в съседните УПИ може да бъде намалено най-много с една трета, като линиите на застрояване се установят в съответствие с разположението на заварената сграда. (2) Въз основа на РУП заварените масивни сгради могат да се надстрояват заедно с необходимото за това пристрояване, като се спазват изискващите се най-малки разстояния между сградите в съседните урегулирани поземлени имоти, без да е необходимо да се спазва и изискващото се най-малко разстояние от сградите до съответните имотни граници. В този случай се допуска разстоянието между сградите, включително и през улица, да се намалява най-много с една трета в зависимост от положението на заварените масивни сгради и възможностите за застрояване. (3) При архитектурно-градоустройствено оформяне на кварталите със свързано застрояване, когато височината на сградата трябва да се съобрази с височината на заварените сгради, се допуска въз основа на РУП разстоянието между съседните сгради откъм дъното на УПИ, както и разстоянието между линиите на застрояване от двете страни на улицата да се намаляват най-много с една трета.

В случая, според обяснителната записка на процесния проект (лист 144), “Разработен е и РУП. В съседния имот с идентификатор №518.1134 по КК, попадащ в УПИ І- комплексно застрояване, кв.35-нов, има жилищна сграда, построена на по-малко от изискуемото отстояние. Приложен е чл.36, ал.1 от ЗУТ, като изискуемото отстояние межди двете сгради е намалено с 1/3. Или 3,00м. за ниско застрояване и 1/3 от 12,76м. (Нкорниз на съществуващата сграда = 725,333м.) намалено с 1/3 = 483,555м. Предвиденото по проект разстояние е 4,85м”.

На пръв поглед разстоянието между задължителната линия на застрояване в проектния УПИ ІІ-1499 и съществуващата (заварената) в ПИ с идентификатор №518.1134 жилищна сграда (“4МЖ” по действащия ПУП), с височина от 12,76м. е правилно определено, съобразно нормите на чл.31 и чл.35, ал.1 от ЗУТ.

Наред с посоченото обаче, ПИ с идентификатор №518.1499 (проектен УПИ ІІ-1499) е ъглов имот, тъй като същият има лице към улица “Петко К.” и към улица “С.В.”.

Според разпоредбата на чл.27, ал.1 от ЗУТ, линиите на застрояване в УПИ с лице към две улици се определят по правилата на всяка от улиците.

Съответно, границата между ПИ с идентификатор №518.1499 и ПИ с идентификатор №518.134 е не само странична регулационна линия между двата имота по проекта, но и граница на ПИ с идентификатор №518.1499 към дъното на проектния УПИ ІІ-1499, считано от улица “Петко К.”. При това положение, съгласно установеното от нормата на чл.31, ал.1, т.2 от ЗУТ, застрояването в проектния УПИ ІІ-1499 следва да отстои на мининум 5 метра от границата с ПИ с идентификатор №518.1134 (УПИ І- комплексно застрояване). Освен това, прилагането на правилото за определяне на намалени отстояния между застрояването в проектния УПИ ІІ-1499 към дъното на УПИ (5 метра) и съществуващата жилищна сграда в ПИ с идентификатор №518.1134 (с височина Н=12,76м.), представляващо изискуемото разстояние между двете застройки, намалено с 1/3, определя резултат от 6,1688м. Иначе казано, 5,00м. за ниско застрояване към дъното на УПИ, 1/3 от 12,76м. (кота корниз на съществуващата сграда или 4,2533м.), намалени с 1/3.

Видно от проекта за РУП, задължителната линия на застрояване в проектния УПИ ІІ-1499 е поставена на 3 метра от границата между имотите (вместо на 5 метра), като не е отчетено обстоятелството, че същата е граница към дъното на проектния УПИ (спрямо улица “Петко К.”), както и на 4,85м. от съществуващата в ПИ с идентификатор №518.1134 четириетажна жилищна сграда, вместо на 6,1688м. по правилата за намаляване на отстоянията.

Според разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗУТ, в ъгловите УПИ, когато линиите на застрояване съвпадат с уличните регулационни линии и по двете улици, в зоната на кръстовището линията на застрояване трябва да отстъпи от пресечната точка на уличните регулационни линии на урегулирания имот най-малко на 2 м.

Видно от част “застрояване” на процесния проект, както и от процесния проект за РУП, задължителните линии на застрояване в проектния, ъглов УПИ ІІ-1499, изчертани с непрекъсната червена линия, съгласно точка П.6.3.1 от Приложение №2 към чл.68, ал.2 от Наредба №8/14.06.2001г., съвпадат с уличните регулационни линии на имота към двете улици.

Посочените обстоятелства, а именно: определяне на устройствени показатели за застрояване на проектния УПИ ІІ-1499 в противоречие с установените от ОУП- Пловдив показатели за застрояване в устройствената зона (“Ц”), в която попада имотът; определяне на задължителни линии на застрояване в проектния УПИ ІІ-1499 в противоречие с изискването на чл.27, ал.1 от ЗУТ; неправилно определяне на намалените отстояния между предвиденото в проектния УПИ ІІ-1499 застрояване и съществуващата (заварената) 4-етажна жилищна сграда в съседния ПИ с идентификатор №518.1134; както и поставянето на линиите на застрояване в зоната на кръстовището между улиците “Петко К.” и “С.В.” в противоречие с изискването на чл.27, ал.2 от ЗУТ, представляват нарушения на закона, обуславящи незаконосъобразността на част “застрояване” от проекта за изменение на ПУП-ПРЗ, както и на проекта за РУП.

Ето защо, като одобрява тези две части от процесния проект за изменение на ПУП-ПРЗ и РУП, ответникът постановява акта си в противоречие с материалноправни разпоредби. Респективно, разгледаните части от оспорената заповед са незаконосъобразни и следва да бъдат отменени.  

По отношение на част “регулация” на проекта, съдът намира, че същата не противоречи на закона.

В тази връзка, възражението, че проектният УПИ ІІ-1499 не отговаря на изискванията за минимални площ и лице на УПИ по смисъла на ЗУТ, доколкото същият е с площ от 204 кв.м., която площ е по-малка от минимално предвидената площ по чл.19, ал.1, т.1 и ал.3 от ЗУТ (300 кв.м.), е неоснователно.

Според чл.19, ал.1, т.1 от ЗУТ, УПИ за ниско жилищно застрояване в градовете, свободно или свързано в два имота трябва да има най-малко 14 метра лице и най-малко 300 кв.м. повърхност. Според чл.19, ал.3 от ЗУТ, определените в ал.1 най-малки размери на УПИ за ниско застрояване могат да бъдат намалени най-много с една пета (60 кв.м.).

В случая обаче, проектният УПИ ІІ-1499 е предвиден за обществено обслужващи дейности, поради което е налице хипотезата на чл.19, ал.6 от ЗУТ и неговите размери подлежат на определяне с ПУП. Респективно, не се изисква спазването на нормативите за площ и лице на УПИ по чл.19, ал.1 от ЗУТ.

Следователно, жалбата е неоснователна в тази част и не следва да бъде уважена.

Предвид очерталия се изход на делото, направените искания за присъждане на разноски в полза на жалбоподателите се явяват основателни и такива следва да им бъдат присъдени до размерите, в които са доказано направени и съразмерно на уважената част от жалбата им или в размер от 2/3 (две трети). В полза на ответната администрация следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, съобразно отхвърлената част от жалбата или в размер от 1/3 (една трета), в минимален размер, определен по реда на чл.78, ал.8 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл.144 от АПК, чл.37 от ЗПП и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП). Респективно, в полза на община Пловдив следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер от 33,34 лв. (1/3 от 100,00 лв.).

С оглед направеното изрично възражение от страна на процесуалния представител на кмета на община Пловдив за прекомерност на заплатените адвокатски възнаграждения, съдът съобрази и следното:

Според чл.78, ал.5 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата (ЗАдв). Според чл.36, ал.2 от ЗАдв, размерът на възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента; размерът на възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид работа, каквато в случая се явява Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения (Наредба №1/09.07.2004г.). Съгласно установеното от нормата на чл.8, ал.2, т.1 от Наредба №1/09.07.2004г., за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела по ЗУТ минималното адвокатско възнаграждение е в размер от 600,00 лева.

Според списък на разноските (листи 321-322), жалбоподателката К. е направила разноски в общ размер от 872,80 лв., от които: 600,00 лв. по Договор за правна защита и съдействие от 10.06.2013г. (лист 4); 10,00 лв. внесена държавна такса (лист 5); 12,80 лв. държавни такси за незаверени преписи от делото (лист 203); 250,00 лв. депозит за вещо лице (лист 238). Очевидно е, че заплатеното адвокатско възнаграждение от 600,00 лв. не е прекомерно. При това положение, на Ф.К. следва да се присъдят разноски в общ размер от 581,87 лв. (2/3 от 872,80 лв.).  

По делото е приет списък на разноските от адвокат Д.П. (лист 320), според който направените по делото разноски са по пълномощното му (лист 261) или в размер от 700,00 лв. Приет е списък на разноските от жалбоподателя А.Г. (лист 323) в общ размер от 1 620,00 лв., от които: 20,00 лв. държавна такса (лист 5); адвокатски хонорар 1 200,00 лв. (вероятно по Договор за правна защита и съдействие от 04.03.2017г. с адвокат Д. И. (лист 270)); 400,00 лв. депозити за вещо лице (листи 257, 298). Освен това, по делото е наличен Договор за правна защита и съдействие от 25.01.2017г. (лист 242), според който договор Г. е заплатил на адвокат И.М. възнаграждение от 1 000,00 лв. За процесуалното представителство от адвокат Г.М. (лист 309) жалбоподателят не ангажира доказателства за заплатено адвокатско възнаграждение, а по пълномощното на адвокат Д.П. настоящият състав на съда намира, че договореното възнаграждение от 700,00 лв. не е реално заплатено. Съответно, общият размер на заплатените адвокатските възнаграждения от страна на Г. е сумата от 2 200,00 лв., а заплатената държавна такса за образуване на съдебното производство е 10,00 лв.

Според §2а от ДР на Наредба №1/09.07.2004г., за нерегистрираните по Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) адвокати размерът на възнагражденията по тази наредба е без включен в тях ДДС (данък върху добавената стойност), а за регистрираните дължимият ДДС се начислява върху възнагражденията по тази наредба и се счита за неразделна част от дължимото от клиента адвокатско възнаграждение, като се дължи съобразно разпоредбите на ЗДДС.

Според точка 3. от Тълкувателно решение №6 от 6.11.2013г. на ВКС по тълк. д. №6/2012г., ОСГТК, докладчик съдиите Елеонора Чаначева и Албена Бонева, при намаляване на подлежащо на присъждане адвокатско възнаграждение, поради прекомерност по реда на чл.78, ал.5 ГПК, съдът не е обвързан от предвиденото в §2 от Наредба №1/09.07.2004г. (отменена разпоредба) ограничение и е свободен да намали възнаграждението до предвидения в същата наредба минимален размер.

Според чл.7, ал.8, във връзка с §1 от ДР на Наредба №1/09.07.2004г., при защита по дела с повече от две съдебни заседания за всяко следващо заседание се заплаща допълнително по 100 лв. По делото са проведени 6 съдебни заседания (на 26.10.2016г., на 20.12.2016г., на 27.01.2017г., на 24.02.2017г., на 06.03.2017г. и на 23.03.2017г.), като на четири от съдебните заседания жалбоподателят Г. е представляван от адвокат(и). Съответно, за явяването в съдебните заседания на 06.03.2017г. и на 23.03.2017г. се следва адвокатско възнаграждение в размер от общо 200,00 лева, съгласно чл.7, ал.8, във връзка с §1 от ДР на Наредба №1/09.07.2004г.

Предвид посоченото, с оглед на действителната правна и фактическа сложност на делото, както и с оглед на извършените процесуални действия, настоящият състав на съда намира, че заплатените адвокатски възнаграждения от общо 2 200,00 лева са прекомерни, поради което следва да бъдат намалени до минимално предвидения размер, определен по реда на Наредба №1/09.07.2004г., или до размер от общо 840,00 лв. (600,00 лв. по чл.8, ал.2, т.1 от Наредба №1/09.07.2004г. + 200,00 лв. по чл.7, ал.8, във връзка с §1 от ДР на наредбата + 40,00 лв. ДДС). При това положение, на А.Г. следва да се присъдят разноски в общ размер от 833,33 лв. (2/3 от 1 250,00 лв. (840,00 лв. + 400,00 лв. + 10,00 лв.)). За разноските следва да се осъди юридическото лице, към чиято структура организационно и функционално принадлежи органът, издал оспорения административен акт, каквото се явява община Пловдив.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед №13ОА1161 от 14.05.2013г. на кмета на община Пловдив, с която е одобрен проект за изменение на ПУП-ПРЗ на част от кв.35-нов (42-стар) по плана на “Централна градска част”, гр. Пловдив, като по имотните граници на ПИ с идентификатор №518.1499 се урегулира нов УПИ ІІ-1499, обществено обслужващи дейности, с ново, ниско, свободно застрояване с устройствени показатели за зона “Ц” (височина <3ет./10м., Пл. на застр. <80%, Кинт <3,0, Озеленяване >20%) по нанесената регулация с червени и зелени линии и надписи, нанесеното застрояване с червени прекъснати линии, матрица с устройствени показатели, указана със син цвят; и РУП на част от кв.35-нов (42-стар) по плана на “Централна градска част”, гр. Пловдив, с триетажно застрояване в УПИ ІІ, с височина в относителни коти 10,00м. и съответно в абсолютни коти 171,28м. по нанесеното застрояване с червени, плътни линии и коти с черен и червен цвят, както следва:

- в частта и, с която се одобрява план за застрояване на нов урегулиран УПИ ІІ-1499, обществено обслужващи дейности, с ново, ниско, свободно застрояване с устройствени показатели за зона “Ц” (височина <3ет./10м., Пл. на застр. <80%, Кинт <3,0, Озеленяване >20%) по нанесената регулация с червени и зелени линии и надписи, нанесененото застрояване с червени прекъснати линии, матрица с устройствени показатели, указана със син цвят;

- в частта и, с която се одобрява РУП на част от кв.35-нов (42-стар) по плана на “Централна градска част”, гр. Пловдив, с триетажно застрояване в УПИ ІІ, с височина в относителни коти 10,00м. и съответно в абсолютни коти 171,28м. по нанесеното застрояване с червени, плътни линии и коти с черен и червен цвят.

ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата и част.

ОСЪЖДА община Пловдив да заплати на Ф.Д.К., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 581,87 лева, представляваща направените по делото разноски, съразмерно на уважената част от жалбата; да заплати на А.К.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 833,33 лева, представляваща направените по делото разноски, съразмерно на уважената част от жалбата.

ОСЪЖДА Ф.Д.К., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на община Пловдив сумата от 16,67 лева., представляваща юрисконсултско възнаграждение, съобразно отхвърлената част от жалбата.

ОСЪЖДА А.К.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на община Пловдив сумата от 16,67 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение, съобразно отхвърлената част от жалбата.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Адм. съдия:./п/........................

/Н.Бекиров/