Определение по дело №2287/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1869
Дата: 21 септември 2021 г. (в сила от 5 октомври 2021 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20217040702287
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 20 септември 2021 г.

Съдържание на акта

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 1869 / 21.09.2021 година, гр. Бургас

 

 

         Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на двадесет и първи септември две хиляди и двадесет и първа година, в закрито заседание, в следния състав:

                                                                  Председател: Атанаска Атанасова

 

като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 2287 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.60, ал.5 и ал.6 от АПК, във връзка с чл.64, ал.7 от ЗМВР, и е образувано по повод постъпила жалба от И.З.В. с ЕГН **********, с адрес: ***, против разпореждане за предварително изпълнение на Разпореждане с рег. № 3292р 17570 от 17.09.2021 г., издадено от С. М. Адем- инспектор в сектор „Охранителна полиция“ при 04 РУ при ОДМВР- Бургас.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на разпореждането за принудително изпълнение, поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на административнопроизводствени правила. По същество се иска неговата отмяна. Претендират се разноски.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:

С разпореждане на инспектор в сектор „Охранителна полиция“ при 04 РУ Бургас, към ОД на МВР Бургас на основание чл.64 от ЗМВР е разпоредено на жалбоподателя, в качеството му на собственик на плавателен съд, тип моторна лодка с рег. № БС2458, да премести от морски плаж  „Отманли“, находящ се в близост до бивша водолазна база или т.нар. “Кораб“, пътно превозно средство, тип ремарке, без регистрационен номер, върху който е поставен плавателния съд. В разпореждането е определен 5-дневен срок за изпълнение и на основание чл.60, ал.1 от АПК е допуснато предварителното му изпълнение.

Според настоящия съдебен състав разпореждането за предварително изпълнение е незаконосъобразно, поради допуснато от административния орган съществено нарушение на административнопроизводствени правила, изразено в липса на мотиви.

С допускането на предварително изпълнение се придава изпълнителна сила на невлезлия в сила индивидуален административен акт. Доколкото представлява изключение от общия принцип за суспензивно действие на жалбата и съдържа в себе си потенциалната възможност да причини вреди на адресата, то се допуска при стриктно спазване на законовите предпоставки, изчерпателно посочени в нормата на чл.60, ал.1 от АПК- ако се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите; да се защитят особено важни държавни или обществени интереси; при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта; ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда; по искане на някоя от страните- в защита на особено важен неин интерес. Наличието на тези предпоставки не се презумира. Във всички случаи административният орган следва да посочи обстоятелствата, мотивирали го да разпореди предварително изпълнение на акта. В конкретния случай това задължение не е изпълнено от последния. В оспореното разпореждане е посочено правното основание за издаването му- чл. 60, ал.1 от АПК, но прилагането на нормата не е обосновано с конкретни обстоятелства и в крайна сметка остават неясни съображенията на административния орган да постанови предварително изпълнение на невлезлия в сила акт. Непосочването на конкретни обстоятелства, обосноваващи допускане на предварителното изпълнение, по същество представлява липса на мотиви. То непосредствено засяга правото на защита на адресата на акта, което е изначално затруднено, а и препятства проверката относно наличието на задължителните предпоставки по чл. 60, ал.1 от АПК, поради което съставлява основание за отмяна на разпореждането, съгласно нормата на чл. 146, т. 3 от АПК. Ето защо, искането за отмяна на оспореното разпореждане се явява основателно и следва да се уважи.

С оглед формирания извод за основателност на жалбата и своевременно направено искане, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да се присъдят на жалбоподателя направените разноски по делото в размер на 260 лева, от които 10 лева- заплатена държавна такса, 250 лева- заплатено адвокатско възнаграждение. Разноските следва да бъдат възложени върху юридическото лице, в чиято структура е органът, издал акта, доколкото последният, макар да разполага с административна правосубектност за участие в съдебното производство, не може да бъде носител на задължение с облигационен характер, каквото е задължението за разноски, поради липса на гражданска правосубектност.

Мотивиран от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ разпореждането, с което на основание чл. 60, ал. 1 от АПК е допуснато предварително изпълнение на Разпореждане с рег. № 3292р 17570 от 17.09.2021 г., издадено от С. М. Адем- инспектор в сектор „Охранителна полиция“ при 04 РУ при ОДМВР- Бургас.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи, гр. Бургас, да заплати на И.З.В. с ЕГН ********** сумата от 260.00 (двеста и шестдесет) лева, представляваща разноски по делото.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщението.

                                                           СЪДИЯ: