Решение по дело №341/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 ноември 2019 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20197240700341
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

329                                        05.11.2019 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на десети октомври две хиляди и деветнадесета год., в състав         

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                          Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                           МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Зорница Делчева и в присъствието на прокурора Петя Драганова, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело341  по описа  за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 Образувано е по касационната жалба на Областна дирекция на МВР - Стара Загора, представлявана от Директора Стоян Стоянов, чрез пълномощника си по делото М.А.срещу Решение №38/27.06.2019 год., постановено по АНД №117/2019 год. по описа на Чирпанския районен съд, с което е отменен като незаконосъобразен електронен фиш серия К, №2479396, издаден от ОД на МВР  Стара Загора.

В касационната жалба се излагат доводи за неправилност на обжалваното решение, като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения - касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Жалбоподателят твърди, че са представени доказателства за обстоятелствата относно кой участък, до коя дата и до кога е въведено ограничението на скоростта от 90 км./ч.. Сектор „Пътна полиция“ само следи за спазването на ограничението на скоростния режим, съобразно поставените знаци. Касатора твърди, че не може да му се изискват доказателства за влизането в сила на актове, издадени от друга администрация, респективно да търпи негативни последици за неизпълнение на разпореждането на съда адресирано до друга администрация. Моли съда обжалваното решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърден  електронен фиш серия К, № 2479396 издаден от ОД на МВР  Стара Загора. 

Ответникът по касация Г.В.Д., не се явява, но в представеното по делото писмени бележки изразява становище за неоснователност на депозираната касационна жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора взема становище, че жалбата е неоснователна.

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания, доводите на страните и извърши проверка на законосъобразността на обжалваното решение по посочените в жалбата основания, намира за установено  следното:

   Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Производството пред Районен съд – Чирпан се е развило по жалбата на Г.В.Д. срещу електронен фиш серия К, №2479396, издаден от ОД на МВР  Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4  във вр. с чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 600.00 лв., за нарушение на чл.21, ал.2 във връзка с чл.21, ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 11.12.2019 год., в 16.38 ч. в Област Стара Загора, Община Чирпан, АМ Тракия управлява посока София, при ограничение на скоростта от 90 км./ч., въведено с пътен знак В-26, съгласно заповед №РД.11.913/27.09.2018 год. на АПИ. Заснето с мобилна радарна система TFR1-M и отчетен километров толеранс със скорост 141 км/ч при максимално допустима 90 км/ч и превишение на скоростта 51 км/ч.

При осъществения контрол за законосъобразност на оспорения електронен фиш /ЕФ/, районният съд е приел, че вмененото във вина на Д. административно нарушение не е доказано по безспорен начин, тъй като видно от цитираната във фиша заповед, съгласно т..2 от същата, ограничението следва да се въведе след като са налице всички условия за ВОБД, а именно, стриктно изпълнение на място сигнализация, в съответствие със съгласувания проект за ВОБД и при спазени изисквания от Наредба №3/16.08.2010 год. и приемането на ВОБД с протокол от комисия с представители на „Автомагистрали“ЕАД, ОПУ – Стара Загора и сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора, като изрично е отразено, че заповедта влиза в сила след представянето на протокола по т.2 в АПИ. Не са представени доказателства, че заповедта е влязла в сила – протокола по т.2 с данни, кога е представен в АПИ, т.е. не е доказано от наказващият орган, че заповедта на АПИ е влязла в сила и съответно е действало въведеното с нея ограничение. Представени са множество заповеди, но е представен само един протокол, в който е записано, че същият е във връзка със Заповед №РД-11-51/23.09.2018 год. Това го е мотивирало да отмени издаденият електронен фиш.

Решението на районния съд е неправилно.

             Настоящият съдебен състав не споделя извода на районният съд, че нарушението не е доказано по безспорен начин. По делото са приети като писмени доказателства четири заповеди, издадени от Директора на ОПУ – Стара Загора, с които е въведено ограничението в процесния участък от Автомагистрала Тракия. Първата е №РД-11-51/23.09.2018 год., с която е въведено ограничение от 90 км./ч. което важи за периода от 10:00 часа на 24.09.2018 год. до 10:00 часа на 26.09.2018 год. и за участъка от км.168+000 до 208+801. Във връзка с това ограничение е съставен и констативен протокол от 24.09.2018 год., подписан от представители на ОД на МВР- Стара Загора, сектор „Пътна полиция“, ОПУ Стара Загора и изпълнителя на обекта – ръководител на звено ОП“Чирпан“, съгласно който е констатирано, че пътните знаци са монтирани в съответствие с издадената заповед. Именно с този протокол се удостоверява, че е въведено ограничението на скоростта. Впоследствие са издадени още три заповеди от Директора на ОПУ – Стара Загора: Заповед №РД-11-324/27.09.2018 год., с която е въведено ограничение от 90 км./ч. което важи до 30.09.2018 год. и за участъка от км.134+000 до 208+801; Заповед №РД-11-913/27.09.2018 год., с която е въведено ограничение от 90 км./ч. което важи до 20.12.2018 год. и за участъка от км.168+000 до 208+100 и Заповед №РД-11-1330/19.12.2018 год., с която е въведено ограничение от 90 км./ч. което важи до 31.03.2019 год. и е за участъка от км.168+000 до 208+801. Съпоставяйки периодите за които се отнасят отделните заповеди, може да се направи извод, че с тези три заповеди единствено е удължаван периода на действие на ограничението на скоростта. В този смисъл с протокола от 24.09.2018 год. е установена ВОБД, поради което е не е необходимо да се съставят нови протоколи, доколкото поставените знаци не премахвани, за да бъдат наново монтирани. Въз основа на гореизложеното съдът намира, че е безспорно установено, че към датата на извършване на административното нарушение – 11.12.2018 год. е било налице ограничение на скоростта за движение по автомагистрала Тракия, която е 90 км./ч., важаща за участъка от км.168+000 до км.208+810 /в който попада и мястото на извършване на нарушението км.190+000/.

            За пълнота на изложението, съдът намира, че следва да се изложат и следните съображения:

            Като нарушена е посочена разпоредбата на чл.20, ал.2 във връзка с чл.21, ал. от ЗДвП, според която когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в т.1, това се сигнализира с пътен знак. От представеният протокол се установява, че такива знаци, въвеждащи ограничение на скоростта са поставени в пътния участък, в който е бил извършван контрол на скоростта. Когато водачите на ППС се движат по пътищата, отворени за обществено ползване, същите са длъжни да се съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка – чл.6, ал.1 от ЗДвП. Представена е заповедта, с която е въведено ограничението, няма данни същата да е оспорена и след като е представен протокола, то следва да се приеме, че е налице ограничение на скоростта, което е задължително за всички участници в движението, включително и за ответника по касация. При движението си по  автомагистралата същият следва да съобразява поведението си с пътните знаци, които в конкретния случай и участък предполага движение на МПС със скорост не повече от 90 км./ч.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че решението на районният следва да бъде отменено. Делото е изяснено от фактическа страна, поради което не е необходимо същото да се върне за нова разглеждане или събиране на нови доказателства, поради което и следва да се постанови решение по съществото на спора. Въз основа на приетите доказателства по делото, съдът намира, че може да се направи обоснован извод, че на 11.12.2018 год. в 16:38 часа Г.В.Д. е осъществил от обективна и субективна страна административно нарушение по чл.21, ал.2 във връзка с чл.21, ал.1 от ЗДвП. Нарушението е правилно квалифицирано, а наказанието е наложено в предвиденият от закона размер.

Водим от горните мотиви и на основание чл.221, ал.2, предложение второ от АПК съдът

 

                                             Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ Решение №38/27.06.2019 год., постановено по АНД №117/2019 год. по описа на Районен съд Чирпан и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К, №2479396, издаден от ОД на МВР  Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4  във вр. с чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП на Г.В.Д. е наложено административно наказание „глоба” в размер на 600.00 лв., за нарушение на чл.21, ал.2 във връзка с чл.21, ал.1 от ЗДвП

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                               ЧЛЕНОВЕ: 1. 

 

2.