Р Е Ш
Е Н И Е № 11
Гр. Ямбол
,….…08.01.2020г.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Ямболски районен
съд…………………………….…….наказателна колегия в публично заседание на осемнайсти ноември …………………………..……..…
през двехиляди
и деветнайста година
в състав:
Председател: С.Митрушева
Съдебни заседатели:
Членове:
при секретаря ……………….Ив.Г...…..…..
…………………….. и в присъствието на прокурора………………………….........……………….. като
разгледа докладваното от …………..…Митрушева……………..анд № 1162 по описа за
2019 год …………..…………………………………………………
Производството по делото е образувано по жалба на М.М.И. *** против Наказателно постановление № 278/06.08.2019г на Началник отдел „Контрол по РПМ“ АПИ , с което на осн. Чл. 53 ал.1 т.2 ЗП му е наложена глоба в размер на 3000лв. за нарушение на чл. 26 ал.2 т.1 б. а от ЗП вр. чл. 37 ал.1 т.1 от Наредба №11/01г на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. В жалбата се излагат съображения за материална незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, с оглед на което се иска неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата. Счита същата за основателна и доказана и моли за уважаването й от страна на съда.
Въззиваемата страна АПИ София, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита атакуваното с нея наказателно постановление за правилно и законосъобразно и моли за оставянето му в сила.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и проверени в хода на съдебното следствие доказателства по делото, приема за установена следната фактическа обстановка:
С Наказателно постановление № 278/06.08.2019г на Началник отдел „Контрол по РПМ“ АПИ , на осн. Чл. 53 ал.1 т.2 ЗП на М.И. е наложена глоба в размер на 3000лв. за нарушение на чл. 26 ал.2 т.1 б. а от ЗП вр. чл. 37 ал.1 т.1 от Наредба №11/01г на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, затова, че на 12.07.2019г в 12.05ч. на път І-7 км.240 на 1500м. след с. З., посока Я.-Ш. е управлявал и осъществявал движение на МПС с четири оси с две управляеми оси марка „Рено“ модел Г330 с ДК № СН5541НС. В хода на проверката е направено измерване , при което е констатирано ,че са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и / или тежки МПС- при измерено разстояние между осите 1.37м. сумата на натоварването наос на двойната задвижваща ос на МПС е 23.350т. при максимално допустимо натоварване от 19.т.
Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 12.08.19г.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е
процесуално допустима, като подадена в преклузивния
срок по чл. 59 ал.2 ЗАНН от надлежно легитимирано лице. Разгледана по същество
се преценя като основателна, поради следните съображения:
Жалбоподателят е
санкциониран за нарушение на чл. 26,
ал.2, т.1, б."а" от ЗП, която разпоредба гласи: "За дейности от
специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на
пътя и ограничителната строителна линия: а) движението на извънгабаритни
и тежки пътни превозни средства." . Съгласно трайната съдебната практика
на ЯАС (КАНД №№ 162/2018г., № 28 /2019г, № 55/2019г. , № 64 /2019г и др) водачът на товарния автомобил не може да бъде субект на
административно нарушение от посочения вид. В своите решения административния
съд приема, че условията за движение на извънгабаритни
пътни превозни средства и реда за издаване на разрешителни за това са
регламентирани в раздел III и IV от Наредба № 11/03.07.2001 г, като в чл.15,
ал.3 от същата са определени лицата,
задължени да подадат заявление за издаване на изискуемото разрешително и това
са собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС
или лицата, които извършват превозите, като водачът на ППС не попада в нито
една от посочените категории. Посочените лица съгласно чл.11 от Наредбата носят отговорност за
движението и съпровождането на извънгабаритните ППС,
като са длъжни: да осигуряват сигнализирането на извънгабаритното
ППС и необходимите документи за осъществяване на превоза; да запознават водача
с особените свойства на товара и със специфичните изисквания при превозването
му, с които той е задължен да се съобразява; да отстраняват за своя сметка
всички нанесени повреди на пътя, пътните принадлежности и съоръжения, както и
други причинени от тях щети при извършване на превозите вследствие на
неспазване условията, посочени в разрешителното и наредбата, или да заплащат
разходите за тяхното възстановяване; да проверяват съответствието между
действителните габаритни размери на ППС и размерите, описани в разрешителното.
Предвид
изложеното и в съответствие с практиката на ЯАС
настоящият съдебен състав приема,че жалбоподателят , в качеството му водач на
тежко МПС не е осъществил от субективна страна състава на
административно нарушение по чл. 26 ал.1 т.2 б.“а“ от ЗП. Същият няма задължение за снабдяване със съответно
разрешително, липсата на последното не
може да му бъде вменено във вина, поради което неправилно е санкциониран.
Издаденото в тази насока наказателно постановление се явява материално
незаконосъобразно и като такова подлежи на отмяна.
Воден
от гореизложеното , съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
278/06.08.2019г на Началник отдел „Контрол по РПМ“ АПИ , с което на М.М.И. , на осн. Чл. 53 ал.1 т.2 ЗП е наложена глоба в размер на
3000лв. за нарушение на чл. 26 ал.2 т.1 б. а от ЗП вр.
чл. 37 ал.1 т.1 от Наредба №11/01г на МРРБ за движение на извънгабаритни
и/или тежки ППС
Решението подлежи
на касационно обжалване пред АС-Ямбол, в 14 - дневен срок от съобщаването му на
страните.
Районен
съдия: