Решение по дело №181/2018 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 април 2019 г. (в сила от 18 май 2019 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20187190700181
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

Номер: 40                                  17.04.2019 г.                          Град Разград

В ИМЕТО НА НАРОДА

Разградският административен съд, в публично заседание на осемнадесети март две хиляди и деветнадесета  година,  в  състав:

       ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 181 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК)  .

Образувано е по жалба от Ф. Н. Б. от с. О., община З., ул. „******” № **, със съдебен адрес ***** - адв. Д. С.”, срещу уведомително писмо с изх.№ 02-170-6500/2564 от 23.08.2018 год. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2007-2013г за кампания 2015 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие”, Разплащателна агенция, гр.София. С оспореното писмо  исканата за подпомагане сума в размер на 102369,7 лв. е намалена с 10629.38 лв. и е оторизирана за изплащане сумата от 91740,32 лв. В жалбата се твърди, че при издаване на оспорения административен акт е допуснато нарушение на чл. 28, ал. 2 и чл. 32 от регламент /ЕО/ № 1122/2009 год., тъй като след извършване на кръстосана проверка и установени нередности не е извършена проверка на място, както и че на оспорващата не е дадена възможност да се запознае с констатациите при проверките и да направи възражения. Оспорващият иска от съда   да отмени оспорения административен акт и да му присъди направените деловодни разноски.

Ответникът по оспорването – заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция София, чрез процесуалния си представител по пълномощие – старши юрисконсулт А., счита жалбата за неоснователна. Моли съда да отхвърли жалбата. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 от АПК, приема за установено следното от фактическа страна:

С писмо изх. № 01-6500/9849 от 12.09.2013 год. /л.26 – л. 33/ оспорващата е била уведомена, че на основание чл. 62, ал. 3 от Наредба № 11  от 06.04.2009 год. за условията и реда за прилагане на мярка 2014 „Агроекологични плащания” от ПЗСР за периода 2007 – 2013 год. е одобрена за участие в направление „Биологично растениевъдство” /БР/ от Мярка 214 „Агроекологични плащания” /АП/, съгласно приложената към писмото таблица по подадено от нея заявление за подпомагане с УИН 17/280513/77584. В писмото са посочени  поетите от оспорващата задължения и условията, при които ще бъдат извършвани плащанията, а в таблица към него са посочени конкретно одобрените  парцели. Общата площ на одобрените парцели е 479,03 ха.

За кампания 2015 година оспорващата е подала на 15.05.2015 год. общо заявление за подпомагане с УИН 17/110615/87429 /л.63- л. 67/ В заявлението са посочени парцелите за които  оспорващата заявява плащане по направление „БР” с код АП06, съгласно Приложение № 1б от Наредба №11. При автоматичната проверка на въведените данни е установено, че оспорващата не е декларирала същите площи по направление „Биологично растениевъдство”, спрямо декларираните за предходната година, като са посочени номерата на парцелите /л.80/. По тази констатация оспорващата е дала обяснения от 28.05.2015 год. / гърба на л. 80/.

В последствие на 12.06.2015 год. оспорващата е подала заявление за подпомагане /гърба на л. 107 – л.118/, с което е  направила редакция на заявените парцели. На 15.06.2015 год. оспорващата е подала окончателно коригирано заявление за подпомагане /л.120 – 132/ придружено с обяснение /л.132/ за намаляването на заявените площи по мярка 214 „Агроекологични плащания”, като се позовава на възникнали проблеми с правното основание за ползване на първоначално заявените парцели по мярката и правото ѝ за намаляване на площите с 10 %.

С писмо изх. № 02-170-6500/2350 от 16.09.2015 год. /л.18-20/ на ДФ „Земеделие”, получено от оспорващата на 29.09.2015 год., същата е уведомена, че е установено наличие на площи, заявени от повече от един земеделски стопанин като за посочения в писмото парцел застъпването е в размер на 1,55 ха. На оспорващата е даден срок за потвърждаване на имота и предоставяне на документ, доказващ правното основание за ползване. По делото няма данни, а и оспорващата не твърди, че е потвърдила имота и, че е предоставила документ, доказващ правното основание за ползването му.

Със заповед № РД 09-937 от 22.12.2015 год. /л.151-152/ министърът на земеделието е одобрил обновения специализиран слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2015 год., а със заповед № РД-46-236 от 01.03.2016 год. /л.153-154/  е одобрил окончателния специализиран слой „Площи, допустими за под помагане” за кампания 2015 като част от системата СИЗП, който е актуален за 2015 год. Съгласно писмо изх. № 11-430 от 28.11.2018 год. /л.314-315/ на МЗ  оспорващата не е правила възражения срещу първата и не е обжалвала втората заповед, а и в жалбата няма такива  твърдения.

На заявлението за подпомагане на оспорващата са извършени проверките по чл. 37 от ЗСПЗЗ в т.ч. проверка на място чрез дистанционен контрол  и инспекция на стопанството, разпоредени със заповеди за извършване на проверки / гърба на л.155, л. 156, гърба на л. 181, л. 182, 208 и л. 209/ За извършените проверки са изготвени както следва: Доклад за проверка по заявка 298156, извършена в периода от 20.11.2015 год. до 27.11.2015 год. /гърба на л. 156 – гърба на л. 177/ в присъствието на оспорващата и неин представител – Я. М./. Докладът е връчен лично на оспорващата на 27.11.2015 год., съгласно положения подпис; Доклад за проверка на място по заявка 2295367, извършена на 20.11.2015 год. /гърба на л. 182 – гърба на л. 203/, за която оспорващата е била уведомена на 19.11.2015 год., съгласно отбелязване в доклада. Докладът е връчен срещу подпис лично на оспорващата на 20.11.2015 год.

В последствие е изготвен и доклад за проверка /л.210-л. 257/ в който са отразени резултатите от проверка на място чрез ДК и  проверка на място на терен. Копие от доклада е връчен на оспорващата с писмо изх. № 01-172-6500/488 от 08.12.2015 год.  /л.272/ на 28.12.2015, съгласно известие за доставка /л.273/. С писмото оспорващата е уведомена, че по подаденото от нея заявление за подпомагане е извършена проверка за допустимост на декларираните площи, като резултатите са описани в приложения към писмото доклад. В доклада /л.255, л.257/ изрично е посочено, че оспорващата има право да направи забележки и възражения в рамките на 14 дни от получаване на контролния лист.

Въз основа на извършените проверки по чл. 37 от ЗСПЗЗ и направените констатации административният орган е издал оспореното писмо /л.12-л.17/.  С него той е приел, че от декларираните от оспорващата за подпомагане площи  по мярка 214 Агроекологични плащания с код АП06 в размер на 436.18 ха, недопустими за подпомагане са 15,27 ха.  В мотивите на решението  в табличен вид /л12-13/ и пояснения под таблицата са посочени с идентификатор конкретните парцели, декларираната от оспорващата площ, размерът на допустимата за подпомагане площ след извършените проверки и размерът на недопустимата площ от всеки един от тях, както и фактическото и правно основание, на което  административният орган е приел, че тази площ е недопустима за подпомагане.

Въз основа на тези факти, административният орган е изчислил размера на финансовото подпомагане в таблица /л.14/ като е приел, че: размерът на заявената за подпомагане площ е 436,18 ха; установената  допустима площ за подпомагане след извършените проверки е 420, 91 ха; наддекларираната площ е 15, 01, която представлява 3,56 %  от допустимата за подпомагане площ; подлежащата на санкциониране площ е 30.02 ха - равна на удвоения размер на наддекларираната площ, по правилото на  чл. 19, §1 от   ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 640/2014 НА КОМИСИЯТА от 11 март 2014 година;  оторизираната площ за финансово подпомагане е равна на 390.89 ха. В резултат на тези данни административният орган е  оторизирал сума за финансово подпомагане на оспорващата за кампания 2015 год. в размер на 91740,32 лв. равна на произведението от оторизираната за подпомагане площ от 390,89 ха умножена по годишния размер на агроекологичните плащания  за  дейност  с код АП06  от 120 евро на хектар /234,696 лв. на ха/, съгласно чл. 13, а. 1, т. 3 от Наредба № 11.  Оспорващата е декларирала за  подпомагане  436.18 ха, които умножени по 234,696 лв./ха образуват претендирана сума за подпомагане от 102369,7 лв., но  предвид оторизираната за подпомагане площ от 390.89 ха, е оторизирана сума за плащане от 91740,32 лв., т.е. налице е намаление /отказ/ на претендираното от оспорващата плащане за кампания 2015 год. в размер на 10629,38 лв. Оторизираната за плащане сума от 91740,32 лв. е изплатени, съгласно таблица № 2 към оспореното уведомително писмо.

Писмото е връчено на оспорващата Б. на 31.08.2018 год., а жалбата срещу него е подадена чрез пощенски оператор на 11.09.2018 год., съгласно пощенското клеймо на плика /л. 10/

Вещото лице по назначената съдебно-техническа експертиза дава заключение, неоспорено от страните /л.342-375/, че административният орган правилно е установил размера на недопустимите за финансово подпомагане площи, както и размера на площта, подлежаща на санкциониране, което от своя страна е довело до точно изчисляване на оторизираната за подпомагане  площ. Съдът кредитира заключението на вещото лице като пълно, ясно и обосновано.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима.  Същата е подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване и в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК  14 - дневен срок.

Оспореният административен акт е издаден от заместник-изпълнителния директор на  ДФ „Земеделие” – РА – П. Д. С. Съгласно разпоредбата на чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП, ДФ „Земеделие” изпълнява функциите на Разплащателна агенция. В §1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е посочено, че "Разплащателна агенция" е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Според чл.20а ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, а съгласно ал. 4 той може да  делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори. Със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е делегирал на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” – П. Д. С., правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схеми и мерки за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 год. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, както и да издава и подписва уведомителни писма за одобрените за участие  и за неизпълнени ангажименти по мярка 214 „Агроекологични плащания. С оглед на изложеното  съдът счита, че оспореният административен акт е издаден от  компетентен орган.

Оспореният административен акт е издаден в писмена форма, съгласно чл. 59, ал. 1 от АПК и съдържат всички реквизити, посочени в ал. 2, в т.ч. фактически и правни основания за издаването му, които кореспондират помежду си. Неоснователно е твърдението на оспорващия, че не ставало ясно защо му е отказана субсидия за част от декларираните площи. В оспорения административен акт в табличен вид и в пояснителни бележки под таблицата са посочени фактическите  и правни основания, въз основа на които административния орган е отказал да оторизира за подпомагане част от декларираните площи, размерът на тези площи, както и размера на неоторизираната сума. Наред с това фактическите основания , въз основа на които административният орган е отказал оторизиране на посочените в писмото площи за подпомагане се съдържат и в документите по административната преписка  - докладите от проверка на място, доклада за резултатите от дистанционната проверка и  проверката на терен, които са връчени на оспорващата. Ето защо съдът намира, че оспорения административен акт е издаден в предвидената в закона форма.

Съдът намира, че при издаване на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Оспорващата е уведомена за установеното при извършената административна проверка на заявлението ѝ за подпомагане двойно деклариране на площи, като е посочено конкретния БЗС, застъпената площ, указано ѝ е да се яви в ДФ земеделие в съответния срок и да докаже правното  основание за ползване на тези площ, както и последиците при неявяването ѝ. Административният орган е спазил процедурата по чл. 17 от НАРЕДБА № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащани /ДВ бр. 22/2009 г. / в редакцията му към м. септември 2015 год. Също така на подаденото от оспорващата заявление за подпомагане за кампания 2015 год. са извършени предвидените чл. 37 от ЗПЗП и  в чл. 65, ал. 1 от Наредба № 11 административна проверка и проверка на място. При извършване на проверките на място е спазена процедурата, регламентирана  в чл. 65, ал. 3,4,5 и 6 от същата наредба. Проверките на място са извършени след уведомяване на оспорващата, в нейно присъствие или на неин представител. Докладите  и контролните листи от извършените проверки са връчени на оспорващата и неин представител. Обобщения доклад от констатациите от проверките чрез дистанционния контрол и инспекцията  на място е връчен на оспорващата, заедно с уведомително писмо. Даден ѝ е предвидения в наредбата 14 дневен срок за възражения и представяне на доказателства. Ето защо твърдението на оспорващата за допуснати нарушения при извършване на проверките, както и че не ѝ е дадена възможност да се запознае с констатираните нередности и да направи възражения, са неоснователни и недоказани. Не са налице твърдените от оспорващата нарушения на чл. 28, § 2 и чл. 32 от Регламент  /ЕО/ № 1122/2009 на Комисията от 30.11.2009 год. Именно в изпълнение на тези разпоредби оспорващата е уведомена за констатираното двойно деклариране на площи при извършената административна проверка, а в последствие е извършена проверка на място и дистанционна проверка на заявените площи. За установените нередности при извършената дистанционна проверка и проверка на място е изготвен доклад, който е връчен с писмо на оспорващата, както беше посочено по-горе

Административният акт съответства и на материалния закон. Основанията въз основа на които ДФ „Земеделие” – РА може да намалява размера на плащането или  да откаже плащане по схемите за директни плащания, са посочени в чл. 43, ал. 3 от ЗПЗП.

Съгласно разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено. Безспорно е установено, че  1,55 ха площ от парцел 32860-419-1-1  е двойно деклариран и оспорващата не е доказала правното основание за ползването на имота,т.е. застъпването на площта не е отстранено.

Според разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато кандидатът е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл. 40, а съгласно т. 6 когато заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 за съответната година. Съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от Наредба № 2 от 17.02.2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /отм., но действала през 2015 год./ трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи, заети от дървесна или храстовидна растителност, сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, а според втората алинея не са допустими за подпомагане земеделските площи или тези части от тях, в които елементите по ал. 1 са компактно разположени и заемат, заедно или поотделно, повече от 100 кв. м.

В  случая при проверката на място е безспорно установено, че парцели 48653 – 501-2-1 с площ от 1,45 ха и 48653-501-1-1 с площ от 2,75 ха са изцяло наводнени.  Част  от площта на парцел 80661-132-4-1 в размер на 0.33 ха, на парцел 27629-275-1-2 в размер на 7,68 ха, на парцел 11836-110-1-1 в размер на 0.33 ха, на парцел 32442-39-3-1 в размер на 0.42 ха са покрити с храсти, дървесна растителност, ровини. Следователно тези площи са недопустими за подпомагане с оглед разпоредбата на чл. 7 от Наредба № 2 / отм./ Следва да се посочи, че посочените като недопустими за подпомагане площи от последните три парцела не попадат и в окончателния специализиран слой „Площи, допустими за под помагане” за кампания 2015 , одобрен със заповед № РД-46-236 от 01.03.2016 год. на министъра на земеделието. По отношение на  парцел 70175-1117-8-1 е установено, че оспорващата е декларирала в заявлението за подпомагане за кампания 2015 г. площ на парцела от 4,7 ха, а при проверка на място измерената площ на парцела е 4,2 ха, т.е. имаме наддекларирана площ от 0.5 ха която оспорващата не  стопанисва.  С оглед на изложеното съдът счита, че по отношение на тези площ административният орган правилно е отказал плащане на основание чл. 43, ал. 3, т. 4  и т. 6 от ЗПЗП.

По отношение на останалите площи от парцели 06418-53-2-1, 11836-521-1-1, 11836-521-5-111836 – 521-4-1 и 39373-38-1-1, които са  с размери до 0,1 ха а общо са с площ от 0,26 ха, /кол. 7 от табл. 1 на оспореното писмо/ административният орган е приел, че са недопустими за подпомагане площи с оглед разпоредбата на чл. 27 от Наредба № 11 от 06.04.2009 год., съгласно който минималният размер на ползваната площ за подпомагане по реда на тази наредба е 0,5 ха при минимален размер на земеделския парцел 0,1 ха. Посочените площи от парцелите попадат в друг физически блок и с оглед на малкия си размер не могат да бъдат подпомагани /виж писмото на зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” П. С. л.36 / Съгласно Раздел I „Общи  условия” от Методиката  за намаляване и отказване на агроеколотични плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013 г. /л.40 трети абзац/, която се прилага за кампания 2015 год., утвърдена със заповед № РД 09.909 от 08.12.2015 год. на министъра на земеделието на основание чл. 16 от Наредба № 11, когато Земеделския стопанин е одобрен за участие в мярката и в следващите години  не изпълни някои от критериите за допустимост, съгласно Глава Пета от Наредба № 11 по съответното направление, ДФЗ не отпуска финансово подпомагане за съответния парцел, за който не са спазени изискванията за допустимост през годината на подаване на заявлението. Разпоредбата на чл. 27 е част от Глава Пета на наредба № 11. Ето защо по отношение на тези площи е приложима  разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП,

С оглед на изложеното съдът намира, че административният орган правилно е определил по основание и размер недопустимата за подпомагане площ.

Съдът счита също така, че административният орган правилно е определил наддекларираната площ, размера на санкционираната площ по смисъла на чл. 19 от   РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 640/2014 НА КОМИСИЯТА от 11 март 2014 година, както и размера на оторизираната сума за изплащане по подаденото от оспорващата заявление за подпомагане и размера на сумата, която не следва да бъде изплатена на оспорващата.  В тази насока е и приетото от съда заключение на вещото лице.

Неоснователно е твърдението на оспорващия, че след като декларираните от него площи веднъж са одобрени за подпомагане с включването му по мярката, то в последствие не е допустимо  за тези площи да се отказва плащания по съответната мярка. Окончателния специализиран слой „Площи допустими за подпомагане” се определя  всяка година със заповед на министъра на земеделието и храните, издадена по реда на Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /ДВ бр. 82/2006 г./.

По изложените съображения съдът намира, че не са налице основанията за отмяна на оспорения административен акт, визирани в чл. 146 от АПК. Същият е валиден и законосъобразен административен акт, поради което оспорването следва да се отхвърли.

Предвид изхода на делото, претенцията на оспорващата страна за присъждане на сторени в производството разноски, е неоснователна. Основателно обаче се явява искането на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и разноски по делото. Като своевременно направено, то следва да се уважи в размер на 734 лв. от които 100 лв. юрисконсултско възнаграждение и 634 лв. възнаграждение за вещо лице, съобразно представения по делото списък на разноските /л. 378/.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Ф. Н. Б. от с. О., община З., ул. „******” № **, срещу уведомително писмо с изх.№ 02-170-6500/2564 от 23.08.2018 год. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2007-2013 г. за кампания 2015 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие”- Разплащателна агенция, гр.София.

ОСЪЖДА Ф. Н. Б. от с. О., община З., ул. „*******” № ** да заплати на Държавен фонд „Земеделие” – Разплащателна агенция гр. София разноски по делото в размер на 734 лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в срок от 14 дни от съобщаването му на страните чрез Административен съд - Разград

Съдия:/п/