Решение по дело №570/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 424
Дата: 29 октомври 2019 г. (в сила от 29 октомври 2019 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20197100700570
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

424

гр. Добрич, 29.10.2019 год.

 

В  ИМЕТО  НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДДОБРИЧ, в публично съдебно заседание на двадесет и първи октомври две хиляди и деветнадесета година, І състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от председателя  адм. дело № 570/ 2019 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/. 

Образувано е по жалба вх. № 2433/ 30.08.2019 г. от Д.В.Д.,***, подадена чрез адв. С.К., ДАК, срещу Заповед № 19 - 0851 – 000401/ 18.08.2019 г. на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Добрич.

Жалбоподателят счита оспорения акт за незаконосъобразен и противоречащ на  материалноправния и процесуалния закон. Настоява, че в Заповедта липсват мотиви защо принудителната административна мярка (ПАМ) е наложена точно за срок от 190 дни. Добавя, че административният орган не е конкретизирал превозното средство, спрямо което се налага мярката. Според жалбоподателя в ЗППАМ не се съдържа указание за часа, в който е извършено нарушението, което представлява съществено процесуално нарушение, тъй като е нарушено правото на защита на лицето – адресат на мярката, който не можел да разбере в детайли вмененото му нарушение и момента на извършването му. Твърди, че липсва място на извършване на нарушението, както и основание за издаване на Заповедта. Жалбоподателят счита, че оспореният акт противоречи на целта на закона. Иска отмяната му и присъждане на сторените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. С.К., ДАК, който поддържа жалбата и иска отмяна на оспорената Заповед.

Ответникът по жалбата – Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Добрич, редовно призован за съдебно заседание, не се явява, не се представлява. Не изразява становище по жалбата.

В изпълнение разпореждане на съда административният орган е изпратил преписката по издаване на оспорения акт.

Така към преписката е приложена справка за регистрация на автомобила, от която се установява, че към датата на нарушението жалбоподателят е собственик на лек автомобил БМВ 118Д с рег. № ТХ****. /л. 19/

На 18.08.2019 г. е съставен АУАН серия GA № 49755 против ****за това, че на 18.08.2019 г., в 13.14 часа, в гр. Добрич, Лозята ІІІ път, предоставя лек автомобил БМВ с рег. № ТХ****  да го управлява неправоспособен водач ****Д.В., ЕГН ********** (л. 16).

В Справка картон на собственика са отразени множество санкции за  нарушения на правилата за движение по пътищата. (л. 20 – 21/

На 18.08.2019 г. е издадена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 18 – 0851 – 000401 (ЗППАМ), с която на основание чл. 171, т. 2а от ЗДвП е наложена на собственика на автомобила Д.В.Д. ПАМ чрез прекратяване регистрацията на ППС за 190 дни. (л. 13)

Със Заповед № 357з – 815/ 19.04.2017 г. във връзка с т. 3 от Заповед № 8121з – 1524/ 09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР,  Директорът на ОДМВР Добрич е оправомощил да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т. 2, т. 2А, т. 4, т. 5, буква „а“, т. 6 и т. 7 от Закона за движение по пътищата с мотивирани заповеди служители на ОДМВР – Добрич, вкл. съгласно т. 1.2 от заповедта – Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Добрич, с правомощия за територията, обслужвана от съответната ОДМВР – Добрич. (л. 17 – 18)

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на страните, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена на 30.08.2019 г. в канцеларията на Административен съд - Добрич, видно от печата върху самата жалба. За издадената ЗППАМ адресатът е уведомен на 26.08.2019 г., видно от датата и подписа под Разписката към Заповедта. С оглед на това жалбата се явява подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, чиито законни права и интереси са засегнати от Заповедта, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, буква "а", т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Видно от Заповед № 357з – 815/ 19.04.2017 г. на Директора на ОДМВР - Добрич, цитирана по - горе, процесната заповед се явява издадена от компетентен орган, в рамките на неговите материални и териториални правомощия, доколкото нарушението, за което е издадена ПАМ, е извършено на територията на ОД МВР - Добрич.

Заповедта съдържа необходимите реквизити и при издаването ѝ не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Посочени са фактическите основания за издаване на Заповедта – управление на МПС от лице, непритежаващо СУМПС, регистрационният номер на управляваното МПС, данните за неговия собственик, трите имена на лицето, което е управлявало МПС.

Заповедта е издадена в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Това е така, защото:   

Мярката е наложена по реда на чл. 171, т. 2а от ЗДвП. Вярно е, че цифрово административният орган не е отразил, че се касае за мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от Закона, но този извод категорично се налага от текстовата част на акта, поради което е неоснователно възражението, че по този начин не ставало ясно точно за какво нарушение е упражнена държавната принуда.

Съгласно чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, в актуалната ѝ към датата на нарушението редакция, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки, а именно: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство:

а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства - за срок от 6 месеца до една година;

В случая признаците на състава, налагащи на административния орган да издаде ЗППАМ по смисъла на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, са: лицето, на което се налага мярката, да е собственик на МПС и последното да е управлявано от друго лице, което към момента на управлението не притежава валидно свидетелство за управление. Налице е първата предпоставка, а именно мярката да е наложена на собственика на автомобила. Именно жалбоподателят е собственик на автомобила, който е управляван от лице, непритежаващо СУМПС, като този факт не се оспорва. Управлението от неправоспособно лице изпълнява втората предпоставка.

 Основното твърдение за незаконосъобразност на оспорения акт е, че собственикът не е имал знание, не е разрешавал управление на собствения му автомобил от неправоспособното лице -  негов син. В тази връзка от приложения по делото АУАН се установява, че този, който е предоставил автомобила за управление на непълнолетното лице (видно от ЕГН на водача), е различно лице от адресата на мярката. С оглед на това се потвърждават твърденията на жалбоподателя, че той е предоставил автомобила на Цветан Костадинов, с когото е тръгнал и ****Д.В.. Ирелевантно обаче е възражението на жалбоподателя, че той по никакъв начин не е предоставял управлението на автомобила си на посоченото в Заповедта физическо лице. Относимата разпоредба за налагане на ПАМ не съдържа изискването собственикът на МПС да е допуснал или предоставил управлението на МПС на друго лице, както е при нормата на чл. 171, б.”и” и “м” от ЗДвП. Следователно, за да се наложи ПАМ на основание чл. 171, т. 2а, б. “а” от ЗДвП, е необходимо да се установи, че МПС е управлявано от лице, което не притежава СУМПС. Обстоятелството, че нарушението, чието преустановяване се цели, е извършено от трето лице, не променя извода, че адресат на превантивната ограничителна мярка по чл. 171, т. 2а, б. “а” от ЗДвП е собственикът на МПС. Производството по налагане на административно наказание е различно по вид и правни последици от производството по налагане на принудителна административна мярка, като авторът на нарушението не е непременно и субект на принудителната административна мярка. В случая актът е съставен срещу трето лице – баща на адресата на ЗППАМ (според твърденията в жалбата) и дядо на водача, защото той е извършител на нарушението по чл. 102, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, но мярката е приложена спрямо жалбоподателя, защото той е собственик на процесното МПС. Наличието или не на противоправно поведение от негова страна е без правно значение, защото законът не се интересува от вината му. Решаващото в случая е, че собственото му МПС е управлявано от лице, което не притежава СУМПС, което обстоятелство в условията на обвързана компетентност задължава административния орган да издаде процесната заповед, без да има възможност на преценка дали да я издаде или не. (В този смисъл Р № 1119 от 12.06.2018 г. по адм. д. № 295/2018 г. на Административен съд – Благоевград; Р  № от 02.05.2019 г. по адм. д. № 218/2019 г. на Административен съд – Русе; Р № 888 от 03.05.2019 г. по адм. д. № 497/2019 г. на Административен съд – Варна;)

В обстоятелствената част на ЗППАМ е посочен номерът на МПС, поради което неоснователно е възражението на жалбоподателя, че информация за номера се черпела само от регистрационните табели, описани в Заповедта.

Неоснователно е и възражението, че в ЗППАМ липсвал час на извършване на нарушението и по този начин се нарушавали правата на адресата. Към преписката по издаване на оспорената Заповед е приложен и АУАН, в който се съдържа информация за фактите по установеното нарушение, включително за часа на нарушението.

Неоснователно е и възражението, свързано с твърдение за липса на мотиви относно срока на мярката. Съгласно нормата, на основание на която е наложена ПАМ, ограничението може да е за срок от 6 месеца до една година. Мярката е наложена за минималния срок от 6 месеца или за 190 дни. В тази връзка следва да се отбележи, че с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на правоотношението, в случаите по чл. 171, т. 2а от ЗДвП, ПАМ се прилага с определен срок. Продължителността на срока на мярката е определена от органа, като е определена при минималния размер. От данните по преписката и приобщените към Заповедта чрез нея мотиви съдът намира, че определения в условията на оперативна самостоятелност срок е съответен на целта на закона.

В заключение, събраните по делото доказателства установяват, че оспореният административен акт е законосъобразен по същество, като прилагането на обжалваната ПАМ е фактически и правно обосновано и съответства на предвидената в закона цел да се осигури безопасността на движението по пътищата.

Предвид изложеното жалбата се явява неоснователна, а Заповедта е издадена в съответствие с материалния закон и събраните по делото доказателства, поради което следва да бъде потвърдена.

При този изход на спора на жалбоподателя разноски не се дължат.

С оглед липсата на искане за присъждане на разноски от ответника, независимо от изхода на спора, съдът не се произнася по такива.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, във връзка с чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд - Добрич, І състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба от Д.В.Д.,***, на Заповед № 19 - 0851 – 000401/ 18.08.2019 г. на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Добрич.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

                                                          СЪДИЯ: