Р Е Ш Е Н И Е
№ 139
град Велико Търново, 01.07.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд –
гр. Велико Търново, в
публично съдебно заседание на дванадесети юни две хиляди и двадесета година, в
състав:
Председател: Георги Чемширов
Членове: Дианка Дабкова
Константин Калчев
при
участието на секретаря М.Н.и прокурора от ВТОП – Донка Мачева като разгледа
докладваното от съдия Калчев адм. д. №
69/2020 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 191, ал. 2 от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Същото е образувано по протест на прокурор при Окръжна
прокуратура – Велико Търново срещу Наредба за осигуряване на „Пожарната
безопасност и защита на населението“ на територията на Община Велико Търново,
приета с Решение № 323 по Протокол № 28/11.09.2008 г. на Общински съвет –
Велико Търново /по-нататък за краткост Наредбата/.
Протестиращият
прокурор излага доводи, че общинските съвети не са овластени да регулират
обществените отношения, свързани с пожарната безопасност чрез приемане на
подобна наредба, поради което тя се явява издадена от некомпетентен орган и
като такава е нищожна. Сочи, че осигуряването на пожарната безопасност и
защитата на населението са от изключителната компетентност на МВР, като в ЗМВР
липсва овластяваща общинските съвети разпоредба. Според оспорващия съществуват нормативни актове от
по-висока степен, уреждащи различни аспекти на тези отношения на централно
ниво. Алтернативно се поддържа, че при приемането на наредбата са допуснати
съществени процесуални нарушения, изразяващи се в липса на публикуване на
проекта на наредбата на интернет страницата на ответника, съответно липса на
проведено обществено обсъждане, както и липса на мотиви, които да покриват
съдържанието на чл. 28, ал. 2 от ЗНА. В съдебно заседание оспорващият прокурор
от ВТОП поддържа протеста, като претендира за направените по делото разноски.
Ответникът по жалбата – Общински съвет – Велико Търново, не взема становище.
Великотърновският административен съд, тричленен състав, като съобрази
събраните доказателства, доводите на страните и след проверка на обжалвания
административен акт, приема за установено следното:
На 30.06.2018 г. кметът на Община Велико Търново е предложил на общинския съвет да
приеме Наредба за осигуряване на „Пожарната безопасност и защита на
населението“ на територията на община Велико Търново. Съгласно предложението
мотивите за приемането на тази наредба са липса на раздел „Пожарна безопасност“
в Наредба № 1 на общината; създаване на по-добър ред и поддържане на пожарната
безопасност на гражданите на територията на община Велико Търново, пропуски в
законодателството и спецификата на гр. Велико Търново; приходите от санкции ще
постъпват директно в бюджета на общината. Според представените протоколи
на л. 64-78 по делото, проектът е разгледан и одобрен от съответните
постоянни комисии. С решение № 277 по протокол № 25/17.07.2008 г. Общински
съвет – Велико Търново е приел на първо
четене наредбата, като действащата наредба е окончателно приета на второ четене от Общинския съвет с 23 гласа „за“, 0 „против“ и 1 „въздържал се“ с
Решение № 323 по Протокол № 28 от 11.09.2008 г.
При така установената
фактическа обстановка, съдът прави следните изводи от правна страна:
Предмет на оспорване в
настоящото съдебно производство e подзаконов нормативен акт,
какъвто е Наредбата за осигуряване на „Пожарната безопасност и
защита на населението“ на територията на община Велико Търново. Същата е подзаконов
нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК, тъй като съдържа
административно правни норми, които се отнасят за неопределен и неограничен
брой адресати и има многократно правно действие. Съгласно чл. 186, ал. 2 от АПК
прокурорът може да подаде протест срещу акта, като по делото липсват данни
оспорената наредба да е отменена или изменена след подаване на протеста.
Съгласно чл. 187, ал. 1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат
оспорени без ограничение във времето. Протестът е подаден до компетентния да го
разгледа съд, съобразно уреденото в чл. 191, ал. 2 от АПК. Посочените
обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на оспорването.
Разгледан по същество протестът е и
основателен по следните съображения:
Подготовката, издаването и прилагането
на действащите нормативни актове са регламентирани в Закона за нормативните
актове /ЗНА/ и АПК. Съгласно чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава
наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен
неуредените от тях обществени отношения с местно значение.
Оспорената Наредба за осигуряване на
„Пожарната безопасност и защита на населението“ на територията на община Велико
Търново, е приета като подзаконов нормативен административен акт, издаден на
основание чл. 22, ал. 1 ЗМСМА /като очевидно се е имало предвид разпоредбата на чл. 21, ал.
2 от ЗМСМА/. Общинският съвет има нормотворческа компетентност, както и други
органи, но следва да е изрично овластен от Конституцията или
закон, за да е валиден неговия акт по аргумент от чл. 76, ал. 1 АПК, а
съгласно ал. 2 на същия компетентността да издава нормативни административни
актове, не може да се прехвърля. Приемайки протестираната Наредба, Общински
съвет Велико Търново е разширил приложното поле на дадените му компетенции с
разпоредбата на чл. 8 ЗНА и чл. 76, ал. 1 АПК,
съгласно които е допустимо общинските съвети да издават наредби, с които да
уреждат обществени отношения от местно значение, но това следва да е в
съответствие с нормативните актове от по-висока степен. Цитираната норма
на чл. 21, ал. 2
от ЗМСМА урежда правото на общинските съвети да приемат
наредби, но единствено и само в изпълнение на правомощията си, т. е. предмет на
регулация следва да са неуредени от нормативен акт от по-висока степен
отношения, които да имат местно значение.
Към датата на приемане на протестираната Наредба е действал Закона за Министерство на вътрешните
работи /ЗМВР/, отменен с ДВ, бр. 53 от 27.06.2014 г., който е
специален по отношение на пожарната безопасност, но в който не се съдържа
норма, която да възлага на общинските съвети да уреждат с наредби въпросите на
пожарната безопасност, регламентирани в ЗМВР. Предвидената делегация в отделни
текстове от отм. ЗМВР, не дават такива права на местната власт в лицето на
общинските съвети. В сега действащия ЗМВР обн. ДВ, бр. 53/2014 г., изм. бр. 98
от 28.11.2014 г. в сила от 28.11.2014 г., в чл. 125, ал. 2 и ал. 3, също не се
съдържа норма, която да възлага на общинските съвети да уреждат с наредби
въпроси, регламентирани в ЗМВР, относно пожарна безопасност и защита на
населението, което е в компетентността на съответните министри. Подходът на
законодателя е последователен и категоричен, и той е, че правните норми за
безопасност от пожари се въвеждат от орган, който разпростира правомощията си
на цялата територия на страната, респективно не предвижда създаване на
самостоятелни нормативни изисквания в отделните административно-териториални
единици, каквито са общините. Разпоредбата на чл. 137, т. 2
от ЗМВР сочи, че органите на местното самоуправление могат да
разработват съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на
населението специфични правила за пожарна безопасност в съответните населени
места, като законът говори за специфични правила, но не и за издаване на
наредби в тази насока. Касае се за съвместно приемане на актове от органи на
държавна власт и от тези на местното самоуправление и то съгласувано с органите
на пожарната безопасност, т. е. те не са регламентирани във формата на
подзаконов нормативен акт. Именно общината като един правен субект и собственик
на обекти следва да разработи свои вътрешни правила, валидни за нейните обекти,
а не да преурежда на местно ниво такива обществени отношения, които вече са
регулирани. Същата регламентация действа и понастоящем в Наредба № 8121з-647 от
01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на
обектите /ДВ, бр. 89/2014 г. /, съвместно издадена от министрите на
инвестиционното проектиране и на вътрешните работи на основание чл. 125, ал. 2 ЗМВР,
където в чл. 1 е посочено, че същата определя правилата и нормите за пожарна
безопасност при експлоатацията на обектите в урбанизираните, земеделските,
горските и защитените територии и в нарушените територии за възстановяване,
наричани за краткост "обекти". Специални правила за взаимодействие
между компетентните органи и органите на местно самоуправление са уредени в
Наредба № 8121з-758 от 22.10.2014 г. за осъществяване на превантивна дейност от
органите за пожарна безопасност и защита на населението на МВР и Наредба №
8121з-1006 от 24.08.2015 г. за реда за осъществяване на пожарогасителната и
спасителната дейност от органите за пожарна безопасност и защита на населението
на МВР.
Следователно общинският съвет не е
овластен да издава посочения подзаконов нормативен акт, каквато е
протестираната Наредба на Общински съвет Велико Търново.
Липсата на компетентност за издаване
на определен подзаконов нормативен акт винаги води до нищожност на този акт.
Мотивиран от изложеното по-горе съдът
счита, че протестът е основателен и следва да бъде уважен, като оспорената
наредба бъде обявена за нищожна.
Само за пълнота на изложението следва да се посочи, че настоящият състав намира за основателно и оплакването, че в случая са допуснати нарушения на процедурата по внасяне на предложението за наредбата, нейното обсъждане, гласуване и приемане, които са съществени. Съгласно чл. 26, ал. 2 от ЗНА, в съотв. ред., преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14- дневен срок за предложения и становища по проекта. От доказателствата по делото се установява, че проектът не е публикуван на интернет страницата на общината /доказателства за това не са представени по делото въпреки указанията на съда и такова обявяване не се установява и след служебно извършената от съда справка/, при което е нарушен чл. 26, ал. 2 от ЗНА. Задължението на съставителя на проекта за публикуването му е императивно предвидено, с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, като неизпълнението му води до процесуално нарушение, опорочаващо издадения акт.
На следващо място, разпоредбата
на чл. 28 от ЗНА урежда изисквания за мотиви към подзаконовите
административни актове. Нормата предвижда, че проектът на нормативен акт заедно
с мотивите, съответно доклада към него и предварителната оценка на
въздействието по чл. 20, се внася за обсъждане и приемане от компетентния
орган. Мотивите, съответно докладът съдържат: причините, които налагат
приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими
за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането,
включително финансовите, ако има такива и анализ за съответствие с правото на
Европейския съюз. Разпоредбата на чл. 28, ал. 3 от ЗНА /в относимата
редакция/ изрично предвижда, че проект на нормативен акт, към който не са
приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2 не се
обсъжда от компетентния орган. В конкретния случай не са представени
доказателства за спазване на нито едно от тези законови изисквания.
Допуснатите нарушения съставляват съществени нарушения на административнопроизводствените правила и се явяват самостоятелно основание за отмяна на подзаконовия нормативен акт, дори да се приеме, че същият е валиден.
При този изход в полза на Окръжна
прокуратура – Велико Търново следва да бъдат присъдени направените по делото
разноски в размер на 20 лева – внесена такса за обнародване на оспорването в
„Държавен вестник“
Предвид разпоредбата на чл. 194 от АПК, след влизане на решението в сила, същото следва да се обяви по начина, по
който е обявена самата Наредба.
По изложените съображения и на
основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОБЯВЯВА
ЗА НИЩОЖНА Наредба
за осигуряване на „Пожарната безопасност и защита на населението“ на
територията на Община Велико Търново, приета с Решение № 323 по Протокол №
28/11.09.2008 г. на Общински съвет – Велико Търново в нейната цялост.
ОСЪЖДА Общински съвет – Велико Търново да
заплати на Окръжна прокуратура – Велико Търново разноски по делото в размер на
20 (двадесет) лева.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва и протестира пред
Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
РЕШЕНИЕТО, след влизането му в сила, да се обяви по реда, по който е обявена Наредба за осигуряване на „Пожарната безопасност и защита на населението“ на територията на община Велико Търново, приета с Решение № 323 по Протокол № 28/11.09.2008 г. на Общински съвет – Велико Търново.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.