Решение по дело №28/2020 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 34
Дата: 21 февруари 2020 г. (в сила от 25 юни 2020 г.)
Съдия: Минчо Танев Танев
Дело: 20202180200028
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№:                                           21.02.2020 год.                       Град Царево

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Царевският районен съд,                                             наказателен състав

На двадесети февруари                              две хиляди и двадесета година

В публично заседание, в следния състав:         Председател: Минчо Танев

Секретар: Нели Стоянова

 

като разгледа докладваното от съдия Минчо Танев

НАХД № 28 по описа на съда за 2020 год. за да се произнесе, взе пред вид следното:

 

Производството по делото е от административно наказателен характер, по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод депозирана жалба от М.И. Н., ЕГН **********, срещу наказателно постановление № 102 от 25.10.2019 год. на Директора на ОДБХ- Бургас, с което на основание чл. 42, ал. 2 от Закон за храните, на М.И. Н., ЕГН **********, е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1500,00 лева, за нарушение на чл. 12 от Закона за храните.

В жалбата се навеждат доводи, против законосъобразността и правилността на атакуваното наказателно постановление. Жалбоподателя моли наказателното постановление да бъде отменено.

В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован, се представлява, от упълномощен представител. Пледира да уважи жалбата и да отмени атакуваното НП.

Ответникът по жалбата- ОДБХ- Бургас- редовно призовани, се представляват от упълномощен представител. Пледира се за потвърждаване на обжалваното НП.

По делото се събраха множество писмени доказателства, разпита се актосъставителя.

Съдът, като взе предвид събрания по делото доказателствен материал, намира за установено от фактическа страна следното:

Съдът, като взе предвид събрания по делото доказателствен материал, намира за установено от фактическа страна следното:

На 10.09.2019 г. актосъставителя и негов колега- служители на ОДБХ- Бургас, извършили проверка по сигнал, в близост до магазин „Лидл“ в гр. Царево, обл. Бургаска, където установили, че на тротоара пред магазина, жалбоподателя предлага за продажба хранителни стоки. Служителите се представили и извършили проверка. При извършената проверка, служителите установили, че са допуснати нарушения на ЗХ (Закона за храните), вкл. и това, че търговията се извършва не в обект, който да е регистриран съобразно нормата на чл. 12 от ЗХ. Констатираните нарушения, мотивирали актосъставителят да състави акт за установяване на административно нарушение № 2377/ 10.09.2019 год. в който нарушението е описано ясно, точно, подробно и изчерпателно. Акта бил съставен в присъствието на жалбоподателя, който го получил лично. Наказващият орган- Директора на ОДБХ- Бургас- въз основа на съставения АУАН, издал обжалваното наказателно постановление, в което административното нарушение е описано по същия като в АУАН начин. Наказващият орган е квалифицирал деянието като нарушение по чл. 12 от Закона за храните, наказуемо по чл. 42, ал. 2 от същия закон и наложил на жалбоподателя административно наказание „глоба” в размер на 1500,00 лева.

Изложената фактическа обстановка, съда установи по безспорен начин от събраните по делото писмени доказателства, както и от показанията на свидетеля, които кредитира изцяло. Същите са обективни, безпротиворечиви и кореспондират изцяло със събраните по делото писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка и след като съобрази разпоредбите на закона, съда достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което същата е процесуално допустима.

Разгледана по същество обаче, същата е неоснователна.

Настоящото производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

В конкретния казус, съда съобрази следното:   

В настоящият случай, актът за установяване на нарушението е съставен от служители на ОДБХ, а атакуваното наказателно постановление е издадено от Директора на ОДБХ- Бургас, т.е. в съответствие с разпоредбите на чл. 37 и чл. 47 от ЗАНН.

С обжалваното пред съда наказателно постановление, на жалбоподателя е наложена глоба за това, че е предлагал храни, не в обект който е регистриран по ЗХ. Съгласно чл. 12, ал. 1 от ЗХ, производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона. Жалбоподателя в жалбата си и чрез представителя си пред съда, на първо място не отрича, че към момента на проверката не е имал необходимата регистрация. Твърди се за допуснати процесуални нарушения.

При извършената служебна проверка от съда, не бяха констатирани и нарушения на процесуалните правила в производството по издаване на НП.

По тези съображения, съдът счита, че обжалваното НП е законосъобразно и следва да се потвърди. Както при съставянето на АУАН, така и при издаването на обжалваното НП, са спазени всички процесуални правила и норми. Същите са постановени от оправомощени лица, в кръга на тяхната материална и териториална компетентност, при спазване на изискванията за форма и съдържание. Посочените в тях фактически обстоятелства бяха безспорно установени в хода на съдебното производство. Правилно са приложени и съотносимите законови разпоредби към установеното административно нарушение. При индивидуализация на санкцията са спазени изискванията на чл. 27, ал. 1 и 2 ЗАНН и същата е в минимален размер. Ето защо, атакуваното наказателно постановление- като законосъобразен акт, следва да бъде потвърдено  (В този смисъл е практика на Административен съд- Бургас, залегнала в КНАХД № 642/ 2019 г., КНАХД № 3149/ 2018 г., КНАХД № 16233/ 2016 г., КНАХД № 1573/ 2013 г., КНАХД № 86/ 2012 г. и мн др.)

Мотивиран от гореизложеното, съдът

 

 

Р     Е     Ш     И

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 102 от 25.10.2019 год. на Директора на ОДБХ- Бургас, с което на основание чл. 42, ал. 2 от Закон за храните, на М.И. Н., ЕГН **********, е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1500,00 лева, за нарушение на чл. 12 от Закона за храните.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Бургаски административен съд, в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: