Решение по дело №1485/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1750
Дата: 30 септември 2021 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20217180701485
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1750/30.9.2021г.

гр. Пловдив, 30.09.2021 год.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  – ПЛОВДИВ, ХХVI касационен състав, в открито заседание на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:                      

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА 

          ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА и с участието на прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ КАНД № 1485 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. 

Образувано е по касационна жалба на ОД на МВР Пловдив, срещу решение № 485/13.04.21г, постановено по АНД № 968/2020г. по описа на ПРС, VII н.с., с което е отменен Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 2883316 на ОДМВР гр. Пловдив, с който на Й.Й.Г., ЕГН **********, с адрес ***, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движение по пътищата е наложено административно наказание – глоба в размер на 100 лева за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.      

Жалбоподателят моли да се отмени атакуваният съдебен акт като неправилен и незаконосъобразен и да се потвърди електронния фиш. Като касационни основания за отмяна на решението посочва неправилно приложение на материалния закон. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по касационната жалба Й.Й.Г., редовно призован не се явява и не дава становище по жалбата.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, редовно призован, дава заключение, че решението на районния следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Пловдивският административен съд, като провери законосъобразността на въззивното решение, във връзка с наведените от жалбоподателя оплаквания, и с оглед на приложените към делото доказателства, намери следното :

Касационната жалба е подадена в рамките на преклузивния срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и от лице имащо правен интерес - страна в първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество същата се явява ОСНОВАТЕЛНА.

Районният съд е бил сезиран с жалба против Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 2883316 на ОДМВР гр. Пловдив, с който на Й.Й.Г., ЕГН **********, с адрес ***, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движение по пътищата е наложено административно наказание – глоба в размер на 100 лева за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата. 

Установено е от фактическа страна, че на 15.07.2019г. в 13.56часа в гр. Пловдив, ул. „Васил Левски“ до № 111 МПС „Хюндай И Х 35” регистрационен номер **** лек автомобил, е заснето с автоматизирано техническо средство № 11743 да се движи с установена скорост 72км./ч., при разрешена скорост – 50 км./ч. и превишение на  разрешената скорост с 22 км./ч.

Констатираното нарушение административно – наказващия орган квалифицирал по чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата и с обжалвания електронен фиш, на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движение по пътищата на жалбоподателя е наложено административно наказание – глоба в размер на 100 лева.

За да го отмени, районният съд е приел, че фишът не е издаден в съответствие с изискванията на  чл. 189, ал.4 от ЗДП, тъй като не била представена справка, от която да е видно към датата на нарушението дали санкционираното лице е собственик на превозното средство. Посочено е още, че нарушението е установено посредством автоматизирано техническо средство № 11743са, а същевременно по делото са ангажирани доказателства, че същото представлява мобилно такова. Мотивирано е,че установяването и заснемането на нарушенията може да се осъществява само при отсъствието на водач и контролен орган, както и,че съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. на Общото събрание на ВАС установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган, а това в случая не е спазено. Според въззивната инстанция не било ясно от текста на електронния фиш точното място на реализиране на твърдяното нарушение и обстоятелствата, при които е извършено, доколкото са посочени единствено датата, часа, мястото и регистрационния номер на МПС.

Решението е неправилно.

Противно на приетото от районния съд, в преписката надлежно е представена справка, от която е видно, че лицето Й.Й. Г. е собственик на заснетото с АТСС МПС.

Не се констатират несъответствия със закона. Спазени са всички изисквания на чл.189,ал.4 от ЗДвП. В електронния фиш ясно и точно е посочено мястото на заснемане на нарушението,а именно гр.Пловдив, бул. Васил Левски № 111, посока бул. Дунав.

Представен надлежно и снимков материал от клип № 0202482.

Техническото средство, с което е фиксирано нарушението е от тип ARH CAM S1, като за годността му е представено удостоверение за одобрен тип за измерване № 17.19.5126.

Не се констатира липса на реквизити в електронния фиш, а и същия е според образец, утвърден от министъра на вътрешните работи.

От представения протокол рег.№ 1030р-18969/16.07.2019г. е видно,че АТСС е използвано на 15.07.2019г., работило е от 11.00ч. до 15,30ч., като нарушението е извършено в 13,56ч., тоест в периода на работа на АТСС. Същото не е стационарно и никой не твърди това, а е в стационарен режим на измерване.

Районният съд не е съобразил изменението на ЗДвП от 2015г.

Към датата на извършване на процесното нарушение е в сила разпоредбата на  чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, съгласно която "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. ".

Разпоредба на § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, с която се въведе легално определение на понятието и съобразно която "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. "

Установява се,че нарушението е заснето именно с такова АТСС, което съответства на посочените норми.

Нормата на ал. 3 на чл. 165 от ЗДвП, в съответствие именно на мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС на Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

В изпълнение на законовата разпоредба е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г.), с която са уредени условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи(АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС.

Съгласно чл. 2 от Наредбата стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, а по силата на чл. 3 от същата, за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

Нарушението, за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която за път в населено място е 50 км/ ч., в какъвто смисъл е и текста на посочената като нарушена разпоредба на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

По изложените съображения, касационния съд намира, че обжалваното решение следва да се отмени и вместо това да се потвърди електронния фиш.

В полза на жалбоподателя следва да се присъди  юрисконсултско възнаграждение съобразно с нормата на чл. 63, ал. 5, вр. с ал. 3 от ЗАНН, вр. с чл. 37 от ЗА, вр. с чл. 27е от Наредбата за правната помощ, което съдът определя в минималния размер от 80 лева.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 485/13.04.21г, постановено по АНД № 968/2020г. по описа на ПРС, VII н.с.  и вместо това постановява:

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 2883316 на ОДМВР гр. Пловдив, с който на Й.Й.Г., ЕГН **********, с адрес ***, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движение по пътищата е наложено административно наказание – глоба в размер на 100 лева за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата. 

ОСЪЖДА Й.Й.Г., ЕГН **********,  да заплати на ОД на МВР гр.Пловдив сумата от 80/осемдесет/ лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: