Решение по дело №60/2024 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 363
Дата: 28 юни 2024 г.
Съдия: Марина Христова Христова Иванова
Дело: 20242330100060
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 януари 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 363
гр. Ямбол, 28.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, XV СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и пети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Марина Хр. Христова Иванова
при участието на секретаря Я. П. С.
като разгледа докладваното от Марина Хр. Христова Иванова Гражданско
дело № 20242330100060 по описа за 2024 година
Производството по делото е образувано по искова молба на У. Т. Е. Г Х & Ко.
КГ, дружество, учредено по правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление в гр.
К., ул. ***, К., вписано в Търговски регистър *** при Районен съд ***, под номер ***,
и в Търговски регистър ***, под номер ***, представлявано от К. Б. – *** против
„Изидирив Транс:ЕООД и Т. В. И. за заплащане солидарно на ищеца сумата от общо
772, 86 лв., представляваща неплатено задължение за закупени стоки и услуги по
Договор № *** г., за които са издадени и останали незаплатени три броя фактури –
подробно описани, в едно със законна лихва върху главниците, считано от датата на
подаване на исковата молба до изплащане на вземането.
В исковата молба се излага, че на 26.08.2022 г. Между ищеца и ответникът „И.
Транс“ЕООД, е сключен договор за предоставяне на услуга за безкасово разплащане
при покупка на услуги и продукти, свързани с превозни средства, чрез предоставяне на
2 броя /сервизни/ УТА карти тип "***" за автомобили с peг. № *** и ***, за които
ответното дружество е представило удостоверения за регистрация на автомобили. За
сключването на договора ответното дружество подало Заявление от нов клиент, и е
приело Общите търговски условия / ОТУ / на издателя на картите /УТА/. В
заявлението от нов клиент е посочено регистрационни номера на МПС, за които желае
да бъдат издадени сервизни карти, като е посочило тип сервизна карта, която желае да
получи за съответното превозното средство. Заявено е фактуриране чрез електронна
фактура. В последната част от заявлението, ответното дружество поръчва обвързващо
горепосочената услуга, а именно 2 бр. сервизни карти тип ,“ ***" и заявява, че ще
отговаря за плащанията на всички задължения, свързани с ползването на картите в
съответствие с Общите условия на УТА. Заявлението било прието от ищеца на
26.08.2022 год., като същият счита,че от посочената дата договорът се счита за
1
сключен. Моментът в който Заявлението от нов клиент се приема от издателя на
картите, съвпада с издаване на кпиентски номер – *** и това е моментът на сключване
на договора между страните. Договорът, представляващ Заявление от нов клиент,
Общи условия на УТА и Декларация във връзка с регламента за защита на личните
данни, получава същия номер, с който ползвателят на картите е въведен в системата на
УТА. Този клиентски номер, както и номера на картата и номера на МПС, се отразява и
по всяка една фактура.
На същата дата бил подписан договор за поръчителство, съгласно който втория
ответник се задължил да отговаря солидарно за задълженията на клиента към УТА до
размер от 4000 евро, вкл. в чл. 4,ал.2 от договора било уговорено , че поръчителят
остава задължен и без да е необходимо да се предявява иск срещу него в 6-месечен
срок от настъпване на падежа на задълженията.
На 27.10. и на 31.10.2022 год. ответното дружество получило пластиките на
картите и пин кодовете и се е възползвал от услугите на УТА. Чрез получените
сервизни карти дружеството е използвало услуги, изразяващи се в картово заплащане
на участници в системата на УТА КАРТ на всякакви горива и масла; други стоки,
свързани с превозното средство (течност за чистачки, спирачна течност); услуги,
свързани с превозното средство (ремонт, сервизно обслужване); пътни, тунелни и
мостови такси; фериботни такси; глоби на пътните власти в Западна Европа, ако
техните терминали четат картите. Касае се за покупки от страна на клиента, отчетени с
електронно средство, които се извършват в различни обекти, в различни държави и при
които купувачът се индивидуализира чрез представяне на УТА карта и въвеждане на
съответен персонален ПИН код. Картата се въвежда в електронно устройство с
фискална памет, което разчита информацията, съхранявана на картата, като така
индивидуализира купувача. Тази информация се свързва с данните за закупените стоки
и така се извършва отчитането на стойността на конкретните покупки за плащане. Този
механизъм на закупуване чрез използване на карта и въвеждане на индивидуален код,
гарантира осчетоводяване на цената по съответния клиентски номер на купувача,
притежател на картата при получаване на стоките. Гаранция за узнаването и
евентуалното оспорване на дължимите суми е задължението на УТА да включва към
фактурите, издавани от него и информация за транзакциите с картите, което означава
информация за картата, както и закупените стоки, датата и мястото на покупката. За
ползваните услуги УТА издава колективни фактури, всички качени в онлайн
платформата и получени от клиента на посочения електронен адрес. По правило се
фактурира 2 пъти в месеца. Фактурите съдържат подробна информация за
транзакциите с картите, извършени през периода, за който се отнася фактурирането,
като от същите е видно кое превозно средство, на коя дата, с коя карта, къде и какви
стоки и услуги е закупило. Наличен е опис на документи, съдържащи обобщените суми
на извършените транзакции по държави за периода на фактуриране, както и банковата
сметка, по която следва да се погаси задължението. В колективната фактура е посочел
падеж на плащане. Съгласно чл. 9 от ОТУ продажбата възниква с приемането на
стоките/услугите, но за улеснение на клиента във всяка фактура (списък от фактури) е
посочен конкретен падеж на плащане.
Към настоящия момент оставали незаплатени- списък с фактури от 28.02.2023
год. с падеж 15.03.2023 год.; списък с фактури от 15.03.2023 год. с падеж 30.03.2023
год. и списък с фактури от 15.05.2023 год. с падеж 30.05.2023 год. , всички на обща
стойност 772, 68 лв.
Съгласно чл. 9, буква "d" от ОТУ на УТА, след получаване на фактура, клиентът
2
е длъжен незабавно да я провери и да съобщи писмено или по мейл своето възражение,
най-късно в рамките на два месеца от датата на фактурата като посочи всички данни от
фактурите, срещу които има възражение. При липса на рекламация, фактурираното
салдо се счита за прието. Дружеството ответник е имало възможност да се запознае със
списъците от фактури и при несъгласие да направи рекламация. Такава не е направена,
поради което закупените и осчетоводени стоки се считат за получени и приети.
Съгласно т. 9, от Общите условия, получени от клиента, плащането става
дължимо, щом клиентът получи фактурите, като крайният срок за плащане е посочен
във фактурата и е по правило 2 седмици след получаването й. Закъснението за плащане
настъпва без отделно предупреждение, след настъпване на договорения срок за
плащане. При положение, че клиентът не плати на падежа, същия дължи обезщетение
за забава в размер на законната лихва, до изплащане на вземането. Към настоящия
момент оставала незаплатена обща сума по падежирали вземания в размер на 772, 68
лв.
Претендира се уважаване на претенцията, както и присъждане на разноски.
В законоустановения срок е депозиран отговор от особения представител на
ответника Т. И., който оспорва иска като недопустим и неоснователен, вкл. по размер.
Счита, че договорът за поръчителство е нищожен поради противоречие със закона –
чл.4,ал.2 . Твърди се и, че липсват доказателства дали ответникът по главния иск се е
издължил на ищеца.
Ответникът „И. Транс“ЕООД не е депозирал отговор на ИМ.
В съдебно заседание исковата молба се поддържа от процесуален представител
на ищеца, който моли за уважаване на иска в предявения размер.
Ответникът „И. Транс“ЕООД , редовно и своевременно уведомен по реда на чл.
50,ал.2 от ГПК , не изпраща представител и не изразява становище по претенцията.
Ответникът Т. И., редовно уведомен се представлява от особен представител,
който оспорва претенцията.
Съдът, съобразявайки доводите и процесуалните действия на страните и след
съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
От приетите по делото писмени доказателства се установява, че на 26.08.2022
год. законният представител на ищцовото дружество Т. И. е подал заявление от нов
клиент , с което е приел Общите търговски условия / ОТУ / на издателя на картите
/УТА/, посочени са регистрационни номера на 2 бр. МПС, за които желае да бъдат
издадени сервизни карти, като е посочен тип сервизна карта, която желае да получи за
съответното превозното средство, вкл. е заявено фактуриране чрез електронна фактура
на посочен имейл адрес. В последната част от заявлението, ответното дружество
поръчва 2 бр. сервизни карти и заявява, че ще отговаря за плащанията на всички
задължения, свързани с ползването на картите в съответствие с Общите условия на
УТА, които заявява, че приема. Представено е и копие от ОУ , подписани на всяка
страница, в които са описани предоставените услуги, правата и задълженията на
страните, такси, издаване на фактури, прекратяване на договора и др.
На същата дата между ищеца и ответника Т. В. И. е бил подписан договор за
поръчителство, по силата на който поръчителят се е задължил да отговаря спрямо
ищеца за всички задължения за клиента „И. Транс“ЕООД , възникнали във връзка с
договор №*** год., като максималният размер на отговорността е в размер на 4000
3
евро. Според чл. 4/2/ от договора – поръчителят остава задължен по договора след
падежа на главното задължение, без да е необходимо УТА да предявява иск срещу
поръчителя в 6 – месечен срок от настъпване на падежа, за да запази правата си спрямо
него.
Представени са справки за издадени по договора карти, както и обратни
разписки /неоспорени от ответниците/ за получени карти и пин кодове към тях от
27.10.2022 год. и 31.10.2022 год.
Приета е и справка за задължения на клиент № ***, в която са описани
процесните три броя фактури /също приложени по делото/ ,а именно от 28.02.2023 год.
за сумата 9, 21 лв. с падеж 15.03.2023 год.; от 15.03.2023 год. за сумата 39,43 лв. с
падеж 30.03.2023 год.; от 15.05.2023 год. за сумата 724, 04 лв. с падеж 30.05.2023 год.
По делото е извършена съдебно-счетоводна експертиза, която е отговорила на
задачи, поставени от ищеца. Според заключението на вещото лице , което настоящият
съдебен състав кредитира изцяло като обективно, компетентно дадено и неоспорено от
страните, процесните фактури са на обща стойност 772, 69 лв. и същите са
осчетоводени в счетоводството на ищеца. Експертизата не може да установи дали са
осчетоводени в счетоводството на ответното дружество, т.к. връзка с негов
представител не е осъществена.При справка в НАП се установява, че не са въведени в
дневниците по ДДС на ответното дружество за периода 02.-2023 – 04.2024 год. По
същите няма извършени плащания. Не са издавани кредити известия и не са
извършвани прихващания. Издадени са редовно от ищеца. Описан е механизма на
автоматично отчитане на покупки на стоки и услуги с карти УТА, вкл. че няма данни
за постъпили рекламации по процесните фактури от клиента. Счетоводството на ищеца
е редовно водено.
При изслушването си в с.з., вещото лице посочва, че в случая е имало уговорка
за получаване на фактурите по имейл,но за да бъдат осчетоводени, същите е следвало
да постъпят в счетоводството, което следва да стане по инициатива на ответника. При
справката е била предоставена информация за фактури от предходен период , преди
процесния, надлежно осчетоводени, по които имало постъпили плащания.
Въз основа на горното, съдът прави следните правни изводи:
Предявеният иск е с правно основание чл. 318 и сл. от ТЗ, вр. чл. 79 ЗЗД, вр. чл.
138 ЗЗД .
Предявен е осъдителен иск за изпълнение на договорно задължение. Ищецът в
условията на пълно и главно доказване с представените и неоспорени в съответните
процесуални срокове от ответниците писмени доказателства установява
съществуването на договорно правоотношение с двете ответни страни по силата на
договори- договор за предоставяне на услуга за безкасово плащане и договор за
поръчителство. Така по силата на сключен на 26.08.2022 год. договор за предоставяне
на услуга за безкасово разплащане при покупка на услуги и продукти, свързани с
превозни средства, чрез предоставяне на 2 броя (сервизни) УТА карти за автомобили с
peг. № *** ТН и peг. № ***, безспорно се установява задължението на ответното
дружество да заплати получените услуги съгласно приетите и също неоспорени 3 бр.
фактури. Според съда ищецът доказа и размера на претенцията си посредством
приетите и неоспорени фактури, надлежно осчетоводени в счетоводството на същия,
които като частни документи биват ценени от съда в съвкупност с всички събрани по
делото доказателства.Липсват доказателства договорът да е прекратен, вкл. клиентът
да е направил рекламация в съответните срокове.
4
Както беше посочено по-горе безспорно се установи, че ищецът и втория
ответник са обвързани от договор за поръчителство от 26.08.2022 год. Съгласно
разпоредбата на чл. 138 от ГПК –с договора за поръчителство поръчителят се
задължава спрямо кредитора на друго лице да отговаря за изпълнението на неговото
задължение.Освен това по силата на разпоредбата на чл. 147,ал.1 от ЗЗД поръчителят
не остава задължен към кредитора безкрайно и безусловно, а само ако при условие, че
същият е предявил иск срещу главния длъжник в срок от шест месеца от падежа на
главното задължение. Трайна и безпротиворечива е практиката на съдилищата, че този
шестмесечен срок е краен и преклузивен , и за него съда следи служебно.Ако
кредиторът не упражни правата си срещу главния длъжник в този срок , се погасява не
само правото му на иск срещу поръчителя, но и самото му субективно право. В
процесния случай от представените доказателства и изложеното от ищеца става ясно,
че падежите за плащане на трите процесни фактури са съответно – 15.03.2023,
30.03.2023 и 30.05.2023 год. Липсват твърдения, респ. доказателства в шестмесечен
срок от тези дати кредиторът да е упражнил правата си срещу главния длъжник или
поръчителя. Ето защо е отпаднало условието за съществуване на отговорността на
ответника- поръчител спрямо кредитора – ищеца. Искът срещу него следва да бъде
изцяло отхвърлен като неоснователен.
За пълнота следва да бъде посочено, че уговорката в процесния договор за
поръчителство- чл. 4/2/, в която е предвидено, че поръчителят остава задължен и след
падежа на главното задължение по договора с УТА, дори ако УТА не е предявила иск
против поръчителя в течение на шест месеца от настъпване на падежа е нищожна като
противоречаща на императивна правна норма, доколкото се касае за преклузивен срок,
който не може да се продължава по волята на страните- така изрично се приема в
задължителната за съдилищата тълкувателна практика на ВКС-мотивите към отговора
по т. 4 б в ТР № 2/2013 на ОСГТК, в който смисъл и РЕШЕНИЕ № 50038 ОТ
11.05.2023 Г. ПО Т. Д. № 516/2021 Г., Т. К., І Т. О. НА ВКС
Тъй като първият ответник не оспорва и не представя доказателства да е
изпълнил задълженията си за плащане на предоставените услуги, надлежно
фактурирани, то съда намира че следва да уважи иска и осъди същият да заплати на
ищеца исковата сума , ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата
молба – 08.01.2024 г.
По разноските:
Предвид изхода на спора и на основание чл. 78,ал.1 от ГПК ищецът има право
на разноски. В негова полза следва да бъдат присъдени разноски в размер на 700 лв.-
заплатена държавна такса , адвокатско възнаграждение и депозит за вещо лице.
Разноските в размер на 400 лв. – депозит за особен представител на втория ответник не
се присъждат в полза на ищеца, предвид отхвърляне на претенцията спрямо този
ответник.
Мотивиран от горното, ЯРС

РЕШИ:
ОСЪЖДА „И. Транс“ЕООД, ЕИК *** да заплати на У.Т. Е.Г Х & К. КГ,
дружество, учредено по правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление в гр. К.,
ул. ***, К., вписано в Търговски регистър *** при Районен съд А., под номер *** и в
5
Търговски регистър ***, под номер *** представлявано от К. Б. – ***, сумата от общо
772, 86 лв., представляваща неплатено задължение за закупени стоки и услуги по
Договор № *** г., за които са издадени и останали незаплатени три броя фактури – от
28.02.2023 год., от 15.03.2023 год. и от. 15.05.2023 год., ведно със законната лихва от
датата на исковата молба – 08.01.2024 г. до окончателното изплащане на сумата.
ОТХВЪРЛЯ предявения от У.Т. Е. Г Х & К. КГ, дружество, учредено по
правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление в гр. К., ул. ***, К., вписано в
Търговски регистър *** при Районен съд А., под номер ***, и в Търговски регистър
***, под номер ***, представлявано от К. Б. – *** иск за солидарно осъждане на Т. В.
И., ЕГН ********** за заплащане на сумата от общо 772, 86 лв., представляваща
неплатено задължение за закупени стоки и услуги по Договор № *** г., за които са
издадени и останали незаплатени три броя фактури – от 28.02.2023 год., от 15.03.2023
год. и от. 15.05.2023 год., ведно със законната лихва от датата на исковата молба –
08.01.2024 г. до окончателното изплащане
ОСЪЖДА „И. Транс“ЕООД, ЕИК *** да заплати на У.Т. Е. Г Х & К. КГ,
дружество, учредено по правото на ФРГ, със седалище и адрес на управление в гр. К.,
ул. ***, К., вписано в Търговски регистър *** при Районен съд А., под номер ***, и в
Търговски регистър ***, под номер ***, представлявано от К. Б. – *** – *** сумата от
700 лв. –разноски за настоящата инстанция.

Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред Окръжен съд-Я. в 2-
седмичен срок от датата на връчването му на страните.

Съдия при Районен съд – Я: _______________________
6