Решение по дело №277/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 365
Дата: 27 октомври 2023 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700277
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 365

 

гр. Враца,   27.10.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 27.09.2023 г. /двадесет и седми септември две хиляди и двадесет и трета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 277  по описа на АдмС – Враца за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК, вр. чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от европейски структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), загл. изм. – ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г. на Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на ЕТ „З.А.Ц.“, със седалище и адрес на управление ***, чрез З.Ц., против Решение № 06/311/00853/3/01/04/05 от 11.04.2023 г. за налагане на финансова корекция (ФК),  издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е определена ФК в размер на 66 565,75 лева, за нарушение на  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.

В жалбата са изложени подробни твърдения за незаконосъобразност на оспорения акт, като издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материално правните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Твърди се липса на мотивираност на акта и необоснованост на същия, както по отношение на констатираното нарушение по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, така и по отношение на приетата от органа нередност по смисъла на чл. 2, § 36 от Регламент № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

В с.з. жалбоподателят ЕТ „З.А.Ц.“, редовно призован, чрез процесуалния си представител * Х. от АК – ***, поддържа жалбата по съображенията изложени в нея. Заявява, че спора е правен, като не се оспорват фактите относно процента на изпълнение на договора. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът – Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител * А., оспорва жалбата. Аргументи в тази насока са развити и в представената по делото писмена защита. Претендира присъждане на разноски, съобразно представен списък.

По  делото е приложена административната преписка по издаденото решение. Изискано е и приложено като доказателство и адм. дело № 574/2021 г. по описа на АдмС – Враца.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

На 08.10.2014 г. между ДФ „Земеделие“ и ЕТ „З.А.Ц.“, (наричан за краткост „ползвател“), е сключен Договор № 06/311/00853 за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г. /ПРСР/, за изпълнение на дейностите по проект № 06/311/00853 от 14.05.2013 г. /л. 57-64/. С Анекс от 20.08.2015г. – л. 65 е заменено Приложение 1 от договора.

Съобразно уговореното с договора, първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ е в размер на 364 877,13 лева, съгласно Таблица за одобрените инвестиционни разходи, и съставлява 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проекта. В т.1.2 от договора изрично е уговорено, че фондът изплаща помощта при условие, че ползвателят е извършил инвестицията съобразно одобрения проект, условията и сроковете, определени в договора, анексите към него и действащите в съответната област нормативни актове. Съобразно разписаното в т. 4.12 от същия договор, ползвателят е задължен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора и в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи. Според т. 4.18 от договора, ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. Проекта – Бизнес план за разнообразяване на дейността – л. 24 и сл. е за „Пристройка, надстройка и реконструкция на съществуваща жилищна сграда в къщи за гости в УПИ II 89, кв. 34, по плана на *** с обща сума на инвестицията по проект 475 002,91 лева.

С писмо изх. № 01-6500/4143 от 16.11.2018 г. (л. 33-35 от адм. дело № 574/2021 г.) ДФ „Земеделие" е уведомил ЕТ „З.А.Ц.“, че на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ се открива производство за налагане на финансови корекции. В писмото се сочи, че при извършена проверка в периода 10.05.2017 г. – 17.05.2017 г. за финансовата 2016 г. е констатирано неизпълнение на задължения съгласно одобрения бизнес план към договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г. Установено е неспазване на разпоредбите на т. 4.12 и т. 4.18 от договора, респ. чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г. Прието е, че за финансовата 2016 г. реализираните приходи от подпомаганата дейност спрямо предвидените в одобрения бизнес план са в размер на 0,69 %. В тази връзка с писмо изх. № 01-6500/4143 от 06.07.2017 г. ДФ „Земеделие“ е открил производство по налагане на финансова корекция. От ползвателя е представен документ от Община ***, от който е видно, че през периода 18.12.2015 г. – 03.10.2016 г. временно е ограничен достъпа до ***, вследствие на извършване на ремонт на общинската пътна инфраструктура, както и обяснение, че това е възпрепятствало изпълнението на заложените в бизнес плана прогнозни стойности на приходите. Представен е план с мерки и действия, които ще бъдат предприети за достигане на приходи над 50 % от заложените в бизнес плана. ДФ „Земеделие“ е отчел наличие на форсмажорни обстоятелства и със Заповед № 03-РД/2550 от 04.08.2017 г. е прекратено производството по издаване на РФК. Съгласно „Методика за определяне на санкциите след плащане по проекти по ПРСР 2007-2013 г.“ проектът е включен в извадката за последващ контрол за следващата година.

При извършена проверка на място в периода 25.07.2018 г. – 13.08.2018 г. за финансовата 2017 г. са установени реализирани приходи в размер на 6,90 % от заложените в одобрения бизнес план, т.е. не са достигнати приходи над 50%, както е заложено в предоставения план с мерки.  Съгласно чл. 46, ал. 2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г. и т. 30 от „Методика за определяне на санкциите след плащане по проекти по ПРСР 2007-2013 г.", при установено неизпълнение с времетраене една пълна финансова година, санкцията, която следва да се наложи, е 5% от предоставената финансова помощ плюс установения процент на неизпълнение под 20% спрямо заложените в бизнес плана приходи за съответната година, когато ползвателят представи план с мерки, които ще предприеме за достигане на приходи над 50% от предвидените съгласно одобрения бизнес план за финансовата година, следваща годината на констатирането на неизпълнението. За конкретното неизпълнение следвало да бъде наложена финансова корекция в размер на 66 025,73 лв. - 18,10% от предоставената финансова помощ. При извършената проверка е установено несъответствие в количествата и характеристиките на закупените активи в разрез с разпоредбите на т. 4. 12 и т. 4. 17, б. “а“ от договора. Сумата, изплатена за липсващите активи, в размер на 1 380,02 лева е определена за възстановяване.

С Решение № 06/311/00853/3/01/04/02 с изх. № 01-6500/4143/20.02.2019 г., на основание чл.20а, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 46, ал. 1, ал. 2 във връзка с чл. 16, ал. 2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 r. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., т. 8.1 във връзка с т. 4.12 и т. 4.18 от договор № 06/311/00853 от 06.10.2014г. и чл. 70, ал. 1, т. 3,от ЗУСЕСИФ във вр. с чл. 4, § 8 от Регламент (ЕС) 1303/2013, както и чл. 70, т. 4, т. 7 и т. 10, във връзка с чл. 72, ал. 1 и ал. 2, чл. 73, ал. 1 и ал. 2, и § 4, ал. 3 от Допълнителните разпоредби от ЗУСЕСИФ, на ЕТ „З.А.Ц.“ е определена финансова корекция в размер на 66 565,75 лева, съставляваща 18,10% от изплатената по договора финансова помощ в съответствие с разписаното в т. 30 от Методиката за определяне на санкциите след плащане по проекти по ПРСР 2007-2013г.

Това решение е обжалвано и  е отменено с решение, постановено по адм. дело № 750/2019 г. по описа на АдмС – Враца.

Цитираното решение на АдмС – Враца е отменено в частта, с която е отменено Решение за налагане на финансова корекция № 06/311/00853/3/01/04/02 с изх. № 01-6500/4143/20.02.2019 г., в частта по която е установено нарушение по Наредба № 30/2008 г. за условията и реда за предоставяне на БФП по мярка „Разнообразяване към неземеделски дейности”, като жалбата на ЕТ „З.А.“ срещу посоченото решение в тази му част е отхвърлена.

В мотивите си ВАС приема, че неизпълнението на показателите заложени в изготвения от ЕТ бизнес план за постигане на определени приходи обосновава извършено нарушение и с него е нанесена вреда на бюджета на съюза, като  актът на Изп. Директор на ДФ “Земеделие“ е законосъобразен в частта за установяване на нарушението. РФК е отменено в частта, в която е наложена финансова корекция, тъй като това е сторено въз основа на обявена за нищожна Методика, след което е преписката в тази част е изпратена на  органа за ново произнасяне и определяне на  финансовата корекция.

С писмо изх.№ 01-6500/4143 от 15.03.2021г. /л.21-23 от адм. дело № 574/2021 г./ жалбоподателят ЕТ “З.А.Ц.“ е уведомен за започване на административно производство по издаване на АУПДВ, като му е дадена възможност да  представи писмени възражения в 14-дневен срок. Писмото е получено на 09.04.2021 г., видно от представеното известие за доставяне - л. 24 от цитираното дело и в указания срок са депозирани писмени възражения с вх. № 01-6500/4143 от 23.04.2021 г. Приемайки същите за неоснователни и излагайки мотиви, доказващи размера на  вземането, което  бенефициерът по договора дължи поради неизпълнението му, Зам. Изп. Директор на  ДФ “Земеделие“ е издал АУПДВ № 06/311/00853/3/01/04/04 с изх.№ 01-6500/4143 от 20.08.2021г., с който е приел, че установения размер на задължението възлиза на 66 565,75 лева, погасена е сума 7 770,74 лева и дължимата сума е 58 795,01 лева. За да достигне до този размер, ответникът се е позовал на  установения след извършените проверки приход от дейността на  търговеца за  финансовата 2017 г. който приход е 6.90% /6 410,91 лева/ спрямо заложения в бизнес плана /92 900 лева/ вследствие на което е  приложил т.  30 от Приложение към раздел първи на „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от  ЗПЗП по мерките ПРСР 2007-2013“ и  го е изчислил като 5% от предоставената безвъзмездна финансова помощ по договора /364 877,13 лева/, плюс  установения процент на неизпълнение под 20% спрямо заложените в бизнес плана приходи. За да постанови цитирания АУПДВ АО се е произнесъл  в изпълнение на решенията на съда и на основание на т. 4.4 буква „б“ и т. 8.1 от Договор 06/311/00853 от 06.10.2014 г. във връзка с чл. 46, ал. 1, т. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г., предвид констатираното неизпълнение на задължението по т. 4.12 и т. 4.18 от Договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г., като и на основание чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК и във връзка с чл. 165 и 166 от ДОПК, и чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП и е определил размера на подлежащото на възстановяване публично държавно вземане на основание чл. 3, ал. 1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от  ЗПЗП по мерките ПРСР 2007-2013.

С решение № 58 от 10.02.2022 г., постановено по адм. дело № 574/2021 г. по описа на АдмС - Враца АУПДВ  № 06/311/00853/3/01/04/04 с изх.№ 01-6500/4143 от 20.08.2021г. на Зам. Изп. Директор на  ДФ“ЗЕМЕДЕЛИЕ“, с който на ЕТ “З.А.Ц.“***, е определено подлежащо на възстановяване окончателно публично държавно вземане в размер на  58 795,01 лева по Договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г. е отменен и преписката е изпратена на Изп. директор на ДФ “Земеделие“ София за ново произнасяне, при спазване на дадените в мотивите указания.

Цитираното решение не е обжалвано и е влязло в законна сила на 02.04.2022 г.

С оспореното в настоящето производство Решение № 06/311/00853/3/01/04/05 от 11.04.2023 г. за налагане на финансова корекция (ФК),  издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, на жалбоподателя е определена ФК в размер на 66 565,75 лева, за нарушение на  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.

С писмо с изх. № 01-6500/4143#20 от 06.04.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – л. 20 и сл., ЕТ „З.А.“ е уведомен, че на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и Решение по адм. дело № 574/2021 г. по описа на АдмС - Враца, се открива производство по налагане на финансова корекция във връзка с констатациите, направени въз основа на извършената проверка на място след плащане в периода 25.07.2018 г. – 13.08.2019 г. по проект № 06/311/00853 и допълните административни проверки, за установено неспазване на договорни и нормативни задължения. В уведомителното писмо са посочени заложените в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност за всяка една от финансовите 2016 г., 2017 г. и 2018 г., реализираните приходи за всяка една от тези години и процентното изпълнение на бизнес плана за всяка година. Посочено е и че на основание на т. 4. 4, б. „б“ и т. 8.1 от Договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г. във връзка с неизпълнението на т. 4. 12 и т. 4. 18 от същия договор, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г. и Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г., на ЕТ „З.А.“ следва да бъде наложена финансова санкция и издадено решение за налагане на финансова корекция, по съображения, че когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило една финансова година – 2017, подлежащата на възстановяване финансова помощ е в размер на 5 %, от предоставената финансова помощ по договора, плюс установения процент неизпълнение под 20% спрямо заложените в бизнес-плана приходи, а именно 66 565,75 лева.

В срока по чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ възражение от жалбоподателя във връзка с откритото производство не е постъпило.

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение за налагане на финансова корекция № 06/311/00853/3/01/04/05 от 11.04.2023 г.,  издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, на основание на чл. 20а, ал. 2 и чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. и чл. 70, ал. 1, т. 7 във вр. с чл. 72, ал. 1 и чл. 73, ал. 1 на ЗУСЕФСУ, на ЕТ „З.А.“ е определена ФК в размер на 66 565,75 лева, за нарушение на  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г., представляваща 5 %, от предоставената финансова помощ по договора, плюс установения процент неизпълнение под 20 % спрямо заложените в бизнес-плана приходи, а именно 66 565,75 лева, от която сума е приспадната погасената вече такава в размер на 7 770,74 лева, като крайната дължима сума е в размер на 58 795,01 лева.

В обстоятелствената част на решението е възпроизведено съдържанието на уведомително писмо с изх. № 01-6500/4143#20 от 06.04.2022 г. относно направените, въз основа на извършена проверка на място след плащане в периода 25.07.2018 г. – 13.08.2019 г. по проект № 06/311/00853 и допълните административни проверки, констатации за неспазени договорни и нормативни задължения, както следва:

В представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план са залегнали финансови показатели, доказващи икономическата жизнеспособност на инвестицията и устойчива заетост за период от 5 години, водещи до реализиране целите на мярката, на базата на които проектът е определен като допустим, сключен е договор и е изплатена субсидия. При проверка на място, от представените документи за 2 пълни финансови години – 2016 и 2017, както и за периода 01.01.2018 г. – 31.07.2018 г., са установени реализирани приходи за 2017 г. в размер на  6 410,91 лева при залегнали в бизнес плана 92 900,00 лева, което представлява 6,90% от заложените в плана приходи. За финансовата 2016 г. е прието наличие на доказателство по смисъла на & 1, т. 27 от ДР на Наредба № 30/11.08.2008 г. и производството по издаване на РФК е прекратено. Неизпълнението за периода 01.01.2018 г. – 31.07.2018 г. не е взето под внимание при оценката на изпълнението на финансовите показатели на бизнес плана, тъй като не е изтекла цялата финансова година.

Посоченото неизпълнение на заложените в одобрения бизнес план параметри е прието като представляващо нарушение на поети задължения по т. 4. 12 и т. 4. 18 от Договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г., поради което и на основание т. 4. 4, б. „б“ и т. 8. 1 от Договора, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г. и т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения" от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013 г., се следва определяне на финансова корекция за констатираното неизпълнение, в размер на 5 %, от предоставената финансова помощ по договора, плюс установения процент неизпълнение под 20 % спрямо заложените в бизнес-плана приходи.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалваното Решение за налагане на финансова корекция, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

В чл. 69, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ, загл. изм. в сила от 01.07.2022 г.), е предвидено, че управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности. Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕФСУ /в приложимата редакция/ е регламентирано, че органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, като съгласно ал. 5 на чл. 9 от ЗУСЕФСУ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Съответно в § 4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕФСУ /редакция ДВ бр. 85.2.0217 г. / е предвидено, че за Програмата за развитие на селските райони, функциите на органи за управление и контрол по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и храните и от Държавен фонд „Земеделие“.

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП /ДВ бр. 51/2019 г., в сила от 28.06.2019 г. /, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 19 от ЗУСЕСИФ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издава решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕСИФ, като може да делегира със заповед тези си правомощия на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда /чл. 20а, ал. 5 и ал. 6 от ЗПЗП/.

Оспореното решение за налагане на финансова корекция е издадено от материално компетентен орган - Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, постановено е в предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания за неговото съдържание. Посочено е както правното основание за издаването му и за упражненото административно правомощие по чл. 73, ал. 1 във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ, така и възприетите от решаващия орган като релевантни факти и обстоятелства, обосноваващи наличието на законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ - неизпълнение на одобрени индикатори – неизпълнение на залегнали в одобрения с договора за подпомагане бизнес план приходи от субсидираната дейност и неизпълнение на заложени в бизнес плана параметри по отношение на устойчивата заетост. В изпълнение на изискването по чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕФСУ (загл. изм., в сила от 01.07.2022 г.), на адресата на акта е предоставена възможност да ангажира възражения по констатациите на АО, от която същият не се е възползвал. Обосновано е и по какъв начин и на какво основание е определен размерът на следващата се финансова корекция и съответно размерът на наложената с обжалваното решение финансова корекция. С оглед на което съдът приема, че е спазено както изискването по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, така и изискването на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансовата корекция по основание и размер с мотивирано решение.

Материалната законосъобразност на акта за определяне на финансова корекция се свързва с преценката налице ли са възприетите основания за извършването й, съответно правилно ли е определен размерът на финансовата корекция. Съгласно чл. 71, ал. 1 от ЗУСЕФСУ (в приложимата редакция), с извършването на финансови корекции се отменя предоставената финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Основанията за извършване на финансова корекция нормативно са регламентирани в чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ (загл. изм., в сила от 01.07.2022 г.), като съгласно чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ такова основание е и неизпълнение на одобрените индикатори. В закона не е установено съдържанието на понятието „одобрени индикатори“, но трайно изразено в съдебната практика е разбирането, че с характер на индикатори са показателите, чрез които се измерва осъществяването на одобрения проект и постигането на целите на програмата.

В случая, с Договор № 06/311/00853 от 06.10.2014 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, сключен на основание чл. 31, ал. 2 от Наредба № 30/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г., на ползвателя ЕТ “З.А.Ц.“ е предоставена безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект № 06/311/00853 от 14.05.2013 г.

Според чл. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г., по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007-2013 г. се подпомагат проекти, които допринасят за постигане целите на мярката, а именно: 1. насърчаване на разнообразяването към неземеделски дейности; 2. насърчаване на създаването на възможности за заетост и повишаване на доходите в селските райони и 3. насърчаване на развитието на интегриран туризъм в селските райони.

Съгласно чл. 26, ал. 1 от Наредба № 30/11.08.2008 г., кандидатите за финансово подпомагане подават в областната дирекция на фонда заявление за подпомагане по образец приложение № 5 и прилагат документите, указани в същото приложение, като с разпоредбата на чл. 16 от Наредба № 30/11.08.2008 г. като един от задължително изискуемите се към заявлението документи, е предвиден изготвен от кандидата бизнес план, който трябва да доказва икономическата жизнеспособност и устойчива заетост, водещи до реализиране на целите по чл. 2 от Наредбата. В § 1, т. 6 и т. 26 от ДР на Наредба № 30/11.08.2008 г. е дадена легална дефиниция на понятията „икономическа жизнеспособност“ и „устойчива заетост“, а именно: генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието за периода на бизнес плана и запазване на съществуващите работни места и/или създаване на нови в него за периода на бизнес плана. Съответно изготвяният от кандидата бизнес план трябва да е по образец – Приложение № 3, като съгласно този образец елементи от задължителното съдържание на бизнес плана са очаквания резултат след завършване на проекта (от гл. точка на създаването на устойчива заетост за периода на бизнес плана (Раздел І, т. 2) и приходите от подпомаганата дейност (Раздел ІV, т. 1. 1 и т. 1. 2).

В т. 4. 12 от сключения Договор № 06/311/00853 за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР за периода 2007-2013 г., е предвидено ползвателят ЕТ „З.А.“ е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, като според т. 4. 18 от същия договор ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. Съответно, съгласно т. 9. 1, б. „г“ от договора, „одобрен проект“ е подаденото от ползвателя на етапа на кандидатстването и одобрено от Фонда заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми съгласно Наредба № 30 от 11.08.2008 г. документи (включително и представения от ползвателя и одобрен от Фонда бизнес план), както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от ползвателя и допустими за финансиране по мярка 311.

В този смисъл изпълнението на задълженията на ползвателя по т. 4. 12 (да извърши изцяло одобрената инвестиция в съответствие с одобрения проект) и по т. 4. 18 от договора (да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора), се свързва и с изпълнението на заложените в представения от кандидата и одобрен от ДФЗ бизнес план показатели, вкл. относно заетостта и размера на приходите от подпомаганата дейност.

В случая страните не спорят относно размера на изпълнението от 6,9%, съответно установения процент неизпълнение под 20 %, който в случая е 13,1%.

Безспорно установеното по делото непостигане на заложените в одобрения бизнес план финансови параметри за финансовата 2017 г. представлява неизпълнение на задължението на ЕТ “З.А.Ц.“ по чл. 4. 12 и чл. 4. 18 от договора и чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г., неизменно пораждащо задължението за фонда да пристъпи към събирането на недължимо получената от това субекта финансова помощ. След като не е достигнал застъпеното в одобрения бизнес план равнище на прихода за проверяваната финансова година, жалбоподателят не е изпълнил задължението, даващо му правото да получи финансовата помощ, предвидена за процесната мярка 311 от ПРСР, поради което и законосъобразно получената от него помощ е отменена в размер на 18,1% от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, чрез налагането на финансова корекция при условията на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП.

В съдебната практика трайно и последователно е застъпено разбирането, че непостигането на заложените в бизнес плана финансови параметри представлява нарушение на договорно задължение, както и неизпълнение на одобрените индикатори, предопределящо наличието на хипотезата по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, от което съдът не намира основание да се отклони в разглеждания случай. Въпросът е подробно развит във формираната от Върховния административен съд практика, за справка - решения № 7071/13.07.2022 г. по адм. дело № 3199/2022 г., № 5872/21.05.2020 г. по адм. дело № 11174/2019 г., № 2709/19.02.2020 г. по адм. дело № 9703/2018 г.; № 1450/09.02.2023 г. по адм. дело № 9396/2022 г.; № 28/04.01.2023 г. по адм. дело № 9772/2022 г.; № 7393 от 5.07.2023 г. по адм. д. № 1985/2023 и др./. След като фактическите констатации на административния орган, послужили му като основание за издаване на обжалваният акт за налагане на финансова корекция, не са оспорени и се установяват от доказателствата по делото, то съответни на чл. 27, ал. 6 и ал. 9 от ЗППЗ и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 30/11.08.2022 г. са изводите на административния съд за наличие на материалноправните предпоставки за възстановяване на предоставената финансова помощ, а оттам и за законосъобразността на акта, с който на касатора е наложена финансова корекция. Още повече, като се отчете императивната разпоредба на чл. 27, ал. 3 ЗПЗП, в съответствие с която ДФЗ в качеството му на разплащателната агенция е длъжен да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет.

С оглед на гореизложеното обжалваното Решение за налагане на финансова корекция № 06/311/000853/3/01/04/05 от 11.04.2023 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, като издадено от компетентен орган и в предвидената от закона форма, постановено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, при спазване на административно-производствените правила и съобразно с целта на закона, е законосъобразно.

Жалбата е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, искането на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като ЕТ „З.А.Ц.“ следва да бъде осъден да заплати на ДФ „Земеделие“ сумата от 6000,00 (шест хиляди) лева, представляваща адвокатско възнаграждение за осъществената правна защита на административния орган.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „З.А.Ц.“, със седалище и адрес на управление ***, чрез З.Ц., против Решение № 06/311/00853/3/01/04/05 от 11.04.2023 г. за налагане на финансова корекция (ФК),  издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е определена ФК в размер на 66 565,75 лева, за нарушение на  чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.

 

ОСЪЖДА ЕТ „З.А.Ц.“, със седалище и адрес на управление ***, чрез З.Ц. ДА ЗАПЛАТИ на Държавен фонд „Земеделие“ направените по делото разноски в размер на 6000,00 /шест хиляди/ лева адвокатско възнаграждение за осъществената правна защита на административния орган.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: